Dat gaat zomaar niet.
Buitenlandse automobilisten zijn een probleem voor Nederlandse steden. Niet omdat ze hun afwijkende, eigenwijze rijstijl meenemen en menig Hollander in de weg zitten, maar omdat ze hun oude, stinkende auto’s de binnenstad inrijden, regelrecht de milieuzone in. Uiteraard volgt er dan een gepaste boete, maar die betalen de overtreders vervolgens vrijwel nooit.
Als we kijken naar de statistieken, dan zien we dat er werkelijk amper buitenlandse automobilisten te vinden zijn die de boetes betalen. In de afgelopen drie jaar, tussen 2015 en 2017, vertikte meer dan 90 procent van de overtreders het bedrag over te maken. Voor sommige steden, zoals Utrecht, betekent dit bijna één vijfde (18 procent) van alle uitgedeelde boetes. In de meeste steden ligt het eerder rond de 10 procent.
Dit is niet het enige, want blijkbaar zijn er in diezelfde drie jaar liefst 739 boetes kwijtgescholden, zonder duidelijke reden. De uitgedeelde en vervolgens vernietigde boetes hebben het CDA reden gegeven aan te kloppen bij de gemeente Utrecht. De partij wil uitvinden waarom buitenlandse boetes ingetrokken worden, daar dit niet in vergelijkbare aantallen gebeurt bij binnenlandse boetes. (Bron: DUIC)
Met dank aan @e36thuglife voor de tip!
rufctr01 zegt
En andersom werkt het CJIB heel graag mee om te zorgen dat wij de boetes in het buitenland wel betalen. Braafste jongetje van de klas….
justsomebody zegt
@rufctr01: wat zei je nou; NSB?
dawwg zegt
@rufctr01: Dubbele standaard hanteren heet dat. Is vrijwel elke overheid goed in, maar de onze helaas wel erg goed. Net zoals Shell en Google slechts 0.4% belasting te laten betalen, maar een kleine zelfstandige meer dan 100x meer ! Trouwens; gebruikt Utrecht nog steeds die toezichtscamera’s op diesel, zoals 2 jaar terug ? En waarom niet de top 10 commerciele (!) grootvervuilers aanpakken; die verdienen geld met vervuiling en zorgen voor meer dan 90% van de totale vervuiling i.p.v. burgertje plukken ? /roverheid
Edge zegt
Dikke prima. Misschien dat ze in die steden dan langzamerhand beginnen te snappen dat milieuzones niks meer is dan symboolpolitiek.
johnhert zegt
En terecht, dom geneuzel…
Dickie zegt
Typisch Nederlands, op de Maasvlakte zelfde verhaal Nederlandse transportbedrijven moeten een euro 6 en deels nog euro 5 truck hebben anders krijg je automatisch boete met de camera’s die boven de weg hangen.
En alle Roemenen Polen en ander spul kan rustig met euro 3 aankomen wat het camera systeem kent geen buitenlandse kentekens.
Stefje zegt
@Dickie: tijd om de wielklem weer in te voeren!
olivier420 zegt
@Dickie: En als je je wagen te hoog / te zwaar laadt, loop je het risico om een economisch delict op te lopen.
Reken maar dat je daar netjes een deurwaarder bij krijgt als je die niet op tijd betaald…
slickrick zegt
@Dickie: er is geen enkel Pools transportbedrijf welk internationaal vervoer aanbiedt met euro 3 of 4 wagens. Dit maakt je in een klap niet concurrerend aangezien de Duitse tol onbetaalbaar wordt. Los van verbruik etc.
Ik heb diverse Nederlandse en Poolse transportfirma’s als klant en zie vrijwel geen verschil in wagenpark. Allemaal zitten ze tussen euro 5 en euro 6.
lekbak zegt
@slickrick: Ik zie geregeld vrachtwagens uit het jaar kruik met een buitenlandse plaat in de havens rijden hoor. Werkelijk nooit met een gele plaat.
granlusso zegt
Weet iemand waar het precies in de steden wordt aangegeven dat er een milieuzone is? Duidelijke borden of markeringen zijn mij nog niet echt opgevallen in de betreffende steden (voor zover ik er geweest ben).
Ik kan me voorstellen dat buitenlanders het dan helemaal niet weten (wie leest tenslotte nog ANWB-of vergelijkbare-boekjes?). Wel jammer dat haast niemand zich verplicht voelt de boete te betalen.
wilbertg zegt
@granlusso: als je vanaf de A16 Rotterdam binnenkomt hangt er bij het verlaten van de rotonde rond de afslag een heel groot bord. Maar als je aan komt rijden kan ik me voorstellen dat je niet alles helemaal mee krijgt. Staat veel info op. Milieuzones prima wat mij betreft maar dan wel eenduidig zoals in Duitsland.
kareljansen zegt
@wilbertg: nou ben ik daar een jaar lang elke dag langs gekomen maar al rijdend is het mij nog steeds niet gelukt om te ontcijferen wat er nu precies staat. Ik kan me heel goed voorstellen dat onwetende mensen dit echt niet meekrijgen..
rvm1200s zegt
@granlusso: ik weet dat het in Rotterdam zeer duidelijk aangegeven staat op meters hoge borden in een stuk of 4 talen (waaronder NL, PL, ENG) langs alle directe toegangswegen naar de stad vanaf de snelweg(en). Daarbij staat ook aangegeven op welk type benzine/diesel inclusief bouwjaar de zone van toepassing is. Kleur van de borden is ook afwijkend tov andere, normale, bebording. Bruin/wit ipv het welbekende blauw.
In Eindhoven is het overigens compleet omgekeerd. Daar is slechts een klein bord (even groot als een ‘zone 30’ bord) wat afdoende moet zijn om de mensen er op te attenderen dat een millieuzone van kracht is. Overigens breng ik met de auto (ja diesel, 2011, dus zones voor mij -nog- niet van toepassing) meer tijd door in R’dam tov Eindhoven.
lekbak zegt
@rvm1200s: Leuk, borden met afwijkende kleuren in een stad. Ik zie ze altijd over het hoofd. Puur omdat al het afwijkende onzinnige reclame is. Verkeersborden zijn herkenbaar, die zie ik meestal wel.
ghost zegt
@granlusso: ik weet dat als je Amsterdam in rijdt vanaf Noord richting de IJ-tunnel dat er een bord staat maar goed als je daar rijdt, kan je al niet meer omkeren als je er dan achter komt dat je er niet in mag. Beetje nutteloos dus.
daniel1975 zegt
Wordt dus echt tijd voor Europese eenheid en het liefst alleen op Euro norm en registratie alleen door kenteken en dat landen ook geen kosten mogen bereken zoals in Parijs en Duitse steden nu gebeurt.
toyotaprius zegt
Daarom heb ik een kenteken flip mechanisme.. een kenteken van een euro3 auto, en eentje van een euro0 (Mercedes van Femke) en waarom? gewoon omdat het kan.
marc94 zegt
@toyotaprius: vindt Femke dat goed?
toyotaprius zegt
@marc94: ik ben niet meer welkom in Amsterdam
DaveB zegt
Wat ik erg vind is dat de gemeente in dit soort gevallen te lui is om fatsoenlijk te handhaven. Boetes van Nederlanders innen omdat t makkelijk is maar zodra er echt werk om de hoek komt kijken haken ze af. Onderschrijft nog maar eens de symboolpolitiek. Als ze er echt om hadden gegeven waren die 793 nooit kwijt gescholden maar geind met de daarbij behorende verhogingen.
pa045 zegt
Ik roep discriminatie!
Maar goed. We worden alweer een tijdje gediscrimineerd. Blijkt langzaam aan te wennen..
Laat de NL staat nu met een fatsoenlijk systeem komen. Een sticker zoals in DLD bijvoorbeeld. En wanneer iemand zonder juiste sticker binnenkomt, boete uitgeven door de staat. Kan een buitenlander er ook niet onderuit.
thomassnelweg zegt
@pa045: In 2014 reed ik gedurende een jaar 4 dagen per week zonder sticker door de milieuzone van Berlijn. Nooit een boete gehad. Stickers zijn niet per se geweldig. Vroeger vond ik dat trouwens wel, toen ik er van de juf eentje kreeg vanwege goed gedrag.
pa045 zegt
@thomassnelweg: wanneer de overheid weer te lui is om de wet toe te passen, is dat jouw geluk geweest. Feit is dat een sticker die afgegeven wordt op kenteken, een duidelijk onderscheid maakt. Of je er nu blij van wordt of niet.
schreute01 zegt
Over een dag of 4 zit ik in Italië. Eens kijken waar ik dan achteraf boetes van binnen krijg van illegaal betreden milieuzones.
Maurice16 zegt
@schreute01: Net een week terug uit een rondreis door Italië, maar in de meeste gevallen vond ik de milieuzone duidelijk aangegeven (Zona Trafico Limito). En in het centrum van sommige steden wil je niet eens komen met de auto. Al twijfel ik wel over een kustplaatsje of ik daar niet per ongeluk door een zone ben gereden..
rotjeknor66 zegt
Pure symbool politiek van doorgedraaide drammerige boomknuffelaars die alle realiteit zijn verloren. En er word nog naar geluisterd ook!! Kijk eens naar mega landen als India of Rusland daar word werkelijk nergens naar gekeken en in dit postzegel landje denken we de wereld te kunnen verbeteren…en ehm die stad waar Femke nu burgermeester word, als je daar autoliefhebbert bent verhuis want over enkele jaren is er geen parkeerplek meer te vinden, of nieuwbouw wijken met 1 parkeerplek per 3 huizen…politiek Nederland is compleet de weg kwijt…
desjonnies zegt
@rotjeknor66:
Nee hoor, ze krijgen precies wat ze ‘verdienen’ met al dat politiek correcte gelul.
wijsneus zegt
@rotjeknor66: Ik moet altijd zo lachen om comments als deze. In steden als Amsterdam is het bij uitsteek mogelijk dit soort maatregelen in te voeren omdat een auto hebben voor veel mensen gewoon niet nodig is. Slechts 4 op de 10 huishoudens in Amsterdam hebben een auto. Mensen zoals jij lijken niet te begrijpen dat in Amsterdam bijna alles met het OV en fiets te doen valt. Supermarkt, kledingwinkel, werk, recreatie en school gaat normaal gesproken allemaal zonder auto zonder dat het buitenproportioneel meer tijd kost. De situatie is totaal niet te vergelijken met 90% van de andere gemeentes in Nederland. Nieuwbouwprojecten hebben daarnaast bijna allemaal parkeergarages voor de bewoners.
e36thuglife zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
desjonnies zegt
Geloven jullie nu echt dat het iemand hier te lande ene reet zal interesseren?
In Amsterdam is de zojuist geinstalleerde gemeenteraad begonnen alle parkeerplaatsen in de Frans Hals buurt gewoon op te heffen, iedereen wordt gedwongen om zijn auto in een parkeergarage te stallen.
Veertig jaar socialisme, er is in die tijd veel bereikt ”
https://www.amsterdam.nl/projecten/frans-halsbuurt/
stephane8200 zegt
@desjonnies: Die laatste zin is wel heel erg jaren ‘80 ;)
hitmius zegt
Heel simpel iedere stad die een milieuzone heeft, blijf ik weg
drommedaris zegt
Ik geef ze groot gelijk die buitenlanders. Vooral de Fransen, Italianenen en Spanjaarden rijden met oude barrels en zijn de weg aan het zoeken en letten niet op die achterlijke Groenlinks Milieuclubs regels. Die lachen je vierkant uit met een Peugeot 406 TD
basr32 zegt
Geef ze eens ongelijk! Zouden wij Nederlanders ook eens moeten doen, ipv al die regeltjes van de milieumaffia maar te slikken.
ikleesookoverautos zegt
Ik betaal ook geen boetes die ik in het buitenland krijg.
slickrick zegt
En terecht, elke gemeente heeft eigen milieuzones zodat zelfs de Nederlander geen moer meer van snapt, laat staan een toerist.
Zolang het niet gestandaardiseerd is door heel Europa blijft het een grap.
De EU heeft onlangs een goede stap gezet door belkosten / roaming gelijk te trekken, laat ze nu dit probleem aanpakken.