Polo’s saai? Zeg dat eens recht in het gezicht van de Polo R WRC Street.
Als je op wilt gaan in de massa is er haast geen betere auto denkbaar als de Volkswagen Polo. Een compacte en betaalbare auto zonder opvallende kenmerken: de Polo is een Volkswagen in de meest letterlijke zin van het woord.
Dit alles geldt NIET voor de Polo die we hier voor ons hebben. Dit is namelijk de snelste Polo die ooit de fabriekspoorten van Volkswagen heeft verlaten. De absolute crème-de-la-crème onder de Polo’s. We hebben het over de Polo R WRC Street.
De Polo R WRC Street is een speciale edition geïnspireerd op de WRC-rallyauto. Nu hadden ze het zichzelf makkelijk kunnen maken in Wolfsburg door een Polo GTI wat op te leuken met striping, maar gelukkig hebben zijn ze verder gegaan dan dat. Volkswagen heeft echt de moeite genomen iets speciaals te maken van deze special edition.
Waar de GTI een 1.4 onder de motorkap had, kreeg deze versie het 2.0 blok uit de Golf R. Zodoende levert deze Polo 220 pk. Dat zijn 40 pk’s meer dan de Polo GTI. Verder kreeg de Polo er maar liefst 100 Nm aan koppel bij, wat het totaal op 350 Nm brengt. Daarmee is de Polo R WRC Street een regelrecht bommetje.
De Polo R WRC was alleen te krijgen met een handbak en is standaard voorzien van een elektronisch XDS-sperdifferentieel. Ook een sportonderstel is onderdeel van het pretpakket.
Dit is dus een serieus scheurijzer, maar het uiterlijk is niet eens zo opvallend. Er is een andere voorbumper, een spoiler, speciale 18 inch velgen en striping op de zijkant. Het ziet er allemaal leuk uit, maar enorm veel opvallender dan een Polo GTI is deze auto niet. Normaal is er ook nog striping aanwezig op de motorkap, maar die ontbreekt bij deze auto.
Als je kijkt naar de aantallen is dit zonder meer iets bijzonders, want er zijn maar 2.500 exemplaren gebouwd. Voor Volkswagen Polo-begrippen is dat bijzonder weinig. Je kunt dus niet zomaar op ieder willekeurig moment een exemplaar vinden op Marktplaats. Maar op dit moment wel, dus we zouden zeggen: grijp je kans.
De Polo R WRC die nu op Marktplaats staat heeft 136.000 km gelopen en wordt aangeboden voor net geen €19.500. Is dat veel geld? Dat ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt. Voor ongeveer de helft heb je een Polo GTI met een vergelijkbare kilometerstand, dus in die zin is het veel geld. Aan de andere kant: als je een nieuwe instap-Polo bestelt, ben je duurder uit. En dan heb je maar 80 pk.
Johanneke zegt
Voor de heldt heb je een gti 1.4 ja, met 9 eigenaren waarvan de laatste 5 de auto een paar maanden per persoon gehad hebben.
Oja en je kan meteen doorsparen voor de problemen die je gaat krijgen. De vraag is niet of, maar wanneer. Die 1.4 met 180pk is misschien wel de slechtste motor van de afgelopen 20 jaar.
vaakbenjetebang zegt
Allemaal prima, maar XDS is toch geen echt elektronisch geregeld sperdifferentieel? Toch? Was dat niet de VW-afkorting voor het systeem dat een sper simuleert door middel van remingrepen op het binnenste wiel? Of zit ik fout?
willeme zegt
@vaakbenjetebang: XDS is een elektronisch simulerende ‘sper’werking. Geen mechanisch sper of elektronisch aangestuurd mechanisch diff inderdaad. Het is dan ook beperkt effectief. Beter dan niets, minder goed dan een echt diff. De Golf VII GTI (uit ruwweg dezelfde periode) heeft daarentegen wél een echt sperdiff.
rubend zegt
@willeme: als je de performance bestelde. Anders helaas ook alleen maar XDS.
willeme zegt
@rubend: je hebt volkomen gelijk!
ghost zegt
@vaakbenjetebang: gewoon een Quaife sperdiff erin, dan is die top!
Anyhow; prima auto om aan te schaffen, ook met deze km-stand, mits die aantoonbaar goede beurten heeft gehad. Ik heb zo’n ding gehad en zit nog altijd in appgroepen, in Duitsland meerdere met 175k+ gelopen en +/- 360pk rondrijdend. Jammer dat de originele velgen er niet meer bij zijn..
vaakbenjetebang zegt
@ghost: Ongetwijfeld. Mijn persoonlijke keuze zou het nooit zijn omdat de Clio RS en de Fiesta ST bestaan, maar het zal heus een prima ding zijn.
Cuprafan123 zegt
Hoeveel pk had die van jou? En was dat die polo die 289 of 292 op de autobahn had gereden?
alcantara zegt
Slechts 220pk uit het 2.0 blok? Moet toch wel meer uit te persen zijn met een tune.
jarnobakker zegt
@alcantara: makkelijk 300 pk
Autofanaat1990 zegt
600,- bij JD Engineering ga je naar 310pk / 410nm wat ik zo zie op hun website. Flinke reserves in dit blok.
tfsi zegt
@alcantara: Ja rond de 400 pk.
vaakbenjetebang zegt
@alcantara: 220 pk lijkt me zat. Dan zou ik eerder een echt sper gaan monteren dan gaan chippen.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: ik denk dat je gelijk hebt. KW V3 schroefset, lichtgewicht wielen, sper, Sachs koppeling: daar gaat ‘ie aanzienlijk beter van sturen. Ik zou ‘m wel laten chippen, maar wel met begrenzing van het koppel. Dus geen 300 pk en 400 Nm bij 2.000 toeren, maar 265 pk en 350 Nm wat hoger in de toeren. Dan kun je het ook iets beter moduleren en rijdt het spectaculairder.
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Dat klinkt inderdaad niet verkeerd. KW levert prima spul, al zou ik ook altijd even in Oss gaan buurten – daar maken ze ook uitstekend spul. Koppelingen ben ik voor straatauto’s altijd wel wat voorzichtig mee, er is van alles te koop maar heel veel is ook geen verbetering qua rijdbaarheid. Een tune zoals jij hem beschrijft zou een beetje een atmosferische motor emuleren, dat zou ook een verbetering kunnen zijn.
gtveej zegt
@alcantara: met een cat mod en pipercross inleg filtertje en chip op maat bij JD zit je rond de 340 / 350pk met deze motor.
Heerlijk blokje.
Cuprafan123 zegt
Stage 1. 310 pk.
Stage 2 luchtfilter en downpipe, 340-360 pk.
Stage 3 luchtfilter, downpipe, en loba hpfp: 370-400 pk.
Cuprafan123 zegt
Chip op maat heb ik er niet bij gezegd omdat het voor zich spreekt
Dieseltor zegt
Ik heb er een gewoonte van gemaakt om altijd extra setjes stickers en badges te kopen voor ‘speciaaltjes’. Voorkomt dat je de auto te koop zet zonder stickers op de motorkap, bijvoorbeeld.
c4seum zegt
Ik vind dit echt een heerlijke hatch om te zien. De uitstralende persoonlijkheid van deze wagen klopt in mijn ogen helemaal. Erg dik. Ik had alleen gehoopt dat ie van de 6C generatie zou zijn. De net iets strakkere kop- en achterlichten zouden hem goed staan en het interieur oogt ook net even wat beter. Voor mij persoonlijk zou het ene erg lastige keuze zijn tussen een 6R R WRC of een 6C GTI. Keuzes keuzes…
alcantara zegt
Wat blinken die Uniroyal bandjes als een malle.
Nog nooit gezien. Is die glim coating de reden dat ze zo weinig grip leveren?
neo1 zegt
McDonalds bak
Henver zegt
@neo1: precies. Petjes gratis erbij en de lampjes uit de knipperlichten gehaald. De cruisecontrol ook zo afgesteld dat je wat dichter op de bumper kunt zitten van de voorganger.
steirerman77 zegt
Hier bij ons in Oostenrijk staat er ook 1 : https://autoschwab.at/fahrzeug/?typ=633497