Het is geen officiële creatie van Ferrari, maar dat betekent niet dat deze Testarossa minder waard is. Integendeel.
Vandaag de dag is het voor Ferrari een no-brainer om van een model een cabrioversie te maken. Als een nieuwe Ferrari onthuld wordt kun je er vergif op innemen dat er een Spider, Aperta of een anders genaamde open versie komt. Als het niet al standaard een cabrio is.
Vroeger was dit minder vanzelfsprekend. De Ferrari Testarossa is bijvoorbeeld nooit als Spider geleverd. Zoals de kenners onder ons weten is er één officiële Testarossa Spider gebouwd. Dit was een cadeautje voor Gianni Agnelli om te vieren dat hij 20 jaar de scepter zwaaide over Fiat.
Dat is echter niet de auto die je hier op de foto’s ziet. Agnelli’s Spider was namelijk zilver. Dit is dus een onofficiële Testarossa Spider, maar deze auto is niet gebouwd door één of andere willekeurige toko. Dit is een Testarossa Spider gebouwd door Pininfarina.
Omdat Ferrari echt niet meer dan één Testarossa Spider wilde bouwen, heeft Pininfarina in deze behoefte voorzien. Voor diverse klanten hebben ze Spiders gebouwd, waaronder de Sultan van Brunei. Voor de Sultan was één Testarossa Spider natuurlijk niet genoeg, dus hij bestelde er meteen zeven.
Dit exemplaar komt niet uit Brunei en dat is maar goed ook. Dan zou de auto waarschijnlijk in erbarmelijke staat zijn. Alhoewel deze auto ook niet in topconditie was, want er is vorig jaar voor €177.000 aan gerestaureerd.
Dit heeft onder andere te maken met het feit dat deze Ferrari altijd stilgestaan heeft. De auto heeft maar 413 km gelopen en nooit op kenteken gestaan. De eigenaar wou dus kost wat kost een cabrioversie van de Testarossa, om de auto vervolgens altijd binnen te zetten. Rare jongens, die rijkelui.
Ondanks het feit dat dit geen officiële Ferrari is, zijn verzamelaars toch bereid grof geld te betalen voor zo’n Testarossa Spider van Pininfarina. De veilingmeesters van RM Sotheby’s rekenen op een opbrengst van €1,6 tot €2 miljoen. Dat is zo ongeveer het tienvoudige van wat een normale Testarossa kost.
Jagris zegt
Erg jammer dat ze niet meer Testarossa spiders hebben gebouwd. Ik vind hem prachtig. Maar voor de genoemde bedragen koop je toch liever wat anders lijkt me, net iets te gortig vergeleken met wat een normale testarossa kost. Dan liever een normale testarossa en dan kan je daarnaast nog een 812 cabrio kopen en alsnog geld over houden.
vbarchetta zegt
Precies dit! Prachig model, echter begrijp ik deze verwachte prijs niet zo. Ik heb nog niet zolang geleden Stramann conversies voorbij zien komen voor rond de 150.000USD. Dan heb je dezelfde auto, perfecte ombouw en de meeste zijn gewoon LHD aangezien ze veelal in de USA verkocht werden….
E34M5Touring zegt
Geen officiële Ferrari, dus zodra je em koopt krijg je advocaten achter je aan en gaat ie de shredder in…
flyerbunch zegt
Doet me denken aan de Ratarossa z’n Testarossa Spider die hijzelf heeft gemaakt.
https://youtu.be/_B1-xuYuSQo
flyerbunch zegt
Ps: wat bijna het spelletje Outrun vergeten!
papa zegt
Die heeft hij niet zelf gemaakt, zelf gerestaureerd dat wel.
christian85 zegt
Ik weet dat de jaren 80 de jaren van vierkant waren maar die hoofdsteunen zijn toch wel erg lachwekkend
maferick74 zegt
Ik snap niet meer wat mag en wat niet mag als Ferrarieigenaar… mag alles tenzij je de badges eraf haalt? Of mag niks?