Deze auto is vooral bijzonder omdat er slechts 10 exemplaren van dit specifieke type gebouwd zijn. Niet verwonderlijk dat de verwachte opbrengst ergens tussen de 3,6 en 5,1 miljoen euro wordt geschat.
Om in 1997 deel te kunnen nemen aan het FIA GT kampioenschap moest McLaren de F1 GTR, zoals die in 1995 en 1996 gebruikt, was ingrijpend verbouwen. Dat werd onder andere gedaan door de auto zowel aan de voorkant als de achterkant een stuk langer te maken, vandaar de bijnaam Longtail.
Het gewicht werd verder omlaag gebracht tot slechts 910 kilo en de inhoud van de V12 werd verkleint van 6.1-liter tot 6.0-liter, maar de motor leverde nog wel 608 pk. Dit kwam omdat er gebruik werd gemaakt van een restrictor. Om te mogen racen met de F1 GTR Longtail moest McLaren ook een aantal exemplaren voor de openbare weg bouwen. Dat werd de McLaren F1 GT, waarvan er drie het levenslicht zagen.
Het exemplaar met FINA livery dat we hier zien wordt volgende maand door Gooding & Company geveild in Scottsdale. Deze auto werd in 1997 gebruikt door het BMW Works Motorsport Team en bestuurd door J.J. Lehto en Steve Soper. Ze wonnen races in Helsinki en Hockenheim.
Deze auto is volledig gerestaureerd door McLaren en onderhouden door Lanzante Ltd, verwachte opbrengst is zo´n $5 tot $7 miljoen.
nickmercedes zegt
Is toch wel een van de mooiste versies van de f1 in mijn ogen. Zeker in deze livery!
Echt een plaatje!
stekel01 zegt
Het is wel een goede investering, hij wordt alleen maar meer waard.
mout zegt
@stekel01: lol.
google anders ff op ’tulpenmanie’ of ‘vastgoedbubbel’.
ferdie zegt
Zodra ik de eindejaars loterij win komt hij naar Nederland ;)
Echt een gaaf ding.
spykerboy zegt
Al draagd een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding (de McLaren F1 dus in zijn algemeen vind ik), technologie was super voor toen natuurlijk en ontiegelijk hard liep hij. maar wel erg lelijk
skendel zegt
@spykerboy: iemand die “draagd” schrijft is toch moeilijk serieus te nemen.
donotfeed zegt
@skendel: haha maar in het artikel is ook een d/t fout zichtbaar… dus beide niet meer serieus nemen?
d15b2 zegt
@spykerboy: Geboortedatum juni 13, 1993
guusboum zegt
Machtig apparaat… Zou er zoiets van de P1 komen?
bollegek zegt
@guusboum: denk het niet… mits iemand er zelf een vette wrap of paitjob tegenaan gooit! :D
snorrie11 zegt
Een van mijn eerste automodelletjes was een model van deze, ook in FINA livery, prachtig mooi.
nickelb zegt
Nooit een McLaren fan geweest. Maar dit was toch echt een monster. Samen met de porsche gt1, lister storm em F40 lm. Heerlijke races
3246cm252kw zegt
Wat een super dikke machine!
jazzzo zegt
Toch liever een P1 :)
ronaldddvos zegt
Ik vind hem niet mooi, het is wel een legende maar ik zou ,mijn geld ergens anders aan uit geven… Aan smaak valt niet te twisten
The360box zegt
Ding zal wel voor een godsvermogen worden gekocht om vervolgens in een schuur weg te rotten..
laulau zegt
Is de verwachte opbrengst nu tussen de 3 en 5 miljoen of tussen de 5 en 7 miljoen? Prachtige bak die over 10 jaar nog een technisch hoogstandje is.
jrk68 zegt
@laulau:
De eerste schatting is in Euro’s en de tweede in Dollars.
Ik hoef hem trouwens niet, doe mij maar de Euneoclinic GTR van Lehto uit 95.
Die “longtails”, daar had ik destijds al niets mee.
nickmercedes zegt
@laulau: tusen 3 en 5 miljoen euro. 5 en 7 milhien dollar..
laulau zegt
@nickmercedes: Klote, erover heen gelezen haha
E34M5Touring zegt
Ik begrijp de noodzaak en de exclusiviteit van de ‘longtail’ maar ik vind de straatversie vele malen mooier. Beter in balans vind ik. De extreem korte achteroverhang van de straatversie staat em gewoon top als je het mij vraagt. Maakt hem lekker compact.
toroloco zegt
Wie wil er een goed doel steunen? Zoals deze McLaren F1 GTR Longtail.
john4545 zegt
Ron Dennis & McLaren staan al jaren voor list & bedrog, met name in F1. Wat ze in 2007 en 2008 geflikt hebben doet mij ertoe zetten ze eeuwig te haten, en zal juichen als alle f1s vernietigd zijn, en de fabriek tot de grond toe wordt afgebroken.
Hupke zegt
@john4545:
Haha, vooral doen jonge, zullen ze van wakker liggen.
Koop jij maar marchandise van ‘eerlijke’ teams. Die zouden nooit kijken als ze data gratis en voor niets aangeboden krijgen. Die hebben geen teams van spotters en spionnen langst een circuit staat om te weten hoe de ander z’n wagen afgesteld is en opgebouwd is en die kopen geen personeel met info van een ander team weg.
john4545 zegt
@Hupke: Het gaat er niet om wat andere teams doen, het gaat erom wat er is bewezen wat McLaren doet en gedaan heeft. Spotters en ‘spionnen’ langs de baan is wel wat anders dan 6000 design papers over je directe rivaal. Hamilton reed in 2008 met een auto die gemaakt was met zeer gedetaileerde info van hun directe concurent.
Het is geen wonder dat Dennis is afgetreden in 2009 na het zoveelste schandaal, en ook geen wonder dat Mercedes McLaren heeft verlaten.
Het zijn smerige oplichters, klootzakken die de wereld van F1 bevuilen. Dat ze zichzelf nu spiegelen aan Ferrari is nog lachwekkender.
Nogmaals: ik hoop dat ze failliet gaan.
Add: ik hoop ook dat Vettel zowel Hamilton als Alonso uit de boeken gaat rijden.
Hupke zegt
@john4545:
Jij bent grappig, de regels van het internet dicteren dat ik je nog wat opjaag maar ik heb ook wat medelijden met je en heb schrik dat je dan je toetsenbord opvreet.
Maar euh, toch een kleine vraag om naar je moraal te peilen:
Stel ik geef m’n secretaresse een tik op haar achterwerk, dat word gezien dus er volgt een schandaal en ik krijg een publieke reprimande. En jij zou me dus het vuil van de straat vinden? Een klootzak die de wereld van het bedrijf bevuilt, dat ik me spiegel aan de senior partners is lachwekkend.
Ik zou moeten aftreden en m’n persoonlijke klanten bij een ander ten rade gaan.
Maar stel dat een collega van me z’n machtspositie misgebruikt om zijn eigen assistente te gebruiken. Dan vind jij dat een superkerel zolang het maar niet publiek bekend gemaakt word?
baasbas zegt
@Hupke: interessante analogie kies je daar… Freud zou daar een mening over hebben ;-)
Hupke zegt
@baasbas:
Dat die Freud dan maar oppast op kerstborrels ;p
john4545 zegt
@Hupke: Je verwart ‘regels van het internet’ met regels van een discussie. Dat maakt het een drogreden. Zoek het eens op in het woordenboek.
jordy14 zegt
@john4545: ik heb me niet zo verdiept in McLaren dus zou je mss wat uitleg kunnen geven?
406_v6 zegt
@john4545: keep on dreaming…. andere F1 teams zijn minstens zo rot, met ene Bernie E. voorop.
jesse026carman zegt
Deze auto ken ik uit Gran Turismo, maar wat een beest zeg in het echt.
jrmpower24 zegt
Er gaat voor mij niks boven de straatlegale F1.
slimmeschemer zegt
zelfs de schaalmodellen van deze versie zijn duur
bmwe46csl zegt
Jammer dat hij zo onbereikbaar is…
Hupke zegt
M’n spaarvarken zit ergens bang in een hoekje te bibberen terwijl ik er nogal moordlustig naar aan het kijken ben (dit allemaal zonder te moeten stoppen met typen uiteraard).
Maar zelfs als je die 5 milioen zou kunnen ophoesten, blijven er nog steeds alle andere kosten over die komen met het runnen van zo’n wagen.
Te onbereikbaar, zelfs voor een gemiddeld succesvolle ondernemer of een doodgewone lottowinnaar.