Deze auto is vooral bijzonder omdat er slechts 10 exemplaren van dit specifieke type gebouwd zijn. Niet verwonderlijk dat de verwachte opbrengst ergens tussen de 3,6 en 5,1 miljoen euro wordt geschat.
Om in 1997 deel te kunnen nemen aan het FIA GT kampioenschap moest McLaren de F1 GTR, zoals die in 1995 en 1996 gebruikt, was ingrijpend verbouwen. Dat werd onder andere gedaan door de auto zowel aan de voorkant als de achterkant een stuk langer te maken, vandaar de bijnaam Longtail.
Het gewicht werd verder omlaag gebracht tot slechts 910 kilo en de inhoud van de V12 werd verkleint van 6.1-liter tot 6.0-liter, maar de motor leverde nog wel 608 pk. Dit kwam omdat er gebruik werd gemaakt van een restrictor. Om te mogen racen met de F1 GTR Longtail moest McLaren ook een aantal exemplaren voor de openbare weg bouwen. Dat werd de McLaren F1 GT, waarvan er drie het levenslicht zagen.
Het exemplaar met FINA livery dat we hier zien wordt volgende maand door Gooding & Company geveild in Scottsdale. Deze auto werd in 1997 gebruikt door het BMW Works Motorsport Team en bestuurd door J.J. Lehto en Steve Soper. Ze wonnen races in Helsinki en Hockenheim.
Deze auto is volledig gerestaureerd door McLaren en onderhouden door Lanzante Ltd, verwachte opbrengst is zo´n $5 tot $7 miljoen.
Is toch wel een van de mooiste versies van de f1 in mijn ogen. Zeker in deze livery!
Echt een plaatje!
Het is wel een goede investering, hij wordt alleen maar meer waard.
@stekel01: lol.
google anders ff op ’tulpenmanie’ of ‘vastgoedbubbel’.
Zodra ik de eindejaars loterij win komt hij naar Nederland ;)
Echt een gaaf ding.
Al draagd een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding (de McLaren F1 dus in zijn algemeen vind ik), technologie was super voor toen natuurlijk en ontiegelijk hard liep hij. maar wel erg lelijk
@spykerboy: iemand die “draagd” schrijft is toch moeilijk serieus te nemen.
@skendel: haha maar in het artikel is ook een d/t fout zichtbaar… dus beide niet meer serieus nemen?
@spykerboy: Geboortedatum juni 13, 1993
Machtig apparaat… Zou er zoiets van de P1 komen?
@guusboum: denk het niet… mits iemand er zelf een vette wrap of paitjob tegenaan gooit! :D
Een van mijn eerste automodelletjes was een model van deze, ook in FINA livery, prachtig mooi.
Nooit een McLaren fan geweest. Maar dit was toch echt een monster. Samen met de porsche gt1, lister storm em F40 lm. Heerlijke races
Wat een super dikke machine!
Toch liever een P1 :)
Ik vind hem niet mooi, het is wel een legende maar ik zou ,mijn geld ergens anders aan uit geven… Aan smaak valt niet te twisten
Ding zal wel voor een godsvermogen worden gekocht om vervolgens in een schuur weg te rotten..
Is de verwachte opbrengst nu tussen de 3 en 5 miljoen of tussen de 5 en 7 miljoen? Prachtige bak die over 10 jaar nog een technisch hoogstandje is.
@laulau:
De eerste schatting is in Euro’s en de tweede in Dollars.
Ik hoef hem trouwens niet, doe mij maar de Euneoclinic GTR van Lehto uit 95.
Die “longtails”, daar had ik destijds al niets mee.
@laulau: tusen 3 en 5 miljoen euro. 5 en 7 milhien dollar..
@nickmercedes: Klote, erover heen gelezen haha
Ik begrijp de noodzaak en de exclusiviteit van de ‘longtail’ maar ik vind de straatversie vele malen mooier. Beter in balans vind ik. De extreem korte achteroverhang van de straatversie staat em gewoon top als je het mij vraagt. Maakt hem lekker compact.
Wie wil er een goed doel steunen? Zoals deze McLaren F1 GTR Longtail.
Ron Dennis & McLaren staan al jaren voor list & bedrog, met name in F1. Wat ze in 2007 en 2008 geflikt hebben doet mij ertoe zetten ze eeuwig te haten, en zal juichen als alle f1s vernietigd zijn, en de fabriek tot de grond toe wordt afgebroken.
@john4545:
Haha, vooral doen jonge, zullen ze van wakker liggen.
Koop jij maar marchandise van ‘eerlijke’ teams. Die zouden nooit kijken als ze data gratis en voor niets aangeboden krijgen. Die hebben geen teams van spotters en spionnen langst een circuit staat om te weten hoe de ander z’n wagen afgesteld is en opgebouwd is en die kopen geen personeel met info van een ander team weg.
@Hupke: Het gaat er niet om wat andere teams doen, het gaat erom wat er is bewezen wat McLaren doet en gedaan heeft. Spotters en ‘spionnen’ langs de baan is wel wat anders dan 6000 design papers over je directe rivaal. Hamilton reed in 2008 met een auto die gemaakt was met zeer gedetaileerde info van hun directe concurent.
Het is geen wonder dat Dennis is afgetreden in 2009 na het zoveelste schandaal, en ook geen wonder dat Mercedes McLaren heeft verlaten.
Het zijn smerige oplichters, klootzakken die de wereld van F1 bevuilen. Dat ze zichzelf nu spiegelen aan Ferrari is nog lachwekkender.
Nogmaals: ik hoop dat ze failliet gaan.
Add: ik hoop ook dat Vettel zowel Hamilton als Alonso uit de boeken gaat rijden.
@john4545:
Jij bent grappig, de regels van het internet dicteren dat ik je nog wat opjaag maar ik heb ook wat medelijden met je en heb schrik dat je dan je toetsenbord opvreet.
Maar euh, toch een kleine vraag om naar je moraal te peilen:
Stel ik geef m’n secretaresse een tik op haar achterwerk, dat word gezien dus er volgt een schandaal en ik krijg een publieke reprimande. En jij zou me dus het vuil van de straat vinden? Een klootzak die de wereld van het bedrijf bevuilt, dat ik me spiegel aan de senior partners is lachwekkend.
Ik zou moeten aftreden en m’n persoonlijke klanten bij een ander ten rade gaan.
Maar stel dat een collega van me z’n machtspositie misgebruikt om zijn eigen assistente te gebruiken. Dan vind jij dat een superkerel zolang het maar niet publiek bekend gemaakt word?
@Hupke: interessante analogie kies je daar… Freud zou daar een mening over hebben ;-)
@baasbas:
Dat die Freud dan maar oppast op kerstborrels ;p
@Hupke: Je verwart ‘regels van het internet’ met regels van een discussie. Dat maakt het een drogreden. Zoek het eens op in het woordenboek.
@john4545: ik heb me niet zo verdiept in McLaren dus zou je mss wat uitleg kunnen geven?
@john4545: keep on dreaming…. andere F1 teams zijn minstens zo rot, met ene Bernie E. voorop.
Deze auto ken ik uit Gran Turismo, maar wat een beest zeg in het echt.
Er gaat voor mij niks boven de straatlegale F1.
zelfs de schaalmodellen van deze versie zijn duur
Jammer dat hij zo onbereikbaar is…
M’n spaarvarken zit ergens bang in een hoekje te bibberen terwijl ik er nogal moordlustig naar aan het kijken ben (dit allemaal zonder te moeten stoppen met typen uiteraard).
Maar zelfs als je die 5 milioen zou kunnen ophoesten, blijven er nog steeds alle andere kosten over die komen met het runnen van zo’n wagen.
Te onbereikbaar, zelfs voor een gemiddeld succesvolle ondernemer of een doodgewone lottowinnaar.