Jazeker, deze 458 met V12 is het werk van Ferrari zelf.
Een Ferrari 458? Met V12? Af fabriek? Het kan zijn dat de titel wat vragen op roept. Dit is dan ook een héle bijzonder 458. De reden dat Ferrari er een V12 in gelepeld heeft: dit was een prototype voor de LaFerrari.
We kennen dit soort auto’s als mules. Om de techniek voor een nieuw model te testen wordt deze vaak eerst nog in een bestaand model gestopt. Of in ieder geval wordt de carrosserie van een bestaand model geleend. In het geval van de LaFerrari werd de 458 hiervoor ‘misbruikt’.
Onder het koetswerk van deze Ferrari 458 schuilt daarom geen V8, maar een V12. Dit is niet precies hetzelfde blok als de V12 die uiteindelijk in de LaFerrari terecht is gekomen. Het gaat om een iets vroegere versie. Hoeveel vermogen deze er uit perst is niet bekend, maar de uiteindelijke versie schopte het tot 800 pk. En dan kwam de elektromotor er nog bij.
Als je niet wilt laten zien in wat voor auto je rijdt kun je de Ferrari ook nog camoufleren. De extra panelen die tijdens het testen op de 458-koets waren gemonteerd zitten er namelijk nog allemaal bij. Reuze handig. Alhoewel, voor het mooie kun je ze beter achterwege laten.
Sowieso moet je deze Ferrari niet kopen voor de looks, maar omdat je hiermee iets heel bijzonders in handen hebt. Het gebeurt namelijk maar zeer zelden dat dergelijke prototypes te koop worden aangeboden.
Er kleeft wel een nadeeltje aan: je mag er niet de openbare weg mee. De testpiloten van Ferrari hebben dat destijds natuurlijk wel gedaan, maar dit prototype heeft geen typegoedkeuring. Dit is dus echt een auto om in een verzameling te parkeren. Iets wat sowieso al vaak gebeurt met zeldzame Ferrari’s.
Deze Ferrari ‘458’ met V12 wordt 14 mei geveild in Monaco door RM Sotheby’s. Het veilinghuis geeft helaas nog geen indicatie van de waarde, dus we moeten afwachten wat zoiets nu opbrengt op de veiling.
LFfotos.nl zegt
Wel lache zo’n 458 met V12, maar die kappen zijn echt afschuwelijk lelijk🤣
flyerbunch zegt
Benieuwd wat het gaat opbrengen
geelbarrel zegt
Stond toch afgelopen week op de Techno Classica..? Ik vond het luikje voor het recht achterwiel wel geinig.
mattr zegt
Bizar dat dit verkocht wordt, zo’n misbaksel mag van mij naar de enige plek waar het thuis hoort: de shredder
3246cm252kw zegt
@mattr: mijn gedachte… dat Ferrari de motorruimte zo heeft af kunnen werken bizar echt bizar… lijkt wel Piet de beunhaas geweest 😆
boomhauwer zegt
@3246cm252kw: hoe denk je dat miles van andere merken eruit zien? Dit is gewoon standaard werkwijze, het moet gewoon functioneel zijn.
3246cm252kw zegt
@boomhauwer: nou niet zo extreem in ieder geval
560pk zegt
Als alle techniek in die 458 paste, waarom dan de camo? Het is dan toch de perfecte mule? Waarom extra aandacht op je vestigen door er vanalles op te plakken?
Edge zegt
Ik zou zeggen, kijk eens naar de foto’s. Zo perfect paste het allemaal niet. De achterbumper was aangepast was vanwege andere positie van de uitlaten, de motor had een intake nodig (vandaar die gigantische scoop op de plek waar je normaal het glas hebt zitten), voorin zitten gaten met gaas in de neus om dezelfde luchtstroom als in de LaFerrari te simuleren. aan de achterzijde zit een groot gapend gat voor delen van het KERS systeem…. Zo perfect paste het allemaal niet. Dan kun je net zo goed wat camo gebruiken om alles ook goed af te dekken.
bietje zegt
Kippengaas… episch… 👊🏻😂
Edge zegt
Bijzonder stukje autogeschiedenis, zo’n LaFerrari mule. Voor zover ik weet heeft Ferrari slechts twee keer eerder een mule van de hand gedaan. Een was een prototype van de Enzo, op basis van een verlengde 348 met elementen van de F355 (Challenge) en 360 Modena. Die auto werd als showauto verkocht, maar de eigenaar wist tot grote ergernis van Ferrari de juiste onderdelen bij elkaar te sprokkelen om de auto weer rijdend te maken. De ander is ook een 458 met V12 die gebruikt werd voor de ontwikkeling van de LaFerrari, zonder hybridesystemen, maar dan in een netter afgewerkte auto.
allesmetturbo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ghini zegt
Even een spelletje: wat voor Ferrari staat er op de achtergrond op de foto van de motorruimte?
spacemoon24 zegt
@ghini: ik denk een Portofino ;)
rikv99 zegt
Portofino en een 595 Abarth.
ghini zegt
@rikv99: haha die abarth had ik niet eens gezien
woudloper zegt
Ik heb het in de zakenwereld al vaak ondervonden: sommigen hebben een ongelofelijk talent in wat best omschreven wordt als “selling ten pounds of shit in a five pound bag”
spacemoon24 zegt
Heel gaaf!
joosstra zegt
-Edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Overigens mag dit niet in de shredder, dit is gewoon automobiele geschiedenis.
ericc zegt
Ik meen dat de YT-er/Instagrammer Gregb23 of zoiets ook een 458 met V12 had laten bouwen. Ik dacht eerst dat het over zijn wagen ging tot ik las dat het een prototype is. De beste man heeft ook een groene F12 TDF en een groene FXX. Ook vind je hem terug op circuits met z’n F1-Ferrari.