Een eerste generatie Focus RS, en ook nog eens origineel Nederlands.
Een Focus RS is er helaas niet meer, we mogen blij zijn dat er überhaupt nog een Focus is. De Fiesta is immers ook al de nek omgedraaid. Maar we gaan vandaag even terug naar de hoogtijdagen van Ford, met de eerste generatie Focus RS. Er staat momenteel een exemplaar te koop op Marktplaats en dat is niet altijd het geval. De Focus RS Mk1 is namelijk vrij zeldzaam.
De eerste Focus RS was qua uiterlijk nog redelijk subtiel, maar kenners weten bij het zien van de blauwe kleur al genoeg. Je kon de Focus RS in alle kleuren bestellen, zolang het maar Imperial Blue was. Qua interieur had je net zoveel opties: je kreeg altijd zwart-blauwe Sparco-stoelen.
Ford leverde geen half werk met deze Focus RS, want zo’n 70% van de onderdelen was nieuw. Met Brembo-remmen, een Quaife-differentieel en lichtgewicht OZ-velgen moest deze Focus recht doen aan de legendarische Rallye Sport-badge.
Het 2,0 liter Duratec-blok werd voor de gelegenheid voorzien van een Garrett-turbo, die het vermogen naar 215 pk tilde en het koppel naar 310 Nm. Dit exemplaar lijkt echter getuned te zijn, want volgens de website van de adverteerder heeft deze Focus RS 280 pk. Onder de motorkap is ook niet alles standaard, maar in de advertentie wordt er met geen woord over tuning gerept.
De velgen zijn sowieso niet origineel. Dat wil zeggen: de velgen wel, maar de kleur niet. De OZ-velgen zijn overgespoten in donkergrijs. Een zekere Rick zou hier waarschijnlijk een rolberoerte van krijgen, maar het staat stiekem wel goed.
Latere generaties Focus RS verkocht Ford aan iedereen die er eentje hebben wilde, maar deze Mk1 was gelimiteerd op 4.501 stuks. Daarvan hadden er maar 2.354 het stuur links, dus dit is een behoorlijk zeldzame hot hatch. Bovendien is dit een van de weinige exemplaren die origineel Nederlands is. De auto staat nu op Marktplaats met 181.951 km op de klok. Hij mag weg voor €23.990.
DeWitteCondor zegt
Het dash is wel discutabel aan het worden maar ik zou m best willen hebben. Zelfs met die foute pattas.
Motomoto zegt
De website van de verkoper is sowieso de moeite waard. Heeft echt vooral leuke wagens te koop. M3, M4, M5, 911 en een klassieke Benzine cabrio maar ook Peugeot 106 Rally en verschillende Land Rovers. Aanrader.
detroitv8 zegt
Idd een fijne tent. Heb daar wel eens een auto aan verkocht (dus niet gekocht). Ging heel fijn, tevreden over. Zou die Focus blind durven te kopen.
alloallo zegt
Peugeot 106 rallye! Sweet memories. In 1995 heb ik eentje nieuw gekocht en 2 jaar gehad.
100.000 pretkilometers
Dutchdriftking zegt
De MK1 RS heb ik altijd wat fout gevonden. Zo’n ST170 is eigenlijk veel toffer.
kennone zegt
Je komt er op terug als je in beiden gereden hebt. Dan was de ST170 zelfs een beetje saai.
maotje zegt
De mk1 rs is juist een briljant ding.
mashell zegt
Hier had een kop zoals “dit is de gaafste auto die je vandaag gaat zien” ook passend geweest. De Focus RS is toch het hoogtepunt van de hot hatches, op korte afstand gevolgd door de Clio Williams en de 205 GTI.
drdre1 zegt
Dit moet toch geweldig sturen? Heb de Mk1 Focus gehad (gewoon standaard model), dat was mijn eerste auto die goed communiceerde wat de voorwielen deden. Alles wat ervoor zat en erna kwam kon hier niet aan tippen.
Robert zegt
Ik zou wel subiet op zoek gaan naar een setje originele (of periode correcte) velgen. In zilvergrijs.
isleofman zegt
Mooie auto en een mooie zaak. Maar interieur van deze generatie
Fords is echt dramatisch….