Jazeker, er staat een heuse Audi A1 quattro op Marktplaats.
We hebben een snelle versie gehad van de A1 in de vorm van de S1, maar een RS1 is er nooit geweest. Dat is natuurlijk ontzettend jammer. Stel je eens voor: een B-segment hot hatch van Audi met vierwielaandrijving, twee dikke uitlaatpijpen, ergens rond de 250 pk… Wacht eens even…
Inderdaad, er is wel gewoon een Audi RS1 geweest. Alleen heette die geen RS1, maar Audi A1 quattro. De auto is er echter niet minder om: de A1 quattro is een serieus bommetje. Met 256 pk en 350 Nm aan koppel was het destijds de koning van zijn segment. En 10 jaar later zijn er nog steeds weinig B-segmenters die hieraan kunnen tippen.
Het is ook wel te zien dat dit geen doorsnee B-segmenter is. De A1 heeft voor de gelegenheid een echte rally-look gekregen, met een forse spoiler en OZ-achtige velgen. De dikke voorbumper en twee uitlaatpijpen maken definitief gehakt van het vrouwenauto-imago.
De motor uit de A1 quattro is afkomstig uit de S3 en dat geldt ook voor het ‘quattro’-systeem. Dat werkt via een Haldex-koppeling. De A1 quattro is in de basis dus gewoon voorwielaangedreven en de achterwielen springen waar nodig bij.
De Audi A1 quattro is heel leuk speelgoed, maar ook heel exclusief speelgoed. Er zijn namelijk maar 333 stuks gebouwd van deze speciale hot hatch. Daarvan zijn er oorspronkelijk maar zeven stuks in Nederland geleverd.
Op Marktplaats staat er nu één te koop, maar dit is niet een van de zeven. Deze Audi A1 quattro is namelijk begin dit jaar geïmporteerd. Maar dat mag de pret niet drukken. Wat potentieel wél de pret kan drukken is de prijs. Er wordt namelijk €62.950 gevraagd voor dit exemplaar. Voor dat bedrag heb je ook gewoon een nette Audi R8.
Jagris zegt
Vind het nog steeds bijzonder dat audi deze auto gebouwd heeft. Erg dik bommetje, jammer dat er maar zo weinig zijn gebouwd. Maar wel goed voor de restwaarde zoals van deze natuurlijk.
rotolo zegt
Iets meer dan 53000 km op de teller in 10 jaar? Ik snap rijke mensen niet.
lecomte zegt
Dat komt waarschijnlijk omdat ze vaak meerdere auto’s hebben om in te rijden.
Michel-GR zegt
Voor dat geld is de GR Yaris leuker/sneller en net zo exclusief in Nederland.
kennone zegt
Met de laatste euronorm lijkt mij die minder leuk qua beleving.
Michel-GR zegt
Jij hebt er blijkbaar nog niet mee gereden en gaat van de review van die gasten hier uit met hij kan niet driften… Duh tis een rally auto dus gemaakt voor grip en dat heeft hij als geen ander!
willeme zegt
@michael-GR; je kunt ze behoorlijk goed met elkaar vergelijken, inderdaad! Allebei hyper-exclusieve B-segment bommetjes. De Audi toch nog wel nóg iets exclusiever. Ik denk alleen niet dat de Yaris sneller is… Yaris valt een klein tikkeltje tegen qua performance (standaard) terwijl de A1 quattro verrassend kwiek is. Yaris heeft dan wel weer een gaver onderstel aan aandrijvlijn met al die differentiëlen. Ik zou ze wel beide voor de deur willen hebben staan ;-)
Michel-GR zegt
Gt4rs hield ik anders op de nordschleife gewoon bij hoor. Dat zie ik die A1 echt niet doen.
4,5s naar de 100 zie ik die A1 ook niet doen overigens.
grrrrrene zegt
De GR is toch gewoon een halve seconde sneller 0-100? Daarnaast is deGR lichter en heeft hij gewoon een veel geavanceerder onderstel/aandrijving, dus zeer waarschijnlijk sneller in de bochten…
Hoe exclusief ze zijn… Beide kom je feitelijk bijna nooit tegen.
ghost zegt
Een bekende van mij verkoopt ook zijn A1 Quattro via een bedrijf nabij Tilburg, een originele Nederlander weliswaar, waarom die dan niet vermeld wordt hier?
lecomte zegt
Omdat die waarschijnlijk niet op mp staat.
SvenB zegt
Omdat hij autoblog niet betaald.
kimhung zegt
Ik snap als je een auto als dit haal, dan heb je het bovengemiddeld breed. Dat je je z’n speciale haalt voor de investment. Maar kom op zeg, een “boodschappen wagentje” voor 63k!! Ik slingerde even de autoscout aan om te kijken wat je nou kon halen.
Prijs:€62.000 tot €63.000
Bouwjaar vanaf: 2008
Kilometerstand tot 150.000
Vermogen vanaf:220 pk
Transmissie: alles
Brandstof: alles
Voor het geld kan je toch nog leuke dingen kopen:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi-rs6-4-0-tfsi-q-pl-milltek-pano-dak-voll-historie-benzine-grijs-efad7e13-2e2d-4d9a-b110-22b78ac2c4b0?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-m2-coupe-dct-competition-100-onderhouden-harman-benzine-zwart-03d8ac80-0446-4dd7-bfad-82ee9d4fbef1?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-sl-500-amg-r231-48-000-km-benzine-zwart-b3c9f511-c00a-4e7a-bfa9-ba398c1540fa?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-others-1-serie-coupe-3-0i-m-navi-leer-xenon-pdc-cruis-benzine-oranje-e9c940e8-ec21-470c-b7a4-c1fa446ded12?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Dit zijn dan geen specials met berperkte oplage, maar maar het is wel serieus geld waar je wel wat leuks mee kan doen dan een “bommetje op wielen”
lecomte zegt
Het antwoord is simpel: het zijn geen kleine boodschappenwagentjes waarmee je kan hoeken die praktisch niemand heeft.
grrrrrene zegt
Zo’n RS6 is anders een prima boodschappenautootje :P
Dutchdriftking zegt
De prijs blijft redelijk stabiel. Dit kosten ze al een jaar of vijf. Geen enorme bubbel dus. Ik heb het altijd een gaaf ding gevonden. Zelf zou ik echter voor een S1 gaan en deze qua looks dan ombouwen naar A1 Quattro.
rob5nismo zegt
Liever een R8
grrrrrene zegt
Nou, of een 911 ofzo…