Deze BMW M6 lijkt op het eerste gezicht niet zo bijzonder, maar we hebben hier te maken met een echte zeldzaamheid.
Een merk als BMW dat een V10 in een M-model lepelt: het is anno 2022 ondenkbaar. Zo’n 15 jaar geleden kon dat echter nog gewoon, al duurde het maar één generatie. Gelukkig zijn er redelijk wat exemplaren gebouwd van de E6X-generatie, zodat het niet heel moeilijk is om een BMW met een V10 te vinden.
Wat wél moeilijk te vinden is: een BMW met een V10 en een handbak. Waar de E39 M5 nog uitsluitend met handbak werd geleverd, was de E60 M5 juist alleen met automaat te krijgen. De M6 idem dito.
Toch zijn er wel degelijk exemplaren met een handbak gebouwd. Amerikanen zijn namelijk dol op ‘stick shift’ in dit soort auto’s. Speciaal voor de VS bouwde BMW daarom M5’s en M6’s met een handgeschakelde zesbak.
Dat waren alleen geen grote aantallen, dus je struikelt er niet over. Al helemaal niet in Europa. Er zijn in totaal überhaupt maar 701 handgeschakelde M6’s gebouwd. Een handgeschakelde M6 Coupé is zelfs nog iets zeldzamer dan de Cabrio, want in die uitvoering zijn er maar 323 geleverd.
Enkele exemplaren daarvan hebben hun weg gevonden naar Nederland. Op The Collectables kwam vorig jaar al een handgeschakelde M6 Cabrio voorbij, nu staat er op Marktplaats ook een handgeschakelde M6 Coupé. Het betreft een zwart exemplaar met 137.505 km op de teller.
Zo in het zwart ziet een E63 M6 er nog redelijk ingetogen uit, maar het geluid is allesbehalve ingetogen. De V10 klinkt standaard al heel lekker en als klap op de vuurpijl is deze auto voorzien van een Meisterschaft-uitlaatsysteem. Met deze auto moet je héél voorzichtig doen in het centrum van Rotterdam en in Zuid-Limburg maak je waarschijnlijk ook geen vrienden.
baf07 zegt
Lekker hoor, ook top dat die velgen niet zo idioot groot zijn. Beetje rubber staat hem goed
Robert zegt
Wat vond ik dit toch een lelijk hok, toen deze op de markt kwam. Maar eerlijk is eerlijk, anno nu vind ik hem best fraai opgedroogd.
L zegt
Zo denk ik er precies t zelfde over… begin langzaam aan een zwak te krijgen voor dit model! al heb ik dat voor de motor altijd gehad ‘zwak’🤣👍
dailydriver zegt
Gaaf ding!!!
petroldrinker zegt
Die uitlaat doet het hem!
nicolasr zegt
Is ‘ie duur?
ouwedibbes83 zegt
40K incl BTW is de vraagprijs. Hebben ze al wel het een en ander voor je opgelapt, maar nog niet alles.
Heeft denk ik heel veel zon gezien als t carbon dak al vervangen is door de en nu t leren dashboard bij de stiksels los begint te laten.
Zelf had ik ook die US knoppen vervangen van de klima, daar kun je toch wel graden Celsius van maken voor niet al te veel geld (lijkt mij)
FiXeR zegt
En zonder kenteken, gezien het een USA model is geen eCOC dus een hele dure keuring (en nog BPM). Dus reken er nog een paar duizend bij.
Hier in de prive collectie (eigen autobedrijf) hebben we thuis een M6 cabrio met veel minder kilometers, EU model, inclusief vervangen lagerschalen voor zeker 25% minder eurio’s. Voor die euro’s kan hij 2 keer worden omgebouwd naar handgeschakeld en heb je de duurdere cabriolet. (Zoals bijvoorbeeld bij DriveTribe)
Mijn professionele advies, denk goed na.
petroldrinker zegt
Maar bij verkoop heb je dan helemaal niks, niemand die grof geld betaald voor een M6 die omgebouwd is naar handbak, de mensen die dit soort dingen willen en bereid zijn erzoveel voor te betalen, vinden originaliteit vaak brlangrijker…
FiXeR zegt
Daarom bouwen we de onze ook niet om. Ik bedoel eigenlijk meer dat de meerprijs van deze M6 het niet waard is, en het voor een USA model echt (veel te) veel geld is. Als je zonodig een purist bent met rijden dan laat je wel meer niet standaard (ophanging bijvoorbeeld) en is een conversie te verantwoorden met het prijsverschil van deze tegenover een EU SMG model.
gregorius zegt
Ik durf ergens wel te geloven dat je deze US M6 nu gratis kan rijden.
Voor een euro of 10duizend gok ik dat alles wel zo’n beetje geregeld is om m hier netjes te hebben, en als je m netjes hebt, kan je m de volgende 5 jaar ook wel voor dergelijke prijs verkopen.
bart_m zegt
De prijs van deze M6 is natuurlijk volledig te verantwoorden door de (extreem) beperkte oplage. En dat het een USA-uitvoering is, tsja de handgeschakelde M6 is enkel in de VS en Canada geleverd. Dus dat doet imo ook geen afbreuk aan de auto.
Wat mij betreft een prima investering, meer vertrouwen in dan in een dertien-in-dozijn M6.
schreute01 zegt
Nee. Vind van niet.
racerx zegt
Een nette Europese versie kopen en om laten bouwen naar handbak lijkt mij de betere en goedkopere optie.
lexis zegt
Onderhoud wel een dingetje op deze motoren, blinken niet uit als het betrouwbaarheid aankomt. Hebben wel meer “S” motoren van BMW M last van. Steeds is er wel ergens een achillespees. Maar dat zal de liefhebbers uiteraard niet weerhouden.
petroldrinker zegt
Nee dat heeft het gewicht vd m6 en m5 altijd wel gedaan om mij ervan te weerhouden, wat wegen die krengen toch een hoop!
maotje zegt
De motoren hebben gewoon wat meer aandachtspuntjes. Ook niet heel Gek bij motoren met een hoop vermogen.
Ga een ieder willekeurige motor flink tunen dan gaat die ook meer aandacht vragen op bepaalde punten.