De Marktplaats-advertentie spreekt van een buitenkans en daar is geen woord van gelogen.
Jammer maar helaas: de combinatie ‘AMG’ en ‘V12’ is voorgoed verleden tijd. Mercedes levert alleen nog de Maybach S-klasse met een twaalfcilinder, maar dat is het. Een S 65, G 65 of SL 65 gaan we nooit meer terugzien. Nu waren dat natuurlijk sowieso auto’s die niet of nauwelijks in Nederland verkocht werden. Aan de verkoopstatistieken zal er dus weinig veranderen.
Mercedes CL 63 AMG
Een AMG met V12 is per definitie een zeldzaamheid, maar op Marktplaats vonden we een exemplaar dat pas écht zeldzaam is. We kwamen namelijk een advertentie tegen van een Mercedes CL 63 AMG.
V8?
Nu denk je misschien: wacht eens even, een CL 63 AMG heeft toch een V8? En zo zeldzaam is die toch ook weer niet? Dat klopt allemaal, als je het over een CL 63 AMG van de C216-generatie hebt. Het gaat hier echter om een CL 63 van de generatie ervóór.
Zeldzaam
Dit is een van de zeldzaamste AMG’s die er zijn. Van de CL 63 AMG van de C215-generatie zijn namelijk maar 26 stuks gebouwd. Ter vergelijking: van de SL 65 Black Series – ook een zeldzaamheid – zijn er 350 gebouwd.
Cilinderinhoud
Het getal in de typeaanduiding komt in dit geval ook daadwerkelijk overeen met de cilinderinhoud. Onder de motorkap schuilt namelijk een 6,3 liter grote atmosferische V12. Dit blok is goed voor 444 pk en 630 Nm koppel.
Speciaal verzoek
Deze motor is gebaseerd op de 5,8 liter V12 uit de S 600 en is maar in een zeer beperkt aantal auto’s gelepeld. Naast de CL 63 C215 zijn alleen de S 63 uit 2001 en de G 63 uit 2002 voorzien van dit blok. Deze auto’s werden alle drie slechts op speciaal verzoek gebouwd. Van de S 63 zijn er 70 stuks geproduceerd, van de G 63 maar vijf (!) stuks.
CL 65
Op basis van deze generatie CL kwam er later nog een V12 AMG die in iets grotere aantallen is gebouwd: de CL 65 AMG. Deze had een kleinere 6,0 liter V12, die echter een stuk krachtiger was. Dat was te danken aan de twee dikke turbo’s. Daarmee schopte de CL 65 het tot 612 pk en 1.000 Nm koppel.
Marktplaats
Van de CL 65 zijn er 777 stuks gebouwd, wat nog steeds weinig is. Maar qua zeldzaamheid kan de CL 65 bij lange na niet tippen aan deze CL 63. Als je wel oren hebt naar een buitengewoon exclusieve AMG met V12, kun je nu je slag slaan op Marktplaats. De verkoper vraagt €49.500 voor deze auto met 111.000 km op de klok. Daarmee is deze auto grofweg drie keer zo duur als een CL 55 AMG, maar nogmaals: dit is een buitenkansje.
ronaldotour zegt
In de advertentie staat dat hij ook geschikt is voor de youngtimer regeling. 35% bijtelling over 49500,- lijkt me niet verstandig om te doen.
porker zegt
@ronaldotour: je laat m natuurlijk dan wel taxeren voor 15k. En daar betaal je bijtelling over.
Dieseltor zegt
@ronaldotour: 35% over de dagwaarde. Ligt een stuk lager dan €49.500. De dagwaarde wordt berekend aan de hand van een tabelletje, afschrijving..
ronaldotour zegt
@dieseltor: Volgens mij betaal je bijtelling over de waarde in het economische verkeer. Deze kost 49.500,- daar krijg je een rekening van die je via de bank betaald en je gaat hem dan afschrijven wat de winst drukt. De belastingdienst pikt dan natuurlijk niet een veel lagere taxatiewaarde, ook is de aanschafprijs de verzekeringswaarde, daar kun je ook niet mee rotzooien lijkt me.
FiXeR zegt
Je betaalt niet de bijtelling over de aanschafprijs maar de dagwaarde. Gewoon voor de belastingdienst laten taxeren op 15k, voor de verzekering op 60k. (Geloof me, dit kan)
911targa zegt
Het klinkt mss gek, maar sommige mensen willen dit niet. Die zijn niet zo handig, zullen we maar zeggen.
mashell zegt
Die hebben een geweten en willen niet frauderen. Want zo noemen we twee taxaties met factoren verschil om belasting te kunnen ontwijken.
ronaldotour zegt
@mashell: Ik neem aan dat een taxateur ook beëdigd is en niet zomaar een veel te lage waarde mag opgeven. De belastingdienst zal ook wel eens een tweede taxatie verlangen en weet heus wel iets van prijzen.
cazzo046 zegt
Kan idd, maar mag niet. Als de BD langs komt (kleine kans) mag je een fijne naheffing tegemoet zien.
Robert zegt
Die 500E (Baureihe 124) die vorige week langskwam, kostte zelfs nog iets meer. Om dit maar eens in een breder perspectief te plaatsen.
Maar om dit nu als youngtimer zakelijk te gaan rijden… Ik denk dat je een bedrag van drie nullen voor de komma per maand moet reserveren voor alleen de brandstof, de verzekering en het onderhoud.
BerlingoHdi zegt
@RRRobert: Neem toch aan dat de meeste mensen niet meer dan 8000 kilometer per jaar rijden met zo’n auto.
scott zegt
Het kampergehalte is erg hoog.
TinQ zegt
Mooi. 1 van de 5 van die G63 AMG’s waarover gesproken wordt, heb ik ooit eens gespot in Zuid-Frankrijk. Moet nog ergens op Autogespot staan vermoed ik.
Was overigens een verlengde ‘XXL’ variant. In de categorie ‘maakt niet uit wat het kost’.
Dutchdriftking zegt
Het is natuurlijk heel bijzonder, maar doe mij toch maar de SL55AMG met zo’n dikke compressor.