En nee, dit is niet zomaar een knutselproject, maar een echte Hartge H50.
Veel tuners vandaag de dag maken zich er makkelijk vanaf. Een chipje hier, een carbon spoilertje daar, en klaar is kees. Hartge was echter een ander verhaal. Deze Duitse tuner leverde geen half werk, want ze lepelden vaak een compleet ander blok in een auto. Helaas is het bedrijf inmiddels ter ziele, maar er wordt nu wel een gave creatie van Hartge geveild.
Het gaat om een Hartge H50, gebaseerd op de E46 M3. Onder de motorkap van deze auto is géén zes-in-lijn te vinden, maar een dikke V8. Dankzij Hartge kon je dus al een M3 met een V8 krijgen voordat de E90 M3 het levenslicht zag.
De V8 in kwestie is afkomstig uit de E39 M5. Het gaat dus om de 4,9 liter S62 V8, die voor de gelegenheid ook nog eens is opgevoerd. Waar het blok in de M5 en de Z8 400 pk levert, is de V8 in de Hartge H50 goed voor 450 pk. Daarmee heb je dus gewoon meer power dan een E90 M3.
Naast de motor zijn er nog een aantal zaken aangepakt. Zo heeft de Hartge H50 een aangepast onderstel, verstevigde stabilisatorstangen en grotere remmen. Aan de buitenkant is de Hartge onder meer te herkennen aan de centrale uitlaten, de luchtinlaten in de motorkap, de spiegels, de carbon splitter en natuurlijk de velgen.
Omdat Hartge – net als Alpina – een status had als fabrikant staat deze auto ook als Hartge op kenteken. De auto heeft ook een nieuw chassisnummer gekregen. Officieel is het dus geen BMW meer. Vandaar dat ook alle BMW-logo’s vervangen zijn door Hartge-logo’s.
Van de E46 Hartge H50 zijn in totaal twaalf exemplaren gebouwd, waarvan slechts twee cabrio’s. Veel exclusiever dan dit wordt het dus niet. En terwijl het andere exemplaar zich naar verluidt in Dubai bevindt, staat deze gewoon kant en klaar op Nederlands kenteken.
Loop je wel warm voor zo’n E46 Cabrio met V8? Dan kun je terecht bij Collecting Cars, waar de auto momenteel wordt geveild. Je hebt nog tot en met maandag 19.24 om mee te bieden.
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
rwdftw zegt
En dan even je lokale BMW dealer bellen om een beurtje te laten doen aan je “E46 cabriolet”.
Dat gezicht van de monteurs zou echt priceless zijn :),
3246cm252kw zegt
Dat heb ik bij me E46 cabrio die door Manhart Racing is Getun
3246cm252kw zegt
Dat heb ik met me E46 cabrio ook die door Manhart is Getuned, ze snappen er niks van Hahah s65b40 is toch van de e92 m3 en dan nog de supercharger haha
iphonistvongates zegt
De originele M3 versnellingsbak is niet vervangen/aangepast voor een (opgevoerde) karakteristieke overbrenging van de V8?
nicolasr zegt
Helemaal gaaf. Maar toch zou ik hem laten staan en voor een originele E46 M3 cabriolet gaan. Die 6-in-lijn is zo’n geweldige motor, daar kan zelfs die V8 niet tegenop.
mjpamsterdam zegt
Extra plastic eraf & normale BMW-wielen erop zou het helemaal lachen maken.
alfaqv zegt
Exclusief en toch lekker goed gebruikt, 220k km. Zo hoort het!
petroldrinker zegt
Stond paar jaar terug al tekoop met 205dkm, dacht eerlijk gezegd dat ie het land al uit was, zal nu wss wel gebeuren