Alleen de liefhebber zal het in Europa inactieve Buick kennen, maar het GM-merk is in China al een tijdje actief, onder andere met de Lacrosse (oud vs nieuw), op basis van de Opel Insignia. Vandaag presenteerde Buick in Shanghai een PHEV-concept ‘op basis van de dynamische aard van water’. Ze noemen hem de Riviera.
Deze typenaam is niet onbekend, al in de jaren ’60 reden er Buick Riviera’s rond, en in 2007 presenteerde GM het in China ontworpen, gevleugeldeurde Riviera Concept, waar het Cadillac Converj Concept, de voorloper van de ELR, ongetwijfeld wat inspiratie bij opdeed. Volgen we ’t nog? Om een lang verhaal kort te maken: maak kennis met de Buick Riviera. Deel II.
We zullen je alle PR-mumbo jumbo onthouden, afgezien van de melding dat de Riviera 4G ondersteunt, real-time verkeersinformatie, weerberichten, enz. biedt, en voice command ondersteunt, alsmede touch and gesture recognition. Ook is hij draadloos op te laden.
Er zijn 10 HD-camera’s en 18 micro-sensoren geïntegreerd die er voor moeten zorgen dat je nooit een paaltje of een andere auto raakt. Daarnaast is de Riviera uitgerust met een Zwitsers zakmes, vier Hellfire-raketten, een paar onderwater-zuurstoftanks, een combi-magnetron, en speciale infrarood-brillen die door muren heen kunnen kijken. Ok, dat misschien niet, maar wat maakt het uit, het is een concept.
De watervlugge Buick staat de komende week te kabbelen op de Shanghai Motor Show. Zou hij ook weer vleugeldeuren hebben? Chinese people love scissor doors long time. Klik HIER voor een groter plaatje.
Update: Ja, hij heeft inderdaad vleugeldeuren, zoals je in deze VIDEO kunt zien.
toyotafortuner zegt
http://www.musclecarclub.com/musclecars/buick-riviera/images/buick-riviera-1973a.jpg
Van dit een moderne versie maken, is toch veel beter? Nu maken we alleen maar mileuhippes blij. En het doet de naam Buick Rivera geen goed. Jammer, jammer.
carmasterr zegt
@toyotafortuner:
Dan wel van de ’71 graag.
Die heeeft net even een eleganter neusje en ronder kontje.
’71
http://www.retro-avtomobili.com/data/media/123/buick_riviera_1971_06.JPG
’73
http://static.cargurus.com/images/site/2009/10/21/21/23/1973_buick_riviera-pic-7381523465381339956.jpeg
carmasterr zegt
@toyotafortuner:
Dit zijn trouwens (helaas) ook al Riviera’s…
http://www.rivieraconvertible.com/images/1982_4.jpg ’82
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/842/1761/2103380002_large.jpg ’87
http://www.autoguru-katalog.at/wp-content/uploads/2011/04/1999_riviera_1.jpg ’95
Dus die naam is al zeer uitgebreid bezoedeld.
bungabungastig zegt
wel ijskoud dat water
laulau zegt
Opzich wel dik..
pier zegt
Ik vind hem er heel erg gaaf uit zien. Zet maar voor de deur.
RazorHead zegt
heb nog lang getwijfeld om een 2nd gen custom riviera te kopen, machtig met zo’n 7.5 V8, wel een verschilletje met deze hybride riviera!
toyotafortuner zegt
@RazorHead: doe het alsjeblieft! Hoewel ik meer fan ben van de 3e gen. is de 2e ook machtig mooi! @carmasterr: kan ook, zolang het maar de boattail heeft. Een Riviera is imo het mooist met boattail. Heb er nooit een i/h echt gezien. :( Zelfs niet bij de lokale vintage usa occasion dealer, die overigens wel andere beautys heeft als een ’64er T-Bird, ’54er Olds 88 en meer heeft.
RazorHead zegt
@toyotafortuner:
meh de boat tail vind ik iets te plomp ogen.
Heb hem niet gekocht en soms heb ik er wel spijt van, heb een ’70 Nova gekocht in de plaats.
Was een mooie Riviera, zeer donker groen, beetje verlaagd, mooie 18 inch velgen, zwart interieur. Echt bad ass!
ratlesnale zegt
Het maakt mij nieuwsgierig waar Opel mee mag komen: een maand of wat terug zag ik twee spyfoto’s van een Opel (bedekt met dekens en nauwelijks zichtbaar achter een scherm) die mij deden denken aan een zeer sportieve tweezitter. Of dat dit model van Buick is met Opel kenmerken weet ik niet: de afstand tussen het voorwiel en de deur leken mij van die Opel groter.
Hupke zegt
Altijd leuk als een naam gebruikt word voor een nieuwe wagen die gebouwd is rond hetzelfde concept. Ipv. telkens die stomme wagens met wat retro accenten die helemaal voorbij gaan aan de bedoeling van het origineel.
In China zie je ze idd veel de buicks, vooral de Buick Regal wat onze insignia is.
Niet dat je daar een regal kan kopen en hier kan invoeren als insignia want de kwaliteit van de onderdelen verschilt enorm. (nuja bij ford toch al alleszins)
GOD zegt
Ziet er supervet uit.
ropbp zegt
Prachtig ding zeg! Gewone deuren en rijden maar!