Terwijl ook nu nog veel merken aanmodderen met omslachtige pijltoetsjes en controllers, had Buick in 1986 al een boordcomputer met touchscreen.
Bij een touchscreen denk je al snel aan dunne lcd’s met kleurenscherm, maar feitelijk kun je elk scherm aanraakgevoelig maken. Dat bewees Buick al in 1986 met het Graphic Control Center in de Riviera en kort daarna de Reatta, die over een zwart-groen CRT-monitortje beschikt dat je met je vinger kunt aansturen.
Op de eerste auto met satelietnavigatie moest men halverwege de jaren ’80 nog even wachten, wel kon de gelukkige Buick-bezitter met zijn vingers de radio, climate control en boordcomputer aansturen. Helemaal tof zijn de digitale metertjes, met een blokkerige toerenteller als ultieme jaren’80-gadget. En als dat nog niet cool genoeg is, door een combinatie van digitale knopjes in te drukken kwam je in de ‘geheime modus’ die onderhoudsmonteurs konden gebruiken om meer gegevens over de auto uit te lezen.
Helaas was Buick de tijd té ver vooruit, klanten vonden het Graphic Control Center maar verwarrend en lastig in gebruik, waardoor het touchscreen geschrapt werd bij een facelift van beide wagens in 1990. Dat doet echter niets af aan de pioniersrol van Buick en zijn ze met recht de voorvader van moderne touchscreens in auto’s. Gelukkig zijn er na al die jaren nog Reatta’s en Riviera’s met een werkend systeem, zo kun je zien op Autojunk.
jrk68 zegt
Kijk kinders, dat is nou “voorsprong door techniek”….
knipperlichtje zegt
@jrk68: Audi was het eerste automerk dat een intuïtief (i.t.t. idrive V1.0, dat was een crime) allesomvattend infotainmentsysteem met controller op de markt bracht (Audi MultiMedia Interface, MMI), alsmede het eerste automerk als eerste een touchpad met handschriftherkenning toepaste. Voorsprong door techniek/toeleverancier.
Sorry, moest even happen :)
knipperlichtje zegt
Even een ander geluid, ik vind touchscreens tijdens het rijden een ergernis. Ik mik altijd mis met m’n vinger. Een controller vind ik zeker op een klinkerweg veel fijner in het gebruik.
ck92 zegt
@knipperlichtje: eens! vaste knoppen bedien je op de tast, dat gaat niet echt bij een touchscreen..
okmer zegt
@knipperlichtje: En dat heeft BMW begrepen met de iDrive -> in de nieuweste GEN is de controle per iDrive terwijl invoer met handschriftherkenning (op de iDrive knop) en touch besturing (bij BMW online (internet) is het opppervalk van de iDrive een touchpad voor de muis). Zo gaaf dat ik een retrofit gedaan heb in m’n F11 :D
knipperlichtje zegt
@okmer: ik ken het systeem, heb helaas zelf geen ervaring met de allernieuwste versie, maar de grafische effecten die ik op het web zag zijn prachtig. Is zo’n retrofit omslachtig? En wat kost het?
ettie zegt
@okmer: ja en iedereen had er zo’n commentaar op toen idrive gelanceerd werd en nu heeft bijna elk merk het nagemaakt…
mashell zegt
@ettie: daar moet je aan toevoegen dat BMW ook nogal wat verbetert heeft aan de iDrive. Niet meer alles alleen en uitsluitend via iDrive en de structuur is ook verbetert. Haptic feedback is gewoon belangrijk in een auto.
nasty zegt
@knipperlichtje: parkinsonpatient?
ronaldddvos zegt
@knipperlichtje: mee eens tik je weer de verkeerde dingen aan waardoor je hartstikke chaggi van word of de vrouw boos
dwersbongel zegt
Dat is tof! Maar zo tof als de riviera botail is het nooit meer geworden.
henkhupelschoten zegt
Zo vroeg ook niet verwacht, wel gaaf! Ben overigens geen fan van touchscreen in m’n auto.
fijnkonijn zegt
@henkhupelschoten: Ik ook niet maar het touchscreen van de Model S werkt wél erg fijn. Lekker grote knoppen ook: Alleen als je heftig Parkinson hebt druk je er wel eens naast.
M’n Tesla heeft zojuist dit artikel gelezen en “pappie” geroepen.
eMbe zegt
@fijnkonijn: Gefeliciteerd met je Tesla, maar moet je in elk topic vermelden dat je er een hebt? Je vrouw/vriendin is vast ook ontevreden. ;)
fijnkonijn zegt
@eMbe: hmmm je hebt gelijk. Overdrijven is ook een vak .
potver7 zegt
…kon de gelukkige Buick-bezitter met zijn vingers de radio, climate control en boordcomputer aansturen
Mja, hoe doe je dat zonder touchscreen dan? Met je knieën?
Maar wel leuk dat ze 28 jaar geleden al met die dingen in auto’s bezig waren! Ik was toen mijn stage-verslagen nog gewoon op een mechanische typemachine aan het tikken… ;)
Dizono zegt
@potver7: Ja, vertel eens, hoe deden jullie dat eigenlijk vroeger? ;)
potver7 zegt
@dizono: O ik had stembesturing in m’n auto. Gewoon tegen ’t mokkel naast me zeggen dat de ventilator harder/zachter/warmer/kouder moest, of wat er met de radio moest gebeuren. Of dat ze even het raampje open moest draaien om de rechter buitenspiegel iets te verstellen. Veel meer keuzes waren er niet… ;)
je16 zegt
Ik wil men auto wel op en neer swipen …. Nee grapje
sydney zegt
@je16: ‘men’ ? Wat is dat toch op de internets?
toyotafortuner zegt
Tja… Elektronica en auto’s gingen in de 80s nou niet bepaald samen…
Zie ook bijvoorbeeld GM die experimenteerde met een V8 met cilinderuitschakeling: de V8 kon zich omtoveren in een V6 of een V4, afhankelijk van de belasting van de motor. De V8-6-4 werd daadwerkelijk aangeboden in een aantal modellen. Echter, de technologie was nog niet goed genoeg. De V8-6-4 faalde vaak.
carmasterr zegt
@toyotafortuner:
Die V8-6-4 ging pingelen vanwege te zware EGR kleppen die niet berekend waren op de verminderde uitlaatgasdruk wanneer het blok op minder pitten liep. Daardoor werd ie te heet en klapten de koppakkingen eruit.
Om nog maar te zwijgen over de overduidelijk onderbemeten processing power van de 1981 ECU.
123bat zegt
@toyotafortuner: idd, kan me een Cadillac reclamespot herinneren die ik eens op YouTube heb gezien. 8-6-4 noemden ze het en ze waren er helemaal lyrisch over :)
carmasterr zegt
@toyotafortuner:
“De V8-6-4 werd daadwerkelijk aangeboden in een aantal modellen.”
Sterker nog, het was de basismotor voor alle 1981 Cadillacs.
Vandaar dat de uiteindelijke schade ook zo groot was.
misterbojangles zegt
Tweede alinea laatste zin, spel fout. Zoek maar op echt waar
moveyourmind zegt
@misterbojangles: Gevonden!
Niet zo moeilijk raadsel, spel fout moet natuurlijk spelfout zijn.
mgmgb zegt
Geniale optie, GM had rond die tijd ook geweldige digitale dashboards met verbruikscomputer, weergave voor eventuele foutcodes enz. Helaas was gebruiksgemak nog niet optimaal of waren mensen er gewoon nog niet aan toe. De techniek was verder prima, ik ben actief op een Amerikaans forum voor ’80s amerikanen waaronder een aantal Buicks, die digitale dashboards en computers zijn verrassend betrouwbaar en zijn vrijwel nooit onderwerp van negatieve posts, alleen jaloerse forumleden die ze niet hebben, waaronder ikzelf!
misterbojangles zegt
Tweede alinea en laatste zin. Ik zie een spelfout. Echt waar, geen grapje. Zoek maar op.
g40freak zegt
@misterbojangles: dus?
patab zegt
Ergert niemand zich nu aan die onnozele vogel op de achtergrond?
p993 zegt
En dat op een productieauto. Knightrider is er niks bij…
rotarypowah zegt
Vet. Altijd gedacht dat de JC Cosmo de eerste was hiermee, maar dat was met de hele mik-mak (kleurenscherm-touch-screen-navi) drie jaar later, toen Buick het dus weer uit de auto’s haalde.
En goeiemorgen @spamfiltertje
fijnkonijn zegt
@rotarypowah: is dat echt een touch-screen? Je raakt daar het scherm ZELF toch niet aan? (maar de knoppen daar buiten).
laurent zegt
@fijnkonijn: Dat was idd een touch-screen. In dit filmpje kan je het trouwens aan het werk zien vanaf 1:50 https://www.youtube.com/watch?v=3qPAHPYthBU