Hoe zou je deze statige Amerikaan omschrijven: als een sedan, een hatchback, of een crossover?
Buick begint het kalenderjaar met een flinke concept car, de Avenir (’toekomst’ in het Frans). Het is een idee van de designrichting die het Amerikaanse merk de komende jaren kiest, en daarnaast een weelderig prestige-object.
Het achterwerk is lekker eigenwijs gestyled, en houdt wat mij betreft wat het midden tussen een Panamera en Mercedes’ bips zoals we die op de S Coupé of GLE aantreffen.
Van voren oogt hij wat conventioneler dan van achteren, met een lampdesign dat associaties met Jaguar oproept. Met bijna 5,20 meter lengte is het een flinke jongen, maar deze omvang zorgt ervoor dat de achterpassgiers de beentjes goed kunnen strekken in comfortabel ogende stoelen.
In het kader van downsizing krijgt de Avenir geen V8 onder zijn lange motorkap, zoals je zou verwachten, maar een zuinige V6 die is gekoppeld aan een DCT 9-bak. Connectiviteit neemt een belangrijke plaats in, met een 4G hotspot, wireless charging en schermen overal, waaronder een 12 inch aanraakscherm centraal voorin.
Daarnaast zit het concept vol met knipogen naar het verleden, zoals het grille-design dat is afgeleid van het Wildcat II concept uit 1954, en kenners zullen er ook stukjes Riviera in herkennen.
thedammer zegt
Als de achterklep minder bol was geweest dat vond ik hem wel geslaagd
motoragent zegt
@thedammer: Die puntachtige vorm in de achterklep lijkt me een hele subtiele hint naar de Buick Riviera Boattail.
mclarenf1lm zegt
@motoragent: De achterkant deed mij ookal denken aan een boattail, vooral na een iets latere riviera http://www.fellionautorestoration.com/images/GM/1973-buick-riviera/1973_buick_riviera007.jpg
9000cse zegt
@thedammer:
Het merk Buick heeft in het verleden in de USA altijd de status van Upper-Class-automobile gehad. Ondanks dat de verschillen met merken als Chevrolet en Pontiac minimaal waren. Technisch waren deze auto’s identiek, maar het merkgevoel was anders. Buick en Oldsmobile stonden op een hoger niveau. Tussen Chevrolet en Pontiac enerzijds en Cadillac anderzijds in.
Dat Buick met dit ontwerp probeert om voet te krijgen op die markt vind ik een bijzondere en gedurfde prestatie. De auto ziet er voor Amerikaanse automobielontwerpen in het segment van de limousines heel revolutionair uit.
Ik vind dit ontwerp in vergelijking met de limousines van de afgelopen ca. 30 jaar er heel erg bijzonder uitzien en verwacht, dat dit ontwerp met name in de USA het merk Buick weer op het niveau weet te brengen van eind 80-er jaren: Er is een hele grote groep Amerikanen, die die soort van limousines wil hebben, maar hiervoor geen keuze meer had.
Volgens mij doet GM er goed aan een dergelijke limousine weer in het leven te roepen. De vergelijking met een Panamera loopt vogens mij dan ook spaak, Omdat de doelgroep, – de oudere Amerikaan met geld – niet zit te wachten op een super-limou, maar op een heerlijke cruise-mobile zoals hier ontworpen. Zelfs ik zou hem willen…..
granlusso zegt
Dit lijkt erop dat ook de Amerikanen écht innovatief bezig zijn, het ziet er iig strak uit en motorisch lijkt het ook in orde!
coenijn zegt
@granlusso: vond toch al dat ze aardig aan de weg aan het timmeren waren, zeker als je kijkt naar de sportauto’s en musclecars die ze nu produceren. Als je het vergelijkt met Amerikaanse auto’s van pak ‘m beet 10-15 jaar geleden is het toch wel een enorme sprong vooruit. Naar mijn mening produceerden de Amerikanen toen niks wat echt interessant was in tegenstelling tot vandaag de dag. Het is nog niet zo verfijnd als de Duitsers of zo betrouwbaar als de Japanners maar ze maken wel grote sprongen in de goede richting vind ik.
dawwg zegt
@granlusso: Stukken mooier / minder lelijk dan de Panamera inderdaad; knap werk van die Amerikanen !
axel968 zegt
Heeft behoorlijk wat Insignia onderdelen
joejojo2012 zegt
@axel968: Alleen de koplampjes lijken op die van de Isignia. Welke had je nog meer gevonden?
adyton zegt
@joejojo2012: de grill vorm toch ook wel. D
Ben niet iemand die vaak vergelijkingen maakt, maar de insignia kwam toch ook wel in me op. En weet je wat? Het heeft ook wat weg van de insignia concept van lang geleden.
9000cse zegt
@axel968:
Een Insignia van 5.20 meter?
kaya zegt
Ik zie juist Insignia in de lampen, zowel voor als achter. Verder is het interieur maar een saaie bedoeling in mijn ogen..
WoutH zegt
Het lampdesign doet me eerder aan Opel denken, ipv Jaguar. Ook niet heel gek misschien.
kalax3 zegt
Opel op steroids!
eklasse zegt
Opel Senator
w0o0dy zegt
De raamstijlen van de voorruit en voorste zijruiten doen me denken aan Bentley, de lampen Insignis maar Jaguar klopt ook, de achterkant een leuke mix van ideeën…
Mijn grootste kritiek is op de vergelijking met de Panamera. Dit is vele malen fraaier! Goed ontwerp dat volgens mij ook prima “oud kan worden”. Gaan met die banaan!
scottishcarspotter2000 zegt
Mooi
Rob zegt
Not bad, not bad at all.
De heupen zijn iets te fors, er mogen een paar chroomstripjes verdwijnen en dat knikje in de ramen bij de achterportieren mogen ze ook wel achterwege laten, maar voor de rest prima.
Dutchdriftking zegt
Het is vernieuwend en anders, maar mooi….. Nee niet mijn ding. En het is allemaal iets te duidelijk Opel. Niets mis mee, maar toch een gevalletje net niet.
6cilinder zegt
Gelukkig ligt er een zuinige V6 in!
sydney zegt
Hij doet me vooral denken aan de Opel Insignia Concept van een jaar of 7 geleden.Komt vooral door de achterkant en de wielen.
knipperlichtje zegt
Wat is het nut van een concept car als je qua styling toch gebonden bent aan wat Opel maakt? Of zouden we in Europa ook een nieuwe slee van Opel krijgen? Ik heb zo mijn twijfels
motoragent zegt
@knipperlichtje: Zo’n conceptcar is vaak ook een imago-dingetje.
sydney zegt
@knipperlichtje: Er komt een nieuw groot topmodel van Opel.Al zal die de Crossover kant op gaan.Verwacht ‘m bij de dealer eind 2016
jrk68 zegt
@knipperlichtje:
Tja, die vraag stel ik me elke keer als Audi met een concept komt….
We wisten immers in 2005 al hoe de modellen van 2025 er uit gaan zien….
knipperlichtje zegt
@jrk68: ik wist niet dat Audi aan de styling van Opel gebonden was? Jij weet duidelijk iets dat wij niet weten ;)
Tonnie zegt
Dit is zo veel mooier dan een panamera! Ziet er heerlijk stijlvol uit naar mijn idee.
mrrallycross zegt
Mooi gewoon maken
atakan zegt
Uitgerekte Opel Insignia
Esprit_de_Flandre zegt
Gelijkenis met Opel is voor een Buick niet vreemd, lang leve badge engineering!
Maar dit lijkt toch wel heel erg klaar voor een Opel-badge. Zou GM de strijd willen aangaan met de VW Phaeton? Of zou dit concept getekend zijn toen men nog overwoog om Opel hoger in de markt te zetten, met Chevrolet eronder?
Ram-G-maN zegt
@Esprit_de_Flandre: Dit zou zomaar als een Opel Signum door het leven kunnen gaan in Europa. Had Opel maar de geschikte Europese motoren hiervoor.
Esprit_de_Flandre zegt
@AutomotiveDesigner: Definieer “geschikte Europese motoren”.
De (grotere) motoren van de Insignia zullen toch wel volstaan zeker? Als ze er een V8 in leggen gaat dat ding toch niet verkopen…
v12powerr zegt
Rebatchen, dikke hemi V8 erin, hoppa nieuwe omega..
mopar zegt
@v12powerr: een HEMI in een GM product?!??? Das vloeken in de kerk man!
E34M5Touring zegt
@mopar: Blasphemi ;-) https://www.youtube.com/watch?v=rOcJuiQx5JA
mopar zegt
@E34M5Touring: haha zat al te wachten op die comment. Maar denk niet dat veel mensen hier roadkill kijken.
E34M5Touring zegt
@mopar: Volgens mij zijn er hier ook wel fans, ik in ieder geval wel. Geweldige show vind ik.
mclarenf1lm zegt
Ik vind hem persoonlijk erg mooi, hoop ook dat ze een niet al te veranderd model in productie nemen.
fabfabhouse zegt
Opel insignia Concept 2.0?
http://www.opel.com/content/dam/Opel/Europe/master/hq/en/01_Vehicles/Concept_Cars/IAA%20Models/Opel_Concept_Cars_Insignia_Concept_01_992x425_73327_mrm.jpg
thomcarspotter zegt
Vind deze zeer gelukt!
rufctr01 zegt
Laat maar komen, ziet er goed en statig uit!
toyotafortuner zegt
Nondeju, wat een sexy bak zeg! Heeft imo van de zijkant juist weg van een 70s LeSabre. En dat is een compliment