Geregeld komen op Autoblog fors prijzige auto’s voorbij. De Bugatti Veyron voert met een prijskaartje van 1,8 miljoen euro de lijst aan. Aan de andere kant van het spectrum vinden we de Daihatsu Cuore voor slechts 6.999 euro. Voor één Veyron heb je dus maar liefst 257 Daihatsu Cuore’s. Even voor de beeldvorming: stel dat je het wegwerpautootje na iedere maand weggooit, dan zijn ze pas na een kleine 21,5 jaar op (lijkt mij erg frustrerend). Mussolini beweerde ooit: “beter één dag geleefd als leeuw dan 100 jaar als lam”…
Vooruitlopend op de milieusubsidies die de overheid per 1 juli in zal voeren voor auto’s met een A- en B-label, heeft Daihatsu per direct de prijzen verlaagd van alle modellen met energielabel A en B. De Daihatsu Cuore, de zuinigste benzineauto van Nederland, is daardoor al verkrijgbaar vanaf 6.999 euro en is daarmee ook de goedkoopste auto van ons land (bron: daihatsu.nl).
w0o0dy zegt
Complimenten! super leuk stukje met een unieke “angle” op het nieuws.
dekster zegt
ik woon niet in nederland dus kan iemand me uitleggen hoe dat A & B label werkt?
Dennis zegt
Alles hierover op: http://www.energielabel.nl/
Alwood zegt
die gekleurde bordjes die oa op de rai staan, loopt van groen(A) naar bruin(G oid).
compleet onzinnige manier van indelen omdat per type auto(suv, hatchback, MPV) gekeken wordt naar het verbruik(en uitstoot).
alles wordt alleen compleet uit verband getrokken en niet logisch in elkaar gezet.
hierdoor kan een ‘zuinige’ SUV beter gekeurd worden dan een polotje… en zelfs beter dan een XC70 of allroad, want daar letten ze niet op de klasse maar die verbruiken standaard te veel…?
ik snap dat het bedoeld is om de milieuvriendelijkheid van een auto op een bordje te zetten, maar je kan niet een volvo met een daihatsu vergelijken want die hebben weer verschillende klassen.
naar mijn mening een compleet nutteloos en onlogisch systeem!
Klaas zegt
Dat is dus 14.906 PK voor slechts 1,8 miljoen euro! Met 18 Cuores (slechts 126.000 euro) heb je al meer PKs dan een Veyron. In één Cuore kan je al meer mensen meenemen dan in een Veyron. Goede deal die Cuore!
w0o0dy zegt
iemand die gaat shoppen voor een SUV gaat toch geen Daihatsu kopen dus dat die minder verbruikt is irrelevant voor de SUV koper.
Het idee is dat een klant misschien voor de zuinige van de 4 SUV’s die hij bekijkt koopt omdat ie weet welke de zuinigste in de klasse is….
Bij een aantal grote bedrijven mogen tegenwoordig alleen nog maar leaseauto’s met een a of b label worden uitgekozen dus auto’s die veel verbruiken komen er niet meer in. Da’s financieel slim vanuit en ook nog eens beter voor het milieu.
Klaas zegt
@W0o0dy: Probleem is dat er op basis van dit model subsidie en boete wordt geheven. Nu is het dus zo dat je op een Panda geen zuinigheidssubsidie krijgt en op een Voyager wel. Dat is natuurlijk best zot. Als je als overheid zuinige auto’s wil stimuleren dan moet je naar het absolute verbruik kijken.
w0o0dy zegt
voor het parkeer/miileu is deze klassering niet bruikbaar want ik denk niet dat we liever een voyager in de stad willen zien dan een cuore
w0o0dy zegt
het absolute verbruik wordt al belast omdat je hoge accijnzen heft…
Alwood zegt
het absolute verbruik wordt al belast omdat je hoge accijnzen heft…
W0o0dy – 24 Februari ’06 – 09:42
>>idd
en ik ben het helemaal eens met klaas. om op woody’s vorige bericht te reageren, dan kan je dus nooit een lekkere station leasen of het moet een diesel zijn?! dan nog is je keus erg beperkt.
dat van de SUV’s vindik ook niet waar omdat je verbruik heel veel uitmaakt met je rijstijl. het motormanagement is mss zo afgesteld dat je normaal bij 2000 toeren zuinig draait, maar zodra dat boven de 3000 komt verdubbelt het verbruik in 1 keer!
Sacha zegt
Klaas heeft me overtuigd. Ik ga 18 Cuores kopen, en van het geld wat ik bespaar door geen Veyron te kopen koop ik een appt aan de Côte d’Azur èn in Marbella. Op elke locatie zet ik 6 Coures neer (in NL natuurlijk ook). Dan blijft er nog genoeg geld over om 5 jaar tussen alle locaties heen-en-weer te vliegen.
Best duur zo’n Veyron…
w0o0dy zegt
Als je 8ton van die 1,8 belegt dan kun je iedere 3 jaar een Porsche 911 Carrera S vervangen tot in lengte van jaren……… absurd duur die Veyron!
w0o0dy zegt
of een SLK 55AMG dat spreekt Sacha geloof ik meer aan….
(een M5 kan ook bijna)
JPM zegt
@Sacha Als je 18 Cuores hebt gekocht kun je nooit nog een app. aan de cote d’azure en in marbella kopen. hahaha daar is 1,8 milj. nauwelijks genoeg voor. En dan ook nog 5 jaar lang tussen de locaties heen en weer vliegen?? ik denk het niet.
Sacha zegt
Hang natuurlijk een beetje van het appt af JPM. Voor €500.000 moet je toch wel een appt in Marbella kunnen kopen. En met Easyjet c.s. kun je lang op en neer vliegen hoor.
Jan zegt
Een Dacia of een Fiat Panda zijn nog goedkoper dan deze Cuore
w0o0dy zegt
@jan: check the facts! beetje vervelend als mensen regelmatig dingen roepen die kant nog wal raken.
Sacha zegt
Ik denk dat Jan in België woont en daar zijn de Pinda’s waarschijnlijk idd goedkoper dan de Cuores in NL. Lang leve de BPM-belasting…
Jan zegt
Sacha heeft het bij het rechte eind, woon idd in België, dus woody, niet te snel hevig reageren he!
w0o0dy zegt
Prima, maar zet het er dan ff bij, dit artikel gaat over de prijs van de Cuore in Nederland. Kost een Panda trouwens in België niet meer dan 7000 euro?
Sacha zegt
Ik denk dat Jan op http://www.autoblog.be/ zit te kijken wat voor enige verwarring kan zorgen.
Over de Veyron nog even slightly on-topic: Veyron vs. McLaren F1
http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,26789-2056987,00.html
w0o0dy zegt
Wat een klojo’s, hebben ze een Veyron en een McLaren F1 GTR en dan doen ze nog geen directe vergelijking….. gooi die McLaren dan op een trailer en laat ze op een circuit een robbertje vechten….
w0o0dy zegt
Video met een Veyron op het circuit. Of het de definitieve auto is of een onwikkelingsauto weet ik niet. Maar zo heel erg hard lijkt het niet te gaan….. Toch wel aardig om te zien. http://videos.streetfire.net/search/bugatti/0/B0EA28E1-5AC8-4AE9-9FD3-93A2746EB920.htm