Op deze wijze heb je toch iets van Bugatti wielen in huis.
Het leuke aan autoveilingen zijn uiteraard de auto’s zelf. In veel gevallen gaat het om de leukere soort automobiel. Althans, als we kijken naar de veilingen van RM Sotheby’s en dergelijke. Er komen dan net wat vaker gave youngtimers of coole supercars voorbij. In dit geval gaat het om een onderdeel van een combinatie van die twee.
Bugatti wielen
Want de Bugatti EB110 is een gewoon een coole supercar én youngtimer. Daar kunnen wij niet zoveel aan veranderen. Naast de gescheidenis, het design en de prestaties van de supercar, zijn de wielen van de EB110 buitengewoon gaaf. Mocht je een setje willen hebben, nou, dan hebben goed nieuws voor je. RM Sotheby’s gaat een setje veilen!
BBS
De set Bugatti wielen zijn afkomstig van BBS. Het gebeurt wel vaker dat de hulp van de Duitsers wordt ingeroepen om wielen te produceren. Ferrari, Alpina, Porsche, BMW, Jaguar, Aston Martin: allemaal maken ze vaak gebruik van BBS voor de wielen. De velgen zijn gesmeed en dus extra licht en sterk. Ze meten 18 inch rondom. Uiteraard is het een breedset: 9 inch voor en 12 inch achter. De ET-waarde is er niet bij vermeld, dus we weten niet of deze wielen onder jouw opgevoerde Seat Leon passen.
Samenwerking
De samenwerking tussen BBS en Bugatti is wel iets closer dan alleen een setje wielen produceren. Ook de Bugatti EB110 Super Sport-velgen kwamen bij BBS vandaan. Dat velgontwerp werd toegepast op een hoop andere (getunede) auto’s. Je kon deze ‘BBS by Bugatti’ velgen gewoon bestellen in de jaren ’90. Leuk feitje waar je niets aan hebt, de 280 pk sterke Renault Laguna Hartge Biturbo had Bugatti wielen.
Prijs Bugatti wielen
Mocht je ook weer terug naar de jaren ’90 willen gaan, dan begrijpen wij dat volkomen. Het setje Bugatti wielen gaat volgens RM Sotheby’s zo’n 12.000 euro opleveren. In vergelijking met de prijs voor een setje velgen voor de Veyron, is dat echt een schijntje. Die velgen (die speciaal door OZ Racing worden gebouwd) kosten zo rond de 100.000 euro per setje.
Meer lezen? Check dan onze achtergrondspecial over de Bugatti EB110!
Dutchdriftking zegt
Mooi setje voor onder m’n Passat.
sportabgasanlage zegt
Ik dacht dat het wieldoppen van de Action waren? Mijn God wat lelijk.
alfapeter zegt
Moest er nu toevallig bij Jet Cars een EB110 staan …
volvo-s60-adept zegt
Oeh, die Hartge Laguna… Wat een heerlijk apparaat is dat zeg. Obscuur met een 10 en een griffel, hebben!
rikus zegt
Het setje op de één na laatste foto ben al meermaals tegengekomen onder een VW Golf of iets dergelijks.
560pk zegt
Ik blijf dat vreemd vinden: ik snap misschien wel dat de Bugatti wielen zo extreem duur zijn, en iedere (dacht ik) 30000 km vervangen moeten worden; er komt natuurlijk absurde kracht op te staan als je vol accelereert. Maar ik lees daar nooit iets over bij bv de wielen van de snelste Tesla “S”en of andere supersnel accelererende (electro-)auto’s. Die moeten dat probleem toch ook hebben?
sabrerator zegt
@560pk:
Waarschijnlijk kosten die wielen maar een duizendje of 20 inkoop voor Bugatti en hoeven ze nooit vervangen te worden, maar het verdient wel lekker, natuurlijk. Zeker als de geruchten waar zijn en ze op elke Bug heel erg veel geld toeleggen. Kunnen ze met de after sales een beetje terugharken.
escort77 zegt
@560pk: het is vooral de hoge topsnelheid die voor de banden zo’n zware belasting kan zijn dat de banden verlijmd moeten worden en daardoor de velgen ook snel vervangen moeten worden. Als je met je Bugatti alleen snel optrekt en vervolgens max 250 gaat rijden volstaat een setje normale velgen en banden ook.
Robert zegt
Op Ebay Kleinanzeigen worden nog wel aardig wat setjes aangeboden voor niet al te veel geld, maar dat zijn vrijwel allemaal gelijk aan die 7-spaaks velgen naar het ontwerp van de EB110.
Dat ‘kroonkurk’ type wat ook onder die Laguna ligt wordt er één keer aangeboden, maar dat setje kost meer dan twee Laguna’s uit dat tijdperk bij elkaar.
mark383 zegt
Goed speurwerk! Vind overigens wel dat ze dat laatste setje echt verkloot hebben met het uitboren van die 5 gaten voor de wielbouten. En dan met van die super skinnie getrokken banden er om heen… Nee, niet mijn ding… Hoewel ik de putdekselvelgen op zich wel heel erg mooi vindt, veel mooier dan die 7-spaaks. Die 7-spaaks lijken me nog wel geinig voor een wintersetje onder een random Volkswagen of zo.