De Bugatti Veyron gaat al sinds zijn introductie door het leven als de snelste productie-auto ooit, maar een officiële notering in het Guinness Book of Records heeft de Veyron nog steeds niet. Daar moet maar eens verandering in komen en wel vanaf 28 oktober, want dan zal de Veyron een officiële poging wagen voor een stukje erkenning door Guinness.
Volgens Guinness is de Koenigsegg CCR met 242 mph (ruim 389 km/u) officieel de snelste productie-auto. De recordpoging van Veyron zal plaatsvinden op het circuit in Ehra Lessien, vlakbij het Duitse Wolfsburg. Het rechte stuk van 9 kilometer moet voldoende zijn om de topsnelheid van de Veyron aan te tikken. Off-the-record heeft de Veyron al snelheden van 253mph (407 km/u) op de teller gezet, dus men heeft er het volste vertrouwen in dat dit straks ook weer gewoon gaat lukken. (via: germancarblog.com)
Dieselpower zegt
Moeten ze doen, heb hem ooit kunnen bewonderen in berlijn=)
Fons zegt
En de topsnelheid van de CCX?
MartijnGizmo zegt
Ik ben benieuwd of VW’s Mediacircus-atractie ook in het echt presteert.
Lampredi zegt
Dat je met genoeg peekaas een auto wel tot 400 k/u kunt krijgen begrijp ik nog wel. Op een zoutmeer met aluminium wielen is dit al vaker gedaan. Maar wie is het genie dat de banden heeft ontworpen zodat dit op asfalt kan?
JustFendi zegt
ik heb ooit is gelezen dat de koenig ik geloof 409 km/h gaat als je de zijspiegels eraf haalt:D aan de andere kant geldt dat misschien ook maar goed. Ik zou toch liever de koenigseg willen, omdat die toch een eleganter en stoerder uitzien. maja dat is mijn mening, wat overigens niet wil zeggen dat ik de veyron lelijk vind ofzo absoluut niet, het liefst allebei in me garage
Jurjen RMC zegt
Ja, zonder spiegels etc gaat het nu eenmaal harder. De kunst is om het ook met die spiegels te kunnen. Leuk dat ze het nou eens echt bewijzen, die 407,5 km/h.
Jurjen RMC zegt
Edit: De CCX loopt niet veel harder dan de CCR. Omdat de CCX niet heel veel meer vermogen heeft. En de ‘Top Gear’ Spoiler achterop helpt ook niet echt voor een hoge topsnelheid.
Ultimora zegt
Ik denk wel dat het moet kunnen, genoeg vermogen en genoeg koppel moet wel aanwezig zijn…. de banden zijn trouwens van michelin als k me niet vergis.
en overigens, die “top gear spoiler” bestond al lang en breed voordat top gear die CCX getest heeft. dit was namelijk al een optie op de CC8S en wellicht zelfs op de CC (kan ik niet terug vinden). Top gear is alleen zo arrogant geweest om hun naam aan het stukje koolstofvezel te plakken.
Jurjen RMC zegt
Klopt, banden zijn van Micheling en de spoiler bestond ook daarvoor al.
[img]http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/f035.gif[/img]
JPS zegt
En de Saleen S7 Twin Turbo dan ?
Die hadden ze toch 1000 pk gegeven, waarmee ze 418 hadden gehaald ?
Holy Cow zegt
Saleen S7 twin turbo, 1000 pk ja…maar 418 kilometer per uur?? Was de Veyron niet de enige auto met de speciale gemaakte banden van Michelin die de 400 km moest halen. Ja er kunnen ook andere banden zijn maar ik vertrouw het niet echt. Trouwens de Salleen s7 twinturbo is amerikaans..amerikaans dus groot groot en nogmaals groot. Zo ook GROTE praatjes..Dat is mijn mening dan
Go go Veyron!!!
AlwinH zegt
@JustFendi:
Wie is maja dan?
Ejay zegt
McLaren F1 gaat toch precies zo hard als de Koenigsegg CCR? De gewone CC8 heeft 650 pk. De CCX 801 ofzo. Is wel substantieel verschil.
De veyron, het blijft een leuk stukje techniek.
TheAnswer zegt
Ik snap niet wat VW hiermee eigenlijk wil bereiken. Het gaat ze zeker wel lukken, het topsnelheidsrecord van Koenigsegg te breken. Maar ja, wat verwacht je anders van een 8 liter motor, W16, 4 turbo’s en 1001 pk’s. Met de 0-100 sprint (2,5 sec) zal de Veyron waarschijnlijk ook de snelste zijn.
Maar het doel van VW was een superauto bouwen die op alle fronten de snelste is. En dat zou ze toch moeten bewijzen op het circuit. Maar gezien het zware gewicht denk ik niet dat de Veyron de snelste is, terwijl ik eigenlijk vind dat je een auto aan de hand daarvan moet beoordelen.
Want als je eenmaal een groot genoeg motor hebt die genoeg pk’s en koppel levert, is een topsnelheidsrecord vestigen toch niet echt een uitdaging, maar dat is dan mijn mening.
silasse zegt
mooite waard!
maar jah iedereen kan 400 halen in deze tijden.
TheAnswer zegt
@ silasse: Klopt, in deze tijden zijn er zat merken die auto’s kunnen bouwen met snelheden van 400+ km/u. Weet niet of je toevallig nog die JUN Tuned Skyline R33 GTR van Top Gear kunt herinneren? Dat was ook een 1000 pk auto met een topsnelheid van ruim 390 km/u en een 0-100 sprint in 2,7 sec. Maar in die auto zit een 2.7 liter, 6 cilinder motor met slechts 3 turbo’s.
En dat noem ik nou eens een stukje techniek.
Erik zegt
Wat het een dag uithoudt.
esteban zegt
voor zover ik mijn kan herinneren is de Henessey Viper de snelste met een top van 255 mph of een 401,4 kph (voor de coupe) en doet het in 2.25 seconde de 60 mph (dat is dan de cabrio) dus ik wet niet als het luxepaardje hier zo makkleijk over heen zal gaan :p
Thomas zegt
Ik vind het apart dat dat logge ding zoveel moeite moet doen om die 400 eindelijk is te halen. bijna 20 jaar geleden deed de McLaren F1 bijna het zelfde (20 km per uur minder ok) met veel minder turbo’s (geen) en 4 cilinder minder en 1 stoel meer. duss….
MartijnGizmo zegt
Vergeet niet dat bij hoge snelheden aerodynamica veel meer telt als gewicht. Daarom gaat een Lotus Elise bijv. niet hard, maar is een SL55AMG sneller naar de 300km/h als een Murciélago.
SimonMc zegt
@MartijnGizmo : dus een elise is niet aerodynamisch dus???Wel, in mijn ogen véél aerodynamischer als een veyron hoor !!De veyron is alles behalve aerodynamisch.En waarom denk je dat een SL55 AMG sneller is als een murcielago?De SL55 weegt een pak meer, heeft een stuk minder pk en is belange niet zo aerodynamisch als de murcielago, en ook heeft de murcielago 4 wielen om die kracht op de baan te zetten !Dus hoe verklaar je dan in GODS NAAM dat de SL55 sneller zou zijn?
Nick zegt
De BMW S70B56 heeft toch ook een twin-screw supercharger er aan hangen in de McLaren?
Besides, een McLaren heeft een motor waar men al jaren bekend mee is.
De 16 cilinder is wat minder bekend over, vooral in de W-formatie.
Dat brengt problemen zoals zwakke compressieverhoudingen en hitte op.
Nick zegt
Oh ja, Thomas, een McLaren F1 heeft licht plastic sportbekleding en koolstofvezels overal.
De derde stoel is vanwege de inertie die een bestuurder geeft aan de auto in het nemen van bochten, accelereren en afremmen. (Dus de balans ligt nu in het midden)
De Bugatti Veyron is aluminium, leer, magnesium en staal.
w0o0dy zegt
er kunnen een aantal redenen zijn waarom een auto met een vergelijkbaar vermogen (pk’s zeggen niet zoveel, weten we nog?) een hogere topsnelheid haalt. De versnellingsbak verhoudingen bijvoorbeeld, de aerodynamica/downforce, de rolweerstand van de banden, de mechanische wrijving (de getallen die je leest/hoort zijn niet de pk’s aan de wielen maar gemeten aan de krukas)……
4 wielaandrijving kost een behoorlijke hoeveelheid vermogen aan de wielen, dus als beide auto’s 600pk hebben dan kan het best zo zijn dat de 4 wielaangedreven auto maar 500 op het asfalt kan krijgen (door het systeem en alle onderdelen verlies je meer pk’s) en een achterwielaandrijver 550…. tel daar de versnellingsbakverhoudingen en het verloop van de koppelkromme bij en aan de simpele cijfertjes kun je niet zonder meer afleiden welke de hoogste topsnelheid heeft….
mvagusta zegt
Ik snap niet dat er hier mensen zijn die de Bugatti afkraken! ( en de Bugatti is geen VW ) Misshien ligt het aan mij, maar ik denk dat Bugatti een hele grote prestatie heeft neergezet om zo’n W16 te bouwen met zoveel kracht en zulke snelheden te halen met een productieauto! Er worden hier auto’s genoemd die sneller zijn naar de 100 met optrekken, maar dit zijn allen geen productieauto’s, maar getunede auto’s door tunerts. Zo’n tunert hoeft veel minder rekening te houden met slijtage, levensduur, garantie en naamsschending bij eventuele ongelukken!
Kom op mensen! 2,5 seconden naar de 100!!!! Daar rijd je zelfs elke productiemotor mee kwijt! en met 407km/u, alles wat fabriek af word gemaakt!
Ik denk zeker dat Bugatti die 407 wel gaat halen!, ze hebben het zowieso al gehaald, maar niet officieel voor het Guinnes Book of Records!
the real stig! zegt
hopelijk halen ze de begrenzer ervan af zodat ie rond de 420-430 km/h gaat. :) als ze hem dan op het circuit kunnen houden tenminste .
TheAnswer zegt
Ey Nick, alleen de frames van Veyron is van aluminium, de chassis is van carbonfiber (koolstofvezel). Zoek anders eerst ff op…
TheAnswer zegt
@ mvagusta: Niemand kraakt hier de Veyron af en haar topsnelheid zal zeker (voorlopig) een record zijn dat erkend zal worden door Guinness Book of Records. Alleen tis nou eenmaal geen kunst die snelheid te halen met zo’n grote motor en dan nog zoveel turbo’s terwijl een ander auto (die nog bijna 20 jaar oud is) met veel minder vermogen al bijna hetzelfde kan halen.
Maar eerlijk gezegd heb ik toch iets meer van VW/Bugatti verwacht, na zoveel studie, tijd en geld erin gestoken te hebben. Maar das dan mijn mening.
Karaya zegt
De Veyron beantwoordt niet aan de oorspronkelijke filosofie van Bugatti.
Het is een Duits technisch tour de force.
Fantastische überauto maar hij doet mijn hart niet sneller kloppen.
PHENOMENON zegt
een saleen s7 em eem veyron kan je niet vergelijken vind ik. de saleen is meer sport en dat zie je ook aan het intrieur en bij de veryon straal de luxe eraf af daarom ook zo’n prijs vershil. geef mij dan liever een pagani zonda F roadster of een slr getuned door brabus :D
Cuore sportivo zegt
hoeveel keer gaat ie moeten tanken onderweg ??
SimonMc zegt
Ah en trouwens, die W16 van die veyron hebben ze jaaaaren op het rek liggen, dus aan die motor moesten ze niet veel meer veranderen.De eerste keer dat ik die motor zag, was in een bentley hunaudieres concept wagen, nou dát is pas een wagen die ze op de markt mochten gooien.
http://www.supercars.de/singlecar/13/55.html
Pieter-Jan zegt
Sommigen onder jullie moeten eens wat lezen over de technologie van de Veyron, en de geschiedenis van Bugatti. De EB110 was een vreemde eend tussen de Bugattis. De Veyron is iets wat Ettori zelf zou hebben gebouwd.
De Veyron kan niet alleen presteren als een racewagen, maar combineerd het ook met Gran Tourismo kwaliteiten. En ziet er nog altijd uit als het concept. Zo moeilijk is het inderdaad niet om 400km/h te halen met een budget. Maar de wagen dan nog eens comfortabel, betrouwbaar, veilig, legaal, … etcetera maken in het verkeer voor duizenden kilometers, is wat anders.
Behalve op prijs en brandstof verbruik heeft de Veyron geen enkel compromis gedaan. De wagen heeft voorheen tegenstrijdige eigenschappen in één pakket kunnen combineren. Remmen, motor, versnellingsbak, aerodynamica,…. Op elk vlak heeft de Veyron de grenzen verlegt zonder iets anders op te offeren.
Het is duidelijk dat de Koenigsegg zijn weggedrag heeft opgeofferd voor topsnelheid. Van comfort is er geen sprake. Betrouwbaar is hij ook al niet. En het was de eerste wagen waarin The Stig van de baan ging. Wel spectaculair, maar wat heb je als eigenaar aan een wagen die zelfs voor een racepiloot onbestuurbaar is? Het is niet moeilijk om één eigenschap naar voor te brengen ten koste van alle andere.
Je moet niet aan een bodybuilder vragen om een maraton te lopen, en aan een maraton loper te vragen om een zwaar gewicht te liften. Zij hebben één eigenschap gemaximaliseerd ten koste van de andere. De veyron is een bodybuilder die in sequentie 10 maratons kan lopen, in sprongen van twee meter, terwijl hij jongleert met dumbelts. En hij is een geweldige minnaar.
Of in de woorden van Gordon Murray (McLaren F1):
“One really good thing, and I simply never expected this, is that it does change direction. It hardly feels its weight. Driving it on a circuit I expected a sack of cement, but you can really throw it at tight chicanes”
“The braking is phenomenal”
“The primary ride and body control are good too”
“It’s a huge achievement.”
…uit een artikel in Top Gear magazine.
Bouwhuus zegt
nou k heb m anders wel in t guinness world records 2004 gezien
PHENOMENON zegt
The braking is phenomenal
Erik zegt
De mclaren is bijna onbestuurbaar op z’n topsnelheid, de bugatti niet volgens Clarkson.
Supermug zegt
Dit is gewoon een super auto waavoor er geen superlatieven meer bestaan.
Bugatti heeft hier een super krachtige super luxe wagen neergezet. Ze hebben hier jaren aan gewerkt en ik dacht dat ze hem nooit zouden kunnen verkopen door alle problemen wat deze auto heeft gehad.
Maar of hij ook echt rijplezier heeft durf ik te betwijfelen. Natuurlijk heb ik er nooit mee gereden en mijn bankdirecteur zal mij kunnen verzekeren dat ik er nooit mee zal rijden.
Je kan zo’n auto niet verglijken met een opgefokte wagen. Daar beledig je de Bugatti mee.
Wat ik wel straf vind is dat VW met de Bugatti nooit winst zal maken. Ik heb ooit ergens gelezen dat ze per auto zo’n miljoen euro verlies maken. Maar dat kan ook een jaloerse roddel zijn. Maar ik kan het wel begrijpen.
Steve-O zegt
en de SSC Ultimate Aero?? wat zegt die??
0-60 mph ==>
Appeltje zegt
@Thomas de McLaren F1 heeft volgens mij juist 4 cilinder meer. En ook meer inhoud dus dat compenseert weer een beetje voor de turbo’s van de CCR. Ik ben eigenlijk wel benieuw hoe goed de wegligging is van de Veyron, rechtuit is die inderdaad heel snel, maar in bochten e.d.? Hij is namelijk superzwaar. Daarnaast rvaag ik me af wat er is gebeurd met de prestaties van de Dauer 962, een heuze straatlegale LM-auto waatvan er 50 zijn gemaakt, 402km/u en 0-100 in 2,7 seconde + vast beter op de baan dan een Veyron.
@Supermug misschien maakt VW per geproduceerde Bugatti wel verlies, maar er is denk ik nooit uitgezocht wat de invloed is op het koopgedrag m.b.t. andere merken uit het concern. Anders kan het ook nog wel gelul zijn, om een mooi verhaal te maken, het verlies dat je per auto lijdt hangt ook af van hoeveel er in totaal zijn gemaakt en dat kun je nog niet zeggen.
Peter zegt
McLaren: 12 cilinders
Bugatti Veyron: 16 cilinders, 8 liter, 0,5 liter / cilinder, ong. de ideale cilinderinhoude.
Hmm, die McLaren had minder dan 8 liter inhoud.
Nick zegt
Peter, op dat moment maakt het niet veel uit of je een 16 cilinder of 12 cilinder hebt.
Sterker nog, op zulke grote motoren zoals de EB16.4 is de frictiecoëfficient bijna het dubbele van de BMW S70B56 V12.
Bij de Bugatti geld het niet zo zeer om de snelheid. Maar meer dat het überhaupt mogelijk is.
Ik bedoel de W16 is vrijwel even groot vergeleken met die 7-liter 12 cilinders!
En nog draait het…
SimonMc zegt
Dan toch niet de 7.3 liter V12 van AMG hoor…
w0o0dy zegt
videootje (vanuit een 350Z) van een Veyron die met launch-control wegrijdt, best vlot, mar dat wisten we al. Toch wel geinig.
http://videos.streetfire.net/video/1310668b-6503-4684-9740-983c01302d20.htm
Nick zegt
@TheAnswer: Ja, dat klopt toch?
Was de beplating niet van door carbonvezel-versterkt staal?
Will zegt
de veyron heeft 440 gehaalt!, maar omdat het een auto is voor op de openbareweg moet die in orde zijn, er zijn al een aantal voorvallen geweest dat hij 440 haalt, tis gewoon hopen dat de banden het houde! als ze dat doen is het mogelijk, zo niet heb je klapband of een gesmolte stuk rubber aan je velg hange