Bugatti plant om in 2008 een Targa versie van de Veyron uit te brengen. Volgens de geruchten zal de Veyron Targa een glazen dak krijgen die ontworpen is door Webasto.
Het paneel van veiligheidsglas kan worden verwijderd, maar moet dan thuis in de garage worden achter gelaten. Aan boord van de Veyron is namelijk geen plaats en dus zal de Veyron Targa ook worden uitgerust met een nooddak van doek.
Het verlies aan stijfheid door verwijderen van het dak wordt gecompenseerd door extra verstevigingen onderhuids en aan het frame van de voorruit. Helaas betekent dat ook meer gewicht, maar Bugatti zal dat tegengaan door carbon delen te gebruiken voor o.a. de deuren.
De Veyron Targa zal tevens een lichte facelift krijgen met o.a. een nieuwe grille en adatieve koplampen die meedraaien in bochten.
Door de aanpassingen aan het dak verandert de aerodynamica dusdanig dat Bugatti het wijselijk acht om de Veyron Targa te begrenzen op 350 km/u. Niet bepaald langzaam, maar de Veyron coupe’s magie was gedeeltelijk te danken aan de top van boven de 400 km/u (bron: edmunds.com).
Autofreak zegt
Nie slecht, ik ging een keer staan in me ma der auto (cabrio) met 150 nou dan vang je toch behoorlijk veel wind moet ik zeggen maar als je dan nog 200 km/u harder dan breekt je nek :| :)
stiggie zegt
350 met cabrio is wel erg hard maar gaat ie nu nog steeds 2.5 sec naar de 100km/h maar kan mischien wel een hele mooie verschijning worden.
Remco zegt
Eerlijk gezegd vind ik het onnodig. Veyron wordt geproduceerd in een gelimiteerde oplage. Ik zie er de nut niet van in om nog eens een targa bij te voegen. Als ik naar de plaatjes van Veyron kijk en tegelijkertijd verbeeld ik de veyron met een targa, dan denk ik dat het veyron niet zal staan. Maar goed….VW zal hierdoor ook meer verlies lijden.
Romeo zegt
Ze leden toch verlies omdat de ontwikkelingskosten zo gigantisch hoog waren?
Nu hoeven ze niet een hele nieuwe motor en auto te ontwikkelen.
Gewoon het dag eraf zagen, nieuw dak erop en de motor begrensen, klaar! :D
Het bouwen van 1 veyron zou op dit moment toch geen 1 miljoen euro kosten?!
dekster zegt
achja geef mij maar de coupe
Ejay zegt
Tja, ik zou zeggen bouw detectoren aan de randen waar het dakje komt te liggen in zodat wanneer hij detecteerd dat het dakje er op zit hij toch 400+ kan en wanneer het dakje ontbreekt hij begrensd is of dat je de tweede sleutel niet kan omdraaien ofzo.
w0o0dy zegt
Ik denk dat geen enkele Veyron boven de 350 uit gaat komen, gewoon omdat het nergens kan (zelfs op circuits is het bijna nergens haalbaar). Ik heb ook nog niemand van de journalisten horen beweren dat ze de 400 echt getest hebben. Dus dat geklets over constructies waardoor 400+ toch mogelijk zou zijn is zinloos, overigens net als een topsnelheid ver boven de 300.
dekster zegt
@w0o0dy
je koopt toch ook een horloge dat een diepte van 500meter aankan en met chrono’s tot en met, maar je gaat dat toch ook nooit gebruiken
Jeroen zegt
Nou een test in een duits autoblad liet een snelheid zien van 403 km/h op een duitse autobahn….. dus wel dergelijk mogelijk….
Ejay zegt
Ik denk dat het veel meer om het gevoel gaat dat je hebt wanneer je weet dat de auto begrensd is. Je voelt je begrensd in je vrijheid ook al zul je het nooit halen.
KeeZ zegt
Heel gaaf hoor!! Ik zou die Veyron Targa graag zien.
Wat betreft die topsnelheden… het is gewoon mooi om te wéten dat je die prestaties in huis hebt, je hoeft niet al het potentieel te gebruiken. En niemand wil volgens mij hard rijden met een open auto (enkele raceklasses uitgezonderd).
vincent#1 zegt
Tja, veel dak valt er niet af te halen vlak achter je hoofd zit de motor al. Lekker rijden doet het natuurlijk ook niet.
Waar het natuurlijk om gaat is dat op die manier meer mensen je hoofd kunnen zien waneer je in een of andere badplaats, zo langzaam mogelijk probeerd te rijden.
Klassiekerrally zegt
Zoals onder anderen W0o0dy al zegt: topsnelheid wordt zwaar overgewaardeerd.
Topsnelheid is tegenwoordig -net als ’t vermogen- gedegradeerd tot een getalletje dat ’t wel leuk doet in ’t café (of in dit geval waarschijnlijk de Golf & Country Club).
Accelleratie blijft echter leuk, en daar kan je vrijwel overal nog van genieten.
J. zegt
@Klassiekerrally
Is het niet zo dat alle auto’s die op welk gebied dan ook indrukwekkende cijfers neerzetten het goed doen in ‘patsfactor’. (Veiligheid achterwege latend)
Want zeg nou zelf, iedereen kan doen wat hij/zij moet doen met een auto niet beter qua prestaties dan een VW Golf. Er zijn echter altijd mensen die het leuk vinden om sportief te rijden, er op geilen om auto’s die sneller geacht worden eruit te trekken e.d. niet omdat het nodig is, maar omdat je er mee kan patsen.
Dus het is helemaal geen onzin dat Bugatti een auto wil maken die 400+ kan, ze snappen het juist perfect, zo veel mogelijk getallen over die auto indrukwekkend maken (zelfs de prijs), des te meer succes heb je met je prestigeproject.
Klassiekerrally zegt
@ J.
Ik bedoelde dat ook in ’t algemeen.
Topsnelheid is 95% van de tijd een waarde die je niet aan kan spreken.
Acceleratie (met 1 ‘l’ dus ;)) en wegligging zijn wat mij betreft vele malen belangrijker.
Waarbij ik wel moet opmerken dat de overbrenging van de versnellingsbak ook weer niet te kort moet zijn, want 120 km/u bij 6000 t/m is niet prettig…
Klassiekerrally zegt
Ah, een voorbeeld:
Een Mini (de oude) heeft pak-m-beet 40 pk en een topsnelheid van 130 km/u.
Een Amerikaanse Musclecar heeft pak-m-beet 400 pk en een topsnelheid van 200 km/u (of zoiets).
We hebben een zeer bochtige weg voor ons. Welke auto legt die weg ’t snelste af?
De Mini natuurlijk.
Wegligging is daarbij belangrijker dan vermogen en topsnelheid.
Y. zegt
Is de ‘standaard’ Veyron al een onzin-auto – een Veyron targa is wel de ultieme onzin-auto!
Een onzin-auto die de naam Bugatti overigens niet waard is, maar dat terzijde.
dekster zegt
@Y.
kun je even zeggen waarom de veyron een onzin auto is?
Y. zegt
Het ding heeft godbetert 1001 PK om slechts twee mensen voort te bewegen, over wegen die gemaakt zijn om met gemiddeld 130, maximaal 200 km/h overheen te scheuren. Het is een in de gewone wereld nauwelijks bruikbare schooljongensdroom, een over-the-top penisverlenger, het ultieme de-mijne-is-groter-attribuut. Ongetwijfeld hartstikke leuk om es een keertje in (mee) te rijden en je te verbazen over de mogelijkheden van de techniek, maar wat heb je er verder aan?
dekster zegt
@Y.
menig bugatti bezitter zal wel betere oorden vinden om te rijden met zen wagen dan op de normale autosnelwegen, een over the top penisverlenger is het niet want menig dom blondje kent bugatti niet.
1000pk om slechts 2mensen voort te bewegen
de mensen die zo dingen zeggen zitten momenteel banden van SUV’s plat te zetten.
oh JC zal die afstand van italie tot londen ook niet afleggen bij een snelheid van 130km/h
Ome_Henk zegt
Nu wordt het echt tijd dat ik mij er eentje bestel
joseph zegt
@dekster..
130 wellicht niet.. maar hoe hard wel? Inbeslagname kan zelfs Top Gear zich niet echt veroorloven met zo’n auto. En ook wel eens opgelet hoeveel shots er tijdens zo’n special te zien zijn waarin de auto in kwestie een stilstaande camera voorbijraast? Of, logischerwijs gefilmd vanuit een andere auto, een inhaalmanouvre maakt? Me dunkt dat er heel wat wordt geënsceneerd voor zulks. Veelal hebben ze slechts één volgauto met camera, een Range Rover.
Rick zegt
Waarom is dit nou opeens eer ‘over the top’..?! Als je een ultiem snelle sportauto wilt, dan ben je pas dom als je bijvoorbeeld een SLR koopt als er een Bugatti Veyron beschikbaar is :D De Veyron is het snelst dus dan is dit toch de ultieme auto of niet?! Natuurlijk is het wel een beetje overbodig om zo hard te kunnen maarja als je toch zo veel geld hebt en een super snelle auto wilt kopen doe het dan goed ;)
Ejay zegt
Het is ook een kwestie van techniek. Ik ben een liefhebber van techniek en de Bugatti met al zijn problemen (door dat domme ontwerp) heeft heel wat techniek aan boord.
dekster zegt
@joseph
ik heb die aflevering op men pc staan een daarin zie je het dashboard van JC, hij gaat echt wel snel, maar topgear zal wel speciale toestemming verkregen hebben voor zo afleveringen
Wuyts zegt
@J.
Het is een feit dat het LIJKT dat VW een enorme flater heeft begaan met het bouwen van de Veyron. De kost om er één te bouwen is immers 5 miljoen euro. Redelijk veel als de verkoopprijs MAAR 1 miljoen is.
Maar wat is nu de echte reden dat ze zijn doorgegaan met hun project;
in de auto-wereld gat het vaak om het aanzien en de “naam” van een fabricant. Aangezien VW de laatste jaren niet zo top was, was dit project juist de ideale marketing om het bedrijf erweer bovenop te werken!!! Het feit dat er hier een forum is over de mogelijke Veyron Targa (ongelukkige naam trouwens; doet me teveel aan een Porsche denken) en de zogezegde mislukking van de Veyron Coupé was juist het doel van VW…
De veyron was gewoon een stunt om te tonen dat VW nog niet uitgetelt is auto-vlak. Ze bezitten immers de allersnelste personen-auto ter wereld; alhoewel er een snellere zou zijn heb ik ergens gelezen. Het zou gaan over een getunede amerikaanse Chevvy: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_234969.html
Persoonlijk vind ik deze laatste über-lelijk en kan je het geen personen-auto noemen. Het enigste dat je hier mee kan doen is vlammen op circuits die niet geschikt zijn voor de auto of rugpijn lijden in de stad…