Heb je een 1.200 pk en 1.500 Nm sterke Veyron Super Sport, staat zo’n vervelende GT-R weer eens in de weg. Echt, is er ook iets waar opgevoerde Nissans niet goed in zijn?
Zelfs een Veyron in zijn meest machtige uitdossing is niet opgewassen tegen de 1.700 pk sterke Nissan GT-R AMS Alpha 12+. Laatstgenoemde was recentelijk nog aanwezig bij een sprintfeestje van het Russische DragTimes. Tot een één-op-één confrontatie met de Veyron is het daar niet gekomen, die was simpelweg niet fysiek aanwezig, maar wanneer je de beelden van de sprintruns naast elkaar legt zie je duidelijk wie de ander in het fijnstof laat bijten. Een vergezochte vergelijking, maar wel een treffende.
Hoe deze apparaten in no-time op de 300 km/u zitten blijft absurd. Eerst is de Bugatti sneller, maar bij de 200 km/u veranderen de verhoudingen en schiet de Nissan weg.
Oh, en een mogelijk scenario na afloop: terwijl de GT-R-eigenaar achterblijft met gefrituurde zuigerringen en een gekookte turbo rijdt de Veyron-meneer in alle luxe en in een serene rust naar huis. Een opgevoerde ricer en Bugatti’s beste vergelijken is leuk, maar laten we de verschillen niet vergeten. Desondanks blijft het knap waartoe Nissan’s VR38DETT 3.8-liter V6 in staat is.
gedwongenleaser zegt
Twee compleet verschillende auto’s maar beide super dik (ok, de 1 qua gewicht wat meer dan de ander).
lemans96 zegt
Jammer dat ze niet daadwerkelijk tegenover(naast) elkaar staan…
kraakensmaak zegt
Beetje slap alleen dat tellertje van een Veyron en er een CLS naast zetten op de drag strip.
notsobig zegt
@kraakensmaak: Eerst lezen dan reageren…
dotternetta zegt
Waar is de Veyron? Dit is toch een Mercedes?
Jaapie zegt
@dotternetta:
Het gaat hier om de twee tellers, niet wat er op het filmpje naast de gtr staat.
Zo moeilijk is die niet toch??
melkkoe zegt
@Jaapie: niet moeilijk, maar het slaat gewoon nergens op.
notsobig zegt
@melkkoe: Het slaat wel degelijk ergens op, alleen is het resultaat anders als waar je op gehoopt had…
melkkoe zegt
@notsobig: nee, een bugatti kan ik toch nooit betalen, en ik heb niks tegen de GT-R, maar houd deze aub gewoon origineel.
FreVC zegt
De beelden van de Veyron zijn niet geschoten op dezelfde dragstrip, ze zijn van de review van Autocar!
sebasjuhh zegt
@FreVC: Dat méén je niet?
FreVC zegt
@sebasjuhh: Ik meende net iets anders te lezen in het artikel
kenner zegt
@FreVC: eerst lezen, dan reageren
henk123456 zegt
Ik had verwacht dat de Veyron harder zou klimmen boven de 300. Ik doe het ‘m niet na, maar voor een auto die dik 430 moet kunnen rijden gaat het naar mijn idee vrij langzaam!
dawwg zegt
@henk123456: Moet je je eens verdiepen in luchtweerstand; de benodigde energie om te blijven acceleren loopt niet lineair op, maar exponentieel. B.v. bij 80km/u heb je 10pk nodig om de luchtweerstand te overwinnen, bij 160km al 80pk (!!!). Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_(physics)
Verder is dat filmpje natuurlijk een onzin-vergelijking, tuning vs stock, stijl vs stickers en miljoenen vs tonnen.
barryb zegt
verneukte titel.
sebasjuhh zegt
@barryb: Welkom!
Johan-SV zegt
Het gewicht van de Veyron zal heeft ook een belang in de acceleratie
SJ zegt
500 pk meer, een (relatief) close-ratio versnellingsbak, en toch pas om en nabij de 300 per uur het op snelheid winnen. En vanaf dat moment ligt de Veyron virtueel nog altijd dik honderd meter (iig vele tientallen meters) voor. Ik zeg kudo’s voor de Veyron.
melkkoe zegt
@SJ: inderdaad, en in de echte wereld moet je dan al lang weer remmen voor het volgende stoplicht of flitskast.
notsobig zegt
@SJ: Niet vanaf de 300, maar vanaf de 200. Bovendien iets met pk/gewicht verhouding, de eerste meters is hij vrij lastig de 1700pk’s op de grond te krijgen dus verlies je tijd t.o.v. een lager pk/gewicht verhouding… Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Ik vind het knap van de GTR dat hij de 1700 pk nog zo op de weg krijgt!
melkkoe zegt
@notsobig: hoezo, de traction control zou dit toch ook gewoon moet kunnen doseren voor de bestuurder?
In mijn TDI kan ik ook gewoon het gaspedaal vloeren (ook met sneeuw) de motor wordt vanzelf wel ingehouden.
notsobig zegt
@melkkoe: En jou TDI’tje heeft ook 1700pk? Op ijs helpt ABS ook niet meer om een beetje vergelijkbaar voorbeeld te noemen…
melkkoe zegt
@notsobig: Wat moet je dan doen op ijs? de ABS kan ik niet eens uitzetten, en de handrem lijkt me ook al niet geweldig.
notsobig zegt
@melkkoe: Deur open doen en eruit springen…
melkkoe zegt
@notsobig: haha, ok ik zal het onthouden!
E34M5Touring zegt
Wauw, dus een auto met 500kg minder en 500pk meer is sneller. Big Surprise….
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Een verrassing is het niet, qua gewicht schelen ze slechts 130kg trouwens.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Die 500kg was for dramatic effect :). Maar blijft natuurlijk een beetje een bullcrap race dit. -130kg en +500pk is natuurlijk nauwelijks te overbruggen. Vind ik het nog knap in hoeverre hij bijblijft. Nog bij VD Kooi geweest afgelopen weekend?
SimonMc zegt
@E34M5Touring: 500 kg???
E34M5Touring zegt
@SimonMc: Dat was om mijn punt aan te sterken. Minder gewicht en meer pk’s, dan is het niet raar dat je sneller bent.
darkpluisje zegt
Oke dus de auto die minder weegt en met 500pk meer wint? Wauw, who would have thought :O
Waar blijft de getunde veyron ?
lambo4all zegt
lekker hoor, alleen kan je na 10.000km 90% van de bewegende onderdelen in de gtr weggooien. maar ik geef toe, als je gewoon een kanon wilt dan is het een erg leuk speeltje!
griffendahl zegt
@lambo4all: Waarschijnlijk is dat nog steeds goedkoper dan het onderhoud aan een Veyron ;)
kenner zegt
Als AMS Performance 1700 pk uit een V6 krijgt, wat zou er gebeuren als ze die Veyron eens onder handen namen…..
MrShifra zegt
@kenner: Dan vliegt die in de fik.
nickmercedes zegt
@MrShifra: Nee, die vliegt dan weg.
Okkii zegt
Jullie weten toch wel dat een veyron blok begrenst is op zijn kracht.. Als ik mij niet vergis hadden ze het in een documentaire over 2500pk, maar of dat van de warmte was of kracht dat weet ik niet meer.
SimonMc zegt
@Okkii: Ja, met die redenering heeft mijn auto ook 300 pk…
killioq zegt
@SimonMc: nee, het blok kan/mag niet meer dan 2500 pk krijgen, dat betekent niet dat hij 2500pk heeft. Eerste lezen, dan reageren.
Ot; 1700vs1200 pk zegt wel genoeg, toch blijf ik het een knappe prestatie vinden van de Nissan, ook al moet je alles vervangen na een paar duizend kilometer, maar die hoeveelheid maak je toch ook niet in een bugatti. Plus dat je voor het geld van een bugatti 2 tot 3 nissans kan kopen.
tmon zegt
@Okkii:
Dat is inderdaad wat de Veyron verliest aan warmte. 1200 pk als aandrijfvermogen uit het blok en 2500pk af te voeren, zo de open lucht in, aan warmte.
vale46 zegt
@tmon: Gewoon stationair laten draaien, aansluiten op de verwarming en je zal net niet vlug kou hebben ;)
martijnb11 zegt
En nu allebij standaard. Ik bedoel als je een sport wage maar ver genoeg opvoert kan je elke auto er wel uittrekken.
KEV9 zegt
het zelfde als een appel tegen een peer laten racen. Nu de beide auto’s nogmaals tegen elkaar laten sprinten als het motorblok 100K verder is. wel zonder enige vorm van revisie. vermoed dat de bug alleen aan de start staat.
bohica zegt
iedereen zeikt alleen of vermogen,gewicht en slijtage.
Daar gaat het helemaal niet om.
Ik hoor niemand over hoeveelheid turbo’s of de inhoud van de motor.
melkkoe zegt
@bohica: net zoals de prijs, het aantal cilinders en het bochtenwerk. Dit zijn gewoon twee totaal verschillende auto’s die je niet klakkeloos met elkaar kunt vergelijken
toyotafortuner zegt
Het was best voorspelbaar de uitkomst…
agera zegt
Als je een GTR opvoert tot 1700 pk en hem helemaal laat uitkoken heb je echt geld teveel. Al is het vervangen van onderdelen nog steeds goedkoper dan een Veyron, wel is de performance en het uiterste limiet van de GTR in beeld gebracht. En dit allemaal geperst uit een 3.8L V6 erg knap. Opnieuw bewondering en respect voor de GT-R.
-Je hebt met de standaard GTR, en vooral met de SpecV al een auto die elke concurrent zoek rijdt die het dubbele kost zoals de 911 GT2/GT3 RS’en, Gallardo’s, R8’en, 458’en.
-Laat Nissan het blok verder doorontwikkelen of een totaal nieuw blok maken en Nissan heerst ook tussen alle hypercars zoals de Agera’s, Huayra’s en Veyron’s.
Bartholomeo zegt
Ik dacht dat de veyron motor zo’n 3000 pk ontwikkelde, en daarvan gaat er 2000 pk op in warmte. ( in andere woorden ; de boel koel en draaiend houden kost bergen energie )
SimonMc zegt
@Bartholomeo: Leuk fabeltje. Dit gaat dan op voor elke auto natuurlijk, maar is leuk om te vertellen in de kroeg.
rowanb8765 zegt
@SimonMc: Klopt wel wat hij zegt (Zie link) die motoren hebben idd 3000PK, maar verliesen om van de warmte af te komen 1999pk. http://ecomodder.com/forum/showthread.php/veyron-engine-loses-2-000-hp-waste-heat-24083.html
schnitzelexpert46 zegt
Filmpje in het vorige artikel hier over geeft het gewoon aan dat de GT-R sneller is dan de Veyron, Agera en Venom GT… Niks nieuws dus.
mikehks zegt
GT-R heeft wel slicks he, iidg minstens toyo R888jes, bugatti op straatbanden (ook niet simpele bandjes, maar minder tractie dan slicks)
fortuna zegt
Het niveau is ver zoek hier. VER ZOEK!
macready zegt
Inderdaad, 1700 pk op racebenzine vs 1200 pk op normale benzine… goh.
Grappige is dat ik van de reguliere Veyron al snellere tijden heb gezien in handen van testers, dan wat de SS hier neerzet (1/4 mile onder de 10 sec, 0-200 ruim onder de 7 sec).
Opvallend ook te zien dat de GTR z’n pk’s zo slecht kwijt kan tot 200, getuige ook de 0-100 tijd.
speedie zegt
Snap het plaatje niet om zich met Bugatti te meten door motor op te fokken en dan 1 sprintje lang (of kort) meegaat; Daarbij om als productie seriewagen te gelden moet je er toch minstens 250 of is het 1000 stuks van gemaakt hebben? Dat hebben alle uitdagers van de Bug niet.
Svda zegt
Zo ken ik ook nog wel een paar die sneller zijn als de SS, maar het zijn geen fabriekswagens dus beetje nutteloze test….
TWmercedes-amg zegt
Netjes