Hé heren “IAA Live-bloggers”, niet iets vergeten?
Uitgerekend van een speciale editie van ’s werelds snelste auto zijn niet eerder sappige ‘live-foto’s’ verschenen. Hoe zit dat, collega’s? “De Bugatti Veyron Pur Sang is alleen op de eerste avond eventjes onthuld, het was een soort van sneak preview. Voor we het wisten was hij al weer weg”. Aha, het zij jullie vergeven…
Waarom Bugatti zo moeilijk doet is mij overigens een raadsel, want zelf schieten ze wel gewoon plaatjes op de IAA. En wie ben ik dan om jullie die foto’s niet te tonen?
Van deze speciale versie zullen in totaal vijf stuks geproduceerd worden en deze zijn inmiddels allemaal uitverkocht. ‘Pur Sang’ staat voor puur bloed, en dat refereert weer aan Bugatti’s erfgoed van een racemerk. De vijf Pur Sang-eigenaren krijgen een Veyron in een wel heel apart jasje: een aluminiumlegering en een carbon fibre monocoque zijn de enige materialen die de Veyron bedekt van de buitenlucht. Zelfs een likkie verf kon er niet meer vanaf. Het alu en carbon-thema is ook binnenin tot in de puntjes doorgevoerd.
Door deze veranderingen is de Veyron er niet alleen estetisch op vooruit gegaan, ook de prestaties zijn heftiger. Het gebruik van de exotische materialen zorgt voor een gewichtsreductie van bijna 100 kg. Dit resulteert in een PK/gewichts-verhouding van 1,88kg/pk. Hoe bedoel je last van aggressive dominant behavior…
Meer en betere platen hier en hier.
Update: video
Massi zegt
lekker!
db zegt
deze versie is er natuurlijk op gewoon publiciteit voor bugatti te trekken op de IAA, de Veyron is ook door VW gemaakt voor de publiciteit
Ik rol zegt
Jakkie!
bozewolf zegt
Ligt ’t aan mij, of….?
Kijk, de Veyron is een werkelijk adembenemende technologische prestatie. En ik offer een testikel op om er een dagje in te mogen boenderen, maar….
het ding is gewoon lelijk. Echt. Die rare neus, die sneu kijkende koplampjes. Die dikke, bolle reet. Ja, hij gaat 407 kilometers in het uur, fantastisch, maar als ’t om de styling gaat…..doet U mij maar een onsje Aston…
911 zegt
heel vet,
niet echt verwacht van bugatti dat ze met speciale versies zouden komen.. maar bevalt me best eigenlijk:p
Y. zegt
Leuke marketing-effort. Maar het maakt de auto niet minder nutteloos.
Robin zegt
Wat een schitterend apparaat. Een ‘normale’ veyron is al adembenemend, maar dit is echt hot!
Kan lambo een punt aan zuigen met een spaceshuttle!!
wapz zegt
Zijn er meer plaatjes van de achterkant? Ben wel benieuwd.
mashell zegt
100 kilo lichter! Dan gaat ie vast wel 410 km/h! Maar deze koop je omdat ie zo zonder lak zo mooi is. Audi Avus mooi!
ikke zegt
Okee, het is officieel, dit is mijn allerdroomste auto allertijden
RenJie zegt
de acc 0-100 zal er ook wel op vooruitgegaan zijn! :D
maar wel zinloos natuurlijk. Een Aston of een Ferrari vind ik bv veel mooier, toont meer klasse en dat bevalt me wel, en dat heeft deze Veyron en alle andere Veyron toch niet.
db zegt
@Mahell: gewicht heeft niks met topsnelheid te maken ;)
voor topsnelheid speeld pk en aerodynamica een rol
DAT zegt
In het echt ziet het aluminium er niet zo mooi uit als op de tekeningen. Ugh.
Ze moeten even langs bij Lamborghini om te kijken hoe je een mooie special maakt.
Brutus zegt
Dat was dus waarschijnlijk die versie die in de hal stond toen Tiff Needle daar was om de Veyron te testen..
Voor de niet-snappers onder ons:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/05/bugatti-veyron-on-track#post-10975
bnc zegt
100 kilo lichter is altijd leuk en mooie velgen maar persoonlijk had ik er ook liever een apart/speciaal kleurtje op gezien in combinatie met dat carbon
bozewolf zegt
Mag trouwens wel hopen dat er een paar laagjes goede coating op zit. Blank metaal roest al als je er alleen naar kijkt.
bozewolf zegt
Oh, en behaviour spel je met een U erin. Als je wilt spellen zoals t hoort tenminste, en niet als een yank.
JPM zegt
Ongelooflijk!
M5 lover zegt
normaal vind ik deze auto er nou niet echt bijzonder mooi uitzien maar dit doet em echt goed!!! ziet er erg strak uit ga zo door bugatti!!
Casey zegt
@ Bozewolf
Nee, het licht niet (alleen) aan jou…
Ondanks dat ik onder de indruk ben van de prestaties – hoe kan je ook anders – vind ik het uiterlijk niks. Als deze auto een vrouw zou zijn, zou iedereen vinden dat ze een te dikke reet zou hebben.
Casey zegt
Casey toch…
licht met ch…? Ligt uiteraard…..
Ralph zegt
Van de vijf die er worden geproduceerd heeft een nederlandse vastgoedhandelaar er een gekocht, kosten 2 miljoen…
autogekkk zegt
Als je hiermee geen aandacht krijgt. Tjah dan weet ik het niet meer :D
Stylez zegt
@bozewolf
Amen!
Hoe langer ik er naar kijk, des te meer hij op een Skoda lijkt aan de voorkant.
DrDarwin zegt
Dat het gemaakt kan worden is knap.
Dat het verkocht kan worden nog veel knapper
Het allerknapste is, dat geen van de kopers ooit gebruik zal kunnen maken van de mogelijkheden die het bied.
Tenzij die kopers een zoutvlakte opkopen natuurlijk, en hoelang zul je dan nog lol van het ding hebben?
Jurgen zegt
100 kg lichter wow !
Serieus G-krachten werk nu dan, als het dat al niet was. Kan niet uit eigen ervaring vertellen aangezien ik er geen heb ;)
Swinkels zegt
Vind toch dat deze gewichtsbesparing al standaard mocht zijn op een Veyron voor dat geld. En een kleurtje kan er dan nog wel bij. De velgen zijn ook een hele verbetering.
vØlvØ frǽk zegt
kijk zo hoort het, ipv meer vermogen, minder gewicht! klasse :-)
Emil zegt
Heeerlijk! 100kg is nog best wel veel! :)
Dagg zegt
Nu nog alle ‘overbodige luxe’ er uit en dan helemaal knallen.
Swinkels zegt
en dan weegt hij nogsteeds 1880 kg….
Maar idd beter dan een versie met 1100 pk en hetzelfde gewicht.
Rick dos zegt
Het enige waar dat aluminium goed voor is, is voor het maskeren van de Skoda koplampen.
Oh ja, en voor het gevaar zijn op de weg als de zon hoog aan de hemel staat. Nou ja, aan de andere kant…..als je dan weer in file staat, kan je wel lekker bruin worden van de intensiviteit van de zon……..zie je het al voor je? Sta je in honderden km´s file richting Z. Frankrijk/Spanje. Zie je ineens allemaal mensen om die auto staan. Alleen dan niet om het te bewonderen maar om een kleurtje te krijgen……
Jeffrey zegt
Jaja..
Hij is en blijft mooi!! Maar doe mij er toch maar 1 met een ander kleurtje.
clijde zegt
Rick Dos zit weer op z’n praat stoel…lekker afkraken die WAG kloon denkt hij dan…
Rick dos zegt
…..idd en nu denk ik: Oh gut weer een VAG fanboy…….
Marks zegt
Is dat ding legaal? Dat mag toch niet, zo’n verblindende auto (is net als geheel chroom)…
transam73 zegt
Hoe vet ook qua materiaal, deze layout verkloot natuurlijk wel even de hele grafische balans van het ontwerp – en daarmee het ontwerp zelf.
Die auto is niet voor niks bedacht in twee kleuren IN EEN BEPAALDE SAMENHANG.
Tikje teveel Fast&Furious of Pagani ajhmv. Sonde.
lincoln zegt
kan MANSORY niet eens zo,n ding onder handen nemen.
NARCIRIS zegt
het scheelt helemaal geen 100 kg. het gewicht is quasi het zelfde.
de skoda-link is niet abnormaal.
kaban dwarrelde rond van braeckel en donckerwolcke in die tijd. die twee deden de skoda octavia. daarna ging de ene bij bentley en de andere bij lambo en seat – met de gekende resultaten. als je nu naar de r8 kijkt kun je zien waar kaban nu zit. de wielen zijn ook bi-tone : deels mat deels glanzend met rond de 5 klemvijzen het hoefijzermotief. het aluminium wordt met de hand gepolijst in turijn en is een peperdure zaak, waardoor de meerprijs niet de meerkost dekt. externe tuning is uitgesloten wegens warrantytoestanden. verdere specials, steeds within de 300 voorziene stuks, zijn niet uitgesloten. hogere snelheid is uitgesloten, de auto is elektronisch begrensd op 407. nutteloze auto ? wordt aan gewerkt, prototype met kofferruimte bestaat al ! een reis- of sportwagen zal het nooit worden, het is een achievement zonder gelijke dat ook Bugatti nooit zal overtreffen. een eenmalig superlatief! maar verdere kleine doorontwikkelingen zijn niet uitgesloten, net zoals een post-Veyron product – waaraan wordt gewerkt.
deora zegt
Lamborghini eat your heart out :P. Zo maak je een mooi auto die ook echt meer als 1 miljoen waard is.
Japie zegt
@narciris: heb het 3x moeten lezen,..maar snap nog steeds 3kwart niet van wat je nou zegt,….
Blijf het een mooi wagentje vinden,..maar meer ook niet,….zou m niet willen hebben,…al zou ik 10 miljoen hebben liggen….
Sure, hij kan hard,..heel hard,….maar klasse,…nee dat ontbreekt!
Roger zegt
Lekker! Meer, meer, meer fotooos!! :P
Jandepandaman zegt
Zo’n kaal model vind ik echt briljant. Geen verf, geen cosmetische striping- alleen maar de vorm zoals hij bedacht is- Puur.
Maar dan wordt het alleen is het toch weer extra pijnlijk duidelijk dat het aan auto’s plakken van de vereiste wegenverkeerswetnoden (koplampen, achterlichten, richtingaanwijzers, spiegels) en van de uitlaat door de ontwerpers wordt gezien als een verfoeid noodzakelijk kwaad. Hebben ze zich he-le-maal uitgeleefd op de totale vorm van de auto- miljoenen uren computertijd schetstijd windtunneltijd slapeloze nachten gepieker gepeins geruzie doorzakken in de kroeg krigelig makende vergaderingen vechtpartijen bij het kleimodel en uiteindelijk champagne en kaviaar toen hij eindelijk af was—- Shit, waren ze die k@*lampen en spiegels en uitlaat eigenlijk nog vergeten… Nou ja, zet daar dan maar een groepje stagiairs op om daar een kostenloze oplossing voor te verzinnen…
Zó vreselijk jammer dat daar niet gelijkelijk met de rest van het ontwerp naar wordt gekeken en dat daar niet gelijke waardering en respekt aan wordt gegeven met de rest van de vorm…!
Frank zegt
Amaai wil gelijk m’n vriendin inruilen voor een ritje, klassebak.
Heyhuub zegt
@ Rick Dos,
Je hoeft geen VAG fanboy te zijn om dit een briliant apparaat te vinden…..
Summer Sky zegt
De reden dat hij maar zo kort op de IAA stond zal er wel te maken hebben dat deze voituur nou niet bepaald van het ‘groene’ thema van dit jaar past…
YK zegt
*Zucht* Dat gedoe over de koplampen snap ik eigenlijk niet. De werkelijke rede dat ze zo zijn vormgegeven is volgens mij omdat DIE vorm de aerodynamica het beste doet i.s.m. de rest van de voorkant.
De voorkant van de auto bepaalt namelijk de topsnelheid van een auto. Maar het frontaal oppervlak is ook belangrijk. Het product van de cW-waarde en het frontaal oppervlak bepalen de topsnelheid. Zo heeft die Veyron een cW-waarde van 0,355 en een frontaal oppervlak van 2,07 m² resulterende in een CwxA van 0.735.
Als je niks van cijfers snapt betekent dit dat de Veyron een lage luchtweerstand heeft waardoor de auto die ontiegelijk hoge topsnelheid van 411 km/h (onbegrensd) kan halen.
En kunnen jullie die ontwerpers van de Veyron het even kwalijk nemen dat die koplampen niet in ieders smaak valt?
Ok, ik vind ‘m ook niet moeders mooiste, maar hier ging duidelijk functie vóór vorm. En ga nu niet denken dat ik een VAG-boy ben omdat ik ff orde op zaken stel.
*zwaait trots met zijn BMW-vlaggetje*
YK zegt
Vergeten te zeggen, 1001 pk helpt ook een handje voor die hoge topsnelheid. Zeg het nu ff want straks zijn er weer mensen die zeggen. “Huh, alleen met die lage CwxA waarde haal je al 411 km/h?” Neen, vermogen helpt ook.
Powerslide zegt
Toch, als je 1,8 miljoen neerlegt voor een standaard Veyron zou ik ook de 100kg gewichtsbesparing willen. Prima als hij een andere kleur heeft, maar hé, 1,8 miljoen.
Jandepandaman zegt
@YK- Volgens mij is het best te doen om de lampen en de spiegels en de uitlaat passend te maken in het vormgeheel van de auto en daarmee binnen de airodinamische eisen blijvend van de auto. Alleen wordt dit lang niet altijd gedaan… gelijkend op dat vormgevers deze elementen niet interessant vinden. Dat zie je ook bij de motorfietsen heel sterk- De hele verlichting wordt daar gezien als noodzakelijk kwaad en dan maar grotendeels buiten de vormgeving gehouden. Met als gevolg dat er dan kerstbomenlampies aan het voertuig lijken te worden gehangen die alleen maar regeltechnisch kloppen, maar die verder amper meer te maken lijken te hebben met het geheel van het ontwerp. Zonde is dat. Maar dat heeft dus weinig te maken met wel of niet zullen passen in de airodynamica of zo.
robert zegt
@ bozewolf
aluminium vomrt zelf een beschermlaagje tegen roest
voor de rest: t carbon is mooi, het aluminium glimt te veel en het ziet er uit alsof hij niet goed gepoetst is, op tekening lijkt mooier idd
basje zegt
looks good, zieke dingen zeg daar. jullie moeten niet zo veel verklappen!! er blijft niets nieuws meer over volgend weekend;)
SugarFree zegt
Krijg er spontaan pure bloedingen van.
Correctie, je bedoelde waarschijnlijk:
“Door deze veranderingen is de Veyron er alleen estetisch niet op vooruit gegaan.”
YK zegt
@Jandepandaman,
Waarom zouden vormgevers elementen als koplampen, spiegels en uitlaten oninteressant vinden? Dat zijn toch ook onderdelen van een auto die hun steentje moeten bijdragen aan het geheel? Zonder die dingen zou een auto geen auto zijn. Ze móéten er wel op, ook al is het alleen vanwege regeltechnische redenen.
Het is dan juist ook de taak van de vormgevers om die elementen binnen het design op te nemen. Lukt ‘m dan niet, dan heeft hij/zij z’n taak niet volbracht. In deze instantie was het nodig om de vorm zó aan te passen, zodat een lage luchtweerstand gewaarborgd bleef. En dat is volgens mij gelukt zonder het design geheel uit het oog te verliezen.
Jandepandaman zegt
@YK- Jij zegt het! Dat vind ik dus ook! Maar ik zie het niet gebeuren!
Leg mij dan eens uit waarom je op zo veel auto’s incluis onderhavig model telkens dat geklungel ziet? Hier ook weer- Als je alleen al naar die koplampen kijkt: Misschien heb ik wel een heel suf vormgevoel maar de paar lessen die er in mijn studie over heb gehad, vertellen mij dat deze lampen amper zijn opgenomen in het vormspel, het lijnenspel van de carrosserie. Zonder afbreuk te doen aan de stroomlijn kun je die lampen zo aanpassen dat ze in wel goed het lijnenspel passen en dat ze nog goedgekeurd worden door de keuring. Nu zijn het lampen die je in wat de vorm betreft vorm op zo nog een aantal andere auto’s zou kunnen zetten. Zo ook met de zijspiegels: Ze lijken wel van het schap geplukt waarop ook de onderdelen voor andere merken liggen. Wat is er zo specifiek ‘Veyron’ aan deze spiegels? De vorm loopt amper mee in het lijnenspel van de portieren. Ook hier weer geldt dat met kleine aanpassingen je volgens mij wel degelijk zou blijven binnen de stroomlijnvereisten.
Goed, over de achterpartij kun je dan van smaak verschillen, maar het komt wel erg goedkoop over om dan even gauw vier ronde lampies in te prikken die je op vele andere auto’s en wat motorfietsen ook al ziet. Wederom qua vorm niets origineels of speciaal “Veyron” en ze doen niets af of aan aan de stroomlijn. Ook niet als je hun vorm meer in de vorm van de auto zou betrekken. Het derde remlicht hebben ze wel prachtig verwerkt in die daklijst. Dat konden ze dan wel bedenken. De uitlaat- Goed, die is redelijk origineel dus daar zeg ik dan even niets over.
Dit is toch zonde bij zo’n dure auto? Dat ze dat bij mijn oud model Panda amper doen- alla- die auto is goedkoop gemaakt en dus hou je dat simpel. Vierkant. Maar zelfs daar zijn ze er volgens mij beter ingeslaagd omdat de pampen en de spiegels opgenomen zijn in de vierkante lijnen van de auto. En dat ze dan niet met de uitlaat hebben gespeeld mag ze vergeven zijn, want anders was die auto al snel twee keer zo duur geworden. Maar op het totaalbedrag van een Veyron bezuinigen op dat soort vormgevings onderdelen…? Vind ik dus vaag.
Fiat Coupe 20v turbo zegt
Ik zie de aandelen Belgom flink stijgen met al dat aluminium wat gepoets moet worden…
Stoes zegt
Prachtig die combinatie van aluminimum en carbon. Maar waar gaan we heen. 407 km/h en deze is nu lichter dus gaat hij nog harder. Dit is zeker een spotwaardige auto. Ik persoonlijk vind het wel wat hebben.
YK zegt
@Jandepandaman,
Ben het compleet met je eens over het feit dat sommige elementen niet “Veyron” uitschreeuwen. Een auto van dit kaliber hoort eigenlijk al stilstaand een statement te maken.
Maar ik denk toch niet dat ze hebben bezuinigd op deze auto. Ze hebben juist koste wat kost zich ingezet om zich in de geschiedenisboeken te schrijven. Dat hebben ze dan ook gedaan qua prestaties, maar op het gebied van styling lieten ze wel de wensen over.
Maar zeg nou eerlijk, ALS je ooit het geld mocht hebben om zo’n auto te kopen. Wat zou je dan het belangrijkst vinden, de prestaties, hoe het eruitziet of een ander aspect wat in je keuze meespeelt?
Jandepandaman zegt
@YK- Mijn vriendin zou zeggen: De kleur.
Ik zou als ik zoveel geld had dat ik die keuze kon maken om een auto in die klasse (…zijn er dan nog meer in de Veyron-klasse…?) te ‘nemen’, ook naar dat soort details kijken. Daarom zie ik ze ook nu al. En dan zou mijn voorkeur toch uitgaan naar een andere auto waar ook daar beter op is gelet. Of ik zou beter nog voor dat geld misschien een eigen carosserie laten bouwen waar het wel volgens mijn ideeën klopt.
Máár………
Als ik nou van mijn nu nog glorieus onbekende en nog niet bij mij binnengestapte stinkendrijke suikeroompje nu zo’n auto aangeboden zou krijgen, dan zou ik uiteraard het totaal van deze auto met al zijn schoonheden en foutjes zondermeer flauwvallend en klaarkomend en half gek wordend en verder zonder te zaniken aannemen. …Goed, dan zou ik vervolgens de senuwe hebben over waar ik hem zou moeten parkeren, maar dat is een andere verhaal… ;-)
JANUS zegt
Hé, een Bugatti Cylon !! ;-)
VivelaFRANCE zegt
Prachtig, die Bugatti! Jáhá, Frans hè!
Chief_S5 zegt
Super. Wordt lastig kiezen tussen deze en die rood/witte. Ik denk dat ik dan deze zou nemen voor mezelf, en de andere voor.., eh…, tja…, naja! gewoon voor mezelf! :)
Berbertjes zegt
In twee woorden
SUPPER MOOI
Ik vraag me af voor welke ik zou gaan als ik het geld had
Bugatti Veyron
Bugatti Veyron Pur Sang
Bugatti Veyron Pegaso
Welke zou jij nemen :P ?
Paulus zegt
**GAAAAAP** wordt een beetje moe van alle profetische uitspraken
Silverarrow zegt
Hoe mooi of lelijk hij ook mag zijn, hij is al wel uitverkocht. Wat eigenlijk best jammer is want ik had eigenlijk in de planning staan dat ik volgende maand de loterij zou gaan winnen en er één zou kopen.
Vind trouwens dat bij deze auto het design van ondergeschikt belang is. Bij deze auto draait het helemaal niet om “skoda-lampen” of het kleurtje dat er op zit, maar om wat er technish mogelijk is.
Tombnolz zegt
Machtig en prachtig. Meer moet dat niet zijn.
Dragon16 zegt
Helemaal mee eens, Tombnolz
tweaker zegt
@ db
lomperik
een lichtere auto gaat wel degelijk sneller… maar je hebt vast nooit fysica gehad tijdens je korte schoolcarriere
Tombnolz zegt
Moet ook mooi zijn: volledig in Bugatti-blauw
Swinkels zegt
bye bye bugatti!
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7219
Dennis Douna zegt
super snelle auto,,, alleen blijft de voorkant vreemd.
ik heb trouwens gehoord dat één van de vijf ‘pur sangs’ door een Nederlander gekocht is, maar wie??????
als je het weet zet het reageer dan ff
LnS zegt
@ Swinkels
Daar hebben ze ook even over gedaan he :S terwijl de veyron die 407 gewoon 10 keer achter elkaar op z’n slofjes kan.
Binnen no time heeft de veyron weer het record….
NLX zegt
Komt die veyron cabrio nog? die is best is best nuttloos, betaal je hier bijna 2 miljoen voor de snelste auto ter wereld, is hij begrenst op 350
NLX zegt
haal de 2e “is best” denkbeeldig ff weg:d
evo zegt
UPDATE: onthulling op video
Davidov zegt
@ mashell: jaaa, Audi Avus moo! i:)
evo zegt
Doordat dit briljante apparaat maar 1250 kg woog, ging het toen ook al in 2,9 seconden naar de 100!
stef zegt
heeel mooi!!!
jeroen zegt
Dit is pas een klasse auto, een keer wat anders dan de lambo en de Italiaanse ordinaire flaneer auto,s voor ouwe knakkers met toupetjes.
Frank deH zegt
Bugatti past helemaal in het rijtje Citroën, Peugeot en Renault. Dan weet je het wel, al die ellende met die Franse auto’s.
Citrofiel zegt
@ Frank deH; Tegen je vooroordelen tegenover Franse auto’s zal ik niet eens meer in gaan, maar waarom ellende met de Bugatti? Het is gewoon een Duitser hoor. Waar haal je vandaan dat er ellende is?
Carmaster zegt
@ Vive La France
Bugatti=Duits
Een auto met 2 paspoorten ;)
Carmaster zegt
@ Brutus
Hij heet Tiff Needel
anoniem zegt
@ db (bijna bovenaan)
gewicht heeft er wel iets mee te maken!!!