2014: dat is een jaartje langer dan eerst werd aangenomen. Waarom? We kunnen alleen maar raden, maar waarschijnlijk komt het omdat de Veyron Grand Sport (Vitesse) toch niet zo goed verkoopt als Bugatti had gehoopt.
Een jaar geleden stuurde toeleverancier Ricardo plc een trots bericht de wereld in met de mededeling dat ze nog 2 jaar lang de 7-traps versnellingsbak mochten leveren. Dit jaar is er weer een bericht en melden ze dat ze tot eind 2014 versnellingsbakken mogen leveren voor de Veyron.
Het zou natuurlijk kunnen dat deze 7-traps DCT’s (Dual Clutch Transmission) bedoeld zijn voor de nieuwe SuperVeyron met 1.600 pk, maar dat zijn voorlopig slechts vage geruchten.
In totaal wil Bugatti 150 exemplaren van de Grand Sport (incl. Vitesse) bouwen. Eind 2011 stond de teller op 45 verkochte exemplaren, hoeveel er inmiddels gebouwd zijn is niet bekend.
E34M5Touring zegt
Tja, dan moet je NOG een keer gaan zoeken naar 105 mensen die er nog geen hebben, hem kunnen betalen en er een willen. Lijkt mij geen makkelijke opgave meer onderhand. Een keer is de grens van vermogende mensen die er 1 willen wel bereikt.
marww zegt
@E34M5Touring: Ervan uitgaande dat de wereldeconomie stilstaat en er jaarlijks geen nieuwe vermogende mensen bijkomen die een Veyron willen en kunnen betalen. Gelukkig zijn er nog voldoende (opkomende) markten waar nog afdoende rek in zit voor VAG om hun Veyrons (voor een deel) te slijten.
E34M5Touring zegt
@marww: Bijna, wat, 8j in productie? Div. one offs en dan ook nog gewoon de normale ernaast? Denk niet dat er nog veel zijn. Vergis je niet. Er zijn er ook al zat die hem weer verkocht hebben. Tuurlijk heb je opkomende markten. Maar ik denk dat ze de volle periode nodig zullen hebben om ze kwijt te raken. Ik ben ook best benieuwd hoe een transactie dr uit ziet. Wat voor een kortingen er gegeven worden. Zal de laatste tijd toch wel iets anders zijn dan in het begin.
Joost1990_2 zegt
@E34M5Touring: Ik verwacht dit jaar nog een Business Edition.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Joost1990_2: lol
E34M5Touring zegt
@Joost1990_2: Lol, met een maatje grotere wielen en budget navi zeker :) Kekke Alfa btw!
MichaelvdBroek zegt
@Joost1990_2: 14% Bijtelling toch? :)
Joost1990_2 zegt
@MichaelvdBroek: Met Bluemotion Technology zeker? Of gaan zouden ze voor de Veyron Ecomotive gaan, aangezien daar toch een ‘sportiever’ tintje aan zit?
robbie zegt
@E34M5Touring: eind 2011 waren er 45 verkocht, je mag aannemen dat de teller begin 2013 wel iets hoger staat ;)
Gok dat er nog een stuk of 50-75 verkocht moeten worden.
E34M5Touring zegt
@robbie: Dan nog. Zijn flinke aantallen in die prijsklasse. Ze zullen ze vast kwijt raken, daarom ben ik ook zo benieuwd naar de ‘echte’ prijs van zo’n ding. Denk dat je aardig kunt onderhandelen op zo’n ding.
robbie zegt
@E34M5Touring: ach, van de dichte hebben ze er ook 300 kunnen slijten (dat is incl. de Super Sport).
E34M5Touring zegt
@robbie: Damn, dat is zeker veel. Hmm, aan de ene kant denk je dan, dat gaat ze lukken. Aan de andere kant versterkt het mijn gevoel dat de markt voor zo’n ding toch haast verzadigd moet zijn.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Het persbericht van Ricardo in 2016…, we mogen in 2017 ook nog bakken leveren voor de Veyron.
Persbericht van Bugatti in 2016…, wegens gebrek aan productieruimte is de Galibier uitgesteld tot 2025….
ferrari94tr zegt
Hoeveel van die dingen zijn er al geproduceerd?
robbie zegt
@ferrari94tr: dat is voor jou en mij een vraag en voor Bugatti een weet ;)
futuremarketeer zegt
@robbie: Jaarverslagen erop nalopen misschien?
Alwood zegt
Toch knap, tegen die tijd is de supercar (bijna?) 10 jaar in productie. Kan me zo geen tweede supercar indenken die zo lang is geproduceerd en tegen het eind van zijn productie nog steeds bij de snelsten hoort (zo niet dé snelste).
C220AMG zegt
@Alwood: Ja dat is inderdaad knap, maar aan de andere kant. Ik ken ook geen tweede supercar die zo erg is uitgemolken als deze. Dat verlengd de houdbaarheidsdatum aanzienlijk.
HDM zegt
@C220AMG: Zonda.
kickass zegt
@C220AMG: Je kan het als uitmelken zien, maar ik zie het als Bespoke of Individual. Alleen krijgen hier alle auto’s een aparte naam.
Vincegail zegt
@Alwood: @C220AMG: misschien niet zo snel, maar qua ‘special editions’ kan de Zonda ook aardig meetellen en die is in 1999 geïntroduceerd.
robbie zegt
@Vincegail: Koenigsegg loopt ook al een hele tijd mee. En de Agera is feitelijk ook gewoon een doorontwikkeling van de CC8S.
Vincegail zegt
@robbie: Inderdaad.
Revvji zegt
@Vincegail: Die special editions van de Zonda zijn wel op een andere manier tot stand gekomen, namelijk op aanvraag van de klant(en) zelf. Voor een pak extra knotsen wou Mr. Pagani gráág wat personaliseren, een nieuwe naam verzinnen of erop plakken en een persberichtje de wereld insturen.
toroloco zegt
@Revvji: Ik zou ook voor de Zonda kiezen. Die WC bril rond de gril vind ik maar niks, wel een mooie sticker aan voorzijde.
Revvji zegt
@Vincegail: Plus, de Zonda’s kregen met de meeste van de nieuwe modellen/varianten zinnige updates mee. Grotere motorinhoud, geüpdatete ophanging, flippers in plaats van handbak (desgewenst).
roller zegt
@Alwood: de McLaren F1 stond 10 jaar aan de top, en daar was niet eens een super sport versie voor nodig.
robbie zegt
@roller: Mclaren F1 LM, McLaren F1 GT etc…
Vincegail zegt
@robbie: F1: Originele versie
F1 GTR: Raceversie
F1 LM: ‘actiemodelletje’ om de Le Mans winst in ’95 te vieren
F1 GT: nieuwe lange versie van de oorspronkelijke F1 om ook een lange versie van de GTR te kunnen homologeren om tegen de MB CLK-GTR en Porsche GT1 te kunnen opboksen in de BPR serie en FIA-GT.
Dus: één oorspronkelijke straatauto, twee raceauto’s en nog één noodzakelijke straatauto om raceauto nr.2 te kunnen maken. Slechts één ‘special edition’.
roller zegt
@robbie: die auto’s waren niet nodig om het record opnieuw in handen te krijgen. Bij bugatti is dat wel het geval geweest.
Alwood zegt
@roller: McLaren F1 kan nog steeds goed meekomen zelfs! Maar productie (en aantallen) zijn veel korter (en kleiner) dan bij de Veyron.
Koenigsegg en Zonda zijn inderdaad ook knappe machines maar hebben in hun leven véél meer wijzigingen ondergaan dan de Veyron. Bugatti heeft hem nu slechts 1x +20% vermogen gegeven, that’s it. Zonda had op het eind bijna 2x zo veel vermogen als de eerste.
ferrari94tr zegt
@Alwood: 911?
Revvji zegt
@ferrari94tr: Met als verschil: van de 911 wordt minder exclusiviteit beloofd, zowel absoluut als relatief.
berlinetta zegt
@Alwood: de Mclaren F1? Correct me if i’m wrong.
berlinetta zegt
@berlinetta: Ah sorry ik zie nu pas alle andere reacties.
roberto zegt
Ik denk als Herman Brood nog leefde, zou zelfs Bugatti hem nog benaderd hebben of dat hij ook een Veyron op wil kalefateren..
jrk68 zegt
@roberto:
Mij mogen ze ook bellen hoor, ik kan ook niet schilderen….
midasracer zegt
Nee, voor dat geld kun je ook een Pagani kopen. Die keus is gemakkelijk gemaakt gezien de wachttijd voor een Huyara.
xilver zegt
Da’s ook logisch. Zo groot dat het succes is van de Veyron en de Super Sport, zo klein is het succes van de Grand Sport en de Vitesse. Het concept van een open top Veyron is weliswaar goed gezien maar de dakconstructie maakt deze wagen een regelrechte flop. Bugatti had deze beter niet gemaakt tenzij het een automatisch dakmechanisme had of toch op z’n minst het systeem van Koenigsegg waarbij de hardtop in de auto mee kan. Want eerlijk is eerlijk, als je €2 mil betaalt voor een Vitesse wil je echt niet zitten klungelen aan een stoffen dakje wanneer het regent.
jeanclaude zegt
@robbie De versnellingsbak van de Veyron heet gewoon DSG en geen DCT.
robbie zegt
@jeanclaude: Ricardo (het bedrijf dat ze bouwt en levert) spreekt van DCT.
fant zegt
Dat is mooi, dan heb ik nog eventjes om stinkend rijk te worden en een witte Grand Sport te bestellen.
bempi zegt
In totaal wil Bugatti 150 exemplaren van de Grand Sport (incl. Vitesse) bouwen. ‘Eind 2011 stond de teller op 45 verkochte exemplaren’, hoeveel er inmiddels gebouwd zijn is niet bekend.
Ik vraag me af wat ze in ( eind ) 2012 hebben verkocht ( dat zal sowiezo een stuk minder zijn ). Ik durf zelfs te wedden dat ze hun doelstelling van 150 stuks niet eens kunnen halen t/m 2014. Potentiële kopers gaan toch wachten op de volgende model/serie. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand ff 1/2 miljoen neertikt voor een verouderd model ( of je moet een liefhebber zijn ).
linkador zegt
Zoals Enzo deed heeft iets, er steeds 1 minder maken dan dat er kopers zijn.
garp zegt
Motor klinkt geweldig bruut. Daarom zou ik dat lelijke hok wel op m’n oprit willen hebben staan.
bmwe46csl zegt
Dat ze maar gwn die super veyron maken, straks zie je zo een bugatti op elke hoek van de straat
ronin1130 zegt
Misschien gaan ze zolang door tot ze ooit winst maken op dit hele project. Toch hulde voor VW dat het gelukt is, met dank aan die megalomane Piech.