De Chiron-dynastie is officieel ten einde en de Bugatti Tourbillon is de volgende in de bloedlijn.
Bugatti staat te boek als een merk van extremen. In ieder geval toen VAG de toko overnam en met de Veyron de definitie van een hypercar compleet op de schop gooide. Iedereen kent de Veyron-cijfers. 1.001 pk, een 8.0 liter W16-motor met vier turbo’s, tien radiatoren, 2,5 seconden naar de 100 en het getal der getallen: 407 km/u.
Chiron-tijdperk
De Veyron ging uit productie in 2015 en de Bugatti Chiron volgde deze op. Min of meer op dezelfde manier: dezelfde motor, maar nu met 1.500 pk. Een hogere topsnelheid, maar het was pas sinds de Chiron SS 300+ die 300 mijlen per uur haalde, dat dat uit ging maken. En een enorme reeks aan speciale edities, de één nog exclusiever dan de andere. Het Chiron-tijdperk duurde negen jaar en is nu officieel ten einde: de opvolger is hier.
Bugatti Tourbillon
En hij heet: Bugatti Tourbillon. Wederom is het een auto van extremen, maar de grote radicale verandering heeft te maken met de nieuwe eigenaar van Bugatti: Rimac. Dit merk dat bekend staat om extreme elektrische hypercars is niet full EV gegaan voor de Tourbillon. Laten we dus maar gelijk wat specs erin gooien.
Geen turbo’s
Met behulp van Cosworth werd een 8.3 liter grote V16 (dus geen W-vorm meer) ontwikkeld. En jawel: natuurlijk ademend. Geen turbo’s! Ook geluid was niet perse het toppunt bij een Bugatti, maar dat zal nu anders zijn met een redline van 9.000 toeren per minuut. De V16 is in de Tourbillon goed voor 1.000 pk. Maar om de 1.500 (later 1.600) pk sterke Chiron nou op te volgen met 500 tot 600 pk minder zou jammer zijn, dus heeft Rimac zich wel bemoeid met e-motoren om een hybride setup te creëren voor de Tourbillon. Het resultaat daarvan is nog eens 800 pk erbij om uit te komen op 1.800 pk. De accu meet 25 kWh en zorgt er ook nog eens voor dat je theoretisch zo’n 60 km volledig elektrisch kan rijden.
De acceleratie is ein-de-lijk naar beneden: deze is al sinds de eerste Veyron niet onder de 2,5 seconden gekomen. Dit omdat je de vier turbo’s simpelweg niet sneller kan spoelen. De Tourbillon doet de 0-100 sprint in 2,0 seconden. En dan accelereer je door, naar 200 km/u in vijf seconden, 300 km/u in 10 en 400 km/u in 25 seconden. Die laatste betekent een winst van 7 seconden ten opzichte van de Chiron. De topsnelheid is 380 km/u, maar net als zijn voorgangers is er een ’topsnelheid-modus’ met het gebruik van een speciale sleutel. En dan kan ‘ie 445 km/u. Wat ook nog noemenswaardig is: ondanks de hybridemotoren en accu’s is de Tourbillon niet zwaarder dan de Chiron, met dank aan een chassis dat grotendeels bestaat uit aluminium delen en koolstofvezel. Maar met 1.995 kg is het ook geen lichtgewicht auto.
Styling en naam
Over de styling kunnen we kort zijn: het is herkenbaar Bugatti, maar ook herkenbaar nieuw. De Tourbillon heeft een bredere variant van de hoefijzer-grille waardoor het front nog agressiever oogt dan de Chiron. Achteraan is eindelijk ruimte geweest voor iets meer styling middels een lichtbalk die doet denken aan de La Voiture Noire en Mistral. De deuren openen naar boven en verder zijn alle elementen van een Bugatti te herkennen: de C-vorm in de zijkant en de two-tone, bijvoorbeeld. Maar vergis je niet: het is nog steeds de vorm die de functie volgt. Dankzij een hele nieuwe reeks aan aerodynamische oplossingen, zoals een nieuw spoilergedeelte en een nieuwe diffusor, is de Tourbillon ook de ideale vorm voor het leveren van prestaties volgens Bugatti.
En waarom heet ‘ie Tourbillon? Als horlogekenner waarschijnlijk een brandende vraag, want een tourbillon is een horloge-onderdeel, bedoeld om een uurwerk te laten draaien zonder dat de zwaartekracht invloed erop heeft. In de Zwitserse horlogemakerij nog steeds een onmisbaar onderdeel. Daar is de Bugatti dan ook naar vernoemd. De expres simpel gehouden klokkenwinkel van de Chiron is ingeruild op een waar staaltje kunst. Achter het stuur vindt je drie klokken die net als de betere horloges een zichtbaar ‘uurwerk’ bevatten.
Een echt horloge-thema dus. In het interieur keren verder ook de bekende Bugatti-trekjes terug, zoals een bijzonder gescheiden bestuurders- en passagiersdeel, centraal geplaatste klokjes voor de aircobediening en vooral: eenvoud. Bugatti heeft op de Veyron en Chiron expres geen schermpje geplaatst, want de software zal het interieur snel verouderd laten voelen. De Tourbillon volgt dat voorbeeld: Bugatti zegt zelf dat de auto over 100 jaar op een concours nog steeds bij de tijds moet zijn. Toch heeft Bugatti met de Tourbillon een klein beetje toegegeven aan de moderne tijd: hij krijgt een (klein) schermpje bovenop het dashboard met bijvoorbeeld een achteruitrijcamera, wat basale software en CarPlay. Het doet wat denken aan de losse unit die je in een VW Up! kreeg in 2013, als we even mogen vloeken in de kerk. Gelukkig kan je het schermpje laten verdwijnen met een druk op de knop.
Exclusiever
Van de Chiron werden 500 exemplaren gebouwd, waarmee de Bugatti Tourbillon per definitie exclusiever is. Daar komen namelijk 250 stuks van. En de prijs? Meer dan 3,8 miljoen euro. Duurder, zeldzamer en sneller: Bugatti zet zichzelf weer bovenaan de voedselketen voor de komende tijd.
shicomm zegt
Erg fraai ! Met name de la voiture noir achterkant is erg geslaagd. Ook het instrumentarium is zeer indrukwekkend , daar gaan ze een hoop punten mee scoren bij de mensen die de auto kunnen betalen.
Toch is dat schermpje een domper, ook de vlinderdeuren zijn net iets té naar mijn idee.
Als geheel is het een waardige opvolger denk ik. Bizar dat ze pas in 2026 met productie starten btw..
William zegt
Jammer van die pauperpetjes ruitenwisser. Voor zoveel geld hadden ze die toch wel kunnen wegwerken.
(De Veyron haalde die 2,5 seconden in tests nooit dacht ik? Meestal een paar tienden minder snel).
kooss zegt
Is deze V16 gerelateerd aan de V12 die in de auto’s van Gordon Murray liggen? Die zijn dacht ik ook door Cosworth ontwikkeld?
HzR zegt
De motor van de Valkyrie ook. Doen goeie zaken daar.
smoked zegt
De achter is sterk geinspireerd op de Mclaren P1…
jippie zegt
Waaaauw!!!
Aon zegt
Ik zou zo over boeg slaan als ik de plaatjes zo zie van de Tour. Achterkant prachtig silhouette, met daar onder een diffuser waar je uren naar kan kijken. En de onvergetelijke Bugatti-gril Hhm…
kennone zegt
Cossie NA V16, heel erg beniewd naar het geluid!
Richmond zegt
https://youtu.be/1d3ySvLdpII?si=VX2s3R_0_cEIQKto
Svensson zegt
https://www.youtube.com/watch?v=SWOTD0y2mJk&t=104s
Davion zegt
Onder de kap duidelijk revolutie, designtaal duidelijk evolutie, trekt toch wel erg fel op de Chiron vind ik…
Richmond zegt
Ik vind de voorkant niet bij de achterkant passen. De vernieuwing is minder groot dan toen we van de Veyron naar de Chiron gingen. De voorkant is vrijwel gelijk aan de Chiron. Had op meer gehoopt
papa zegt
De tourbillon in de polshorloge wereld is juist zeer misbaar, het is zelfs een onzinnige complicatie in een polshorloge. Het is ooit bedacht voor zakhorloges die altijd in dezelfde positie in een vestzak oid zaten en is zo ontworpen dat de zwaartekracht geen vat zou hebben op het klokje, of de wijzers zich een weg naar boven of juist naar beneden banen, door de tourbillon loopt het zakhorloge altijd even hard. Bij een polshorloge is het onzin omdat die niet op dezelfde positie zit de hele dag. Het is wel heel fraai
Gulli zegt
Ik hoop wel dat ze je voor dat geld nog een knappe Tourbillon cadeau doen, een leuke F.P. Journe Souverain Tourbillon bijvoorbeeld. Past wel een beetje bij de auto :)
shicomm zegt
Zal vast weer een jacob & co gaan worden waar je minimaal een miljoen extra voor kwijt bent…
danone zegt
Als je kijkt naar de spaken van het stuur dan zie je dat ze pas ver achter aan het kolom zitten. Ik denk dat het hart van het stuur, met de airbag, niet mee zal draaien met het stuur. Samen met de klokken die binnen het stuurwiel vallen en dus ook niet meedraaien, zal dit een extra grote knipoog naar de tourbillon zijn.
Dutchdriftking zegt
Scherp! Jammer dat ze dit niet gebruikt hebben om zo de schakelflippers op hun plek te laten zitten.
Edge zegt
Dat is ook zo, in de diverse filmpjes van de auto op youtube kun je dat mechanisme aan het werk zien. Erg fraai!
Estate_of_mind zegt
De gespierde heupen a la Ferrari 296 vind ik wel geslaagd, interieur een beetje een te hoog Pagani gehalte, als geheel wat te veel frutsels en vouwen, maar verder een prima museumstuk.
racerx zegt
Mooi stuk techniek, maar de achterkant past niet heel goed bij de voorkant. Waar de voorzijde behoorlijk op de Chiron lijkt, is de achterkant een beetje McLaren P1-achtig vind ik.
Ben toch wel benieuwd naar de filmpjes van deze auto, want in het echt ga ik hem niet zien vermoed ik.
hotze zegt
Don Perridon zal er ongetwijfeld als de kippen bij zijn. In de gaten houden of hij de pers weer gaat uitnodigen en dan wellicht een rondje gaat toeren in R’dam.
Het ontwerp lijkt me te veel op de Chiron, ook weer zo’n “C” aan de zijkant. Sla dit keer maar over…
Dutchdriftking zegt
Zie hier het bewijs dat analoge meters superieur zijn. Geslaagde auto!
mashell zegt
Liefdeloze Chiron facelift! Met die Ferengi oren zit het het er nog steeds niet uit. En nu ook nog een superlelijke diffuser. Dat instrumentencluster is de absolute kitsch, Pagani is jaloers. User interface op het schermpje is wel bijzonder simpel. Ik ga er GEEN kopen!
Gulli zegt
Dan hoop ik dat het geen Flying Tourbillon wordt want dan zou de auto nog wel eens over de kop kunnen gaan.
pomoek zegt
Ik zie hier vooral een chiron facelift in. En het ding is een hybride. Aangedreven, deels dus, door een klantenmotor. Dan ga je als fabrikant wat mij betreft toch echt wel een paar stappen naar beneden in de ranglijst van autofabrikanten en kitcar makers. Koenigsegg doet natuurlijk gewoon wel zelf.
Dat het ding een hybride is snap ik ergens nog wel. Het is natuurlijk de volgende stap in automobiele ontwikkeling, hoewel wat mij betreft wel een paar jaar te laat. Wat dat betreft lijkt de auto dan wel weer op de Veyron die wat mij betreft de ultieme ice auto is.
mark_mulder zegt
Een ongeblazen v16 met 1000pk die tot 9k rpm doortrekt, kijk, daar kun je als autoliefhebber alleen maar vrolijk van worden. Doe mij maar zo’n blok, alleen dan in een “superleggera” track-special variant zonder de electromotor en alle luxe.
mashell zegt
Je bent ergens 800pk kwijt geraakt…
bobje zegt
Zonder elektromotor gaat ie in 26,4 sec naar de 100….
kaeser zegt
Ziet het er goed uit? Ja. Is het vernieuwend? Nee.
petroldrinker zegt
Dashboard met de klokken vind ik wel echt thuis horen op een woonwagenkamp…
Design niet echt vernieuwend ofzo, kan ook niet zeggen dat ik hem mooi vind, van voren wel, maar van schuinvoor en vooraf klopt ie voor mij niet…