De krachtigere, nog verkniptere broer van het monster uit Frankrijk is in aantocht.
Van alle autofabrikanten die de afgelopen maanden hard hun best hebben gedaan om het Autosalon van Genève zo uitgebreid mogelijk aanwezig te zijn, is het nog akelig stil rondom Bugatti. Toch is de Franse equipe wel degelijk aanwezig, getuige deze teaservideo op hun officiële Facebook-account.
Hoewel er nog bijzonder weinig geruchten over rondgaan, lijkt alles erop te wijzen dat we deze week een gepeperde versie van de Chiron mogen verwachten. Het voelt misschien als een vroegtijdige onthulling, daar de Veyron Super Sport destijds vijf jaar na de onthulling van het basisexemplaar ter wereld kwam, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Sterker nog, het zou niet meer dan logisch zijn dat Bugatti deze week de doeken trekt van de krachtigste Chiron.
Dit heeft alles te maken met het feit dat de supersonische tak van de Volkswagen Group eerder liet vallen dat het dit jaar een nieuw snelheidsrecord wil vestigen. Vorig jaar had de formatie het record kortstondig in handen, maar een verschrikkelijk indrukwekkende poging van Koenigsegg gooide al vlug roet in het eten.
De gigant uit Molsheim werd tot op heden voornamelijk belemmerd door een hersenbrekende situatie rondom de banden. Volgens Bugatti kon de Chiron wel degelijk sneller dan de 420 km/u waarop hij momenteel is gelimiteerd. Als we Bugatti mogen geloven zou de Chiron, met het juiste rubber, pas rond de 460 km/u moeten ophouden met accelereren.
Er zijn nog geen details bekend over de exacte specificaties, maar speculeren kunnen we altijd. Destijds wist Bugatti de Super Sport-versie van de Veyron 200 pk meer te geven dan het basismodel die 1.000 pk had. Volgen we diezelfde prestatiedrang, dan zou het goed kunnen dat de Chiron Super Sport 1.700 pk produceert, in plaats van de 1.500 magere paarden van het originele model.
UPDATE: het is de Bugatti Chiron Sport, meer info HIER!
https://www.facebook.com/bugatti/videos/1382921481836732/
Meer lezen? Bekijk HIER een vergelijking tussen de Veyron en de Chiron.
esprit84 zegt
hey een lichtstok uit star trek
kimhung zegt
@esprit84: star trek?
Ik dacht eerder aan een licht zwaard van star wars
berlinetta zegt
Bugatti is een van de kleinste fabrikanten ter wereld, dus om het nou een gigant te noemen… ;)
daihatsucuore zegt
Eens kijken of de Chiron naast het snelheidsrecord ook het 0-400-0 record kan terugpakken. Acceleren is één ding, remmen tot nul een tweede.
ds3thp zegt
@daihatsucuore: denk het niet want dan moet het gewicht echt (drastisch) omlaag!
marinepower zegt
Hoe doen die andere 400+ km/h autobouwers het dan met de banden? Bugatti heeft dan vast een hogere veiligheids marge?
deora zegt
@marinepower: dat en een Chiron weegt 700kg meer dan een Koenigsegg Agera en dat heeft een behoorlijke belasting op de banden.
marinepower zegt
@deora: wellicht , maar als die Acera ook veel meer downforce creëert, dan wordt het verschil weer minder.
deora zegt
@marinepower: daar heb je inderdaad ook een punt.
theblazerunner zegt
@marinepower: Maar de Agera (RS) heeft niet veel meer downforce. (Bugatti is gewoon te zwaar en luxe) Koenigseggs zijn wel racey, maar het is nog steeds geen track-auto. The One:1 heeft wél teveel downforce daarvoor, die blijft denk ik steken op ~410 Vmax.
theblazerunner zegt
@marinepower: De veiligheid is gewoon volgens de Europese regelgeving, als je in een Bugatti met 350km/u crasht heb je waarschijnlijk dezelfde overlevingskansen als in een Koenigsegg/LaFerrari/McLaren
marinepower zegt
@theblazerunner: dat lijkt me duidelijk, maar ik bedoelde qua veiligheids factor. Stel dat Bugatti vindt dat een band 475 km/h zou moeten kunnen om op een snelheid van 415 km/h te rijden, en koenigsseg met bijvoorbeeld 440 km/h genoegen neemt?
noosaheads zegt
Een Audi achterlamp.Leuk.
maarten156 zegt
Zou het niet ‘gewoon’ de Grand Sport zijn?
ikschrijfookoverautos zegt
@maarten156: Dat is mogelijk ook een optie. Er is nog niets zeker, maar aangezien Bugatti het snelheidsrecord wel terug wil pakken, lijkt het mij persoonlijk logischer de Super Sport te onthullen.
rvdw zegt
@maarten156: er kom geen grand sport van de chiron
misterdrogba zegt
De spoiler kan wel erg hoog komen zo te zien. Zal wel meehelpen bij de volgende 0-400-0 test.
cr33p zegt
Ben eerder benieuw wanneer “we” de 500 aan gaan tikken. 450 werd al bijna als onmogelijk gezien pak hem beet 20 jaar terug? en nu zou dit ding dat dus al moeten kunnen trekken.
TDI-goeroe zegt
ik denk dat geen enkele koper ooit die topsnelheid zal gaan rijden.
theblazerunner zegt
@TDI-goeroe: Best een mooie stunt, met 450 door de trajectcontrole.
TDI-goeroe zegt
@theblazerunner: da’s al gauw een snelheidsverschil van 350km/u met het overige verkeer….
ive1 zegt
Targa
Dutchdriftking zegt
Liever 200kg lichter eigenlijk… Maar dat zal het wel niet worden.
bassx zegt
Toen ik foto zag dacht ik een “No Fear” sticker aan de onderkant van de spoiler te zien.
wernerv8 zegt
Vind het sowieso indrukwekkend dat ze zo’n gewicht zo snel op snelheid hebben en het ook weer stil laten staan
lacker zegt
De Veyron-truckendoos wordt opengehaald. Er zullen weer meerdere versies komen van de Chiron.
In dit geval een 18 kg lichtere Chiron, met de toevoeging Sport. Geen extra pk’s. Maar zijn 1.500 paarden wel genoeg? Prijs, 2,65 miljoen euro.
Toch maar wachten op de Grand Sport en de Super Sport?