Bugatti heeft iets heel spectaculairs in de pijplijn zitten.
Aan het begin van het jaar beloofde Bugatti dat ze een paar verrassingen in petto hadden. Deze belofte hebben ze deels ingelost met de Bugatti Chiron Pur Sport, hoewel dat ook geen hele grote verrassing was. Het was ‘gewoon’ een meer hardcore versie van de Chiron. Er komt zeer binnenkort (morgen, om precies te zijn) echter een model dat een stuk specialer is.
Precies een week geleden kondigde Bugatti dit aan door een teaserfoto te delen van een achterkant met opvallende verlichting in de vorm van een X. Naast het getal ‘0,67’ en de cryptische tekst ‘Wat als?’ liet het merk niets los. Dat het hier om iets bijzonders gaat is echter wel duidelijk.
Vandaag verscheen er op de website van Bugatti een nieuwe afbeelding van het mysterieuze model (zie headerfoto). Dit keer krijgen we te zien hoe de auto er onderhuids uitziet. Daardoor weten nu dat de auto hoogstwaarschijnlijk gewoon weer dezelfde aandrijflijn krijgt als de Chiron. Een W16 met minstens 1.500 pk dus. Dat was natuurlijk te verwachten, maar nu weten we zeker dat Bugatti niet onverwachts met een elektrische hypercar of iets dergelijks op de proppen komt.
Los van de motor lijkt de auto behoorlijk af te wijken van de Chiron. De achterlichten gaven al aan dat het design een heel andere kant opgaat. Op die nieuwe afbeelding zien we ook dat de zitpositie extreem laag is. Het stuur oogt ook een stuk meer racy dan dat van de Chiron. Dit alles wijst erop dat deze Bugatti een circuitauto wordt.
We hoeven wat dat betreft niet volledig in het duister te tasten. Integendeel: er zijn al beelden van de auto opgedoken, zoals te zien in de onderstaande video. Bugatti was de auto namelijk aan het testen op Paul Ricard. De wagen is weliswaar nog gecamoufleerd, maar het is duidelijk dat het hier om meer gaat dan een special edition op basis van de Chiron. De Bugatti ziet eruit alsof hij zo deel kan nemen aan Le Mans. Het bestuurder komt namelijk nauwelijks boven de wielen uit en de roofscoop en achtervleugel zijn ook raceauto-waardig.
Wat de verdere specificaties van de circuitauto van Bugatti zijn en in welke oplage de auto gebouwd gaat worden is nog onbekend. Op de antwoorden hoeven we niet lang meer te wachten. Bugatti zal het nieuwe model namelijk morgenmiddag aan de wereld tonen.
Dutchdriftking zegt
1500pk *0,67 is 1005. Is dat het gewicht van dit speeltje? Zou wel een bizarre prestatie zijn.
EnthousiaST220 zegt
@dutchdriftking: Hmm vraag me af of dat mogelijk is met zo’n knots van een motor erin. Zeker als je ziet dat Murray elke laatste gram van elk onderdeel af moest halen om die t.50 op ong dat gewicht te krijgen.
Daanvk911 zegt
@dutchdriftking: Waarschijnlijk, ik ben benieuwd.
HB zegt
@dutchdriftking: ga uit van een hoger vermogen, bijvoorbeeld 1900pk en dan is die 0,67 ook waarschijnlijker
autosiast zegt
@dutchdriftking: lees net, vermogen van 1850 en een gewicht van 1240kg
rob5nismo zegt
F1 body erop en klaar
leukmaaronbetaalbaar zegt
Misschien dat ze ook een Le Mans hypercar maken? Waarschijnlijk niet, maar we blijven hopen hahaha
vetnek zegt
0,67 kWh per kilo?
Of wellicht 0,67 kg per pk..
nofxke zegt
0,67 is ook de maximum pk-minimum gewicht verhouding voor de nieuwe Hypercar klasse in Le Mans… Zou het kunnen ?
T16 zegt
Ja, kan zeer zeker, dit is een 2 zitter met 4WD.
.
LMP1H is a prototype category, thus the cars are unique. There is no demand to represent any aspect of the entrant’s road cars, even the old legacy rules to carry spare tyres and luggage are no longer in the ruleset. Therefore, the current LMP1H is a thoroughbred race car, with 1000hp delivered through a hybrid 4WD powertrain, complete with complex aerodynamics, suspension and electronics to match. To see an LMP1 stripped of its outer bodywork, it’s clear these cars are near to F1 levels of technology and complexity.
https://motorsport.tech/events/2021-le-mans-regulation-changes-deconstructed
.
Dus bijna zo complex als de F1, veel vrijheid in design.
Bijna 100% zeker dat Bugatti juist hier in de 24 uur van Le Mans weer wil presteren.
Overigens heeft Bugatti in 1994 ook in de 24 Heures du Mans meegereden met de EB110 Le Mans.
Ze lagen zelfs op een zesde plek overal toen ze 45 min voor de finish pech kregen.
.
https://www.topgear.com.ph/features/feature-articles/bugatti-eb110-le-mans-drive-tguk-a2624-20200104-lfrm
.
Ook in 1923 als eerste en in 1930 was Bugatti deelnemer aan de 24 uurs race.
.
https://www.24h-lemans.com/en/news/bugatti-aux-24-heures-du-mans-2-trois-grands-moments-de-1923-a-1994-52591