Ook Bugatti gaat zich nu met de autobahn soap bemoeien. Dit zegt de automaker er zelf over.
Betere drama dan menig serie op Netflix dit. Met meer dan 400 km/u rijden op een snelweg zonder snelheidslimiet levert meer gesodemieter op dan je lief is. Dit zal meneer Radim Passer, verantwoordelijk voor het rijden van 417 km/u in een Bugatti Chiron op de autobahn, zelf ook niet aan hebben zien komen. Dit keer is het de autofabrikant zelf die op de ophef reageert.
Naar aanleiding van commotie voelde Bugatti de noodzaak om met een statement te komen. Dat statement is gedeeld door Carscoops. Klinkt plausibel, als producer van dit soort kanonnen draag je toch ene verantwoordelijkheid. En van je laten horen is niet alleen sympathiek, maar kan ook altijd juridisch nog slim uitpakken. Mocht het om de één of andere manier ergens op uitlopen.
Bugatti speelt de onschuldkaart in het uitgebrachte statement. De autofabrikant zegt dat ten alle tijden lokale wetten gerespecteerd dienen te worden. En dat rijgedrag netjes moet zijn ten opzichte van het andere verkeer. Met name dit laatste is natuurlijk een puntje. Niemand die een torpedo met meer dan 400 km/u in zijn of haar achteruitkijkspiegel ziet aankomen. Bugatti zegt verder rijgedrag, waarbij het zodanig een gevaar vormt voor anderen, afkeurt.
Daarnaast wil het Franse merk nog even kwijt dat de auto een topsnelheid van 420 km/u niet zomaar toestaat. Ten eerste heb je de bekende speciale sleutel nodig om deze modus te ontgrendelen. Maar ook als de auto detecteert dat de weg niet recht genoeg is zal de auto begrensd worden op 380 km/u.
maarteno zegt
Nee die laatste 40km/h gaat het verschil maken…dat is het verschil tussen in 14852 stukjes liggen of 15231, dood ben je toch en ook de andere personen die je geraakt hebt.
Poulusma zegt
@maarteno
Dat was ook meteen mijn gedachte!!
Verder heb ik gelezen dat hij niet zomaar die snelheid gereden heeft, er is een auto vooruit gereden en op verschillende punten zouden spotters gestaan hebben.
Dat gezegd hebbende is dit misschien wel een voorbeeld waardoor de tegenstanders van de limietloze stukken autobahn nu stok hebben om mee te slaan.
Het zal ook niet de eerste keer zijn dat iemand iets op social media deelt wat niet heel handig is, tegenwoordig weet je toch dat je met dit soort content gezeik krijgt!
Dit is gewoon een tijd waarin iedereen loopt te zeiken over allerlei onzinnige dingen, omdat je alles op de telefoontje voor je neus langs ziet komen…
Erik zegt
Alhier staat een betere video: https://www.youtube.com/watch?v=czED2FSc508. Het onderschrift bij deze video:
After our trip, on Sunday morning, we performed a speed test, but this time with the Bugatti Chiron. We also tested the Porsche 911 Turbo, Lamborghini Aventador and the Bentley Flying Spur. (Those cars might be in a different video).
The section of the A2 was a 3 lane, 10 km straightaway with a light descent in the middle, so there was visibility along the whole stretch. Safety was a priority, so the circumstances had to be safe to go.
Op zondagmorgen, weinig verkeer, géén vrachtauto’s (zondags verbod). Geen op- en afritten. 1 min en 30 sec > 250 km/u. In Duitsland houden de meesten zich nog altijd aan het verplicht rechts rijden zodra je iemand gepasseerd bent, dat zie je ook prima op het filmpje. In het filmpje (link hierboven) hebben er spotters naast de snelweg gestaan, enerzijds om te filmen, anderzijds om stukken snelweg te observeren.
Wil je dit voorkomen: snelheidslimiet op de snelwegen, maar ook snelheidslimieten op elk voertuig, zullen we zeggen max. 180 km/u?
Qua snelheid is het verschil tussen een BMW met 250 km/u t.o.v. een Bugatti met 410 km/u “maar” 160 km/u. Hetzelfde verschil als een BMW die met 250 km/u langs een vrachtauto vliegt die 90 km/u rijdt.
jappebak zegt
Dat is allemaal waar. Maar in het verkeer heb je één heel onvoorspelbare variabele: de mens. En dan al helemaal de Nederlandse huisvader die met z’n gezins leasebak even links gaat inhalen met een voor hem stoere 210km/u.
En dan heb je een gezin in een miljoenmiljard stukjes. Eigen schuld, dunne stukjes, maar zelf ga je na een crash ook ietwat ongecontroleerd van 417 naar 0. En wie weet wat je dan allemaal raakt.
kuip zegt
“Maar ook als de auto detecteert dat de weg niet recht genoeg is zal de auto begrensd worden op 380 km/u.”
Juist ja, die 40km/u zal nogal helpen dan haha. 380 is alsnog bizar snel.
sjeemsbond zegt
vraag me af welk systeem detecteert of een reg recht genoeg is als je al met 300+ KM/H aan het scheuren bent… houd ie dan opeens in als er een Tarzan bocht opduikt?
mopar zegt
@sjeemsbond: Stuuruitslagsensor waarschijnlijk. Vrijwel iedere moderne auto heeft die toch al dus vrij gemakkelijk in te programmeren dat bij x-graden stuuruitslag de weg dus niet recht genoeg is om de begrenzer eraf te gooien.
senwedural zegt
Het is niet te hopen dat ie bij 380 km/u de stuuruitslag beperkt
mopar zegt
@senwedural: Niet de stuuruitslag begrenzen maar de snelheid natuurlijk.
g60gti zegt
@sjeemsbond: Daar rij je geen 380
kenner zegt
speciale sleutel nodig om deze modus te ontgrendelen. Maar ook als de auto detecteert dat de weg niet recht genoeg is zal de auto begrensd worden op 380 km/u” zou het filmpje dan misschien fake kunnen zijn? Misschien wel miles of gewoon een aangepaste kilometerteller onderin. Alles voor de clicks en views tegenwoordig
mashell zegt
Voordat je overal complottheorieën zoekt, was deze weg niet gewoon wel recht genoeg?
PowerOfTheSpheres zegt
Miles lijkt me ook ja ;)
1 engelse mijl is ongeveer 1,6 kilometer…
sirdrinksalotofpetrol zegt
Een wet die het toelaat, de techniek die het toelaat, de techniek die zelfs zegt dat het veilig is (anders begrenst op 380km/u), dus ik zeg mocht je daar problemen mee hebben en je wil er iets aan doen…kom op joh… .
mashell zegt
Wat de wet niet stopt, de techniek niet stopt zou toch door het gezonde verstand gestopt moeten worden?
En dan herinner ik me de pakketbezorger die ik gisteren al spelend met zijn mobieltje met de bus door de voetgangerszone zag rijden en bedenk me dat het gezond verstand al lang uitgestorven is. Pakketbezorgers, miljardairs niemand lijkt nog gezond verstand te hebben.
petroldrinker zegt
hij deed het toch prima veilig, ik zie er in ieder geval echt niets ergs in het filmpje, prima zn gezonde verstand gebruikt die man, hij had het ook kunnen doen zonder spotters etc…
yoeri85 zegt
@mashell: Ik ben het eens met het gezonde verstand hoor. Misschien dat alleen de volgorde ietwat anders moet zijn: is het niet zo dat eerst het gezonde verstand een rol moet spelen? En als dat er niet is, dat er dan pas een wet/techniek aan te pas moet komen als het gezonde verstand faalt?
Richmond zegt
@mashell: maar zou het gezond verstand niet ook bij 300 of 250 ? Of is her dan wel veilig? Ik probeer geen moraal ridder te zijn, maar ik vraag mij oprecht af waarom snelheden van boven de 200 door velen verdedigd worden. En de snelheids limietloze wegen behouden.. maar opeens is 400 km/u te gevaarlijk en moet er ingegrepen worden.
mashell zegt
Ik denk dat 400 niet twee keer zo gevaarlijk is als 200 maar wel een keer of acht. De gevolgen van de reactiesnelheid, de langere remweg het neemt allemaal flink toe. Het is dus wat mij betreft goed mogelijk dat je 200 verdedigt en 400 afkeurt.
Ik heb jaren lang tussen het Ruhrgebiet en Nederland gependeld, 180 op de Autobahn. Je went er aan maar het gevaar verdwijnt niet,
Redrum zegt
Het verschil in snelheid is gevaarlijk. Snelheid op zich niet zozeer.
MrHyde zegt
Hoe zei die dikbuikige Engelsman met z’n pluishaar ook alweer?:
“Speed doesn’t kilo you, the suffen stop does.”
tweetyv6 zegt
En het uitmelken van een non-issue gaat lekker verder.
OM in Duitsland heeft al aangegeven niet te vervolgen want: KANSLOOS.
Er is simpelweg geen overtreding begaan.
Het is simpelweg selectiefverontwaardigddeugmensengejank dat hier in de panelen verder echoot.
maarteno zegt
mwah de eerste 3 reacties waren meer kritiek op de techniek en dan die laatste 40kmh begrenzing kansloos is…dus viel op het moment van jouw comment nog best mee…juridisch heb je helemaal gelijk. Zelf vind ik het wel idioot om te doen, als je toch zoveel geld heb, huur dan een circuit of betaal voor het afzetten van een stuk weg in Dubai oid.
basman147 zegt
Artikel van gister was naar aanleiding van een stukje in The Sun. Als er een krant niet meedoet met selectiefverontwaardigddeugmensen-gejank zijn zij het wel, die doen eerder aan alsmijnautogeen420kanmagniemandhet.
Maar idd, enige nuttige toevoeging op dit moment is het bericht dat het OM in Duitsland deze zaak heeft laten vallen.
nicolasr zegt
Ik zou echt weleens ingehaald willen worden door iemand die 417 rijdt. Lijkt me machtig om te zien!
tmenges zegt
@nicolasr: geen idee wat dat doet met de luchtverplaatsing maar denk dat je dat echt wel in je stuur voelt als je zelf maar 120 rijdt.
royaledeluxe zegt
Als je knippert me je ogen op de autobaan, heb je dikke kans dat je het gemist hebt… Iemand tegen 300 km/u die je langsgaat is al weg voor je het doorhebt… laat staan tegen 400km/u +
spacemoon24 zegt
4 jaar geleden heeft dezelfde gast met een Veyron 402,5 km/h aangetikt op de autobahn. Waarom werd er toen geen heisa van gemaakt?
wimof zegt
De normen zijn ondertussen geëvolueerd.
Of zoiets.
karhengst zegt
100 jaar geleden mochten vrouwen nog niet stemmen, tijden veranderen.
En het feit dat dit natuurlijk breed werd uitgemeten in de media is koren op de molen voor een ieder die een algemene snelheidslimiet op z’n agenda heeft staan.
ty5500 zegt
Beetje gemiste kans, kunnen ze geen sessies aanbieden waarbij hun klanten veilig de topsnelheid kunnen halen?
Shaw zegt
Eerlijk gezegd wordt het nu wel heel erg overdreven opgehypt allemaal. Natuurlijk is 400+ niet goed meer in te schatten – de Duitse autoindustrie heeft zich niet voor niets altijd aan het gentleman’s agreement van 250km/h gehouden – naar mijn bescheiden mening een snelheid die wél nog in te schatten moet zijn voor eenieder die een rijbewijs bezit. Commentaar of oneens? Prima, blijf dan gewoon met 100km/uur op de rechter rijstrook – NIETS aan de hand.
mopar zegt
Dit verhaal heeft best wat losgemaakt daar in DE. Zelfs mijn Duitste vrienden, die zelf niet vies zijn van een stukje flink doorrijden, vinden deze actie belachelijk en onverantwoord. Komt allemaal een beetje hypocriet over…
ty5500 zegt
Ik kan mij inbeelden dat 300 km/u ook sneller onverantwoord wordt bevonden door de personen die geen auto hebben die dergelijke snelheden kan halen dan door de personen wiens auto wel dergelijke snelheden haalt.
karhengst zegt
Het is nogal een verschil of je met 200 langs mensen rijdt die zelf ook 130 of 150 rijden. Of met 420 km/h. Daar valt weinig hypocrisie in te ontdekken, maar vooral gezond verstand. 70 km/h verschil, of 290.
Als één van die auto’s op de rechterrijstrook naar links was gekomen, wat niet onrealistisch zou zijn geweest omdat sommigen toch dicht genoeg op elkaar zouden rijden voor een inhaalmanouvre, zijn er scenarios uit te denken die niet bepaald prettig zijn.
mopar zegt
@karhengst: Die gasten rijden geen 200 op de linker baan kan ik je vertellen. Rijd al jaren in Duitsland en die daar genoeg locals scheuren op onverantwoorde wijze. De dagen dat Duitsers nog echte discipline hadden in het verkeer zijn lang achter ons. Tis dat het toevallig nu op film staat anders had er geen haan naar gekraaid.
fedal zegt
Ik zie het probleem niet. Op sommige stukken Duitse autobahn mag je nou éénmaal zo hard rijden als je auto aankan. Voor de ene auto is dat 170 en voor de andere 380. Als ik een auto koop die de 380 kan aantikken, dan wil ik dat ook rijden, punt uit. Dan denk je niet aan slachtoffers die je kan maken. Je hoort vaak “wat als hij brokken maakt”? Als, als als. Hou dan ook de vliegtuigen uit de lucht, want wat “als” zo’n vliegtuig op een dichtbevolkte stad neerstort. Daar hoor je niemand over klagen. Dan heb je in 1 klap meer slachtoffers dan met een Bugatti.
mashell zegt
Als je achter onzin “punt uit” schrijft maakt dat het nog geen wijsheid…
Je mag maar zo snel als de omstandigheden het toelaten. Je mag in het verkeer geen (onnodig) gevaar veroorzaken. Daarom wordt in Duitsland het ook zo gehanteerd dat er een limiet is aan het snelheidsverschil t.o.v. het overige verkeer. De hele discussie gaat er om of je ooit 400 kunt rijden op de openbare weg zonder gevaar te veroorzaken?
Met je vliegtuig analogie heb je niet alleen de inwoners van de Bijlmer diep beledigd maar toon je ook aan dat je niet weet hoe het in elkaar zit. Risico is er altijd, er kan van alles gebeuren maar dat proberen we te voorkomen door onnodig gevaar te vermijden. Een piloot die capriolen met zijn vliegtuig uithaalt is niet lang piloot meer.
Omdat jij het probleem niet ziet is het misschien beter dat je voorlopig maar met het OV gaat…
Zumuz zegt
Hoop interessante meningen. Maar even de feiten op een rij:
(1) bestuurder heeft duidelijk geld teveel en verstand te weinig;
(2) Bugatti bouwt waanzinnige maar wel onzinnige auto’s
(3) het is ’te allen tijde’ (amateurs)
Dus.
porsche962 zegt
Kortom: de weg was te recht.
De bouwer kan binnenkort een dagvaarding verwachten.
Overigens is het toch best een prestatie dat je een stuk zonder “Baustellen” kon vinden…
1000bochten zegt
Uiteraard heb ik ook een mening, maar die doet er even niet toe. Uit de verontwaardiging van velen lijkt toch wel naar voren te komen dat er eigenlijk wel een limiet van rond de 200-250 op de autobahn geldt/zou moeten gelden. Want dat is op de één of andere manier kennelijk nog wel verantwoord en 417 niet. Ik snap dat het OM de zaak heeft laten vallen, want in dit geval is de Duitse overheid als wetgever eigenlijk aan zet; als Duitsers massaal vinden dat dit niet mag, dan zouden ze bij een bepaalde snelheid een formele grens moeten trekken. Deze meneer heeft heel erg veel voorbereid om op een relatief “veilige manier” zo hard mogelijk te rijden en kennelijk vindt men het dan nog steeds onverantwoord hard. Dus volgens mij is er dan een snelheidslimiet overschreden die nog niet als zodanig is vastgelegd in wetgeving. Lijkt me wel zo duidelijk om er voor de toekomst een getal aan te hangen. Zeg gewoon dat je niet harder dan 300 mag bijvoorbeeld, of 250. Ik vind het gek dat veel mensen verontwaardigd doen; ja het is een gevaarlijk hoge snelheid die door geen voorligger is in te schatten, maar formeel is niet gekwalificeerd vanaf welke snelheid het te gevaarlijk wordt.
guillaum zegt
Je staat als spotter langs het traject van 10km waar een auto op je af komt met ca.115meter per seconde, je moet reageren vanwege een incident, meldt je op de walkie-talkie, de bestuurder reageert daarop: 1. hoeveel tijd is dan verstreken; 2. Hoeveel meter verder is dan de auto en het incident?