Ooit was de Veyron alles wat een puissant rijke petrolhead met een goed gevulde garage zich maar kon wensen, maar nu lijkt zijn tijd in de spotlight toch echt voorbij. Bugatti heeft van de 450 geplande Veyrons nog 40 stuks die een eigenaar zoeken. In een ultieme poging die laatste miljonairs te bereiken organiseert het merk Dynamic Drive Experiences.
Bugatti gaat de boer op met de Veyron. In de VS worden minimaal vier evenementen georganiseerd waar potentiële klanten de pk’s van de Grand Sport en de Grand Sport Vitesse kunnen testen – de enige leverbare modellen, want de coupé was in 2011 al op. Dit vindt plaats op de openbare weg én op een afgesloten vliegveld. Volgens de Amerikaanse verkoopchef John Hill worden er per event 20 tot 25 kandidaten uitgenodigd, zo meldt Bloomberg.
Het is tekenend voor de stagnerende verkoop. Waar Ferrari en McLaren de oplage van hun minder prijzige hypercars in nog geen half jaar kwijt waren, is Bugatti nu al negen jaar bezig. Een combinatie van een torenhoge vraagprijs, absurde running costs en een minder heftig uiterlijk dan wat er nu op de markt is in de +1 miljoen-klasse, als je het ons vraagt.
Beursbabes bij Bugatti op de Autosalon van Geneve. Ook dat mocht niet baten.
Geen nieuw model voordat de oude voorraad op is
Bloomberg wist tegelijkertijd van Hill op te pikken dat er pas een opvolger van de Veyron komt wanneer de laatste Bugatti’s, die steeds dichterbij het predicaat youngtimer komen, zijn verkocht.
“There will be no introduction on any new model until the Grand Sport and Vitesse are sold out.”
Hij verwacht wel dat de laatste exemplaren in de komende 12 maanden de werkplaats in Molsheim verlaten. En zelfs dan hoeven we niet direct een nieuw model te verwachten. Volgens Hill moeten we rekenen op een paar jaar voordat er weer een nieuw model komt. Daarmee wordt Bugatti in die tussentijd even een automerk zonder auto’s.
agera zegt
Komop sjeiks, rijke Arabieren, Russen en Chinezen maak ons blij en koop een Veyron, des te sneller een opvolger klaar staat.
thierryvth zegt
@agera: die komt er niet
norge zegt
Een aktie pakketje met gratis trekhaak of zoiets…
ericc zegt
Hadden ze maar sneller van model moeten wissellen.
notsobig zegt
De Veyron verkoopt voor geen meter, maar gelukkig zijn ze wel nog steeds de brenchmark hoor! Of zoiets….
norge zegt
@notsobig: Benchmark? Ach, elk merk kan zoiet maken..
thomcarspotter zegt
@norge: elk VAG merk, ja.
jrk68 zegt
@norge:
Alleen is er geen fatsoenlijk denkende CEO die 4.2 miljoen per auto wenst te verliezen….
anakiet zegt
@jrk68: Behalve de zeer succesvolle Piech.
Geheugen is niet je sterkste kant zeker :)
2 min is wel erg kort.
anakiet zegt
@norge: Beetje dom dat ze dat dan niet doen. Heeft VAG namelijk behoorlijk wat opgeleverd.
Zon 10 jaar lang moeilijk veel reclame, en vergeleken met alle top merken die er zijn.
En dat voor het luttele bedrag van 1,5 miljard totaal, op 10 a 15 miljard winst per jaar.
Ter vergelijk ING in F1 kostte zo’n 100 miljoen per jaar, Le Mans paar honderd miljoen per jaar.
Domme andere merken :)
gop1 zegt
Prijsverschil is niet gerechtvaardigd t.o.v de fantastische GTR.
harie zegt
@gop1: Anders ga je ff appels met dakkapellen vergelijken….
roberto zegt
Misschien is de Bugatti Veyron Gransport SuperSport Jean-Claude van Damme Marilyn Monroe BioStabiel Rosegold 2000 Turbo GTI Edition nog een optie?
norge zegt
@roberto: Die was er toch al?
StijnB zegt
@norge:
Ja, maar enkel als coupé…
str8six zegt
@roberto: is dat die ene met zo’n geïntegreerd biostabil hangertje aan de binnenspiegel?
gregorius zegt
Gevalletje van bord-voor-je-kop. Hoeveel van je winst premie blijft er nog over als men ook nog dit soort volk moet vermaken voor een dag. (en nu niet gaan zeuren van: met die bugatti maken ze geen winst –> dat is het project. Puur op het bouwen en verkopen maken ze wel flink wat winst).
desjonnies zegt
@gregorius:
ze maken miljoenen verlies met Bugatti, ’t zijn de VAG fanboys die het gelag voor Bugatti betalen.
Piëch wilde absoluut de aller aller snelste auto ter wereld bouwen.
gregorius zegt
@desjonnies: Die miljoen verlies zijn eral. Ontwikkeling (R&D, productielijn). Aan variabele kosten voor het bouwen van 1 Bugatti (materiaal, arbeid, vervoer) maken ze zat winst.
gedwongenleaser zegt
@gregorius: dus dat verlies blijft gewoon staan, ook al zou je marginaal per auto iets terugverdienen dan nog zal je met de verkoop van die laatste paar auto’s het overall project nooit winstgevend maken. En dat maakt ook niet uit want het is altijd een prestige project geweest en het zou toch een smet op het project zijn als die laatste paar auto’s niet verkocht worden dus dan klap je er nog gewoon wat poen bovenop voor dit soort acties; niets raars aan.
gregorius zegt
@gedwongenleaser: het maakt wel te verschil. En is precies de reden van het raceuitje. Zolang ze per auto nog winst maken en ze de aangekondigde hoeveelheid niet hebben gehaald, gaan ze door.
Is dat niet meer het geval, dan stoppen ze direct.
norge zegt
@gregorius: Ze maken er sowieso geen winst op, begrijp dat nou eens..
gregorius zegt
@norge: gozer.
Ze maken sws geen winst op het project Veyron.
Op een enkele Veyron bouwen zit werl marge (ben je wel blij met het woord marge). Door die marge kunnen ze een gedeelte van het project bekostigen.
Als dat niet zo zou zijn geweest, hadden ze toch nooit met Veyron Cabrio gekomen?
Of denk je nou echt dat onderdelen + arbeid + transport van 1 Veyron meer kost dan de verkoopprijs van 1 Veyron?
desjonnies zegt
@gregorius:
JA
En dat is gewoon een feit.
Verlies = Verlies, kun je wel allerlei creatieve boekhoud trucjes over uithalen, maar het blijft doodgewoon verlies.
http://www.businessinsider.com/bugatti-may-lose-6-million-per-veyron-2013-10
gregorius zegt
@desjonnies: Zie de reactie op @jrk68, maar daarnaast. Je kan niet iemand verwijten boekhoud trucjes te gebruiken en zelf met een bron komen van een ge-quote onderzoeksbureau die alles baseert op verkoopprijzen en ontwiklelingskosten: als 1 ding per definitie gevoelig is voor boekhoudkundige trucjes, is het wel R&D.
Anyway: op het project. Ja, verlies.
Maar ik heb nog geen bron gezien dat ze op het produceren van extra auto;s tov de situatie nu geen marge verdienen.
Of in jouw woorden te spreken: een bron die zegt: als ze nu stoppen valt het verlies per Veyron nog hoger uit.
jrk68 zegt
@gregorius:
Zeg Gozer….
Hier even een quote van AB uit september vorig jaar.
Als we kijken naar het meeste verlies per voertuig, dan topt de Bugatti Veyron de lijst af. Deze hypercar, die nooit winstgevend hoefde te zijn van Ome Piëch, draait 4.617.500 euro verlies per auto.
En jij denkt echt dat ze met nog 40 te verkopen auto’s nog winst gaan draaien op dit prestige projectje van die oude demente Piëch?
gregorius zegt
@jrk68: en wat is de bron van deze quote? Lijkt wel erg op dezelfde bron en overigens enige bron (bernstein). En dit was gebaseerd op een getal voordat VAG met de Cabrio kwam.
En nu nog even het punt (ook voor @desjonnies): VAG heeft geen winst gemaakt op de Veyron: ze ontkennen deze bron niet en we hebben deze bron (verder niet veel trouwens). Maar het punt is: waarom stoppen ze er niet gelijk mee? Omdat ze wel een marge verdienen op zo’n bakke maken en deze voor 1 – 2 mio Eur weten te slijten. Gaat dat het complete project winst opleveren, nee natuurlijk niet. Maar het levert wel wat op en op de achtergrond zijn ze al lang bezig met onderzoeken om te bepalen of ze in de nabije toekomst een model neer kunnen zitten wat wel winstgevend is.
poes zegt
@jrk68:
Sorry, maar je snapt er echt de ballen van.
Zoals al door anderen gezegd, de meeste kosten welke onderdeel uitmaken van het totale verlies zijn R&D kosten. Daarbij hebben ze ook een nieuwe fabriek moeten bouwen, net als een heel netwerk, etc-etc-etc. Al deze kosten zijn al gemaakt, daar verander je dus niets meer aan. Daarbij wordt de auto ook in zeer lage volumes geproduceerd. Alle unieke onderdelen aan de Veyron zijn dus ook véél duurder dan die van bijvoorbeeld een massa-auto zoals de VW Golf. Maar neem maar van mij aan dat ze al (of iig heel veel) deze onderdelen allang hebben liggen. Ook die kosten zijn dus al gemaakt.
Het loont dus zeker wel om de resterende auto’s nog te produceren. Want de extra kosten die ze daarvoor nu nog zullen maken, zullen hoogst waarschijnlijk lager zijn dan de opbrengsten.
Het totale aantal Veyron’s is natuurlijk ook volledig arbitrair, als ze zouden willen zouden ze zo nog 100 auto’s extra kunnen maken.
jrk68 zegt
@poes:
Wordt a.u.b. geen boekhouder en blijf vooral uit de politiek, hoewel, je doet een aardige poging om krom te lullen wat recht is.
Natuurlijk kan VAAG nog honderden extra Veyrons bouwen maar als je bedenkt dat ze al jaren lopen te leuren met die hokken en er 400 hebben kunnen slijten tegen 4,6 miljoen verlies per exemplaar is dat niet handig.
Neem bijvoorbeeld McLaren, die verkocht dat aantal al voor dat de P1 definitief op de markt was, dan snap je het als bedrijf.
Maar ja, VAAG fans heb ik nog nooit kunnen betrappen op enige vorm van realiteitszin….
poes zegt
@jrk68:
Je enige verweer is één of andere wazige persoonlijke opmerking, die sowieso kant noch wal raakt? Niet bijster sterk.
Kom nou eens met goede argumenten waarom Bugatti deze laatste Veyron’s niet meer moet bouwen. Het enige waar je tot nu toe mee komt is het feit dat Bugatti in totaliteit op iedere verkochte auto verlies draait. Maar dat ontkent hier ook niemand. Je hebt alleen blijkbaar nog niet door hoe deze rekensom in elkaar zit en hoe de kosten tot stand zijn gekomen.
Oh en verdiep je anders ook nog even in de definitie van een boekhouder.
desjonnies zegt
@poes:
sorry maar gel*l van de bovenste plank.
Boekhouden is heel erg simpel:
je hebt twee zakken met geld, eentje met geld dat binnenkomt (verdienste)
en eentje met geld dat eruit gaat( kosten).
En de sport is om simpelweg te zorgen dat de zak met geld wat binnenkomt groter is dan de zak met geld wat eruit gaat.
Dan maak je winst.
Bij Bugatti is de zak met geld wat eruit is gegaan echter zo groot, dat ze dat nooit meer kunnen terug verdienen met de verkoop van auto’s.
Dus maken ze VERLIES.
poes zegt
@desjonnies:
Ik zou zeggen, lees mijn reactie nog eens rustig door en probeer het dan nog een keertje…
Niemand heeft het hier over de totale opbrengst van het Veyron project, want die is sterk negatief, dat wist VAG al voordat er überhaupt één Veyron van de band kwam rollen.
Het gaat hier om de extra opbrengst van de resterende Veyrons, gezet tegen de extra kosten die vanaf nu nog gemaakt moeten worden. Heel veel kosten zijn namelijk allang gemaakt. Het zou dus heel goed kunnen dat de resterende auto’s op zichzelf meer opleveren dan dat het vanaf nu kost om ze in elkaar te zetten en af te leveren. Dat is waar het hier om gaat.
En wat dat boekhouden betreft, het enige dat een boekhouder doet is het juist bijhouden en vastleggen van inkomsten en uitgaven. Hij of zij heeft verder niets met de bedrijfsvoering (in de zin van ervoor zorgen dat er geen verlies gemaakt wordt) te maken.
berlinetta zegt
Draai dit project toch gewoon de nek om ipv als een zielig schoothondje te blijven bedelen. Het doel van het project is toch allang bereikt.
gedwongenleaser zegt
Tja het blijft pijnlijk dat er zulke acties opgezet moeten worden om die laatste paar auto’s te slijten maar als puntje bij paaltje komt is het nog net even iets pijnlijker om te moeten toegeven dat je niet al je fabeltastische hyper wagens hebt weten te verkopen…
jrk68 zegt
Ja,ja, voor een dynamische rijervaring zet je een AWD hok in van 1900kg, ze zullen het daar nooit gaan begrijpen.
Ze zullen er wel op hopen dat er een paar kort gereden worden, de enige manier om van die ouwe meuk af te komen.
bruinbeer zegt
Als ze er echt van af moeten mogen ze mij er wel een op de oprit zetten hoor. Ik ben de beroerdste niet.
bayernmunchen zegt
@bruinbeer: Ik wil dat ding nog niet voor niks hebben.
kickass zegt
Als ik het geld zou hebben, had ik er al 5 gekocht. Maar daar heeft Bugatti nu natuurlijk niks aan.
baasbas zegt
Zo, die zwarte van de topicfoto vind ik wel erg mooi…
Even totaal ongerelateerd: hoe is de screening voor die Dynamic Drive Experiences? Enneh, de beveiliging tijdens het evenement?
:-)
trolle zegt
waar zijn al de veyron ophemelaars hier?
kickass zegt
@trolle: Present!