Gaat Bugatti het echt voor elkaar krijgen om 500 km/u te rijden met een auto?
Het klinkt misschien gek, maar 400 km/u is niet meer baanbrekend. Bugatti werd wereldnieuws toen ze een topsnelheid van 407 km/u wisten te plakken op de Veyron. Daarna volgde andere merken die vergelijkbare dingen voor elkaar kregen. Zoals het Amerikaanse Hennessey die 411 km/u aantikte met de Venom F5.
Bugatti is een merk van extremen en op eenzame hoogte willen staan. Niets dan het beste voor de Fransen uit Molsheim. Recent kwam Bug in het nieuws vanwege de indrukwekkende topsnelheid van de Mistral. Bugatti wist maar liefst 453 km/u te behalen in een cabrio.
Voor een merk als Bugatti is het nooit genoeg. CEO Mate Rimac, bekend van het elektrische automerk Rimac, zegt tegenover Top Gear dat de volgende doelstelling al vaststaat. Een Bugatti een snelheid laten behalen van 500 km/u.
Er is meer nodig dan een dikke motor en goede aerodynamica om dat voor elkaar te krijgen. Een enorm belangrijk aspect is de band. De band moet de krachten aankunnen én de veiligheid garanderen. Je wil niet met 500 km/u een klapband krijgen. Daarom voert Bugatti gesprekken met engineers van Michelin omtrent dit onderwerp.
Of het iconische merk het ook echt voor elkaar gaat krijgen? De tijd zal het leren. Aan ambitie geen gebrek bij de Kroatische Mate Rimac. Dat is een ding wat zeker is. Het was destijds Ferdinand Piëch die met zijn prestigeproject het voor elkaar kreeg om de Veyron 407 km/u te laten rijden. Het lijkt erop dat Mate Rimac nu een vergelijkbare legacy wil opbouwen door nog een stap verder te gaan.
Sinds de samensmelting van Bugatti Rimac als overkoepelende organisatie is het van oorsprong Franse merk niet langer onderdeel van de Volkswagen Groep. Daardoor kan het merk ook geen aanspraak doen op de testfaciliteiten van VAG. Aan de andere kant hebben ze totale vrijheid in het ontwikkelen en behalen van eigen doelstellingen. Met een gloednieuwe V16 hybridemotor heeft Bugatti kersverse kracht in huis om een nieuw record te behalen. Dus kom maar op met die 500.
PunicaOase zegt
Porsche speelt nog wel (eigenaars) rol in het concern Rimac-Bugatti, dus er is vast nog wel wat te regelen met VAG faciliteiten lijkt me..
ra-smit zegt
Bugatti is niet meer van Volkswagen, maar nog wel onderdeel van de Volkswagen Groep!
Bugatti is samen met Rimac opgegaan in de joint venture Bugatti Rimac. Hier van heeft Porsche AG (nog altijd onderdeel van het VAG concern) 45% in handen. Daarnaast heeft Porsche ook nog 22% van de aandelen van de Rimac Group in handen.
Rohrl-fan zegt
Onlangs een podcast beluisterd met Andy Wallace als gast, de man die de (meeste) records gezet heeft bij Bugatti.
Blijkbaar is het testcircuit van VW niet geschikt om officiële records te zetten, want ze kunnen er maar in 1 richting op rijden. Zou te maken hebben met verschillende factoren, van plaatsing vangrails tot zelfs de structuur van het asfalt.
hotze zegt
Lekker boeien die snelheden. Misschien kunnen ze eens proberen om die auto’s 1:5 te laten rijden ipv 5:1. En dat de onderdelen niet zo achterlijk snel vervangen moeten worden (banden, wielen, wat niet). Ze zijn iig winnaar “wegwerpmaatschappij”.
Who_carez zegt
Weten dat het kan is voor veel eigenaren al genoeg. Het is niet dat er een Bugatti eigenaar 200 000km wil gaan rijden met zijn auto dus al de dinges die je opnoemt zijn belangrijker voor een Vw Golf of een Dacia ofzo…
minimoke1984 zegt
Allemaal leuk maar ik ken werkelijk geen openbare snelweg waar je 500km/u zou kunnen rijden.. het nut ontgaat me ook een beetje. In mijn optiek kunnen ze beter een auto bouwen die bijvoorbeeld de Nordschleife onder de 6 min doet.. Dan zet je meer een statement dan een straatlegale auto die 500km/u haalt. Volgens mij is er nu slecht 1 straat legale auto onder de 6.30 (AMG-One) dus als ze dat voor elkaar krijgen dan zeg ik petje af.
mmax zegt
Hoewel ik het zeker met je eens ben is dat natuurlijk voor iedere fabrikant anders – wat een statement te noemen is -.
Zelf ben ik echt gek op racen en ik heb meer lol in een huurkart in een uitdagende heat dan op de snelweg met 200+, om maar even te illustreren dat racen en snelheid 2 verschillende dingen zijn. Als bugatti het binnen afzienbare tijd met conventionele technologie voor elkaar krijgt om toch die 500 km/h aan te tikken krijgen ze van mij ook een petje af hoor!
Overigens vrees ik dat het chineese elektro autos worden die die sub 6:30 gaan maken, en daar zit voor mij de lol ook niet per se
Houthakker zegt
Wel lekker , in 3 uurtjes in Zuid Frankrijk:-)
T16 zegt
Zonder te tanken? Lijkt mij extreem onwaarschijnlijk dat je dit haalt. Misschien 12 uur s’nachts vertrekken.
Na iedere volgas sprint van 8 minuten, sta na 56 km stil met een lege tank.
Stel je doet rustig” aan met 360 km/u, dan doe je misschien 72 km in 12 minuten.
Daarna 100 liter benzine tanken in circa 6 minuten.
Maak je een gemiddelde van 240 km/u, in 5 uur naar Marseille, 7 uur winst voor 17 maal 100 liter tanken.
Ik denk dat je er sneller bent als je spaarzamer rijdt.
cossiekiller zegt
Pfff, dat is niet eens 600 km/u