![Bugatti key](https://static.autoblog.nl/images/wp2007/bugatti_key.jpg)
In Nederland moet je een koffertje met 1,8 miljoen euro meebrengen voor een Bugatti Veyron, terwijl dezelfde auto in de VS 1,4 miljoen dollar kost. Bij de huidige stand van de dollar is dat “slechts” 1 miljoen euro. Moederbedrijf Volkswagen AG is al een poos aan het dubben over de toekomst van Bugatti, waarbij de vraag centraal staat: “Wat komt er na de Veyron?”. Een tweede, kleiner model tegen een net iets redelijkere prijs, zou op zich geen ongewenste zet zijn.
De hoge bazen zijn er nog steeds niet uit, maar één ding staat al wel vast. Er komt geen kleinere Bugatti, laat topman Franz-Josef Paefgen weten. Als er een tweede model komt, dan zal deze in hetzelfde segment worden geplaatst als de 1.000+ pk Veyron. Denk daarbij tevens aan productie aantallen in de honderden en niet in de duizenden.
Wereldwijd zitten de auto’s in het topsegment (tot 500.000 dollar) sterk in de lift. De Bentley’s, Ferrari’s en Lamborghini’s boeken record na record. Financieel zou het volgens analisten geen slechte keus zijn om een goedkopere Bugatti in iets grotere aantallen te produceren, maar Bugatti houdt vast aan exclusiviteit en blijft dus alleen voor de allerrijksten. (via)
wel erg dat die hier, omgerekend, het dubbel kost!
@den dolf .. waarom dan?
Gelukkig maar, ik vind exclusieve merken die steeds lager gaan toch een beetje jammer….
@ lincoln; Omdat dat… Oneerlijk is mss? :P Het is wel flauw iig, maar daar moeten we de regering weer de schuld van geven…. :(
@lincoln, wat betaal je liever 1 miljoen of 1.8 miljoen?
‘Moederbedrijf Volkswagen AG is al een poos aan het dubben over de toekomst van Bugatti, waarbij de vraag centraal staat: “Wat komt er na de Veyron?”. ‘
Aangezien het hier om Volkswagen AG gaat, waarschijnlijk een SUV of een diesel met een rode i.
Wanneer je een miljoen kunt missen voor een auto, kun je er echt ook wel (bijna) 2 missen. Zoals de kop al zegt, het is voor de rijkste rijken, die kijken niet naar prijs maar naar exclusiviteit. Huur duurder hoe beter dus eigenlijk! En voor ‘onze’ kas is het toch een lekkere extra inkomst?
Hmm.., lol :P
Nou ja, zo hoort het wel bij Bugatti. Het is gewoon nog exclusiever dan Ferrari (F430), Lamborghini (Gallardo) of whatever. :)
Dit verhaal kan volgens mij 2 kanten uit: ofwel bezwijkt Bugatti onder de financiële druk om een minder duur model te maken, ofwel worst het hele boeltje opgedoekt… En aangezien exclusiviteit en imago daar zo belangrijk zijn, voorspel ik eerder het tweede…
Ik gok iets in deze richting:
tja .. die gele plaat kost 8 ton .. maar ik geloof wel dat dat even gemeld wordt bij de verkoop .. dus je weet het van te voren ..
@a-buis .. waarom hebben de meeste rijken dan meer geld?
Herrinnert u zich deze nog? De Bugatti sedan. Zou een leuke toevoeging zijn.
)
@Michiel van den Brink
Ik hoop dat het ook zoiets word mits het niet als de Flying Spur een uitgetrokken coupé is maar iets geheel nieuws. Een uitwerking van de EB218 concept ofzo :)
@Pieter, zeg zelf eens, die sedan is toch geen gezicht
@ ChiefS5
Leuk en aardig, maar die sleutel is dus wel mooi van Bentley.
@ Simon; Ik denk dat Chief S5 wilde aangeven dat VAG cheap is, want zelfs voor hun luxemodellen (Bentley en Bugatti dus) gebruiken ze dezelfde sleutel!! (zie foto bij artikel en Chiefs foto)
@Polomen: zo’n draak is het toch niet? Het neigt wel een beetje teveel naar Bentley, misschien dat een nose job dat kan veranderen.
@ Polomen
Die veyron dan wel. wees nou is eerijk kwa styling is het nou niet echt een auto dat je zegt van wow het is meer het hele verhaal der om heen van 1001 pk en 1.800.000,- euro’s
En daarom is ie vet.
trouwens wist je dat bugatti veyron het meest in dit kouwe kleine kikker landje voor komt in de wereld.
@ Pieter
Die bugattie sedan die jij laat zien komt niet van de teken tafel van bugatti he dat weetje.
Ik dacht dat de Veyron een grote verliespost was en alleen gebouwd werd om te laten zien wat tot wat VW nu in staat was. Dus als ze gelijkaardige wagens blijven maken en telkens verkopen met 1 of 2 miljoentjes verlies per auto dan gaan ze toch in de problemen geraken.
elke veryron die de fabriek verlaat is een verliespost van rond de 3 miljoen euri voor VAG AG,dus dat ze r mee door gaan lijkt niet echt realistisch of VAG AG moet gek zijn op geld bij stoppen in plaats van winst maken op dit exclusieve merk als bugatti,aangezien het duitsers zijn,moet r winst op tafel komen anders de stekker r uit he net als wat gebeurt is bij fokker,rover,mg en chrystler! alhoewel het bij fokker voornamelijk ging om de knowhow stelen en niet zozeer het bedrijf van de ondergang redden!!
Euhm ondertussen is dia auto al lang geen verlies post meer. de ontwikkeling was vrij prijzig maar die technologie is alweer lang terug verdiend via andere merken uit de groep.
Als je dingen leest in de media ze niet zomaar na-apen, beetje kritisch ingesteld zijn doet wonderen bij zulke dingen
Dat VAG heeft wel de smaak te pakken met the million dollar cars….
Er stond toch een Wimille in de planning?
Idd. VAG en niet Bugatti.
Het merk Bugatti is al lang dood en onder de grond.
Dit is gewoon een audi met een bugatti sausje, net zoals de Gallardo dat is.
Beiden zien ze er lelijk uit, en kosten veel te veel.
Al brak de Veyron het snelheidsrecord, de wagen laat me koud
leuk he ons btw/bpm stelsel! zo zie je maar weer. kost hier gewoon het dubbele dan aan de andere kant van de plas. oke de euro staat nu ook flink sterker dan de dollar maar toch. dit is niet meer normaal, dit verschil.
voor mij mogen ze wel een superlimo gaan bouwen. zoals ze dat vroeger ook deden. als tegenhanger voor de phantom/maybach. of nee. als overtreffende trap! en natuurlijk een opvolger voor de veyron. iets meer vermogen en nog iets sneller. (1200pk/420km/h?) de huidige veyron is wel erg imposant maar niet echt mooi. als ze dat bij bugatti ook nog even aanpassen zitten ze gelijk goed.
@Pannekoek
Van mij hadden ze die mogen bouwen in plaats van die Veyron, dit is een prachtige auto in tegenstelling tot die 1.8 miljoen kostende supertor.
hoewel er ook echte autofielen een Veron besteld hebben worden deze auto’s toch voornamelijk gekocht door mensen die vooral willen laten zien dat ze veel geld hebben. (zoontjes van olie-sjeiks en vastgoedjongens). Het is kortom een echte poser-car. Het is daarom niet vreemd dat Bugatti heeft besloten het merk niet te downgraden, dat zou potentiele klanten afschrikken. Jammer, want zo ontnemen ze de niet superrijke maar wel gefortuneerde autofielen de kans om met een bijzondere auto te rijden. Gelukkig zijn er voor die mensen nog genoeg budget-auto’s beschikbaar om in rond te krossen (Ferrari, Bentley, Masserati).
De foto doet me nu pas beseffen dat je voor een auto van een miljoen euro nog steeds je sleutel uit je zak moete hale om te starten…
Koop ik lekker een ford mondeo, kan ik m’n sleutel lekker late zitten :D
Als VAG ooit nog geld wil verdienen met Bugatti zullen ze een opvolger voor de Veyron moeten maken met dezelfde techniek (lage ontwikkelkosten) die ze relatief goedkoop (onder het miljoen) kunnen produceren. Een 1000pk super sedan zou de truuk kunnen doen. Het goede nieuws is: zolang er nog olie is zullen er mannen in witte gewaden zijn die ze ook nog kopen.
@ Simon en Citrofiel: Mijn tekst in de 2e alinea ging niet over de sleutel, maar over het artikel. Dat Bugatti dus voor de allerrijksten blijft.
En het is wel weird dat ze ook dezelfde sleutel gebruiken als Bentley. Maar ja, who cares, het is een prachtige sleutel. :)
HET IS EEN AUDI SLEUTEL !
wat is er mis met een audi sleutel :P