Bij Bugatti HQ zijn ze niet alleen aan het brainstormen zijn over een Veyron-opvolger met 1200 pk, ook wordt er hard gewerkt aan een elektrische conceptauto. Althans, dat is het gerucht.
Volgens AutoExpress wordt er achter de schermen in Molsheim druk gesleuteld gesoldeerd aan een verbrandingsmotor-loze Bugatti. Nee, ook wij zagen die niet aankomen. Maar bronnen binnen het bedrijf hebben laten weten dat er ergens al een rijdend exemplaar rondzoeft.
Veel weten we nog niet van het project. Maar er wordt gemeld dat het apparaat is gebouwd op het onderstel van een Bentley Continental GT en aan boord bevindt zich een enorme verzameling lithium-ion batterijen. Mag ook wel, als ze het genoemde aantal Newtonmeters van 2.200 willen halen. Je oogballen zullen na een acceleratie in dit studieproject nooit meer hetzelfde zijn, schatten we zo in.
Het studiemodel zou er gekomen zijn om Bugatti-engineers te laten onderzoeken wat de mogelijkheden als je supercars combineert met krachtstroom. Of dit project ooit openbaar wordt gemaakt valt nog te bezien. Laat ze eerst maar verder stoeien met de beloofde Galibier.
bakkerst zegt
om even terug te komen op de caption contest, mijn zegen hebben ze :D
Mafk33s zegt
WAT, 2200nm :D Ben benieuwd hoe breed het rubber gaat zijn om dit allemaal in bedwang te houden! Toch vraag ik me maar af of dit wel zo’n succes gaat worden, het is toch heerlijk om een motor te horen brullen? Is dat niet stiekem wat we ook bij zo’n auto verwachten?
Fiskmas zegt
2200nm…..?! damn dat is ongelofelijk. Brabus limiteerd al bij +/- 1150 naar 800 of van 1400 naar ongeveer 1000. Ik vraag me af (zelfs met 4WD) of dit niet te lomp is.
lambo4all zegt
@Fiskmas: valthardstikke mee, die E-tron van audi had 2500 meter, en die ging dachtik in +- 4 sec naar 100. vraag me niet hoe maar de acceleratie was geen probleem voor de banden
rstyled zegt
Als de tractie goed weten over te brengen, denk ik idd dat je wervels de rug uit komen.
ZwerverRoodbaard zegt
Die mannen krijgen het daar nog druk met een elektro Veyron, een 1200pk, de Galibier en de 100 verschillende uitvoeren die op elk van deze modellen zal volgen :P
Dimglor zegt
@ZwerverRoodbaard: Ja inderdaad… ze zullen aan uitbreiding mogen denken ;)
RazorHead zegt
@Mafk33s
ja het is heerlijk om zo’n motor te horen brullen!
maar een veyron heeft nu ook niet bepaald een mooi uitlaatgeluid, dus veel erger kan het niet:D
xilver zegt
@RazorHead: Geen mooi uitlaatgeluid? Man, moet je dat ding is in volle actie bezighoren!
En Bugatti doet waar ze goed in zijn, de mensen compleet verbazen… 2200 nm is veel, héél veel en lijkt onmogelijk. Maar vergeet niet dat de mensen 8 jaar terug ook zeiden dat 400km/u + niet mogelijk was en je ziet wel met wat ze afkomen. Ik heb zo het idee dat we het beste nog niet hebben gezien van Bugatti en ik ben er meer dan benieuwd naar!
FuelMinded zegt
Maar natuurlijk rijd er al een elektrische VAG hypercar!
Iedereen kent ‘m al de Audi e-tron Concept.
Reken maar dat de e-Bugatti een rebadge is! ;)
Laurens zegt
Je ziet de batterijen al zitten… nu nog iemand vinden die ook echt kilometers maakt met het ding :-)
OT: zinloos, alleen de batterij op spanning houden voor dat ene ritje is al zoveel CO2.
Alex zegt
Jammer dat het puur elektrisch is. Is wel zo leuk opscheppen in de kroeg als je een 16 cilinder quad turbo met 1200 pk hebt om je accu’s op spanning te houden.
BananaFlip zegt
Het is natuurlijk wel lachen, 2200 Newtonmeters. Maar echt Bugatti is het dan weer niet.
Vinny_93 zegt
2200Nm is direct het meest schokkend :P
Weten we het niet? Elektrische auto’s doen niet moeilijk over koppel.
Een Tesla heeft al 400Nm. Een Lightning GT heeft 4×(!) een elektromotor met 700pk en 750Nm. Dat is dus 2800pk en 3000Nm.
Elektro=powerful absoluut, maar relatief, in efficiency enzo valt het tegen.
Vinny_93 zegt
Oh en trouwens, LOL @ titel v/h plaatje
RenesisHP zegt
2200Nm is wel ziekelijk veel. Jumbo aan de trekhaak en vliegen maar. :lol:
Goed idee voor lensdragers. Geef gas en ze zijn permanent. :twisted:
BananaFlip zegt
LOL @ RenesisHP :lol:
E320cdi zegt
@RenesisHP: LOL :-D
OT: tja… de reikwijdte valt in dit geval ongetwijfeld mee, want met een gewone Veyron kom je al niet zo ver qua verbruik. Enige voordeel is dat je na tanken gelijk door kan, hoe doe je dat hier? Nog steeds nutteloos dus, al die elektrische zooi.
zigzago zegt
misschien is die wel beter dan die met 1001pk,
waarom maakt bugatti niet een 5-deurse veyron?
robbie zegt
Ik gok dat die 2.200 Nm op een “andere manier” is gemeten (Wheel-Torque). Dat was namelijk ook het geval bij de E-tron. Die zou volgens Audi maar liefst 4.500 Nm hebben! Alleen bleek later dat ze dat koppel hadden gemeten aan de wielen ipv aan de krukas (oid). En aan de wielen is het altijd een factor 6(of 7 ofzo) hoger dan in werkelijkheid (678 Nm).
Grote kans dus dat Bugatti eenzelfde soort trucje uithaalt hier. Het blijft immers een VAG product.
Lees meer over deze VAG leugen hier:
http://www.autoblog.com/2009/12/21/follow-up-audi-says-electric-e-tron-puts-out-501-5-lb-ft/
http://blogs.edmunds.com/greencaradvisor/2009/12/audi-e-tron-torque-figures-reexamined-hows-5015-lb-ft-sound.html
Ga er dus maar vanuit dat deze elektrische Bugatti 800 pk & 350 Nm zal hebben.
SimonMc zegt
@robbie: “Ga er dus maar vanuit dat deze elektrische Bugatti 800 pk & 350 Nm zal hebben.”
Hell no.Elektrische motors hebben een gigantisch koppel, en dat reeds vanaf 0 toeren !
Ik zeg niet dat het 2200Nm zal zijn, maar het zal toch dichter tegen de 2200Nm liggen dan tegen jouw 350Nm.
RenesisHP zegt
@robbie:
Het kan uiteraard kloppen wat je hier verteld. Echter 1 ding. Een Veyron met minder koppel dan een Tesla mij onwaarschijnlijk. ;)
Pallas zegt
@robbie: Shit dit wist ik niet! Hoe dan ook genog vermogen.
Dankje voor de info.
SHFT zegt
Graag!
MacReady zegt
Maximum newtonmeters zegt bijna niets over de acceleratie. Vermogen, daar draait het om en de *vorm* van de koppelkromme. Bij een electromotor is er geen sprake meer van een kromme maar een horizontale lijn. Dat vertaalt zich in maximale acceleratie door het hele toerengebied. Het maakt het zelfs mogelijk om met 1 voorwaartse (of zelfs directe) overbrenging te werken. Daar zit het voordeel.
Ter illustratie, een Viper RT/10 (eerste model) vs een F355 Spider. Viper een tikje zwaarder (1590kg vs 1512kg) en een handjevol paarden meer (406pk vs 380pk). Maar wel 72%(!) hoger maximum koppel. Dat is aan de krukas, aan de wielen is dat ongeveer gelijk (langere versnellingen voor de Viper) en dat is geen toeval. Vermogen en koppel zijn immers direct aan elkaar gerelateerd. Het is dan ook niet verrassend dat ze tot 100, tot 200, of de tussensprint (in ideale versnelling) zo goed als even snel zijn.
Macready zegt
@Vinny_93
Efficiency van een electromotor is vele malen hoger dan die van éénder welke verbrandingsmotor. De verliezen vinden elders plaats (o.a. opslag).
fconderkantlat zegt
800pk maar? xD
Sciurida zegt
Topsnelheid: 300 km/h ongevee… Ow wacht dan zijn je accu’s al leeg en mag je 8 uur aan de stroom: Bugatti rijders houden niet van stroom: ze houden van Benzine, en ook al sta je in een Veyron gemiddeld ook 8 uur per dag aan de pomp, blijft een elektromobiel not done, en ik denk dan ook dat er terecht staat dat dit nooit naar buiten zal komen. Hoe ziekelijk dat ding ook accelereert…
As_long_as_it_is_fast zegt
Moesten het er 2200 zijn, het zou zéér snel vertrekken als je’t mij vraagt. :o
Hopelijk kan je dat dan ook even uitzetten, hoe ga je anders zijwaarts inparkeren? :D
En het voordeel van die elektrische wagens, heb het nog al gezegd, die kunnen hun optimale koppel altijd benutten. Die draaien exact dat aantal toeren zodat bandenslip net voorkomen wordt en het maximum koppel ten volle benut is. Zelfs al zijn het er maar 800 dan… :D
ik vind die concept Galibier trouwens echt wel vet.. Heel exclusief, wel een beetje overdaan met de 8uitlaten. 2 grote in’t midden had knapper geweest, of op zn minst 6 ipv 8…
Spiller zegt
Go Bugatti! Raise the bar!
jack_abarth zegt
Bugatti werkt gewoon aan een 12 Liter W24 TDI uit de Audi stal.
Duhhh…
Mr. V8 zegt
Maar eerder was toch bekend dat ze een kleinere “goedkope” Bugatti zouden bouwen. Is dit ding daar niet een voorzetje op ofzo?
Sorcerer zegt
@BananaFlip: wat is dan wel echt Bugatti? Velen vinden de Veyron ook geen echte Bugatti (is het merk ook niet overgekocht voordat de Veyron werd gebouwd?)
Anyway, leuk, zo’n auto koop/lease je hier zonder bpm en bijtelling omdat hij elektrisch is :D
BananaFlip zegt
@Sorcerer: Een echte Bugatti verlegt de grenzen van de techniek. Dat deed de Veyron. Maar tegenwoordig maakt ieder zichzelf respecterend automerk een elektrische auto.
Macready zegt
Een beetje supersportwagen zet meer krachten op de aangedreven wielen, getuige de acceleratietijden, dus dat is inderdaad geen probleem.
Buyck zegt
Het is toch zonneklaar dat electrosportwagens op alle vlak de vloer zullen vegen met de bestaande verbrandingsmotoren.
De batterijen worden steeds zuinig, krachtiger en kleiner. De ontwikkelingen gaan razendsnel. En qua koppel en het sprintje van 0-100 zijn ze bloedsnel zie… Tesla roadster. De topsnelheden en de actieradius zijn nog pijnpunten maar dat is kwestie van tijd. Binnen 5-10 jaar klopt een electrowaggie de huidige Veyron zonder moeite. Alleen zal het geluid nooit kunnen tippen en de huidige supercars.
San Sebastiano zegt
@BananaFlip and Sorcerer: Bugatti maakte in de jaren dertig al elektrische auto’s.. Type 56!
http://www.bugatti.com/en/tradition/bugatti-models/t56.html
Daarnaast bouwde hij kleine uitvoeringen van de Type 35 voor kinderen van de rijken der aarde, maar toch ;-) Dat zijn nu super gewilde verzamelobjecten geworden!
BananaFlip zegt
@San Sebastiano: Hehe, vet. Daar heb je me. Maar; wie zegt dat die Type 56 wel een “echte Bugatti” was? ;)
BananaFlip zegt
@BananaFlip: Ettore moet ook aan het stopcontact om goed te functioneren? ;)
San Sebastiano zegt
Kinderuitvoering heette de Type 52:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Type_52
San Sebastiano zegt
Kinderuitvoering heette de Type 52 en er staan er enkele in Mulhouse in de Schlumpf collectie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Type_52
TSI-tje zegt
Hey… ik lees hier nergens “VAG, SAAI”… WTF :shock: ? Waar zijn onze VAG haters ???
OT: laat maar komen. Ik kan hem (ook) niet betalen, maar vind het wel machtige mooie machines, die Bugatti’s
jack_abarth zegt
@TSI-tje,
Daar heb ik me al paar weken bij neergelegd ;)
Ard zegt
Heel erg leuk idee, maar hoeveel zal deze auto dan wel niet gaan wegen? :O Het probleem met de Veyron is dat hij te veel weegt om andere supercars aan te kunnen op het circuit, maar dit lijkt me nog veel zwaarder!
Macready zegt
Waarom? Een Veyron weegt met name zoveel vanwege de motor en transmissie, die vervolgens weer veel koeling verlangen. Vanwege dit hoge gewicht van deze onderdelen moet vervolgens ook het chassis en onderstel zwaarder worden uitgevoerd, etc. etc. Een electrische auto bespaart op motorgewicht en met name gewicht van transmissie. In dit geval ook op koeling. Daar tegenover staan natuurlijk de accu´s. Moeilijk te voorspellen.
San Sebastiano zegt
@bananaFlip: wat dacht je van Ettore zelf? ;-)) hahaha, mooie reactie!
BananaFlip zegt
@San Sebastiano: Zie hierboven :mrgreen:
Cantago zegt
Op zich leuk bedacht, maar nu moet de doelstelling zijn: 500km rijden, o-100 in 2,5sec, top van 300+ en alleen op STROOM! Lukt ze nooit, dus wordt nooit een leuke auto.
RazorHead zegt
@xilver
komaan, voor 1000pk enzo heeft dat ding toch geen mooi geluid, veel mensen hebben hier kritiek op bij de bugatti.
een ferrari, lamborghini of pagani hebben toch een veeeeeeeeeel mooier geluid dan dat
BananaFlip zegt
@RazorHead: Een Bugatti hoeft ook niet schreeuwerig te zijn. Kom op, het is wel een VAG-product hè ;) Bij een Bugatti gaat het om grensverleggende techniek en presteren, uitbundige feestjes kun je inderdaad beter vieren in de Italianen.