Waaronder Michel Perridon, die waarschijnlijk al een zakcentje opzij had gelegd.
De Bugatti Veyron is in zijn negenjarig bestaan flink uitgemolken. Veel mensen wilden de auto wat persoonlijker, zonder dat hij daar per se sneller van werd. Wat dat betreft is ‘het nieuwe Bugatti’ technisch gezien beter bezig. Van de Chiron zijn enkel modellen uitgebracht die qua performance ook daadwerkelijk wat toevoegden. De Chiron Sport, bijvoorbeeld. Of wat dacht je van zustermodel Divo? En daar blijft het niet bij.
Wat er echter niet komt, is een nieuwe Grand Sport. Tegen MotorTrend zei de nieuwe Bugatti-topman Stephan Winkelmann, zonder verdere uitleg, dat een Chiron Grand Sport niet in de line-up van Bugatti komt. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant krijgt de Chiron wel op andere manieren contact met de lucht.
Overigens vroeg MT zich ook af waarom er nog geen officiële snelheidstests zijn. De teller met 500 km/u erop en de verhalen dat de Chiron met zijn 1.500 pk de 300 mph (482 km/u) kan aanraken, zijn nog niet bevestigd door daadwerkelijke tests. Maar zoals Winkelmann ook al eerder zei, wordt daar geen onnodige vaart achter gezet. Bugatti’s zijn meer dan alleen auto’s die hoge snelheden kan halen, het gaat om de combinatie tussen hypercar en luxeslee. Goed punt, want terwijl de concurrentie vanuit Zweedse of Amerikaanse schuurtjes moordend is, kan zowel een Koenigsegg als Hennessey Venom die combi van de Chiron niet evenaren.
Overigens doet Winkelmann de claims dat Bugatti met een SUV komt de das om. Daarmee sluit hij de komst van een SUV/crossover niet uit, maar het heeft sowieso geen prioriteit. Mocht Bugatti toch een een andere kant op gaan dan hypercars, doe mij dan maar de Galibier.
rolov zegt
Het stokpaardje bij Bugatti is de snelheid. Luxe rijden op snelheid kan in vele Andere auto’s ook.
mats106rallye zegt
@rolov: Aston Martin perfect lekkere gentlemens car!!
't Peugje zegt
@mats106rallye: Je bedoelt dat merk dat een 6 jaar oud Mercedes multi media systeem inbouwt? Het is maar wat je luxe vind…
vonklausenburg zegt
@straatzakelijk: Gelukkig is luxe meer dan alleen een systeem.
olivier420 zegt
@vonklausenburg: Maar hoe je het wendt of keert, het multimedia systeem is anno 2018 (bijna 2019) één van de belangrijkste features. I
roberto zegt
@olivier420: Als ik een AM kan permitteren dan is dat wel het laatste waar ik rekening mee houdt. Misschien dat er wel een fijnere navi in de nieuwere varianten zit, maar die vind ik spuuglelijk. Vanquish is de laatste AM in mijn ogen, en dan neem ik de Infotainment-systeem wel voor lief, daar heb je de uitlaten voor ;-).
Overigens, gebruiken zij niet het systeem van Volvo i.p.v. Mercedes?
pieterpoes zegt
@roberto: het systeem in de vanquish was oorspronkelijk van volvo inderdaad. Echter in de nieuwere AM modellen (db11, dbs, vantage) zit het oude daimler systeem omdat daimler een aandeel van 5% in AM heeft genomen.
olivier420 zegt
@roberto: Vraag me af hoeveel er zo over denken. Zou voor mij een No-go zijn, zeker in deze prijsklasse. Je wilt dan alles top-of-notch, inclusief het systeem wat je toch elke dag gaat gebruiken.
Overigens heb ik geen flauw idee of het echt zo ruk is hoor. Behoor helaas niet tot die categorie die het zich kan veroorloven er überhaupt een te overwegen.. :-)
amgsoixanttrois zegt
@straatzakelijk: Aston Martin heeft gewoon een deal met Daimler waarin staat dat zij een 1 jaar ouder systeem krijgen dan wat Mercedes op dat moment in haar auto’s heeft, dus ik denk dat 6 jaar een beetje overdreven is.
Echter is Aston Martin ook net één van die merken waarbij zulke dingen bijzaak zijn, als je topnotch technologie wilt dan ga je voor een Mercedes, Audi, Bmw, Porsche of zelfs Tesla.
De reden voor aanschaf van een AM hebben louter te maken met uitstraling en beleving.
't Peugje zegt
@amgsoixanttrois: Google is “Aston Martin DB11 navigatie”. Het is verschrikkelijk ouderwets en zeker niet overdreven.
Maarten123 zegt
@straatzakelijk: dit soort merken vinden een multimedia systeem meer een ‘moetje’, dan dat ze het serieus nemen. Hierdoor laten ze veel klanten liggen, bijvoorbeeld in Californië of bepaalde delen van Azië. Dom, dit soort arrogantie heeft veel merken de afgelopen decennia de das omgedaan.
olivier420 zegt
@maarten123: Precies dit!
sr20det zegt
Wat een fotoshop skills..
jerry zegt
Het stokpaardje van Bugatti is extreem in bijna alles. Gewoon omdat rijke stinkerds daarvan houden.
drdre1 zegt
Dus er komt geen Grand Sport, snelheidstest op korte termijn of een SUV. Had meneer Winkelman nog ander nieuws, misschien iets kweet niet… Wat er WEL komt?? ?
dawwg zegt
@drdre1: Er komt WEL een nieuwe ronde reorganisaties en bezuinigingen inclusief ontslagen … een nieuwe modelstudies, maar verder voorlopig even niets vrees ik.
jwcroy82 zegt
De concurrentie vanuit Zweedse of Amerikaanse schuurtjes is nogal denigrerend gebracht. Het zijn ook net zoogoed volwaardige autobouwers/luxemerken.
peug206 zegt
@jwcroy82: ccx zit in een vliegtuighangar… kunnen ze geen loods betalen zeker met auto’s van 1,5miljoen. Om het over 1 van de grootste tuners van amerika nog maar niet te hebben… sarcasme is moeilijk.
lekbak zegt
@peug206: Een vliegtuighangar is een loods…
kjeld zegt
@jwcroy82: V8 turbocharged vs W16 turbocharged. Ik vind het nogal een verschil.
skid zegt
@720s
Die Galibier, zo’n mooie auto. Doodzonde dat die er niet gekomen is, ik denk dat ze daar toch spijt van hebben gekregen. Daar hadden de nodige sjeiks en nouveau riche gráág hun handen op gelegd.