De hypercar is een succes.
Waar Bugatti op gegeven moment moeite had om de Veyron te slijten aan klanten, is zijn opvolger een waar succes. Het merk weet trots te melden dat de 200ste Chiron inmiddels een feit is. Bugatti staat stil bij dit feit en deelt tegelijkertijd beelden die achter de schermen zijn gemaakt.
De 200ste Chiron heeft als eindbestemming Zwitserland. De anonieme koper heeft deze Chiron Sport 110-ans Bugatti gekocht en krijgt zijn speeltje binnenkort geleverd. Daarmee is Bugatti alweer bijna op de helft als het gaat om de totaalproductie van de Chiron. In het eerste productiejaar (2017) werden 70 Chirons gebouwd. Vorig jaar zagen 76 exemplaren van de Chiron het licht en dit jaar zullen er meer dan 80 gebouwd gaan worden. Stapje voor stapje komt het einddoel dichterbij: van de Chiron worden maximaal 500 stuks gemaakt. Eén Chiron bouwen kost 10 maanden, medewerkers van de fabriek zijn dan ook tegelijkertijd bezig met het maken van meerdere exemplaren. 400 van de 500 Chirons zijn inmiddels verkocht, 100 slots zijn nog beschikbaar.
Met de mijlpaal van 200 Chirons geeft Bugatti een reeks foto’s vrij. De afbeeldingen tonen de werkplaats van het merk. Normaal gesproken zien alleen de ogen van klanten en medewerkers deze ruimte, nu mag de hele wereld een kijkje nemen.
reactief zegt
Een waar succes? Er zijn dus nog maar 400 van de 500 verkocht.
Als je dat vergelijkt met andere supercars is dat toch geen succes!
Ferrari verkoopt z’n speciale modellen uit, voor dat het überhaupt op Autoblog staat dat die gebouwd wordt.
Het zal wel weer een langzaam einde worden van de Chiron met vele unieke edities…
basv zegt
@reactief: De Veyron verkocht een stuk slechter. Zolang de productie niet stil komt te liggen zal Bugatti tevreden zijn, denk ik.
reactief zegt
@basv: klopt een stuk slechter. Maar 400 van de 500 verkopen in drie jaar tijd is in dit segment niet echt goed te noemen.
mashell zegt
@reactief: dit is toch de einige auto in zijn segment? Dan zijn de verkopen, zowel super fantastisch als ook gruwelijk slecht.
reactief zegt
@mashell: Volgens mij valt alles boven het miljoen in hetzelfde segment.
Voor de mens met achterlijk veel geld die een vet speeltje erbij wilt, naast de andere tientallen auto’s.
Maar deze willen ze niet, want wie loopt hier nou echt warm voor?
mashell zegt
@reactief: ik zie de Chiron juist niet als een speeltje maar als een dagelijks bruikbare auto. Daar waar de Koenigseggs, de Pagani’s, de miljoen euro Lamborghini’s en speciale Ferrari’s alleen als zondagmiddag speeltje bedoeld zijn. Eigenlijk is de Chiron veel meer auto en ook de enige die het totaalplaatje biedt.
reactief zegt
@mashell: Tuurlijk is de invulling anders. Maar verschilt de koper daadwerkelijk? Ik denk dat ze allemaal in het zelfde net vissen. Mensen met heel veel geld en een voorliefde voor auto’s.
Uiteindelijk is het een auto voor erbij omdat je hem super tof vind.
Als je kijkt naar spots wordt hij ook niet bovengemiddeld gebruikt ten opzichte van andere supercars.
kenner zegt
@reactief: dit zitten toch in een andere prijsklasse en ander soort clientèle
reactief zegt
@kenner: Een Laferrari was goedkoper, maar is ondertussen duurder.
Koenigsegg alhoewel in kleinere aantallen verkoopt even duur of duurder en sneller.
Aston verkocht de Valkery direct uit.
De AMG Project One ook direct uitverkocht.
reactief zegt
@reactief: zelfs Rimac heeft zijn Two zo goed als uitverkocht….
Loek zegt
@reactief: McLaren Senna was ook al weg voordat we hem te zien kregen.
niex zegt
@reactief: volgens mij zou het helpen als ie mooi was. de veyron was dit ook al niet maar die zette hele nieuwe maatstaven. Intussen zijn er meer autos met een miljoen pk’s te koop dus dat er 400 verkocht zijn vind ik dan toch indrukwekkend. Ik zou hem als miljardair nooit kopen.
rolov zegt
@niex: als miljardair wel. Ik zeker.
tanzanitef30n zegt
Ja maar een Ferarri zie je zowat op elke uithoek van de vinex wijken met een blonde met nep tieten op de passagiers stoel. Een bugatti is toch wel een zeldzaamheid.
MaartenD zegt
En dan wachten op de “speciale” edities om tot die 500 te kopen…
jorden zegt
Lekker bezig!! Vind het toch bijzonder voor iets op wielen met een miljoen+ prijskaartje…
pomoek zegt
Je bent pas echt een echte baas als je een Chiron koopt in de absolute basis uitvoering. En er dan gewoon 200.000 km opzetten in 3 jaar.
w0o0dy zegt
@pomoek: wat doet dit in de private lease?
dtwo zegt
@pomoek: Zo één met raamslingers, mechanische airco en ‘radiovoorbereiding inc. 4 luidsprekers’?
mashell zegt
@pomoek: de luxe van een “klein leer pakket” gun je me toch wel?
pomoek zegt
@mashell: jou wel!
Dutchdriftking zegt
Lekker bezig hoor. Dan kunnen ze ondertussen verder werken aan de opvolger. Zal die ook nog de W16 krijgen?
ralfast zegt
Au die lelijke vlaggen op de spiegels en achtervleugel. Ik zou ze allemaal een kwart slag draaien. Dan is ie helemaal af…
dare2think zegt
En toch is het bijzonder dat VW het avontuur aangaat om er toch 500 te bouwen. Het zijn bijzondere auto’s die bijzonder duur zijn, maar ze kiezen er niet voor om een miljoen extra te rekenen en er 200 te maken. Hoe meer Chirons, hoe beter..
silverscope zegt
Wel een machtig mooi apparaat.
jeppie zegt
Toch een beetje een saai zwarte uitvoering