Er komt nog een model waarbij Bugatti die V16 voorin gaat plaatsen.
We hadden nooit gedacht gedacht dat de Veyron het begin zou zijn van een lange lijn van hypercars. De auto die min of meer dit segment tot stand gebracht heeft is opgevolgd door Chiron die het recept van de Veyron nauwgezet volgde. Dus een enorm luxe en bizar snelle zestiencilinder hypercar. Nou ja, dat zou dat wel de allerlaatste zijn, maar niets is minder waar. Deze week onthulde Bugatti de Tourbillon, wederom een twee ton zware superluxe zestiencilinder hypercar.
Het bijzondere is de motor, een V16 in plaats van een W16. Het hogere management van Volkswagen wilde aanvankelijk een volledig elektrische Chiron-opvolger, maar EV-pionier Mate Rimac stak daar een stokje voor. Volgens de EV-specialist was een verbrandingsmotor een essentieel onderdeel van de beleving.
Maar ja, die W16 quad-turbo unit begon op leeftijd te raken, dus klopten ze aan bij Cosworth. Jazeker, die V16 motor is niet van Volkswagen, maar van Cosworth. Dat is niet erg, ook de hypercars van Gordon Murray hebben een Cosworth-motor onder de kap.
Bugatti met V16 voorin!
Een V16 is minder breed en hoog dan een W16, maar wel aanzienlijk langer. Dat zou betekenen dat het lastig wordt om de motor in een ander type auto te monteren, maar niets is minder waar. Volgens Bugatti-honcho Frank Heyl is het wel degelijk mogelijk. Autocar stelde hem de vraag of de V16 ook past in een auto waarbij de motor voorin komt te liggen.
En wat blijkt: dat kan. Het is mogelijk ‘om wat onderdelen te verplaatsen’ en dan kan de V16 ook in het vooronder liggen van een auto met lange neus. Daar is Bugatti al een hele tijd op aan het broeden, namelijk. Romano Artioli wilde het al in de vroege jaren ’90 met de EB 108 met V12 . Toen Bugatti door Volkswagen werd overgenomen, toonde het aanvankelijk concepts met de motor voorin.
De EB118 had een 6.3 W18 voorin leggen, maar was qua design een rushjob. VW had Bugatti net gekocht en Giorgietto Giugiaro most tijdens de lunch een auto tekenen die een week later op een autosalon moest staan.
Niet de eerste keer
Voor de Bugatti EB218 kon hij wel iets meer tijd maken en dat was te zien. het was een superluxe sedan die verder ging dan een Rolls-Royce of Bentley.
Vervolgens bleef het stil rond een Bugatti met de motor in de neus, totdat de Galibier Concept het levenslicht zag. Deze auto had de W16 van de Veyron voorin liggen. De auto leek het productiestadium te gaan halen, maar uiteindelijk vonden de Hoge Omes van Volkswagen de Galibier ‘niet mooi’ genoeg.
Volkswagen probeerde het nog eenmaal met de Bugatti Rembrandt, een project voor een grote luxe Gran Tourer met ook nu de motor voorin. Deze auto zou uiteindelijk nooit getoond worden, want dieselgate gooide roet in het eten (pun intended).
De reden dat om een luxemodel te overwegen, is dat Bugatti op deze manier de kosten van de V16 kan uitsmeren over meerdere modellen. Ook past een Bugatti met extreem dikke verbrandingsmotor voorin bij het merk.
SvenB zegt
Maak maar, ik heb mijn cheque al klaar liggen.
(Voor het schaalmodel)
rollingstoned zegt
“De auto die min of meer dit segment tot stand gebracht…”
Die eer komt eerder de McLaren F1 toe.
heckblende zegt
uuuh nee. andere era.
rollingstoned zegt
Heeft niks met een ander era te maken.
“From 1992-1998, McLaren used the F1 model to continuously raise the bar in the supercar segment, and many journalists point to the F1 as being the very first true hypercar.”
https://www.mclarenpalmbeach.com/mclaren-information/how-fast-is-the-mclaren-f1/
Dutchdriftking zegt
Een Gemera van Bugatti? Ik zie het wel zitten. Sowieso wel benieuwd wat Christian van de nieuwe Bugatti vindt. De man heeft groot respect voor bijvoorbeeld Pagani, en ik kan mij voorstellen dat hij de nieuwe weg van Bugatti onder Rimac wel kan waarderen.
JamesBond007 zegt
Nou, om je een idee te geven ;-)
Hierbij een video waarin Christian samen met Mate Rimac + Gorden Murray EN John Hennesey in een ruimte met elkaar sparren over auto’s en hun visie. Erg interessante video.
https://www.youtube.com/watch?v=6JP9Swop_Fg
Dutchdriftking zegt
tnx!
Edge zegt
Drie visionaire genieën en een oplichter.
Loek zegt
@Edge: leg uit?
Ik denk dat ik weet wie je bedoelt namelijk maar ik denk ook dat je hem verwart met iemand anders ;)
Edge zegt
Ik denk dat jij denkt dat ik John Delorean en John Hennessey door elkaar haal ;)
Maar ik bedoel echt John Hennessey. Hij staat erom bekend dat hij niet aan de lopende band onderdelen van klantenauto’s verkocht om andere projecten te financieren, of onderdelen doodleuk op z’n eigen auto’s schroefde. Klanten werden voorgelogen over de uitgevoerde upgrades (motorswaps die helemaal niet uitgevoerd zijn bijvoorbeeld), of hij deed dingen met klantenauto’s waar de klant helemaal geen weet van had, zoals een experiment met NOS dat voor aanzienlijke schade zorgde.
Loek zegt
@Edge: nee, ik dacht dat jij misschien dacht aan SSC (van wie de oprichter zijn naam mij even ontschiet) die ineens met een recordrun kwamen die fake bleek te zijn. Terwijl Hennessey meermaals in de media heeft gezegd dat hij dit nooit zou doen en ook zich nooit vijandig op zou stellen tegen Bugatti of Koenigsegg mochten zij het 500 km/u- of 300 mph-record eerst pakken. Dat klonk sympathiek, helemaal omdat ik ook wel wat verhalen kende over Hennessey.
Tijd om eens wat literatuur erbij te pakken dan :)
William zegt
Gewoon iets als de Cullinan bouwen met V16 voorin en klaar. Daar is vraag naar, niet naar misvormde sedan achtigen.
Robert zegt
Die Bugatti 16C Galibier Concept (header foto) is m.i. toch vele malen fraaier dan die schreeuwerig vormgegeven Tourbillon (of z’n voorganger Chiron).
pomoek zegt
Hm, het woord “beleving” valt wel erg vaak uit de monden van de Rimac mensen als het gaat om de tourbilion En dat woord gebruik je als je echt geen andere reden kan verzinnen om een auto te bouwen. En het ding dus alleen bedoeld is om multi miljonairs wat geld uit de zakken te kloppen.
Edge zegt
Natuurlijk. Maar dat geldt toch voor elke dure auto? Niemand heeft een Bugatti Tourbillon nodig. Niemand heeft een Porsche 911 nodig. Als het puur om transport van A naar B gaat, is een saaie, grijze blob met vier wielen, een navigatiesysteem en redelijke stoelen ook prima.
pomoek zegt
Jawel. Maar de Veyron, bijvoorbeeld, was ook een poging om twee extremen te combineren, een sportwagen met een luxe limousine. Die je, bij wijze van spreken, van je oprijlaan zo het circuit kan oprijden zonder hoeven in te leveren op snelheid of comfort. De Veyron is echt een mijlpaal in de automotive geschiedenis. En sindsdien al vele malen gekopieerd. Toen anderen door hadden hoe het moest. En dat is deze auto dus ook weer. En dan hou je weinig anders over dan beleving.
Maar dat zal de jongen die een akrapovic uitlaat onder zijn scooter monteert ook zeggen. Heeft het zin? Nee. het gaat om de beleving. En hoezeer ik die knetterscooters ook haat, ergens begrijp ik die scooterknul beter dan de persoon die straks enkele miljoenen voor deze kietelaar gaat betalen.
Edge zegt
De 250 standaard Tourbillons zijn al uitverkocht volgens Mate Rimac, en daarna komen er waarschijnlijk ook nog wel snellere versies en/of een cabrio. Ik ben benieuwd of en wanneer die nieuwe auto met motor voorin er dan zou moeten komen.
anthwan zegt
Vond en vind nog steeds de Galibier echt 1 van de mooiste auto’s ooit.
brammetjedeb zegt
Totaal onnodig en niet meer van deze tijd. Vind ik dan. Maar als het dan toch zonodig moet ben ik wel als autoliefhebber benieuwd naar het eindresultaat.