We zullen het even toelichten.
Laatst reed er een Ferrari 612 Scaglietti voorbij. Grijzende heertje erin, ietwat jongere blonde deerne ernaast. Op weg naar de golfclub. Aangezien de andere twee locaties aan die weg een snackbar en camping zijn, gokte ik op golfbaan. In mijn ogen is zo’n persoon bijzonder rijk. Ferrari V12 voor de deur en overdag kunnen golfen is niet voor iedereen weggelegd.
Maar ook bij Ferrari-rijders zijn er diverse gradaties. Een gebruikte 612 scoor je tegenwoordig al voor een kleine 80.000 euro. Nu zijn de kosten om het rijdend te houden van een andere wereld, maar exclusief is het zeker niet. Nu kun je bij Ferrari diverse speciale series krijgen. Naast bekende special editions en sportieve speciaaltjes kun je tegen torenhoge vergoedingen een unieke auto laten maken, denk aan de Ferrari SP12EC voor Eric Clapton of SP38.
Bugatti is nog exclusiever dan Ferrari, maar de ‘Fransen’ gaan niet zo’n bijzondere afdeling opzetten, laat Pierre Rommelfanger weten aan Autocar. Er komen absoluut géén one-off projecten op speciaal verzoek. Volgens Rommelganger moet het Bugatti-team zélf bepalen wat er gebouwd wordt, zodat de speciale uitvoeringen passen bij de strategie van het merk. Volgens Bugatti-designchef Achim Anschiedt is het simpelweg niet mogelijk in de huidige structuur van Bugatti.
Dat wil overigens niet zeggen dat Bugatti niet met speciale projecten op de proppen komt. Onlangs introduceerde het merk de Chiron Centodieci, een speciale uitvoering die diende als eerbetoon aan de Bugatti EB110. Alle exemplaren daarvan zijn al verkocht. Uiteraard is er ook de Bugatti La Voiture Noire, eveneens een bijzondere variant van de Chiron. Dus er komen wel degelijke speciale versies bij, alleen bepaalt Bugatti welke dat zijn.
carsbyharmen zegt
Ik vind de la voiture noire toch wel een ‘bijzonder’ project.
sirprize zegt
@harmengerritsen: die heeft Bugatti zelf bedacht. Wat ze dus niet gaan doen is iets maken op verzoek van klanten met hele diepe zakken (wat Ferrari wel doet)
dutchc4rs zegt
@sirprize: hij bedoelt het denk ik meer dat het een bijzondere auto is
Edge zegt
Is die Centodieci eigenlijk op kenteken te zetten? Nou is de koplamptechniek in de autoindustrie de afgelopen jaren enorm gevorderd, maar deze units zijn zo klein en smal… Dagrijverlichting en knipperlichten lukken wel, maar ik vraag mij af of groot licht en dimlicht ook mogelijk zijn.
osmo zegt
@edge: Die modellen zullen alle 10 waarschijnlijk gaan verkommeren in een fijn geklimatiseerde garage.
mashell zegt
@edge: vier lampjes, twee voor groot licht, twee voor dimlicht. Allemaal samengesteld uit meerdere ledjes. Verschillende lichtsterktes en lichtkleuren voor dagrijverlichting en knipperlichten. Zo’n reflector zoals we die kennen is met al die ledjes niet meer nodig. Dus ja het kan zo smal. En omdat agressief nog steeds als stoer en goed geldt zullen alle nieuwe auto’s vrij vlot zulke smalle lichtunits krijgen.
str8six zegt
Wij draaien, u vraagt.
mark1055 zegt
Prachtige mooie auto’s met een waanzinnige techniek en een rijke historie
osmo zegt
@mark1055: Jammer dat die rijke historie stopt in 1963… Daarna is het merk iedere keer doorverkocht aan ivesteerders die teerden op de “rijke historie”
vtie zegt
Jammer, stel je voor dat er een klant langskwam met smaak en ze voor de verandering wel een mooie 1 off maakten…
mcshine zegt
Ook Ferrari maakt niet zomaar iets wat de klant wil. De klant vraagt en betaald voor een speciaaltje maar het is nog altijd Ferrari die de auto ontwerpt, goedkeurt etc. Uiteindelijk haal je ook de goedkeuring bij de betalende klant natuurlijk. Het betoog van Bugatti is dus wat slapjes.
pignon zegt
@mcshine: en ook misplaatst. Een automerk wat geen rekening houdt met klantwensen en denkt zelf wel te weten wat de markt wil is geen lang leven beschoren.
mvdd zegt
@pignon: Dat ze niet speciaal voor één klant een auto gaan bouwen, betekent niet dat ze geen rekening houden met klantwensen. Volgens mij houdt Bugatti juist heel veel rekening met klantwensen.
schaap zegt
Een moderne interpretatie van de Bugatti Royale met de motor van de Chiron zou fantastisch zijn.
rickthestig zegt
Rommelfanger, mooie naam….
Dutchdriftking zegt
Ach, dan bestel je er toch 5 ipv 1. En dan noemen we het een gelimiteerde oplage…
tttijn zegt
Ben altijd nieuwsgierig wat precies de runningcosts zijn van zo’n sportauto.
tttijn zegt
@tttijn: mbt tot zo’n gebruikte 612.
willeme zegt
@tttijn: Dat is op zich wel eens een leuke om uit te gaan rekenen. Soort rubriek: wat kost het om … rijdend te houden?
berlinetta zegt
@willeme: Kan ik mijn vriendin ook opgeven? Ben ook wel benieuwd naar wat ik maandelijks aan haar kwijt ben.
stationcar zegt
@berlinetta:
Ha, we hebben een eerste deelnemer! Ik hoop voor je dat je niet een al te exclusief exemplaar berijdt, die schijnen het duurste te zijn :-)
osmo zegt
Als je een “speciale” Bugatti wil kun je voor een pak minder geld even bij Mansory binnenstappen. Als zij je Chiron/Veyron onder handen hebben genomen ziet ie even verschrikkelijk uit als zo’n speciaal project van Bugatti zelf … en met het wisselgeld koop je een auto waar je wel gezien mee wil worden :P