Ben je de op 32 na rijkste man van Tsjechië en dus Bugatti eigenaar, mag je alsnog gaan brommen. Ai.
De Autobahn is een bijzondere stukje asfalt. Nou ja, beton in veel gevallen. Er zijn namelijk stukken waar er geen maximumsnelheid geldt. Dat is hoe de Duitsers het graag willen. Wij in Nederland hebben coffeeshops, in de VS kun je iedereen van je erf af schieten en in Duitsland kun je zo hard rijden als je wil.
Maar dus niet helemaal. Want een eigenaar van een Bugatti Chiron raakte behoorijk in opspraak. Van de zomer wist hij namelijk op een zondagochtend op een bijna verlaten Autobahn een snelheid te halen van 417 km/u.
Bugatti eigenaar
Dat is krankzinnig snel, uiteraard. Nu deed Radim Passer (de nummer 33 van de Tsjechische QUote 500) dat wel met de nodige voorzorgsmaatregelen. Er waren spotters op de bruggen en enkele auto’s op de route om het verkeer in de gaten te houden.
Ondanks dat er geen maximumsnelheid geldt, zijn er wel andere wetten die eigenlijk een snelheid van 417 km/u rijden onmogelijk maakt. De beelden zijn onlangs vrijgegeven en in Duitsland spreekt men er schande van.
Voer voor de Groenen
Ondanks dat een voorstel om een maximumsnelheid in te voeren is afgeschoten, is dit natuurlijk voer voor de Groenen en andere partijen die geloven in het inperken van de vrijheid van de automobilist.
Maar ook voor justitie. Dat meldt sensatiepublicatie The Sun. Want Radim Passer kan volgens die krant een flinke straf tegemoet zien. Zo is het mogelijk dat hij een gevangenisstraf krijgt voor 2 jaar. De actie van Passer wordt niet gezien als een snelle rit op de Autobahn, maar een race. En die zijn verboden op de Autobahn.
Uiteraard hebben we de video voor je, mocht je deze nog niet gezien hebben:
Meer lezen? Dit zijn de duurste auto’s die in 2021 op kenteken zijn gezet!
osmo zegt
Ik heb het gevoel dat de Duitsers hier vooral een voorbeeld willen stellen om all die andere Youtube helden op andere gedachten te brengen.
mashell zegt
Zouden dit ook zo lopen als dit een Duitse ondernemer was met een auto op Duits kenteken? Daar ben ik niet zo zeker van.
por100 zegt
Ik hoop dat het de Duitse justitie lukt en dat de rechters erin meegaan, want als dit niet op deze manier kan worden aangepakt, dan kan je gaan wachten op het einde van ongelimiteerd fahren op de autobahn.
MarcoM zegt
@por100: de groenen lopen daar toch al over te zeiken.
por100 zegt
Ja maar de SPD nog niet …. met de nadruk op nog
volvo-s60-adept zegt
Bij een race draait het toch om winnen van een tegenstander? Volgens mij mist de tegenstander hier. Of is een recordpoging ook een race?
cossiekiller zegt
Ben ooit eens tegengehouden omdat ik ’te snel optrok’. De smurfen vonden dat dat straatracen was. Maar ik stond ook alleen aan de lichten en trok wel hard op. Maar ging ook niet (of amper) over de snelheidslimiet.
Ben onder een boete uitgekomen, maar ook alleen omdat ik niet met piepende banden vertrokken was.
In Belgie is het dus ook al niet beter…
erce zegt
In Nederland kan je hier ook een fikse boete voor krijgen, onder het mom van dat je op dat moment je voertuig niet volledig onder controle hebt.
Overigens vind ik het niet onterecht dat er onderzocht wordt of de man in kwestie vervolgd kan gaan worden voor dit bizarre spektakel. Dan kan je nog zoveel spotters en assisterende auto’s op het traject hebben geplaatst, geen enkele normale weggebruiker houdt er rekening mee dat er een dwaas met 417 kilometer per uur voorbij komt stuiven.
Richmond zegt
Waarom zouden ze er wel rekening mee houden dat je met 300 of 250 voorbij komt? De snelheid is onbeperkt dan moet je rekening houden dat er op elk moment een auto voorbij kan vliegen met een snelheid die veel groter is dan die van jou. Hoeveel groter moet niet uitmaken anders zit je alsnog aan een snelheidslimiet. En die is er niet.
Neddim zegt
En dan moet je er dus ook rekening mee houden dat er mensen zijn die met een veel kleiner snelheidsverschil aan het inhalen zijn en jij met 250km pu heeel hard zult moeten remmen
Er zijn hele goede redenen om een snelheidsbeperking van 130 in te voeren:
Veiligheid
Milieu
Ergenis
Agressie
Etc.
Shaw zegt
@Neddim:
Allemaal argumenten die niet of nauwelijks geldig zijn laat staan substantieel anders zijn dan bij strigent overal 130. Dit is echt wel goed onderzocht en beargumenteerd. Het is maar een klein percentage was heel veel sneller rijdt: de meeste Duitsers rijden tussen 120 en 180, en de Duitse automobielindustrie heeft zichzelf al tientallen jaren een limiet opgelegd van 250 km/h. Volgens mij allemaal ruimschoots afdoende
fanboy zegt
@benja01: Alleen wordt het met 400+ km/u wel erg lastig om uberhaupt nog tijd te hebben of de snelheid goed in te schatten. Dus hoe groter het snelheidsverschil hoe moeilijker het wordt. En dit is belachelijk groot.
Daarnaast, als er niet 1 baan tussen zit maar er scheert direct een auto langszij met 300km/u snelheidsverschil dan moet je daar niet rijden met een licht hatchbackje want je wordt zo aan de kant gedrukt door de wind.
bietje zegt
Dat je vraagtekens kunt zetten bij wat hij heeft gedaan, hoe ‘goed’ hij het ook heeft proberen te doen, wil niet zeggen dat het iets is wat je met enige regelmaat op de weg wil zien.
Het is wat hypocriet om met terugwerkende kracht wanhopig iets proberen te gaan zoeken om hem alsnog te pakken zoals zogenaamd racen, idd zonder tweede voertuig ?
How to:
Los het probleem op waar het ligt.
Niet bij de persoon die daar rijdt, maar in de wet die hem daarvoor de ruimte biedt.
Als ze daarvoor niet de ballen hebben, vindt ik persoonlijk dat ze iemand als deze bestuurder ook met rust moeten laten.
Get your shit together 🤷🏻♂️
Disclaimer: ik zou het jammer vinden als zo’n wet er zou komen overigens.
por100 zegt
nee, dit is typisch nederlands zwart-wit denken. Dat werkt voor Nederland, niet voor andere culturen. Sowieso kan ik je wat nederlandse rechtsgeschiedenis en rechtsfilosofie aanbevelen want dan kom je erachter dat het hoofdwoord niet Wet is, maar Orde!
En als je orde als uitgangspunt neemt dan snap je dat inhalen met 210 met een vrije baan ertussen mogelijk is om iemand die 130 rijdt in te halen en dat 417 km dan niet meer kan. Daarvoor hoeven wij onze vrijheid dus niet voor in te leveren en de wet voor aan te passen, want jij denkt vervolgens met windkracht 9 dat je nog steeds met 130 km/u een suzuki alto op 3 meter afstand kan inhalen. Net zozeer levensgevaarlijk.
We kunnen jou beter het begrip orde bijbrengen, dan ga je voor jezelf nadenken en verantwoordelijkheid nemen en laat je het uit je hoofd om met 417 km/u over de snelweg te rijden, of niet en dan wordt je vervolgd.
rwdftw zegt
Ik zou ook zeggen dat er geen sprake van een race kan zijn. Er is namelijk geen tegenstander. Dus het voldoet niet aan de definitie. Er staat heel duidelijk een bord /// en dat betekent einde snelheidslimiet.
Dus ik wens de Duitse overheid een fijne wedstrijd!
dawwg zegt
Er bestaat ook zoiets als race tegen de klok. Maar goed; vind het ook een belachelijk gedoe van de Duitse Justitie; of er is wel een max snelheid of niet; maar zonder enige fatsoenlijk rationaal – waar ligt de grens, 400km/u, 380km/u, etc. – is dit walgelijke willekeur. Gewoon een max snelheid invoeren van 250km/u; geen gezeur meer en stukken veiliger (want je gaat tenminste geen voetbalveld per seconde meer).
thearchitect zegt
@dawwg: van die borden met 250 langs de Autobahn… 😂
Neddim zegt
Waarom 250 km/h ?
130 km/h is prima en veel veiliger
Neddim zegt
Ik woon er zelf
De meeste duitsers willen een snelheidsbeperking
Niels zegt
@rwdftw: Geloof me die wedstrijd wint de Duitse overheid echt wel hoor..
rwdftw zegt
Dan moet je een grond hebben. En die grond is gebaseerd op hele vage bewoordingen.
The rules say drivers must ensure “no other person is harmed, endangered or obstructed or inconvenienced more than is unavoidable under the circumstances”.
Maak daar maar wat van als advocaat van de Staat.
mashell zegt
Ken je de uitdrukking “een race tegen de klok”? Of ken je Lewis Hamilton, die heeft veel races gewonnen maar had vaak geen tegenstanders.
dedon zegt
@mashell: Hij racede ook niet tegen de klok. En dat van Hamilton neemt niemand serieus
Ot92 zegt
@volvo-s60-adept Minir heeft gewonnen van moeder natoer
Turbo zegt
Met woorden kan je alles ombuigen. Goed bezien is het hele leven een grote race.
marinepower zegt
@Turbo: dat begint al in de zaad leiders…… eigenlijk is iedereen die op aarde vertoeft een winnaar.
sportevo zegt
Hier moest ik wel even om lachen!
willeme zegt
@marinepower: Harrie Jekkers!!
gregorius zegt
De grap lijkt mij:
als hij geen spotters had,
niet zn racepakkie had aangetrokken
en gewoon had gezegd: ik was onderweg van A naar B, het was lekker rustig, ik ken het stukkie, dus ik ben lekker gaan doorkarren; dan had ie inderdaad makkelijk kunnen zeggen: geen race.
Maar juist omdat hij speciaal hiervoor naar dit stuk asfalt ging, met die voorbereiding, deed hij dus eigenlijk een race (tegen de snelheid) op de openbare weg.
Ik gok dat hij er vanaf komt met lekkere boete en een voorwaardelijke straf.
arthur75 zegt
Sluit hem lekker op, kan hij daar gaan bidden voor vrijlating.
smultie zegt
Kan iemand me uitleggen welke wet meneer overtreden heeft?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de regel in Duitsland te bizar voor woorden: gevaarlijk, slecht voor het milieu. Om meerdere redenen niet meer te verkopen in 2022.
Dat gezegd hebbende…. meneer heeft toch niks tegen de wet gedaan?
mashell zegt
Er is uiteraard ook in Duitsland een kapstofartikel dat je verbied gevaarlijke situaties te veroorzaken. En daar gaat de discussie dan ook om, was dit gevaarlijk?
Neddim zegt
Altijd !!
MarcoM zegt
En van die Golfkneusjes dan, die zijn vele malen gevaarlijker. Toegegeven, een mooie stunt was het wel van de Bugatti meneer op een bijna lege snelweg.
refher zegt
Naast het verhaal dat de duitse politie wel heel erg in een grijs gebied aan het werken is (ook ik wens ze veel succes hier een veroordeling voor te krijgen) is dhr.Passer nou niet echt iemand die in 7 sloten tegelijk springt. Laat ik het zo zeggen, hij rijd in ieder geval al sinds 1993 in zeer snelle auto’s, moet de eerste nog total loss rijden en heeft geen kantoorimperium opgebouwd doordat hij dom of overantwoordelijk is. M.a.w.; had hij op enig moment het gevoel gekregen dat de auto niet onder controle zou zijn geweest, dan had hij direct het verhaal afgebroken. Storm in een glas water.
tweetyv6 zegt
Ja. De ‘SUN’… riiiight.
Duitse advocaten hebben al aangegeven: Kansloze zaak.
Het Duitse OM gaat dan ook niet vervolgen.
Theoretisch kun je een straatrace ’tegen’ jezelf rijden. Dan moet je klokken en een referentietijd hebben voor een bepaalde afstand.
Aangezien de man niet staande gehouden is, is er geen enkel – dus 0,0 – bewijs voor zo’n ‘race’.
Dit is gewoon zuur gezeur van moraalriddertjes.
ericc zegt
Miljardair en slechts nr 33 op de lijst van rijkste Tsjechen? Vraag me af hoe rijk de nr 1 dan is?
MarcoM zegt
@ericc: 33 is ook Verstappen
erik_kramer zegt
De snelheid die deze Bugatti is natuurlijk bijzonder hoog maar kijk eens op YouTube hoeveel kanalen er zijn waar topsnelheden worden gehaald van snelle auto’s.
Auto’s die ruim 300 halen en dat gebeurd regelmatig zelfs met GPS aan boord om te laten zien, net als deze video, dat ze echt zo hard gaan. Daar hoor je niemand over en deze kanalen blijven dan ook rustig doorgaan en verdienen er ook nog eens bakken met geld aan.
Ietwat krom als deze man zwaar bestraft zou gaan worden.
refher zegt
Dat was meneer kellner die in de verzekerings en bankindustrie zat. Hij was 15,4 miljard euro waard. Vorig jaar een helicopterongeluk gehad. Nu is zijn vrouw de rijkste tsjechische persoon.
santino zegt
Als ik de youtube comments lees en wat de beste man verder schrijft bij de video: verkapt reclame maken voor werving van nieuwe zieltjes. Pleur toch op met je religie.
rob5nismo zegt
Al zetten ze er een bord van 300 weg 6 van de 10 auto’s gaan dat toch niet halen
PowerOfTheSpheres zegt
Waarom moet het überhaupt mogelijk zijn om een auto die op de openbare weg mag zo hard te laten gaan? Begrenzen op max 150kmh en houdt de hoge snelheden op het circuit. We moeten met elkaar wat meer nadenken voordat we zinloos de grondstoffen die de wereld te bieden heeft opmaken
leenvandriel zegt
Waarom zit je dan op internet? Zonde van de stroom toch als je het zo bekijkt? Dit is Autoblog!
Jacco zegt
Gelukkig kunnen we nog zat jaren mee met de olieen, en ooraken zal het ook niet aangezien al diverse grote bedrijven bezig zijn om huidige autos op nieuw ontwikkelde brandstoffen te laten lopen, kost alleen nu deze dag wel €5 de liter maar Porsche verwacht dat dit in de momebde paar jaar naar €2/L zakt als ze het proces eenmaal goed draaiende hebben en meer massaal kunnen produceren.
Kort gezegd geeoon plankgas, enige wat misschien opraakt is uw bankrekening.
Neddim zegt
Zet je toetsenbord eens van de repeat af
petroldrinker zegt
Een race? Hoe dan? Welke tegenstanders zien zij die wij niet zien dan?
maotje zegt
Een race? Hoe kun je dit klassificeren als een race? Welk bewijslast is daar voor,
leenvandriel zegt
Mooi dat je nog zo hard kunt rijden in Duitsland!
Neddim zegt
Dom dom dom
Wij Duitsers hopen dat het gauw voorbij is
Dit mag alleen nog vanwege de autolobby, maar over een paar jaar is het afgelopen