Bugatti zit beslist niet verlegen om speciale edities of eenmalige uitgaves. Maar vandaag kondigen ze aan dat er nog minstens zes aparte uitvoeringen aankomen. Bedoeld om de legende’s uit de historie van het merk te eren.
De eerste auto uit deze reeks is een Veyron Grand Sport Vitesse die wordt opgedragen aan Jean-Pierre Wimille. De Franse coureur die op 22-jarige leeftijd debuteerde in een Bugatti 37A tijdens de Grand Prix van Frankrijk (1930). Oh, en hij won de 24 Uur van Le Mans twee keer. Nu wordt hij postuum omgedoopt tot Légendes de Bugatti.
Wimille Bleu
De drie Veyrons die in zijn naam worden omgebouwd zijn te herkennen aan het naakte, blauwe carbonfiber en een lichtblauwe lakkleur genaamd Wimille Bleu. Deze kleurstelling wordt doorgetrokken in het interieur, met een logootje van Circuit de la Sarthe tussen de stoelen. Het rijkeluisequivalent van een Nürburgringsticker op je kofferklep? De uitlijning van het Le Mans-circuit komt namelijk ook terug op de onderkant van de uitklapspoiler.
Verder wordt er motorisch aan het zestiencilinderige monster niets gewijzigd. De motor levert nog steeds 1.200 pk en een maximum koppel van 1.500 Nm, de Vmax ligt nog steeds op 408,84 km/u en hij gaat ook gewoon in 2,6 seconden naar de honderd.
Pebble Beach
De onthulling van de Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse Jean-Pierre Wimille Edition – leuk voor op een typeplaatje – is op Pebble Beach, in augustus.
Of we nu even klaar zijn met de speciale edities? Welnee, Bugatti zal naast Jean-Pierre Wimille nog vijf ‘legendes’ eren met speciaaltjes. Iets zegt ons dat dit de enige manier is voor de Franse Duitsers om de lading onverkochte Veyron Grand Sports nog kwijt te raken. Of zijn we dan te cynisch?
jrk68 zegt
Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen om die hokken aan de man te brengen….
Leg mij maar eens uit wat de link is tussen die “zogenaamd legendarische” coureurs en Volkswagen.
desjonnies zegt
@jrk68:
Och kom, aan het einde van ieder model worden er toch altijd speciaaltjes gelanceerd, deze heeft zelfs een lampje in het dashboardkastje.
Is AB vergeten te vermelden net als het tankdopslot.
kaeser zegt
@jrk68: dat interesseert die rijke lui toch niet. Van een exclusieve auto een nog exclusiever uitvoering hebben, dan tel je tegenwoordig pas mee.
Neemt niet weg dat deze editie een mooie kleurstelling heeft :D
thomcarspotter zegt
weer een speciale versie..
nouja in ieder geval ziet deze niet er eens zo heel slecht uit.
2800cc zegt
Is de ene Bugatti nou nog specialer dan de ander?
Hoe moet je dat in godsnaam ooit gaan uitleggen, als je twee Bugatti eigenaren tegenkomt.. en ze denken dat hun eigen Veyron de speciaalste is?
sls63amg zegt
@2800cc: ja juist dat bedoel ik
schuifmuis zegt
@2800cc: zegt de ene eigenaar tegen de andere; “ja maar de mijne kan wel 400Km/h!”
zegt die andere; “oh oh oh de mijne ook!”
en stilzwijgend verlaten ze elkaar.
HDM zegt
@2800cc: er is maar met dit soort auto’s maar 1 de speciaalste en dat is de standaardversie.
mashell zegt
@2800cc: speciaal is een erg flexibel begrip, “frikandel speciaal” en “bami speciaal” hebben het bijzondere er wel afgehaald, het blijft hoogstens apart.
sls63amg zegt
Ik snap er niks meer van dit zullen ook wel weer van die versies zijn om weer hogere topsnelheden te bereiken want als je aan een auto denkt die boven de 400 kan denk je aan een bugatti maar tegewoordig dus ook steeds meer merken, en dat kunnen ze natuurlijk niet hebben…
schuifmuis zegt
Ze kunnen van de veyron beter een Volkswagen maken, op die manier rijdt bijna iedereen een bugatti veyron en komen zij van die handel af.
phaeton zegt
Over een Veyron kun je nooit te cynisch zijn. Het wordt, al lange tijd, met de dag triester.
Breinstein zegt
Volgens mij ben je unieker met een ‘normale’ Veyron dan met 1 van de vele special editions
desjonnies zegt
Ik voel me sneu, mijn Bugatti is Wimille Bleu
gregorius zegt
wat een hondslelijke kleur. En dan ook nog binnen in. Ach, misschien kunnen ze het aan een Arabier verkopen!
Jochempie zegt
Zanik, zanik, jank, jank, jank…. Dibs!
keesje1987 zegt
Ontzettend dik, ziet er goed uit. Helaas onbereikbaar…
Vincegail zegt
Zou wel een close-up foto van dat ‘Circuit de la Sarthe’ borduursel in de stoelen willen zien. Want het circuit tussen de stoelen kan ik niet zo goed plaatsen.
http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html
Vincegail zegt
@Vincegail: Of hier:
http://www.virtua-lm.com/lemans/history.php?y=21_28
Vincegail zegt
@Vincegail:
jrk68 zegt
@Vincegail:
Le Mans is een aantal keren van layout veranderd, ik heb ook geen idee hoe het er in de jaren 20 uitzag.
De layout van het borduursel komt op mij erg driehoekig over, een beetje zoals Spa heel vroeger. Toen ze nog echt van Tetre Rouge naar Stavelot en via Malmedy weer terug reden.
Lijkt me voor jou als Le Mans gek een leuke om dat eens uit te zoeken.
Vincegail zegt
@jrk68: Zie links naar Maisonblanche en virtua-lm. Op het circuit op de achterspoiler lijken er wel twee Arnage-Indianapolis stukken op te staan in mijn ogen en het ziet er anders uit dan de lay-out tussen de stoelen.
jrk68 zegt
@Vincegail:
Yep, die ’23 tot ’28 lay-out lijkt er totaal niet op, toen reden ze langs het vliegveld de stad in om via een hairpin weer terug te rijden naar Maison Blanche.
Als ik het zo zie lag die hairpin ergens waar nu de Mac staat.
Vincegail zegt
@jrk68: Als je de McDonalds voorbij de Carrefour bedoeld, nee. Nog een stuk verder!
Ze reden wel terug over die straat inderdaad. Avenue Georges Durand.
http://wikimapia.org/5728331/Pontlieue-Hairpin
jrk68 zegt
@Vincegail:
Dat is zeker een eind verder zeg. Thanks.
Volgens mij van de warmte, ik haal ook allerlei bocht namen doorelkaar.
fatique zegt
@Vincegail: tussen de stoelen is het Sartre circuit uit de jaren 20, dus dat kan kloppen dat je geen overeenkomsten ziet tussen die en de spoiler ;-) maar ik kan zelf ook niet goed bepalen of de spoiler klopt met de tijdsperiode, kan de bochtenparty onderin niet goed zien, daar is veel veranderd in die jaren..
Vincegail zegt
@fatique: In de jaren ’20 reden ze tot in de stad, zoals jrk68 al vermeldde. Zat toen een enorme punt aan het circuit. Lijkt niet op borduurwerkje tussen de stoelen.
Ik denk trouwens dat beide circuits (tussen de stoelen en op de spoiler) een foutje zijn van de photoshoppert van dienst en dat de uiteindelijke versies het circuit van de jaren 30 gaat voorstellen, toen JP Wimille zijn overwinningen boekte.
fatique zegt
@Vincegail: haha mijn fout, legde even niet zo snel de link tussen Sarthe en Le Mans, goedemorgen..
De spoiler lijkt meer op ’29 / ’31 uitvoering terwijl tussen de stoelen veel recenter (huidige misschien?) lijkt.. Mag hopen dat het inderdaad de photoshopper is die de fouten maakt, of ze moeten een mooi verhaaltje kunnen bedenken rondom dit mysterie..
Ter vergelijking ook nog deze link:
http://racingmemo.fr/M%20CIRCUITS%20FRANCE/LEMANS.htm
Vincegail zegt
@fatique: Linky not worky :)
Deze wel: http://racingmemo.free.fr/M%20CIRCUITS%20FRANCE/LEMANS.htm
En direct gebookmarked voor mijn Le Mans archief. Thx!
fatique zegt
@Vincegail: waar blijft die edit knop.. Maar goed, graag gedaan! Echte Le Mans liefhebber dus?
Vincegail zegt
@fatique: Hoewel ik er ergere ken, kan je dat wel stellen ja! :)
multizuiger zegt
Waarom altijd die discussies over de diversiteit aan modellen? Als je meer dan 1,5 miljoen uitgeeft is het toch geweldig dat je altijd een individueel exemplaar hebt. Waarom zouden het éénheidsworsten moeten zijn? Omdat de Golf dat ook is? Ik vindt de ontwikkeling van allerlei one-offs juist wel leuk. Toch wel een beetje vinexridder als je niet tegen verschillende modellen kan.
Vincegail zegt
@multizuiger: Niets tegen verschillende modellen. Maar als je toch 1,5 miljoen uitgeeft, bepaal je toch zelf hoe je auto er uit ziet? En ga je niet één of ander actiemodelletje kopen?
multizuiger zegt
@Vincegail: Het is geen Lidl;) Maar ach, ieder z’n ding. Persoonlijk heb ik juist liever een ‘actiemodel’ dan een standaardversie die ikzelf aan kan kleden en de actiemodellen zien er soms wel erg lekker uit. Anyway, who cares – hebben de knaken toch niet. Maar wat een machtig apparaat is het toch, 1200 pk en 1500NM, ongeacht hoe je hem zou willen aankleden.
berlinetta zegt
@multizuiger: Dat is het hem juist. Het zijn geen one-off’s. Ze komen alleen maar met speciale modellen zodat ze hopelijk sneller uitverkocht raken.
stationcar zegt
Dit hele merk is één grote grap, in plaats van een keer met een écht nieuw model te komen spammen ze actiemodelletjes de wereld in van B coureurs die 100 jaar geleden iets deden in een échte Bugatti. Wat een wansmaak. Bah. Dan is Porsche nog origineler met z’n 911 actiemodelletjes, die veranderen tenminste nog de spoiler of bumpers!
desjonnies zegt
@stationcar:
Ikzelf zal niemand die 2 keer Le Mans heeft gewonnen, het predikaat B coureur te geven.
Dat de man in de vergetelhied is geraakt omdat het in de twintiger jaren van de vorige eeuw is gebeurd, is een ander chapiter.
stationcar zegt
@desjonnies:
Le Mans nu en toen is overgelijkbaar, evenals het Bugatti van toen en nu. En om nu een coureur uit de jaren 20 op te rakelen is helemaal dwaas, maarja, waarschijnlijk zijn ze er in die zandbaklanden en China dol op…
Vincegail zegt
@stationcar: Ik heb veel meer respect voor de bikkels uit die tijd dan voor de coureurs van hedentendage. Bandjes net breder dan een fietswiel, geen stuurbekrachtiging, geen abs, zelf auto repareren langs de kant van de weg, geen onboard radio, geen…..
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat coureurs vandaag de dag watjes zijn, het zijn topsporters en fitter dan ik ooit zal zijn, maar ze hebben het wel gemakkelijker dan vroeger.
Brum zegt
Blauw carbon…. Dat kan toch niet; carbon = koolstof! Ooit blauw roet gezien?
jrk68 zegt
@Brum:
Ga eens een poosje achter een oude TDI rijden, wedden dat je het ziet….
midasracer zegt
@Brum: zal wel een kleurstofje door de hars zijn. Doet Koenigsegg volgens mij ook.
house zegt
Wat kunnen een aantal van jullie blaten zeg, en maar roepen dat et niks nieuws is of saai bla bla bla. Maar als een van jullie eigenaar was van Bugatti dan zou je ook alle mogelijkheden benutten om Veyrons te verkopen.
Maar blijf vooral blaten stelletje hypocrieten.
keesje1987 zegt
@house: Tja kun je verwachten op AB… Als het maar met VAG te maken heb begint het gedonder
stationcar zegt
@house:
Sorry voor het hebben van een mening.
Ik zal nooit meer blaten (ik voel me aangesproken). En natuurlijk zou ik als ik eigenaar van Bugatti was ook alle mogelijkheden benutten.
Zo, was dat fijn?
keesje1987 zegt
@stationcar: Snel op je pikkie getrapt zeg..
Vinny_93 zegt
legendes*
Vinny_93 zegt
@Vinny_93: lol blijkbaar is dat wat er gebeurt als je taalnazi als HTML-tag gebruikt…
appeltje zegt
Volgens mij interesseert het op den duur niemand dat een Veyron wel of geen speciale versie is… Althans,ik verwacht niet dat de restwaarde daar vanaf zal hangen. Naar dat laatste ben ik over de jaren heen sowieso wel benieuwd aangezien zelfs niemand meer een nieuw exemplaar blijkt te willen aanschaffen.
Vincegail zegt
@appeltje: Met die verschrikkelijk hoge onderhouds en onderdeelkosten mogen ze mijn portie ook aan fikkie geven….
jrk68 zegt
@Vincegail:
Fikkie????
Goed idee, steek ze daar maar in, komen ze er misschien ooit nog eens van af….
agera zegt
Dit bewijst maar eens weer waarom Bugatti zoveel moeite heeft om de Veyrons van de hand te doen. Er zijn inmiddels 100 verschillende exemplaren verschenen en nog steeds niet allemaal verkocht.
LaFerrari integendeel was helemaal uitverkocht voordat de auto uberhaupt op de markt is verschenen.
midasracer zegt
Bugatti gaat deze auto’s never nooit niet meer verkopen. Er zijn inmiddels zoveel nieuwe modellen verschenen van Pagani, Ferrari en McLaren. Ik vind het ook knap zielig dat men zich beperkt tot wat plakkertjes en een ander kleurtje. Waarom niet wat meer hardware wijzigingen? Dan kan het nog leuk worden. De Jos Verstappen editie met gritvangers, de Christian Albers special met gratis benzineslang en de Schumacher editie met een gewijzigde voorwielophanging zodat de auto spontaan uitbreekt (okay, flauwe grap maar ’t is warm).
mashell zegt
@midasracer: geen van de Pagani’s, McLarens, of Ferrari’s overtreft de Veyron. Het gaat hier niet om mobieltjes waar je in sommige kringen de nieuwste moet hebben, in de kringen van de Veyron kopers gaat het er om om het beste te hebben. Een 16 cilinder met 1200pk is toch wel even iets anders als die hybrides die McLaren en Ferrari verkopen.
davelepeef zegt
@mashell: klopt. Zulke mensen willen niet de nieuwste supersportwagen van het moment en keiharde klassieker / investering voor de toekomst maar een uitgemolken imagobuilder van een burgerlullenmerk van inmiddels 8 jaar (gokje!) oud?? Dat zal het zijn ja… Lullige is dat de gemiddelde koper ze beide kan scoren though…
replicant zegt
Ik begrijp heel goed de reacties hier.. Toch is het stiekem wel heel erg leuk om er eentje tegen te komen.. Hoe meer Veyrons, hoe groter de kans..
midasracer zegt
@replicant: mini miglia in naarden vesting heb je kans er eentje tegen te komen. Eigenaar is een vriend van de organisator en komt meestal met een deel van zijn verzameling aanzetten. Veyron, maar ook de Porsche GT, F40 en nog een paar supercars. Onwaarschijnlijk mooi evenement.
norge zegt
Dan kan Alfa ook met een speciale versie met zijn naam erop komen.