En dan zijn er mensen die de Fiat Multipla een lelijke auto vinden.
Een niet nader te noemen rappert dreunde ooit eens een inmiddels bekende oneliner op. “I woke up in a new Bugatti”. We mogen ervan uitgaan dat hij het niet over de EB 218 had. Een Bugatti waar je nog niet dood in gevonden zou willen worden.
Met dit concept gooide de Volkswagen-groep in ’99 een balletje op tijdens de autoshow van Genève. De EB 218 was een doorontwikkeling van de EB 118. Een studiemodel dat debuteerde tijdens de autoshow van Parijs in 1998. De EB 218 was een project dat VAG voor een gedeelte uitbesteedde. Zo moest ItalDesign onder leiding van Giorgetto Giugiaro het design verzinnen. VAG hield zich bezig met de technische kant van het concept.
De EB 218 was een interessante auto voor Bugatti. Er wordt immers al jaren gesproken over een Bug met vier deuren maar tot op heden moeten we het doen met luchtkastelen, vage verhalen en renders van hobbyisten.
Een kritische blik richting de EB 218 doet mij de wenkbrauwen fronzen. Geef 1999 niet de schuld. In dit jaar debuteerden prachtige auto’s in Genève. Denk aan de Mercedes CL (C215) en de Ferrari 360 Modena. Oké, laatstgenoemde is heden ten dage een gedateerde Ferrari, maar als 360 Challenge Stradale een icoon van een supercar. Genève ’99 had naast de EB 218 overigens ook een aantal andere bijzondere concepts. Ik noem een Bentley Hunaudières, Renault Avantime, Opel Speedster en de Citroën C6 Lignage.
Duurzame mobiliteit was 17 jaar geleden nog niet zo heet onderwerp. Onder de kap van de Bugatti EB 218 propte Volkswagen een 6,3 W18. Een unieke keuze voor een personenauto met vier deuren. Het blok heeft ondanks het enorme slagvolume geen indrukwekkende prestaties. 555 pk, 650 Nm aan koppel en een automatische versnellingsbak met slechts vijf verzetten. Een sprint naar de honderd ging in iets minder dan vijf tellen en de top lag op 250 km/u. Het gewicht van bijna 2,2 ton hielp zeker niet mee. Het concept beschikte overigens over permanente vierwielaandrijving. De techniek van dit systeem is afkomstig van de Lamborghini Diablo VT.
Mijn mening over het design mag inmiddels duidelijk zijn. De achterkant lijkt op een uitvergrote Lexus SC430 met een scheutje Bentley Continental. Met een lengte van 5,5 meter komt de Bug dicht in de buurt van de onlangs onthulde Vision Maybach 6. Over het interieur heb ik weinig op te merken. Een overdaad aan luxe in de typische stijl van de eindjaren negentig.
VAG koos ervoor om de EB 218 niet in productie te nemen. In oktober 1999 kwam Bugatti met het EB 18-4 Veyron Concept in Tokio. Een nieuwe auto, en dit keer ging het om een concept van een supersportwagen. We weten allemaal hoe dit verhaal eindigde. De Veyron werd uiteindelijk in productie genomen en we hebben al uitgebreid kennis kunnen maken met zijn opvolger. Zoals hierboven eerder beschreven: de plannen voor een vierdeurs Bugatti zijn na 17 jaar nog steeds vaag en onduidelijk. Verder dan een ‘misschien’ zijn we in al die jaren niet gekomen.
jules713 zegt
Schiet mij maar lek, ik vind ‘m vet. Oké, als het ontwerp nog wat was doorontwikkeld was ie waarschijnlijk mooier geweest. Ga maar eens kijken naar die Veyron concepts, die waren ook zum Kotzen.
kenner zegt
@jules713: maar deze heeft wel de veyron koplampen. Vag › recycling
Davidov zegt
@jules713: Ik vind de huidige Veyron ook om te kotsen…
123bat zegt
Ziet eruit alsof ze bij het ontwerp de vele wondere mogelijkheden van de passer aan het uitzoeken waren: Jeminee wat een bolhoed!
Kan zo naast de Mazda 121 (mét berenvelgen!), die ik overigens wel echt geinig vind.
gieltj zegt
@123bat: @meneerjunior heeft er zo’n 121 gehad, reed heerlijk ? zonder beren velgen dan..
gieltj zegt
@gieltj: vraagteken hoort er niet tussen
geertjan zegt
@123bat: Ronal Teddy’s, geniale kerel die zulke velgen bedacht heeft!
benvan zegt
Ik was hem nog niet vergeten. Smaken verschillen, maar deze kan ik zeer zeker smullen.
granlusso zegt
@benvan: Ik kan ‘m me ook nog goed voor de geest halen. Niet uit die tijd zelf, maar er wordt nog regelmatig naar verwezen in automedia.
wijsneus zegt
Wel leuk om te zien dat bepaalde stijlelementen de Veyron wel hebben gehaald. Zie bijvoorbeeld die koplampen.
ehnl zegt
Dit is uiteindelijk als Bentley de markt opgeschopt…
VeniVidiVici zegt
@ehnl: Nou, ik vind het ergens ook wel een Maserati Quattroporte met hangkont en Veyron koplampen. De Bugatti EB112 schijnt wel de verkoopmarkt gehaalt te hebben.
ehnl zegt
@venividivici: Mijn opmerking was niet echt serieus bedoeld, maar ik vond hem op die foto schuin van achteren erg op een Bentley lijken, en aangezien dat merk ook onderdeel uitmaakt van de Volkswagen Group…!
mercedesclk350 zegt
@ehnl: De achterlichten zitten op de Continental (2003-nu nog volgens mij) of in ieder geval lijken ze er heel erg op.
horza zegt
Van voor zie ik een Skoda Superb en een Z3. Van achter lijkt het een New Beetle.
Laat die sedan maar zitten. Daar hebben ze Bentley voor…
krokant zegt
Vind het wel een mooi ding. Kan het zijn dat ik deze drie jaar geleden bij VA-Welt in Wolfsburg heb zien staan?
volvo-s60-adept zegt
Heerlijke autotijd, ‘de jaren 90′. Toen moest je ’t doen met de plaatjes in een verfomfaaide AutoWeek/Bild/whatever, waren dit soort concepten dus uiterst mysterieus.
Nu hebben we de Google-reflex.
tjvisserman zegt
een beetje maybach stylo, ik vind de 6 uitlaatpijpjes wel keihard
porker zegt
@tjvisserman: waar zie je die 6 uitlaatpijpjes?
shibby zegt
Ik had deze nog wel wat langer willen vergeten…
W115 zegt
Dus daar had de 159 zijn koplampen vandaan. Interieur oogt erg Italiaans. Had het ook wel geloofd als er lancia op stond.
mashell zegt
Degene die de kentekenplaat op het witte model plakte had het al door, ay…
leemster zegt
Een riem??? Geen ketting ??
SimonMc zegt
@leemster: multiriem en distributieriem zijn 2 heel verschillende dingen.
thesis zegt
Vergeten maar niet vergeven
FieRo zegt
Doei! Nog lelijker als de rest van dat merk. Na de EB110 dan..
FieRo zegt
@fiero: als=dan
papa zegt
Iemand de coupe in de gallery ontdekt? Niet dat die veel fraaier is…
moveyourmind zegt
Ik vind het wel een markante verschijning, met die hoefijzervormige gril, motorkap die hoger ligt dan de spatborden, en de sterk aflopende achterkant.
Als S-type rijder kan ik dat enigszins nuffige voorkomen wel waarderen. Er zitten wel wat gelijkenissen tussen:
http://www.cariconics.com/wp-content/uploads/Jaguar-S-Type-R-E-02-1280×854.jpg
Alleen heeft Jaguar bij de S-type de daklijn heel sterk laten aflopen, waardoor je achterin niet zo te kijk zit. Die hoge achterste zijruit bij de Bugatti vind ik het ontwerp verstoren.
Maar het interieur maakt alles weer goed. Echte nineties chique met al die meters Alcantara. Lekker zacht zoals de Hardcore House in die jaren ook niet keihard maar Happy was…
viezefreddyw zegt
@moveyourmind: Ik moest ook gelijk denken aan de Jaguar S-Type. Ik vind deze concept wat hebben van drie verschillende auto’s. Dus de S-Type, een Bentley Continental Flying Spur en de Lancia Thesis.
henk123456 zegt
En profiel vanaf de a-stijl lijkt ie op een Panamera. Ook de lijn van de ramen komt overeen. Schuin van achter zie ik er ook een Panamera in, dus de kosten van het ontwerp zijn er wel weer uit gehaald :)
siebren zegt
Ik sta vooral te kijken van die W18. 3 banken met 6 cilinders onder een hoek van 60 graden
reistje zegt
@siebren: same, nooit geweten dat vag ook geëxperimenteerd heeft met een traditionele w-motor.
rob5nismo zegt
Ook al de C die zo aanwezig is bij chirion of hoe dat ding ook heet
pinut187 zegt
Ik vind hem niet eens onaardig.
seegie zegt
Leuk! In Monaco rijden er twee
Esprit_de_Flandre zegt
Tsss, vergeten. Helemaal niet.
Waarom niet in eens een overzichtsartikelje over Bugatti-onder-VAG? Dus EB118, EB218, 18/3 Chiron en 18/4 Veyron? Plus de productiemodellen natuurlijk.
http://www.picautos.com/images/bugatti-eb-118-02.jpg
matt_murphy zegt
Just horrible. But interesting how the face carried over to the Veyron.