Goed nieuws voor Michel Perridon: hoewel Volkswagen minder belangrijke projecten stopt of uitstelt na dieselgate, lijkt de Bugatti Chiron de dans te ontspringen. Maar waarom?
Een van de eerste uitspraken van de kersverse Volkswagen CEO Matthias Müller was: “we zullen alle geplande investeringen onder de loep nemen, en alles wat niet vitaal is voor het bedrijf, zal worden gecanceld of uitgesteld.” Flinke woorden, die meteen het ergste doen vrezen voor Bugatti-opvolger Chiron. Een exclusieve sportwagen, die klauwen met geld kost en daarom vooral een prestigeproject is, zou je nu niet direct als ‘absolutely vital’ omschrijven.
Toch lijkt de Chiron er gewoon te komen, zo zou Bugatti hebben gemeld aan Jalopnik. De belangrijkste reden zou zijn dat de Chiron toch al zo goed als af is. De eerste exemplaren zijn al verkocht en we kunnen ons voorstellen dat VW er alleen maar bij gebaat is om iets van die miljarden aan ontwikkelingseuro’s terug te verdienen door wat wagens te bouwen en te verkopen.
hummer95 zegt
Inderdaad. Gewoon mazzel voor Bugatti dat dit niet een paar jaar eerder naar buiten is gekomen.
berlinetta zegt
@hummer95: Eigenlijk maakt dat voor “Bugatti” helemaal niks uit, want Bugatti is niets meer en niets minder dan VW dat opereert onder de Bugatti-vlag.
bmwm4 zegt
@hummer95: hoezo mazzel? paar jaar terug had ze het een heel stuk minder gekost.
991gt3rs zegt
No shit..
motoragent zegt
@991gt3rs: Zo vanzelfsprekend vind ik het niet. Een prestigeproject waar eigenlijk alleen maar verlies op wordt gemaakt, als de ontwikkeling nog niet zo ver gevorderd was hadden ze het hele project gewoon stil gelegd, daar twijfel ik niet aan.
991gt3rs zegt
@motoragent: Daarom, de auto is al (bijna) af. Een aantal maanden ontvangen ze al klanten die er eentje kunnen bestellen. Als ze dit doen dan zitten ze al in een ver gevorderd stadium. Dan kost het een stuk meer om het stil te leggen.
ghost zegt
@motoragent: waarom niet gewoon verkopen voor de ‘echte’ prijs ipv met verlies. Je bent toch al rijk als je dit kan kopen.
motoragent zegt
@ghost: Wat is die echte prijs dan? De prijs van één Bugatti is veel hoger dan dat de productie/materialen/arbeid zelf kost.
ghost zegt
@motoragent: de exacte echte prijs weet ik niet maar gezien de veyron die verkocht werd voor 1 miljoen ex belastingen, was het zo dat er voor elke verkochte veyron verlies werd gemaakt. Bij de chiron niet anders. Lijkt me dat je eerder moet denken aan een prijs van een Lykan Hypersport.
motoragent zegt
@ghost: Dat er verlies wordt gemaakt komt alleen door de ontwikkelingskosten. Met elke verkochte Veyron/Chiron komt er extra geld in het laatje, maar niet genoeg om die hoge ontwikkelingskosten te compenseren. Des te meer ze maken, des te lager het verlies zal zijn. Door de prijs nog hoger te maken zullen er toch wel wat potentiele klanten afhaken. Daar moeten ze een beetje een balans in vinden. Als je ziet hoe lang het met de Veyron heeft geduurd voordat ze allemaal verkocht waren denk ik niet dat er nog veel meer uit te halen valt.
jvthof zegt
De motorische r
philipf zegt
Lekker dan!
bietje zegt
Terugverdienen ??
http://static.autoblog.nl/images/wp2013/europes-biggest-loss-making-cars.jpg
berlinetta zegt
@bietje: Als ze helemaal niks verkopen, is de schade alleen maar groter.
Esprit_de_Flandre zegt
@berlinetta: Nee.
Als je niets verkoopt, ben je alleen kwijt wat er al in zit. Als je wel verkoopt, maak je extra kosten per verkocht stuk en dus extra verlies…
gtwillem zegt
@Esprit_de_Flandre: Is dat niet afhankelijk welke kosten groter zijn?
Als de ontwikkelingskosten 300 miljoen bedragen. En de verkoopprijs per auto 1 miljoen is. En als de verkoopkosten 50.000 euro per auto zijn. Dan is het het toch beter om ondanks het verlies de auto’s alsnog te verkopen?
Ik weet: ontwikkelingskosten zullen ongetwijfeld hoger uitkomen. Vraagprijs eveneens. Maar de verkoopkosten voor dat laatste stukje zullen toch niet zo hoog zijn? Of zie ik iets over het hoofd?
berlinetta zegt
@Esprit_de_Flandre: Maar ze kunnen dan nog altijd een deel van de kosten terugverdienen. Of de verkoopkosten moeten al hoger zijn dan de opbrengst. Dat lijkt me niet het geval te zijn. Bovendien gaat het niet alleen om geld. De Chiron dient ook als een uithangbord voor VAG. Tevens kan het mooi even de aandacht afleiden van het dieselschandaal.
Esprit_de_Flandre zegt
@gtwillem @berlinetta: Ik heb het niet over ‘verkoopskosten’ maar over productiekosten.
Ontwikkeling is sowieso al gebeurd, dus die laat ons zeggen een miljard is al weg. Daar houden we dus even geen rekening mee.
Maar daarmee zijn er nog geen stukken gemaakt en in elkaar gezet. Ongeacht hoeveel het gekost heeft om de spoiler te ontwikkelen, is er een kost om die te maken. Als dat 2000 euro is, en je kan hem maar verkopen voor 1000 euro, maak je verlies. Per stuk. Als alle onderdelen samen plus montage ervan 2 miljoen kost en je kan het geheel maar verkopen voor 1 miljoen, verdien je niets van de ontwikkelingskosten terug en maak je het gat alleen maar groter.
Denk niet dat dit onrealistisch is. Reeds eerder waren er bij diverse merken modellen waar op toegestoken werd per exemplaar. Nu hoeft dat bij Bugatti niet zo’n probleem te zijn als bij bvb een Golf…
clarkson zegt
@bietje: Ik neem aan dat de ontwikkelingskosten duurder zijn als de productie. Ze moeten nu gewoon zo veel mogelijk geld terug gaan krijgen door de verkoop. Ze hebben geen weg meer terug anders gooien ze verschrikkelijk veel geld weg.
Dizono zegt
@bietje: Biggest loss per vehicle is inclusief ontwikkelingskosten. Dus niet noodzakelijkerwijs dat de productie an sich duurder is dan de verkoopprijs. Sterker nog, dat is hoogst onwaarschijnlijk. Dus die 1.7 miljard van de Veyron smeren ze liever uit over 450 dan over 250 auto’s. Zelfde geldt voor de Chiron. Die ontwikkelingskosten zijn al gemaakt, dus dat smeren ze het liefst over zo veel mogelijk auto’s uit.
mrB zegt
@bietje: Bij de Veyron zijn het vooral de ontwikkelingskosten. Ga er maar vanuit dat een hoop techniek is door ontwikkeld en die loss per vehicle voor de chiron enorm naar beneden gaat. De total loss van Bugatti zal denk ik niet verminderen, maar zeker niet 2x zo groot.
Als ze geen Chiron’s gaan verkopen kunnen ze bij total loss er direct 1,5 miljard (give or take) bij doen.
Desalniettemin heeft @hummer95 gewoon gelijk, geluk voor Bugatti dat de auto al klaar is.
marv46 zegt
Ze hebben het toch ook over “geplande investeringen”, ik gok dat de Chiron al een aardige tijd voorbij de fase van plannen is.
Op een bepaald moment komen ze in het ontwikkelproces toch op een punt waarop de meeste kosten al gemaakt zijn. Als je over zo’n punt heen bent is het zelfs na de dieselgate een verstandige keuze om met een project door te gaan, gezien je dat reeds geïnvesteerde geld anders immers toch maar weg gooit.
clarkson zegt
Zo’n project als dit kost miljarden om te ontwikkelen. Dus het lijkt me vrij logisch dat ze nu door moeten gaan. Ze kunnen nu juist geld gaan binnen harken met de verkoop.
ahs1979 zegt
En volgens mij is een groot deel van de ontwikkelingskosten al ten tijde van de Veyron gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat Bugatti helemaal “from scratch” begonnen is met de ontwikkeling van de Chiron.
schuimbekje3 zegt
Leuk marketingpraatje dat zo’n ontwikkelings traject miljarden kost.. Misschien leuk voor de autobladen, leuk voor de belastingdienst, leuk voor het image van de duitse automobiel industrie maar ik geloof er geen bal van.
Stel dat je een team van 100 man erop zet (groter werkt niet, zie F1 wat ook een niche markt is). En stel dat die allemaal top money verdienen a 100.000 euro per jaar. Dan ben je 10 miljoen kwijt aan menskracht. Heb je nog steeds geen deuk geslagen in je miljardje. Volkswagen staat bekend om sjoemelen, maar ook om recyclen. Ze hebben eigenlijk nooit iets zelf uitgevonden alleen copy paste van andere en dan een sausje er overheen gegooid, of gewoon gekocht van bedrijven als Bosch. En kijk verder naar de gewone takken van sport. De basismallen voor Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, allemaal hetzelfde. En een nieuwe ‘bodykit’ ontwikkelen kost niet zoveel tijd/geld. Onderdelen zijn ook nog eens 60 tot 90% hetzelfde binnen dezelfde series.
Dus de bugatti zal grotendeels hetzelfde zijn met iets als dat de Audi RS hetzelfde is als de Lamborghini
Michiel1 zegt
@schuimbekje3: alleen al de fabriek, productielijn en het marketing gedoe kosten miljarden…
laat staanbde jaren van R&D, oja en een ton per jaar voor die onderzoekers?? reken maar 3x dat, en dat voor 10 jaar lang….
Verder is de veyron van de grond af compleet nieuw dus een paar miljard zit je zo aan hoor
480turbo zegt
Ff lekker offtopic weet iemand wanneer die nieuwe bugatti vision in GT6 speeelbaar is ?
postzegel zegt
Eigenlijk is het dus vooral jammer voor de onderkant van de markt; experimenten zoals de XL1 en de twin-up. De E-polo. De CNG golf. Allemaal leuke projecten die geld kosten. Dan maar niet investeren en saai standaard spul stampen. Een Golf 8 & 9 allemaal op t zelfde MQB platform. Geen uitwassen. Geen concepten die productiestadium bijna bereiken. Maar alleen visies. En standaard massa draaien.
gokartmozart zegt
leuk ding 8 led units als dagrijverlichting maar hoeveel componenten zijn echt nieuw in Veyron mk2?
rolov zegt
@gokartmozart: dat is de hamvraag. En wie trappen erin om een te kopen? Ik geloof nooit zoveel als in de Veyron.