![Chiron versus Veyron](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/chiron-versus-veyron.jpg)
Bugatti presenteerde in Genève haar nieuwe hypercar, de opvolger van de Veyron. Maar hoe nieuw is die Chiron eigenlijk?
Nee, natuurlijk ontwikkelde Bugatti de Chiron niet vanaf een leeg vel papier. De auto leunt sterk op de Veyron, wat de ontwikkelingskosten flink drukt. Winst heeft VAG namelijk nooit gemaakt met de Veryon en dat moet met de Chiron gaan veranderen. Niet alleen omdat deze nóg duurder is, ook omdat de auto een stuk goedkoper te ontwikkelen was. Daarnaast wil Bugatti ook meer exemplaren gaan bouwen: 500, daar waar ze van de Veyron met moeite 450 exemplaren wisten te verkopen. Waarom VAG zo hoog inzet? Denken ze echt dat de Chiron zoveel beter aanslaat, of zou lager inzetten vooral gezichtsverlies zijn? Wij weten het niet, we hopen alleen dat we over twee à drie jaar niet elke twee weken worden lastig gevallen met een nieuwe Special Edition.
Bugatti heeft haar best gedaan de Chiron een heel andere uitstraling te geven dan de Veyron, maar wie goed kijkt ziet dat de auto’s wel enkele onderdelen delen. Zo lijken de voorruit en de zijruiten één op één overgenomen en ook de vorm van de deuren lijkt sterk overeen te komen. Bij de Chiron zijn ze aan de onderzijde iets anders gevormd, waarschijnlijk is het frame gelijk en het plaatwerk nieuw. Onderstaand plaatje toont de monocoque en subframes van de Veyron en ik heb het vermoeden dat daarvan het nodige ook in de Chiron te vinden is. Bugatti heeft nog geen plaatjes van het chassis vrijgegeven, dus uitsluitsel kan ik er niet over geven.
Ook technisch zijn de auto’s natuurlijk sterk aan elkaar verwant. De 7993cc-metende W16 met vier turbo’s uit de Veyron ligt ook achterin de Chiron. Dit blok leverde in de eerste Veyrons 1000 pk, wat later voor de Super Sport en de Grand Sport Vitesse werd opgeschroefd tot 1200 pk. In de Chiron levert het blok liefst 1500 pk en die vermogenswinst is vooral te danken aan een verbeterd luchtinlaattraject in combinatie met betere koeling.
Hét grote probleem van de Veyron was namelijk dat vorm van de auto al vaststond, net als het prestatiepotentieel (een top van 400+ km/u), maar dat de techniek nog niet geheel uitontwikkeld was. Vooral de koeling bleek een groot probleem, in totaal waren er 10 radiatoren nodig en ook dat hield nog niet over. Het aantal is niet veranderd in de Chiron, de plaatsing wel. Per minuut wordt er ruim 750 liter koelvloeistof door de radiatoren gepompt. Niet dat er zoveel vloeistof aanwezig is overigens, het maakt per minuut dus meerdere rondjes door het koelsysteem.
Er kan ook meer lucht (en dus brandstof) de cilinders in door een verbeterd luchtinlaattraject en andere turbo’s. De vier turbo’s werkten paralel op de Veyron -één turbo per vier cilinders, goed te zien op onderstaand plaatje- maar staan in een seriële opstelling in de Chiron. Onder de 3800 toeren per minuut wordt de lucht per acht cilinders gecomprimeerd door één turbo, boven dat toerental zal de lucht nog eens verder worden samengeperst door de tweede turbo. Daardoor neemt de temperatuur van de turbo’s flink toe en daar komt de verbeterde koeling weer om de hoek kijken. Om even een idee te geven wat voor megasucker die Chiron is: per minuut kan de auto 60.000 liter lucht door zijn turbo’s de cilinders in persen!
Een kleinere, maar niettemin belangrijk verschil met de Veyron zit hem in het uitlaattraject. Het titanium-uitlaatsysteem van de Chiron geeft minder weerstand doordat de katalysatoren een stuk groter zijn dan voorheen. Die 60.000 liter lucht moet er natuurlijk ook weer uit!
Natuurlijk zijn er nog meer verschillen, zoals de grotere remmen, goedkopere banden en vernieuwd interieur. Alles bij elkaar kun je stellen dat Bugatti de Veyron eens goed heeft bestudeerd en alle tekortkomingen grondig heeft aangepakt, zonder een compleet nieuwe auto na te streven. En dat is ook helemaal niet erg trouwens, er is al veel moois voortgekomen uit evolutie.
Specs Veyron vs Chiron
Veyron | Chiron | |
---|---|---|
Motorinhoud | 7993cc | 7993cc |
Aantal Cilinders | 16 in W, 4 turbo's | 16 in W, 4 turbo's |
Pk | Standaard: 1001 Supersport: 1200 | 1500 |
Gewicht | Standaard: 1880 Kg Supersport: ~1830 Kg | 1995 Kg |
Topsnelheid | Standaard: 407 km/h Supersport: 431 km/h | 420 km/h, begrensd |
0-100 km/h | Standaard: 2.46s Supersport: - | <2.5s |
0-300 km/h | Standaard: 16.7s Supersport: 14.6s | <13.6s |
Geen fan van de achterkant maar voorkant is mooi!
@murica: ik vind de achterkant gewoon strak is niks mis mee
Niet alleen grootverbruiker in benzine maar dus ook in zuurstof. Ongelooflijk dat je als merk dit maakt terwijl je zoveel problemen hebt…
@henkhupelschoten: tja, de Chiron was ten tijde van het uitkomen van dieselgate al zo goed als af en moet juist helpen om de verliezen die op de Veyron zijn gemaakt te beperken.
@henkhupelschoten: Ik denk dat de ontwikkelingskosten voor de Chiron al grotendeels waren gemaakt voordat het hele sjoemelgebeuren bekend werd. De Chiron niet lanceren zou dus alleen maar meer geld kosten.
OT: nogmaals hulde voor deze artikelen. Voordat die veranderende foto kan ik waarderen.
De Chiron is dus een verbeterde versie van de Veyron met een ander design. Over het design gesproken: echt mooi kan ik het niet noemen, maar het is wel een verschijning zeg. Ik vind alleen de achterkant helemaal niet passen bij de rest van de auto.
Zo in het zwart op de persfoto’s vind ik hem toch wel mooi, alleen over de kont ben ik nog niet helemaal uit… Voor de rest is het natuurlijk mooie techniek, maar volkomen over the top.
Ik vind hem 10X mooier geworden!
@dutchcorvette: 10x 0=0
Leuk die vergelijkingsartikelen!
Wat is dat interieur van de Veyron snel oud geworden, zeg.
@dikdraak:
Nee joh, juist nog hartstikke mooi! Kan nog jáááren mee.
Sierlijk en elegant. Zit niks te veel of te weinig op en aan.
Dat nieuwe is binnen een jaartje of twee al niet meer leuk meer, met al die drukdoenerij.
@Rob: Kan het niet anders zeggen! Briljant interieur in mijn ogen, niet teveel poespas geen schermpjes en schitterend afgewerkt!
@remylahaye:
Precies het juiste gehalte decadentie ook.
Jup, als ze willen bij VAG kunnen ze hele mooie dingen maken. Beetje jammer dat je het dan direct een miljoentje of twee kost, maar goed ;-)
@Rob: Ik vind het ook prachtig. Prachtig door eenvoud wel te verstaan.
De koplampen zijn het meest op vooruit gegaan
@lexusfan: De kloplampen vind ik juist een van de grootste afknappers.
1 kuub per seconde !!
Dan moet je idd wel 420 kunnen rijden om de omgeving niet vacuüm te zuigen ..
Een zwarte graag.
Maar zo ontwikkeld VAG al zijn auto’s toch?
Iemand die weet wat een normale auto aan lucht hapt en koelvloeistof pompt per minuut? Ff voor de vergelijking.
@branko:
MotorInhoud X toeren = ..
@lincoln: Wel even delen door twee.
En dan heb je alsnog een basisformule die nogal wat info mist.
@reistje:
Yep .. Klopt ..
@lincoln: delen door 2. Een 4 takt maakt slechts elke 720 graden een inlaatslag. Zo telt een 4 cilinder elke 360 graden slechts 2 inlaatslagen.
@WoutH:
Ja joh .. Nou weet ik het wel ..
@lincoln: bij een atmosferische motor en bij 100% spoeling.
En dus de eerder genoemde /2, maar die snapte je al.
Ik kijk nu al uit naar al die waanzinnige kleurstelling die gaan komen van dit ding. Hopelijk zijn alle klanten prettig gestoorde mensen die niks te gek vinden.
L’or Blanc, Villa d’Este en Bernar Venet achtige toestanden; laat maar komen!
Proficiat aan alle engineers die dit mogelijk maken, cijfers om erbij te duizelen!
Een zuurstofflesje bij je hebben voor als de chiron voorbijzoeft is dus een must geworden..
Alleen de koelvloeistof al is sneller dan mijn auto.
Het is dus een nieuwe auto zoals Audi te werk gaat… Veel hergebruik en veel marketing en een hogere prijs.
Dankzij die prijs denk ik dat dit weer leuren tot we er ziek van worden wordt. Erg duur en waarom zouden klanten de Veyron niet moeten en deze opeens wel?
Misschien moeten ze gelijk maar de Supersport introduceren om Koenigsegg voor te blijven. Wellicht dat het helpt.
Hopelijk rijdt het ding leuker dan de Veyron en worden ze ook daadwerkelijk gebruikt door de eigenaren. Niet omdat ik er zo graag eentje tegenkom, maar omdat kopen voor de opslag wel een heel triese besteding van 2,5miljoen is.
@w0o0dy: Je hebt wel een punt. De Veyron raakten ze na loop van tijd niet meer aan de straatstenen kwijt dus de vraag is waarom dat bij de Chiron wel gaat lukken.
Tevens was de Veyron bedoeld als prestigeproject en ik ben van mening dat het toen inderdaad een technologisch hoogstandje was. Nu blijkt dat zelfs een dwerg als Koenigsegg een snellere auto kan bouwen met vernieuwende techniek, is het “prestige-gedeelte” er ook wel vanaf bij mij.
750 liter koelvloeistof p/m..even ter vergelijking dat is 75 emmers per minuut
@janmetdelangeachternaam: of 3.000 blikken Red Bull!
@bierbuik: had gezien jouw naam toch wel wat anders dan red bull verwacht
@janmetdelangeachternaam: je hebt helemaal gelijk, een herkansing;
104 kratten bier
1.500 halve liter blikken of
3.000 draaidopjes verdeeld over 500 sixpacks
die koplampjes is wel heel erg Alfa 159
Inspiratieloos, jammer dat die Duitsers het in handen hebben gekregen, laat zo’n merk dan gewoon met rust en herinner dan alleen de goede oude tijd!
@sbmmaxx: Hoezo? Met al die milieu-eisen en wetten vind ik het juist heerlijk dat er nog zulke auto’s worden gemaakt. Hier gaat je hart sneller van kloppen.
Dus jij hebt liever auto’s als de zoveelste Porsche 911.
@michaelcorleone: Ben het met je eens dat het goed is dat er nog hypercars gemaakt worden. Maar daar houdt het op. Dit ding is een knap staaltje techniek, maar het is aangewend om een auto te bouwen voor klanten die de behoefte voelen om van de daken te schreeuwen dat ze de snelste en duurste hebben. In een rechte lijn op het gas gaan staan en het hardste gaan. Nou, joepie. Dat is dus drie keer leuk. Met passie voor autorijden heeft het niet veel te maken. Daarom word ik juist een beetje treurig van dit soort dingen. Vooral als je beseft waar het echte Bugatti vroeger voor stond.
@stradale888: Ik snap dat dus niet, Bugatti heeft toch nooit geroepen dat de Veyron of Chiron de beste circuitauto is of hoge ogen gooit om de beste rijdersauto te zijn?
De Veyron of Chiron is juist uniek omdat het de enige is in zijn soort, een zeer luxe en comfortabele GT die absurde snelheden moet behalen. Juist daarom bijzonder deze staat torenhoog alleen aan de top. Bugatti roept alleen dat de Veyron/Chiron als dagelijkse auto ingezet kan worden 365 dagen in het jaar in zelfs extreme temperaturen.
Echte Bugatti van vroeger is ook een vaag begrip naar mijn mening. Alles en iedereen verandert zo ook autofabrikanten. Porsche bouwt SUV’s en dankij de Panamera en de Cayenne gaat het goed met Porsche, Bentley doet dat ook en zelfs Rolls gaat SUV’s bouwen. Of wij kleden nu ons toch ook heel anders dan vroeger?
Ondanks (kleine) overeenkomsten tussen auto’s als de Chiron, Agera en deels de Huayra zijn de verschillen tussen deze auto’s nog groter. Daarom hoop ik dat deze auto’s worden gemaakt en het niet alleen draait om Ferrari, Porsche en McLaren.
@michaelcorleone: Nee, precies. Dat heeft Bugatti nooit geroepen en dat is juist waarom ik me persoonlijk niet tot dit soort auto aangetrokken voel. Waar het huidige Bugatti voor staat en wat ze niet met onverdeeld succes ten uitvoer brengen (zo makkelijk was het immers niet om die Veyrons te slijten), spreekt mij dus niet aan. Pagani hoort in een heel andere categorie thuis. Ook engineering van zeer hoog niveau, maar wel met het doel om auto’s te bouwen die je kippenvel bezorgen. Horacio Pagani is eigenlijk een hedendaagse Ettore Bugatti, een kunstzinnige artisan met een voorliefde voor lichtgewicht sportiviteit.
@michaelcorleone: oh sorry nee die vind ik ook niet meer zo geniaal als dat ze waren. De VAG groep is gewoon een ordinaire geldfabriek geworden en doen geen moeite meer om mooie auto’s te bouwen waar iets van ziel in zit
@sbmmaxx:
Wat is jouw persoonlijke binding met het merk Bugatti dan precies ??
@lincoln: de type 30 en dat soort waren echte Bugatti’s naar mijn mening mooie spaakwielen en puur om te zien, tijden veranderen maar alles moet alleen maar meer.
Dat doen ze bij Lambo en Bentley ook al, alles raakt zijn oorsprong kwijt. Dat vind ik gewoon erg jammer.
Is het gewicht nog significant gedaald trouwens?
@donvliet: in het artikel met de vergelijking met de Regera stond dat hij 1.995Kg weegt, hij is dus nog zwaarder geworden…
@donvliet: Nee, juist ~150kg meer…
Elk merk uit de groep heeft in 20 jaar al de eer gehad om dit design als concept te mogen gebruiken en dan nog zijn de ontwikkelingskosten hoog ;-)
Goed gespot AB… de ‘hardpoints’ lijken inderdaad hetzelfde by de Chiron als bij de Veyron. Niet heel erg verbazingwekkend uiteraard: een platform als die van de Veyron ontwikkelen is veel duurder dan je er ooit uit kunt halen met 1 model, en ik geloof niet dat ze binnen het VAG concern deze hele speciale platform met veel andere modellen kunnen delen.
Het zou ook best kunnen dat ze hiermee ook een boel toelatingstests achterwege kunnen laten, wat bij kleine series als bij de Chiron best een heel groot voordeel is.
Uiteraard is de W16 een doorontwikkeling van de vorige (hey, wat is de startdatum van de 6.75 liter motor van Bentley eigenlijk?), en de body is dus blijkbaar ook een doorontwikkeling van de Veyron. So what?
1500pk, 1600nm, 2.3s naar de 100 en pas stoppen bij 460 km/u… ik teken ervoor hoor, zelfs in een doorontwikkeld Veyron chassis.
Prachtige auto met een heerlijke achterkant met een prachtig afgewerkt interieur. Heerlijk in alle comfort en rust moeiteloos 400+ km/u kunnen rijden met een nog mooier techniek. Ja het is nodig voor de koeling, en dat die op lange termijn mee moet gaan (heel)
Gewicht is geen probleem want dit is geen hardcore pure hypercar, de Chiron heeft het beste van twee werelden inzich.
De Chiron is een mooie auto, maar of bugatti 500 klanten gaat vinden?
Denk het niet.
Ik hoop echt dat de SuperSport de vin van de Gran Turismo vision concept krijgt. Dat maakt hem wel af. De voorkant is lekker agressief, daar steekt de achterkant in mijn ogen nu een beetje flets bij af.
Maar de windtunnel zal het vast niet met mij eens zijn.
Ook zelfde wielbasis en spoorbreedte? De klanten moeten dus eigenlijk het dubbele betalen voor een facelift ghegheghe
Veel mooier dan een Veyron. 1500pk… Kwijl…
Jeetje wat is die mooi in het zwart.
De Veyron en Chiron zijn beide prachtig maar doe mij maar een EB110 SS, met die geweldige quadturbo V12
Chiron ten allertijde
De Veyron is in verhouding met die lompe velgen en dat ronde design meteen een oude auto naast deze nieuwe Bug. De EB110 vind ik wat dat betref goed mee komen!
2 lelijke zwaargewichten, waarvan alleen de techniek nog ‘interessant’ is.
0-300 in een krappe 14 seconden.. Een boterham beleggen duurt nog langer. Ben benieuwd hoe dat is!
Het kan aan mij liggen, maar de velgen vind ik een beetje OPC achtig. Verder mooi stukje techniek neergezet, lekker over de top maar niet eens zo gek ding.
Idd astra en insignia opc velgen op de Chiron…