Een halve kilo per kilometer. Dat is bijna gewoon knap van de Bugatti Chiron Type 50S.
De Bugatti Chiron is nu al een beetje op leeftijd aan het raken. Nu maakt het bij supercars ietsje minder uit, maar dan nog. De Chiron werd in 2016 geïntroduceerd en inmiddels is het 2024. 8 jaar verder. U begrijpt dat ze in Molsheim hun tijd nemen o die 500 exemplaren te bouwen.
Ondanks dat die 500 klanten allemaal een ding gemeen hebben (ze zijn allemaal steenrijk), zij het ook allemaal unieke mensen. En ja, unieke mensen willen allemaal een unieke Bugatti Chiron. Je kan niet aankomen met een Bugatti Chiron Corporate Lease Edition met groot navigatiescherm, aftermarket carkit en tennisbal op de trekhaak.
Bugatti Chiron T50S
Daarom is er deze Bugatti Chiron T50S. En nee, dat is niet een hoedtik naar Gordon Murray’s GM T50. Nee, het is een hommage aan een legendarische Bugatti uit de tijden dat het nog écht Bugatti was: de Bugatti T50.
Natuurlijk is de link wel heel erg vergezocht, maar niet minder leuk. Want kijk, de Bugatti Chiron T50S heeft namelijk een gaasgrille met een ‘5’ erin en verrek, dat heeft de originele Bugatti T50S ook! En check de de bijna identieke deuren, ook beide met een ‘5’ erop.
Het is wat dat betreft een gevalletje Dexter & Action Hank: niemand kan ze uit elkaar houden. Het gebruik van de kleur zwart is niet zonder reden. Normaliter raceten teams in de nationale kleuren, maar omdat de Franse overheid Ettore Bugatti niet sponsorde, kleurde hij de auto’s zwart.
Het origineel
De Bugatti T50S is een echte Bugatti uit 1929. Zo’n auto voor mannen die geen honing eten, maar op bijen kauwen. Met deze auto werd dan ook daadwerkelijk geracet. In dit geval is de T50S voorzien van een 5.8 liter achtcilinder lijnmotor met mechanische compressor. We hebben nu al medelijden met de ellenlange krukas. De motor leverde in 1929 een maximum vermogen van 250 pk.
De Bugatti Chiron Type 50S is voorzien van een 8 liter W16 met vier turbo’s. De basis is de Chriron Super Sport, dus met 1.600 pk, waarmee je 439 km/u kunt halen. Gezien het unieke karakter van de auto zou het ons ook niet verbazen dat de auto ooit in de buurt gaat komen van de waarden. Dit soort auto’s gaan namelijk vaak rechtstreeks de verzameling in. Dan kun je mooi kijken naar alle speciale details van deze T50S, zoals de tekening in de deuren en onder de spoiler.
Verbruik Bugatti Chiron Type 50S
Wel leuk, omdat het moet van de EU, kun je bij elke afbeelding lezen wat het verbruik is van de Bugatti Chiron T50. Dat lijkt mee te vallen met 1 op 21,47. Of wacht, dat is 21,47 op 100 km. Dat is 1 op 4,6. En dat is het gemiddelde verbruik, in theorie! De CO2-uitstoot is dan ook niet mis. We praten weliswaar over grammen, maar 486,72 gram CO per km is bijna een halve kilo per kilometer.
Dat probleem zul je met de opvolger niet hebben. De wordt namelijk vervangen door een nieuwe Bugatti. Deze zal geen W16, maar een V16 krijgen. Om de uitstoot te beperken is die dan voorzien van enkele elektromotoren.
Meer lezen? Dit zijn hele dikke 14 zestiencilinders!
Robert zegt
“Bugatti Chiron Type 50S stoot bijna halve kilo CO2 per km uit”
…en toch mag je er gewoon elke milieuzone mee binnen rijden. Leg dat maar eens uit aan de bezitter van een Lupo 3L uit 1998.
Dutchdriftking zegt
Bij mijn dieseltje heb ik keurig bij de RDW mijn roetfilter afgemeld, ik hou gewoon euro 5 en mag elke milieuzone in. Met een paar tientjes extra wegenbelasting kan je blijkbaar euro 5 kopen.
anthwan zegt
Jah fijne regels die echt nuttig zijn, en zo zijn er straks tal van elektrische auto’s van dik 3000kg (en meer) die ook zo lekker schoon zijn volgens de overheid.
OT. Het verbruik valt me tegen je zou zeggen dat 1 op 8 ook wel haalbaar moet wezen met al dat techniek ” ja 8.0L W16″ een beetje V8 haalt met gemak 1 op 12.
RutgerK zegt
Een V8 diesel?
Ik weet nort welke V8’s met gemak 1 op 12 rijden maar mijn V6 rijdt 1 op 12-13 ala ik cruise op 100-110 km/u over langere afstanden. Dagelijks gebruiken igt rond de 1 op 10 zonder gekke dingen.
718s zegt
Onderzoek is wat cruise schepen uitstoten? Hun motor gaat nooit uit hé? En chemisch afval wordt verwerkt in stookolie.
Als je dit weet maak je je niet meer druk om die 3 chirons die toch nooit rijden (want voor beurt moet je een hypo afsluftien ) oh… En die andere 2 die rijden naar ’t lokale restaurantje in monaco centrum… 😜
rwdftw zegt
Die scheepsmotoren die in de regel nooit 100% belast worden maar voor de emissietesten dat wel moeten ja. Dus zorgen de bouwers dat dat ding door alle eisen heen komt als er volle patat gegeven moet worden.
Dat ding ding in de praktijk op 70% draait boeit echt niemand en de uitstoot bij 70% ook niet. Als hij bij 100% maar schoon is.
AbdelJabbar zegt
Zoek eens voor de grap uit waar de grote schepen op varen op de grote zeeën en oceanen. Dan ga je beseffen dat miljarden mensen straffen voor co2 oneerlijk is.
Dutchdriftking zegt
En voor wie varen die schepen daar?
kennone zegt
Is goed voor de bomen👌🏼
tristant zegt
> Bugatti Chiron Type 50S stoot bijna halve kilo CO2 per km uit
Oh nee, dat gaan we/het klimaat/de planeet/… nooit overleven! :'(
/s
fransananas zegt
Weten we hoeveel de t50 verbruikt? En uitstoot?
powerblue zegt
niet zo lang geleden reed ik in de weekenden en vakanties in een Ferrari 612 rond. Die zat er qua officiële uitstoot bijna niks onder (475 gram per kilometer)
In de praktijk was het apparaat overigens een stuk zuiniger dan de fabrieksopgave.
Met de weinige kilometers die ik ermee reed, heb ik de opwarming van de aarde redelijk beperkt gehouden.
cossiekiller zegt
Die oude Bugatti heeft dan mooie zilvergrijze velgen en de nieuwe heeft dan z’n winterset nog opstaan…