Als je 350 km/u gaat is het wel fijn als je kunt vertrouwen op je banden. Dat blijkt niet het geval te zijn.
Een Bugatti Chiron Pur Sport kost wat, maar dan heb je ook wat. Een auto die tot ongelofelijke prestaties in staat is en tot het kleinste stikseltje naar jouw smaak is samengesteld. En ook nog eens hyperexclusief is. Wat wil je nog meer als rijke der aarde?
Nou, goede banden bijvoorbeeld. Als je dik €3 miljoen hebt betaald voor een auto ben je niet blij als je erachter komt dat je banden niet in orde zijn. Toch is dat wat er aan de hand is. Bugatti kwam erachter dat de houdbaarheidsdatum van de banden vies tegen viel.
Wat mankeert er precies aan de banden? Nou, die beginnen dus al in een vroeg stadium scheurtjes te vertonen. Dit gebeurde al na 4.000 km. Dat is niet zo prettig op een auto waar je potentieel 350 km/u mee kunt rijden. De banden in kwestie zijn een speciale variant van de Michelin Cup R-banden.
De Amerikaanse instantie NHTSA heeft naar aanleiding van dit issue een terugroepactie op touw gezet. Dat heeft niet bijster veel om het lijf, want het gaat om negen auto’s. Niet bepaald een grootschalige terugroepactie dus. Dat is ook niet zo gek, want er worden überhaupt maar 60 stuks gebouwd en het gaat hier alleen om de auto’s die nu in de VS rondrijden. Wat overigens niet betekent dat het probleem voor de andere Pur Sports niet geldt.
Het probleem fixen is nog niet zo simpel. Het is niet een kwestie van een ander setje banden eronder gooien. De banden zijn namelijk speciaal voor de auto ontwikkeld. Michelin werkt daarom aan een nieuwe versie van de banden, die er als het goed is niet al na 4.000 km aan gaan. Bugatti is tijdelijk gestopt met de leveringen.
Aan een nieuwe band wordt nog gewerkt, maar alle Pur Sports zullen wel een setje verse banden krijgen. Voor de duidelijk: dat zijn dus nog steeds de problematische banden. Daarom krijgen de eigenaren instructies om na 3.000 km of na anderhalf jaar een nieuw set banden te komen halen. Dat zijn toch niet de dingen die je wil horen als je een godsvermogen voor een auto hebt betaald.
Via: AutoEvolution
cossiekiller zegt
Ach. Die van Max is nog duurder en zijn banden zijn na 100km al versleten. Hem hoor je ook niet klagen.
Robert zegt
Tja, dan gaat de vervangings termijn er dus wat sneller op dan begroot. ‘Who cares’, zal de doorsnee eigenaar waarschijnlijk denken. Voor Bugatti bezitters geldt wat ook opgaat voor de eigenaren van andere exclusieve auto’s: als je wil weten wat het kost, kun je het waarschijnlijk ook niet betalen.
En ik vermoed dat zowel Michelin als Bugatti toch niet wegkomen met enige vorm van afwijzing op garantie of zelfs coulance…
iphonistvongates zegt
Leuke woordspeling….deze zeer betaalbare Bug die voorzien is van hele hele dure maar wel waardeloze (=Zonder einige waarde!) banden. Is dit nu ironie of gewoon een ‘kick in the nuts’? 😏
718s zegt
In Amerika kan je nergens 350 rijden dus ik zou gewoon een normaal setje pilot sport eronder zetten en lekker rijden.
Onee, ik zou naar de dealer rijden, ding op de stoep zetten 1 miljoen verlies nemen en een een paar porsche en Ferraris kopen en die aan m’n vrienden weg geven. Samen rijden en delen is veel leuker dan in je eentje in een proleten bak rijden die een reikwijdte heeft tot de hoek van de straat. 😁
rogerzz zegt
Zware dag gehad?
Dieseltor zegt
@rogerzz: Nee, meneer heeft waarschijnlijk een 718s. Vindt dat veel beter dan een Chiron. Verder deelt hij graag met anderen. Het is een echte wereldverbeteraar.
menster zegt
@718s: volgens mij moet je onder een auto banden leggen die de snelheid aan kunnen. Ik ben de trotse bezitter dan een Ferrari waarmee ik nooit harder rij dan mag, toch moet ik er speciale banden opleggen met een z codering.
HelldogBE zegt
Daar is niets van aan.
Onder mijn ordinaire dieselsloep die 250km/u loopt moet ik gewoon een sticker met max 240km/u (snelheidsrating V) plakken op het dashboard als ik de winterbanden opleg.
Ik ga altijd naar de autokeuring in de zomer (op zomerbanden met de juiste snelheidsrating (W = 270km/h) dus ook die sticker hoeft dan niet…
Joseppe zegt
Heb wel eens begrepen dat dit soort auto’s niet bijster veel kilometers per jaar maakt.
Een beetje autoband is sowieso na 7 jaar afgeschreven. Maar meestal zit je met drie a vier jaar al weer aan andere….
Dus zal het wel loslopen dat je er elk jaar aanzit….
En van de andere kant” who cares”, als je drie miljoen stukslaat op een auto dan is dit peanuts….