Met 1500 pk en een topsnelheid van 420 km/u is de Chiron misschien wel de meest extreme hypercar van de show.
Na de studiofoto’s is het nu de tijd aan de livepics. Onze paparazzi heeft de nodige rolletjes SD-kaartjes volgeschoten. De Chiron oogt een stuk agressiever dan zijn uitgemolken voorganger.
Nog even snel de specs, gewoon omdat ze zo bizar zijn. 1500 pk, 1600 Nm en een elektronisch begrensde topsnelheid van vierhonderdtwintig kilometer per uur. Stop met lezen, start met gluren. De kakelverse gallery vanuit Zwitserland check je hieronder!
riddertevoet zegt
Erg fraai. Indrukwekkendste auto die ik ooit gezien heb.
roppp zegt
@riddertevoet: ik vind ‘m nogal laf. De Veyron werd met de jaren mooier. Tijdloos strak ontworpen. Dit ding voldoet aan alle modetrends door allerlei zinloze lijnen en lijntjes.
MrSkyline zegt
@roppp: Idd ik vind dit echt een verschrikkelijk lelijk barrel. De neus ziet er uit als een soort van boze muis die een psychose door maakt en aan de achterkant lijkt het alsof hij een stukje van zijn ingewanden er uit probeerd te poepen. Verder is het een onsamenhangende bende van lijnen en ontbreekt een vloeiend uiterlijk volledig. Ik zou het ding nog niet eens kopen als hij voor 20K bij de volkswagen dealer stond. Wat een grap.
motormuis zegt
Nu al achterhaald door de 1000kg lichtere Koenigsegg
Dutchdriftking zegt
@motormuis: Ach, de VR16 en de looks van deze zijn voor mij toch echt doorslaggevend.
motormuis zegt
@dutchdriftking: Als het om het wedstrijdje verp*ssen gaat zou ik voor de Koenigsegg gaan. Maar ik denk dat je gelijk hebt wat uitstraling, en luxe betreft, die 1000kg moet toch ergens in zitten ;-)
norge zegt
@dutchdriftking: AAh, dus je hebt al besteld en je Golf ingeruild?
Dutchdriftking zegt
@norge: Bijna, ik kan het met Bugatti alleen niet eens worden over de inruilprijs van de VR6…..
SimonMc zegt
@dutchdriftking: Lol, “VR16” .
macready zegt
@motormuis:
Zolang die z’n vermogen op slechts 2 wielen kwijt kan, blijft dat ook een beetje een papieren tijger. Temeer omdat die 1500pk eigenlijk alleen richting topsnelheid aanwezig is, door de vaste overbrenging.
motormuis zegt
@macready: Klopt, ik zei ook niet dat het in de praktijk de betere auto is. Maar aangezien het toch allemaal auto’s zijn die niemand hier (schat ik) kopen kan. Is het toch een papieren verp*s wedstrijdje. Daarnaast gaat niemand die zo’n auto wel kopen alles eruit halen, maar voornamelijk revvend over de boulevard van een of andere oliestaat op en neer toeren.
I rest my case.
ikbenmnzus zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fmgarcia zegt
Dit is de eerste keer dat ik even stil ben van de Chiron. Wat een apparaat zeg!
100octane zegt
Mooi machien. Veel edgier dan de veyron. Diepe buiging.
stino zegt
Je maakt de snelste auto ter wereld en vervolgens begrens je die, why? Of zal het net als bij de veyron met een speciale sleutel moeten gaan?
escort77 zegt
@stino: heeft misschien met de banden te maken? Die kunnen wel eens de beperkende factor worden op zulke snelheden.
bullzeyersn zegt
@stino: dat, of om later een World Speed Record-editon te kunnen verkopen die wel harder dan de Veyron gaat.
boomhauwer zegt
@stino: begrenzen is relatief… Gaat nog steeds 420kpu
jack_abarth zegt
Wel aardig, maar vind het meer evolutie dan de revolutie die de Veyron teweeg bracht.
gforce zegt
@jack_abarth: Vind ik niet gek eerlijk gezegd. Als je ziet wat er aan ontwikkelingskosten is gemaakt voor de Veyron, verbaast het mij niet dat dit een doorontwikkeling van de Veyron is, en niet opnieuw het wiel uit moet worden gevonden. En bovendien vind ik +300 pk geen slechte score.
Dutchdriftking zegt
Mooi, maar de zwarte zie ik toch het liefste.
boxer74 zegt
Volgens mij drijft hij ook gewoon op het water.
janmetdelangeachternaam zegt
@boxer74: met dat gewicht lijkt dat me sterk
kwakmare zegt
Wordt met die boog zo nog een uitdaging om er een cabrio versie van te maken ?.
pomoek zegt
Al met al vind ik het ontwerp aan de ene kant iets teveel een interpretatie van hoe een 12 jarig jochie een Veyron zou oppimpen (Die 8 koplampen kom op mensen). Anderzijds de over the top bizarre vormgeving hoort bij een supercar, die rib die door het interieur loopt met de verlichting er in vind ik geniaal, erg mooi. Die centrale kolom met knopjes vind ik wat ielig en niet mooi.
meatpuppet zegt
Ik mis foto’s van de bips. De uitlaat vond ik er op de persplaten niet zo mooi uitzien. Over het algemeen een geslaagde evolutie, ziet er mooier uit dan zijn voorganger.
norge zegt
Je zou hem zo op Vrachtwagen blog zetten met dat gewicht.. Dat hoefijzertje is ook een beetje erg misplaatst..
MrHyde zegt
@norge: Het is geen lichtgewicht, maar dat zijn Bugatti’s nooit geweest, en hebben ze ook nooit nagestreefd. Bugatti ging voor snelheid, en dan op een manier dat het goed uit te houden was (lees: best luxe is). Rechtuitsnelheid en acceleratie zijn daarbij belangrijker als bochtensnelheid, aangezien dat niet comfortabel is.
Ze zijn bedoelt om een machtig gevoel te geven aan degene die hem bestuurd. In dat opzicht is het zeker ‘missie geslaagd’.
Mijn voorkeur is het ook niet (ik ben meer van de Colin Chapman filosofie), storender vindt ik dat het een uithangbord is van het VAG-concern en alleen maar uitdraagd dat het geen vernieuwing is. Dat vindt ik storender dan zijn hoge gewicht; dat is immers niet het doel van deze wagen.
norge zegt
@MrHyde: Bugatti maakte veel lichte sport wagens en grote lompe saloons Dus ze hebben de Royale lijn voortgezet? Ok maar noem het dan geen sportwagen.
MrHyde zegt
@norge: Ik zit inderdaad met de Royale-lijn in mijn hoofd. En ja, de term ‘sportwagen’ is tegenwoordig behoorlijk verkracht. Vergeleken met een Bentley Mulsanne, dan is dit zeker een sportwagen. Vergeleken met een McLaren P1, dan is dit een opgevoerde tractor.
Ik denk dat de term ‘sportwagen’ behoorlijk afhankelijk is van je referentie. Evenals de term ‘sportief’, en ‘functioneel’. Allemaal termen die pas zin hebben wanneer je een benchmark hebt.
MrHyde zegt
De specs zijn absoluut indrukwekkend, en ik kan me maar weinig mensen indenken die hier niet graag een keertje in willen (mee)rijden. (Ook ik zou er graag een rondje in rijden)
Maar…
Dat is het eigenlijk ook. Hij is eigenlijk maar beperkt relevant in de automobiele wereld. Dat terwijl zijn voorganger dat wel was.
De Veyron had een design (hoe lelijk ik het ook vond) dat absoluut vernieuwend was. Het was clean, niet spoiler-openingen-overal-sportauto zoals de andere hypercars, met een basisvorm die heel clean was, En daarmee design-wise heel on-hypercar. De Chiron is dat niet, probeert wel dat randje sportief eraan toe te voegen, terwijl de auto dat niet is, en tevens daarmee niet meer onderscheidend is.
Ook op het gebied van techniek, daar was de Veyron uniek: en W16 met een enorme berg pk’s, een dubbele koppeling die dat ook nog allemaal kon verwerken. Het was toen die auto uitkwam totaal uniek en baanbrekend. De Chiron is dat niet, het is namelijk hetzelfde als z’n voorganger. Dezelfde bak, dezelfde motor. Enkel kleine redesigns, maar niets baanbrekends.
Daarom is dit geen klassieker in wording, hij heeft geen relevantie voor de automobiele geschiedenis. Niet op design-niveau, als techniek als marketing (of combinatie).
Aangezien we hier graag vergelijken: de Regera is dat op design-niveau ook niet, maar is op technisch niveau zo onderscheidend en vernieuwend, dat deze wél dat beetje extra bied dat nodig is. Ferrari, McLaren en Porsche hadden dat ook (ieder op hun eigen manier) ten tijden van de lancering van hun Hypercars.
De Chiron is zeker indrukwekkend, en ik zou er graag in meerijden, maar helaas: hij staat niet in de top100 van meest begeerlijke auto’s ooit. Het is enkel een statusobject om te laten zien dat de eigenaar het kan betalen.
gtwillem zegt
Zeer bijzonder apparaat. Uiterst indrukwekkend, ook. Echt een technologische ‘Tour de Force’. Laten zien tot waar de ingenieurs toe in staat zijn. Chapeau, chapeau, chapeau!
En toch. Tussen al dat supercar geweld is er maar één die ik echt in mijn woonkamer zou willen: de Pagani Huyara. De gewone. Die donkerrode. Die is al vies snel, en imho zo prachtig gedetailleerd.
Ondanks alle bijzondere styling lijkt het of een 17 jarige met fotoshop de Veyron heeft verbeterd.
MrHyde zegt
@gtwillem: Laat het zien waar de ingenieurs toe in staat zijn? Of laat het zien, waartoe de ingenieurs van de Veyron 11 jaar geleden toe in staat waren, en ze nu met een beperkt budget, in een nieuw jasje hebben doorontwikkeld?
Ik denk persoonlijk het laatste.
Een Tour de Force, zondermeer. Maar in mijn ogen niet het toonbeeld van baanbrekende ingenieurs.
Net zoals jij wordt ik daarom ook niet hebberig van de Chiron. Pagani voor de styling (Zonda), of Koenigsegg voor de power (Regera)….. Moeilijk kiezen.
gtwillem zegt
@MrHyde: wel bijzonder, omdat de Bugatti aan alle tolerantie eisen moet voldoen. En de prestaties moeten gecombineerd gaan met gebruiksgemak en comfort.
Dat is een bizarre eis, en ze hebben de lat wéér flink hoger gelegd. Dat is echt werkelijk een prestatie van wereldformaat. Het is mijn type auto niet, ik word er niet direct week in de knieën van. Maar als ik er enigszins merkvoorkeurloos er naar kijk kan ik niet minder dan enorm veel respect voor hebben.
Ik word blij van een LF-A, Huyara, D8 GTO, Eagle Speedster of Disco Volante. Meer van de rariteiten. Maar de Chiron is wel een technologisch meesterwerkjes. En uniek.
MrHyde zegt
@gtwillem: Het zit zeker goed in elkaar, en dit is inderdaad niet iets dat een klein bedrijfje in en schuurtje kan doen: dit kan alleen maar door de mogelijkheden van het grote bedrijf erachter. Maar brute kracht zelf is niet het grootste probleem (koeling is wel een uitdaging), en luxe en comfort zijn pas een uitdaging wanneer je er als tegenhanger gewicht bij zet.
De lat komt met de jaren inderdaad steeds hoger te liggen, maar naar mijn idee hebben ze bij de Veyron de lat een dikke kopstoot gegeven naar een heel hoog volgend level, maar hebben ze bij de Veyron gezegd, de lat is het doel.
Dat is ook wat ik bedoel dat het niet baanbrekend is. Goed zondermeer, geweldig zelfs: ze gaan zo hoog als de lat gelegd is. Maar voorheen zijn ze daar overheen gegaan, en nu niet.
Om je rijtje te noemen (allemaal in mijn persoonlijke top 25), die hebben allemaal iets waarop ze de lat verlegd hebben, en niet tot aan de lat gegaan zijn. (ieder op hun eigen manier, in hun eigen segment). Of het nu de ultieme mogelijkheid van de Super7 is, de meest hoogtoerige veelcylinder in een straatauto, of de belachelijke mate van perfectionering van een klassieker-icoon.
De Chiron is goed, verbluffend zelfs. Maar verlegd de lat niet, op geen enkel punt. Hij gaat tot daar waar de lat ligt en niet ervoorbij.
MrHyde zegt
@MrHyde: 2e keer Veyron moet natuurlijk Chiron zijn.
gtwillem zegt
@MrHyde: de Chiron verlegd de lat wel degelijk. En met een flinke marge. Acceleratie en V-max zijn ongekend.
Maar twee onderdelen waar wij minder belang aan hechten ;-).
MrHyde zegt
@gtwillem: Dan zou het kunnen zijn dat wij ‘de lat’ anders zien. Ik zie de lat als en dynamisch doel, dat bepaald wordt door een aantal variabelen zoals het concurrentenveld, de algemene technische evolutie en de mate waarin dit in het verleden ontwikkelde. De lat verschuift in mijn optiek dus altijd langzaam, ook al hebben anderen al even niets vergelijkbaars uitgebracht.
‘De Lat’ kun je ook beschouwen als iets statisch, dat gezet is door het vorige dat de lat verschoven heeft, en vervolgens daar is blijven liggen.
In mijn ogen heeft de Chiron, die dynamische lat niet overschreden, maar slechts tot aan die lat gekomen: hij heeft de algemene technologische evolutie gevolgd, na 11 jaar Veyron. Ook gekeken naar het concurrentenveld is er niets spannends, het is niet voor niets dat de Regera nu hetzelfde kan presteren.
Als ‘de lat’ iets statisch is, verlegd door de vorige die hem verlegde: ja dan heeft hij die wel degelijk verlegd. Geen enkele andere auto heeft deze prestaties eerder neergezet. Maar nu zal het wel zo zijn dat ze binnen een paar jaar voorbijgestreefd worden, (volgens sommigen al gedaan zijn, want de Regera heeft vergelijkbare specs, maar met minder gewicht), waar dat bij de Veyron eigenlijk pas op het einde gebeurde.
Maar je hebt wel gelijk dat prestatie en acceleratie ongekend zijn, maar voelt niet dat het onverwacht is. Dat is denk ik ook wat ik bedoel met ‘niet over de lat heengegaan zijn’.
En ja, ik denk dat wat wij geweldige auto’s vinden allemaal wel iets in zich hebben dat je niet voor mogelijk had gehouden dat het echt zou kunnen worden uitgevoerd op een auto, en dat wij die auto’s daarom ook in ons favorietenlijstje hebben staan.
(PS, ik moet echt kortere texten gaan schrijven.)
baap zegt
@gtwillem: Doe mij dan toch echt maar de Zonda! NA monster.. de 7.3
gtwillem zegt
@baap: prima. De Zonda is schitterend, maar ik vind de Huyara véél mooier. Iets minder schreeuwerig ook.
baap zegt
@gtwillem: Tuurlijk, smaken verschillen. Als we er ooit één bemachtigen ben ik voor een meeting! :)
michaelcorleone zegt
@baap: Heb ook een zwak voor de Zonda met name voor de Cinque. De Huayra is ook dik, maar de Zonda blijft speciaal.
http://gtspirit.com/wp-content/uploads/2013/08/MG_6433-copy.jpg
http://cbw.ge/wp-content/uploads/2015/08/pagani-zonda-cinque-05.jpg
michaelcorleone zegt
DE auto van Geneve 2016 voor mij, futuristische magneettrein achtige achterwerk.
De Bugatti Chiron is een instituut zoals een Real Madrid, Barcelona of Bayern München de beste zijn.
De Koenigsegg Regera/Agera daarentegen wil zich meten met de Chiron en niet andersom, zoals een Manchester City, Paris Saínt-Germain of Chelsea. Leuk, solide, een sterke titelkandidaat en erg zelfverzekerd maar zijn (net) niet de beste.
trolle zegt
@michaelcorleone: goed dat al bewezen is dat de koenigsegg regera niet beter is op welk vlak dan ook….
michaelcorleone zegt
@trolle: https://www.youtube.com/watch?v=S3v8FUbHWo4
Bekijk deze officiële filmpje en zet hem stop bij 00:29 sec, wat valt je op? Snelheidsmeter die de 450 km/u gaat aantikken, met een afgeregelde topsnelheid van 420 km/u. Hij gaat wel degelijk sneller dan de 420 maar is begrensd.
Vervang de Chiron voor de Veyron en de Regera voor de Agera voor het gemak, bekijk talloze filmpjes, lees en bekijk rijtesten van journalisten en kenners die we serieus kunnen nemen.
Iedereen komt tot de conclusie dat de Veyron een auto is/was van de buitencategorie, eentje die je met geen enkel andere auto kunt vergelijken. Vandaar ook die torenhoge ontwikkelingskosten ze konden geen enkel risico nemen.
De Veyron is geen supercar of hypercar hoe je het noemen wilt, maar een zeer luxe maar bliksemsnelle GT. Hij is ook niet bedoeld voor op het circuit, de ingenieurs kregen de opdracht om de snelste auto te bouwen, maar wel een die ‘”makkelijk'” te besturen was. Ongeacht het temperatuurverschil dus of je in de woestijn of in Siberië bent de auto zou het altijd moeten doen in alle omstandigheden en dat 365 dagen in het jaar.
Verder moest die absurde snelheid (van 430 km/u van de Supersport) op de meest veilige manier behaald worden. Stabiel en zeker niet trillen of iets dergelijks.
Juist daar is de Veyron in geslaagd. Je kan zeggen wat je wilt, maar de Veyron was / is de meest veilige auto om die absurde snelheid te rijden.
Als je bedenkt dat de Chiron een verbetering is t.o.v. de Veyron.
Heb uiteraard ook respect en ontzag voor Koenigsegg, maar dat is gewoon een ander level.
Meer dan lof voor zo’n klein maar passievol bedrijf en niet te vergeten Christian von Koenigsegg de perfecte persoon.
vondudenstein zegt
@michaelcorleone: Wat een Apple geur hangt er om jouw reactie heen zeg :S
Volgens mij zit je nog een beetje in die Veryron waas. Dat hok was stiklelijk, maar zoals Jeremy destijds wel mooi verwoorden: “this is concorde”. Dat ding was ongelooflijk. Werd ook ongelooflijk uitgemolken tot het moment waarop ik de naam en de kop van die auto niet meer kon uitstaan (alweer zon 5 jaar geleden).
Maar dit… Dat gaat nu echt niet meer op hoor. De Regera was er gewoon eerder, heeft als ik me niet vergis nog steeds die vernieuwende 1 versnelling (correct me if im wrong). Los van vet, best praktisch in de sprint geloof ik. Ook is die auto gewoon sneller van 0-300. Bovendien goedkoper. Iets van een miljoen ofzo? En op dit niveau maakt dat wel uit in hoeveel tech je in zon auto kan stoppen. Nog even los van het research budget van de Chiron wat ik niet eens kan bedenken :P
Maar please. Houd op met dat Koenigsegg zich wil meten met de Chiron. Een auto die er nog niet eens was toen de Regera al bestond. Een auto waar nog niks van bekend is. Hoe moeten ze zich in godsnaam dan meten met dat ding? En hetzelfde voor de Veyron. Die was er ook nog niet toen Koenigsegg die CC bouwde. Je zou kunnen zeggen dat ze zich toen wilde meten met de Mclaren F1, zo lang is dat al geleden.En wat een vette bak was die CC zeg. Leuker dan de Regera als je het mij vraagt. Lekker klein, compact, gruwelijk snel en gewoon even anders.
Neemt niet weg dat je dkke fan kunt zijn van de Chiron en het DE auto van de show mag vinden. Het is nog steeds wel een ding waar iedereen op zat te wachten. Had liever gezien dat hij er radicaal anders uitzag. Zoals de Veyron destijds
tvr1974 zegt
Tja.. T “beste” meisje van de klas is lang niet altijd de mooiste. Persoonlijk heb ik dan ook geen enkel “gevoel” bij deze auto. In tegenstelling tot de oude “eb110ss”.. Zo jammer. Te veel andere mooiere opties voor dit geld.
chiron zegt
Geweldig! Schitterend ontwerp. Alleen de prijs absurt voor een auto.