
Wie geen genoeg krijgt van de kersverse hypercar uit Molsheim heeft weer wat te doen.
Nu namelijk ook nog een stapeltje foto’s van een rijdende Chiron en een zwarte variant, zodat je een nog beter beeld krijgt van het beest dat alles op vier wielen rechtstreeks naar de vergetelheid rijdt. De zwarte koets komt in elk geval wat minder hard binnen dan het befaamde Bugatti/Franse blauw en de achtergronden zijn ook wat vriendelijker voor het netvlies.
Specs
Er valt echter genoeg nieuws te vertellen over de kersverse recordracer met Franse roots. Er worden 500 exemplaren van de Chiron gebouwd, dus 150 stuks meer dan van de Veyron. De W16 is stevig onder handen genomen om de extra pk’s te kunnen leveren en is dus niet simpelweg een upgrade van het blok uit de voorganger van de Chiron. Overigens is de nieuweling goed voor een afgeregelde topsnelheid van 420 km/u.
Het chassis (een monocoque) is nog eens 8 kg lichter geworden, al is de Chiron natuurlijk geen vlieggewicht. Het adaptieve chassis krijgt vijf standen, te weten Lift, EB “Auto”, Autobahn, Handling en Top Speed. Per modus wordt de rijhoogte aangepast, evenals de elektronisch afgeregelde schokbrekers, de elektronische stuurbekrachtiging en de instellingen van de differentiëlen. Sterker nog: het wordt zelfs mogelijk om de Chiron à la Ferrari in een “easy to drift”-modus te zetten. Benieuwd hoe lang dat goed gaat, met zoveel pk’s.
De actieve aerodynamica bestaat uit een forse splitter, een vlakke bodem, flaps in de diffuser en natuurlijk een uitklapbare spoiler op de bips. Verder rept Bugatti over remmen die vergelijkbaar zijn met die van F1-auto’s. Da’s niet te hopen, want een beetje Formule 1-racer weegt een kilo of 700. We gaan ervan uit dat de Chiron wel een stukje zwaarder wordt en dus wel wat stevigere ankers kan gebruiken.
Orders werden al aangenomen, maar wie niet kan wachten moet ergens 2,4 miljoen euro vandaan zien te toveren. Maar hey, dan heb je ook wat! Wie liever op safe speelt en zeker wil zijn van een mooie investering, doet er goed aan de speciale versies van de Chiron af te wachten. VAG kennende gaan die er ongetwijfeld komen.
Geniet nog maar eens goed van de gallery hieronder als je je bedenkt dat de Chiron 1.500 pk heeft. Als je er ooit één in het echt spot, is ‘ie in theorie binnen no-time uit het zicht verdwenen. Mits de pensionado achter het stuur tenminste het gaspedaal durft in te trappen. Proost!
‘Go go gadget Chiron-plane’
Bij 400km/h komen er vleugels uit…
@mastemaker: de A380 stijgt op bij 250 Kmph . Dus mag al iets eerder dan;)
@rolov: daarom heeft hij ook een vleugeloppervlak van maar 845m^2 en een spanwijdte van 80m.
Ik vind hem mooi
Voorkant is best wel mooi maar de achterkant ?
@murica: ik vind de achterkant juist het pluspunt. Het eerste vag model dat afwijkt van het vorige model.
@jamesbond007: maar ze hebben wel even de uitlaat van een aventador geleend
@mb10: Van een Aventador? Omdat ze in het midden zitten zeker? Ik zie niet zoveel overeenkomsten. Of tel jij het als 4 uitlaten omdat er zo’n schotje tussen zit?
@p0wn3d: ten eerste moet je de aventador sv niet verwarren met de normale aventador, de normale heeft gewoon 1 uitlaat in het midden. Daarnaast als je het midden stuk bij de uitlaat van de chiron weghaald lijkt de uitlaat wel heel veel op die van de aventador
@mb10: De normale Aventador heeft inderdaad “1” uitlaat, maar als je goed kijkt zie je in dat opzetstuk duidelijk 4 uitlaten zitten.
@murica: De achterkant doet mij qua licht design een beetje aan een Dodge Charger denken.
Keurig karretje.
Zo helemaal zwart ziet het er wel zeer aantrekkelijk uit. Ik zou dit verkiezen boven de two-tone variant.
Echt ontzettend dik, ik ga vast sparen.
Iemand die een goed adres weet voor schaalmodellen?
@sunder94: hotwheels
@sunder94: Kyosho of AutoArt.
@sunder94: Amalgam ;) Kun je er misschien nog een gepersonaliseerde laten bouwen ook…
Deze echte foto’s zien er veeeel beter uit dan die eerdere *kwijl
In het zwart met de spoiler uit is hij helemaal gaaf. Wat een plaatje!!!
@dutchdriftking: die two-tone vind ik toch raar smoelen ivm die zwarte idd!
Ziet er beter uit dan de oude, alleen die achterkant vind ik niet zo mooi. Misschien moet ik er nog aan wennen
De 4 lampen per koplamp zijn net teveel van het goede, voor de rest gaaf ding!
@cheff6: eens maar dan denk ik weer
1 te weinig licht
2 teveel BMW
3 Alfa Romeo
4 teveel maar wel apart en een eigen gezicht
@cheff6: ik ook, maar het past perfect bij de auto. De Chiron heeft nog wel meer dingen die ergens wel een beetje te veel van t goede zijn ;)
Weet niet.. Stuk beter dan wat ik hiervoor gezien heb maar ben eigenlijk niet echt onder de indruk. Hoop dat dat nog komt
@c3po: ooow is niet erg hoor, je bent niet de enige niet voorbij een kleurtje kan kijken
@leemster: daar ligt het niet eens aan! De designtaal van Bugatti doet me gewoon niets. En voor 2.4 miljoen (wss ex BTW + BPM) kan ik echt wel iets mooiers kopen dan dit. Kan me ook wel voorstellen dat anderen hem mooi vinden. Ben zelf gewoon alleen niet heel erg onder de indruk.
Zit vaak te zeiken op VAG maar ere wie ere toekomt. Dit ziet er gewoon gaaf uit vooral in het zwart.
Voor één keer krijgt VAG een plusje van mij…
Als die achterlichten anders waren zoals.je zag op de “mule” zou hij perfect zijn echt een snoepje helemaal in.het zwart met witte/zilveren accenten ??????
Ik kan niet anders stellen dat ik die achterkant echt onwijs lelijk vind. Het klopt gewoon niet samen met die voorkant.
Wat een geweldige auto!! Ze proberen niet alleen de snelste te zijn maar combineren dit ook met luxe en relatieve bruikbaarheid.
Iets wat veel mensen vergeten als ze de auto vergelijken met auto’s als de SSC Ultimate Aero die alleen gebouwd worden voor de hoge topsnelheid.
@danone: Alleen die velgen, wel mooi maar niet heel bijzonder. Lijken op de OPC velgen.
Dan vind ik de originele Veyron velgen wat bijzonderder.
Beter dan in die blije kleurstelling. Maar die kont vind ik niet zo geslaagd. Beetje een groot gat, terwijl voor en zijkant wel echt geslaagd is. Zelfs de wielen zijn erg mooi!
Net zoals de Veyron vind ik de Chiron een heerlijke imposante kar. Echt weer de overtreffende trap. Ben benieuwd of een Koenigsegg nu nog net zo hard bij de Bug wegrijdt!
By far de mooiste productie auto van dit moment uit Frankrijk.
Ziet er gewoon heel goed uit.
Mooier dan de Veyron vind ik! De Veyron heb ik qua looks nooit echt kunnen waarderen maar deze is wel strak :)
Hmm nee geef mijn portie maar aan fikkie. Ik vindt het ontwerp niet mijn ding.
Snel zal die zeker zijn, zo niet
Bizar snel.
De lambo centario is in mijn ogen fraaier en meer geslaagd als ontwerp
Komt die vierdeurs eigenlijk nog? Die Galibier of hoe heette dat ding? Die omgekatte Bentley…
@Esprit_de_Flandre: Nee
@esprit_de_flandre Als jij met 200 vrienden aankomt die allemaal 2,4 mio dokken voor een 4-deurs variant, maar geen 2-deurs zouden kopen; dan denk ik dat je over een jaar of 3 een 4-deurs krijgt.
echt het toppunt van wansmaak….ettore bugatti zou zich na der EB110 en Veyron voor de 3e maal omkeren uitzijn graf…wat een lelijk ding…het is net een hotwheel
@maarten020: weer zo’n reaguurder die altijd maar in nostalgie denkt. Ga met je tijd mee. En laten we wel wezen, de kont van de EB110 is ook niet bepaald iets bijzonders. Eerlijk lelijk.
http://www.supercars.net/carpics/254/1991_Bugatti_EB110GT2.jpg
@stfu: begrijpend lezen is ook een kunst, zal wel iets met leeftijd te maken hebben…
Wat ik zo mooi vind aan de Chiron is dat de productiewagen de looks heeft van het concept. Bijna niks veranderd gewoon zo in productie heerlijk!
Vooral die achterkant is zeer gaaf en de voorkant is gewoon een “agressieve” variant van de Veyron.
De Veyron blijft een speciale plek houden bij mij want het is gewoon een legende, maar dat zal de Chiron ook wel worden.
Maart is de kerstmaand voor de autoliefhebber :)
Binnenkort rijtesten Bugatti Chiron vs K’egg Regera.
Een vraag nog steeds onbeantwoord: hoeveel weegt ie?
@valentinorossi: Te veel..
@norge: ongetwijfeld… Vraag me gewoon af of ie lichter is dan die 1888 kilo die de Veyron in de schaal legde en zo ja, hoeveel lichter. Een kilo of vijftig minder kan de handling al behoorlijk verbeteren namelijk.
Eigenlijk best triest dat ze 4 turbo’s nodig hebben om dit vermogen te halen!
@mrxsara:
Dat komt ook omdat het een betrouwbaar geheel moet blijven.
Dit is wat anders dan een of andere hobby bob een 1jz blok opnieuw opbouwt en een grotere gerrit erop zet…
@mrxsara: 4 turbo’s leveren niet per se meer vermogen, je verdeeld immers de aandrijvingskracht ook over meerdere turbines. Kiezen om 4 turbo’s te nemen hebben vaak anderen redenen net als 3 turbo’s bij BMW http://www.autoblog.nl/bmw-tri-turbo-diesel-uitgelegd
@bassx: sterker nog. Als je echt alleen voor vermogen gaat kan je het best één hele grote turbo gebruiken. Al word het daar wel volkomen onbruikbaar van op alles behalve de dragbaan.
-edit: nutteloze bijdrage-
Top is afgeregeld om later een WSR-Edition te verkopen? Wel een hele verbetering qua styling imo
In het vorige artikel stond dat hij 460 kan en hier staat dat hij “maar” 420 kan, dus wat is het nou?
@audiisthebest: Als je het vorige artikel goed gelezen zou hebben, had je gezien dat die 460km/u uit de “grapevine”, ofwel het geruchtencircuit kwam. De specs in dat artikel waren dan ook niet officieel of bevestigd.
@Edge: als je hierboven dan nog kritischer leest staat er “afgeregelde” topsnelheid. Of te wel je wordt digitaal tegengehouden harder te gaan. Zal wel weer met de bandjes te maken hebben en iets van aansprakelijkheid.
@jpoers: Die 460 gaat alleen door de professionele coureur gereden worden net als bij de Veyron SS.
@jpoers: klopt, maar er wordt door Bugatti nergens over een hogere snelheid gerept, dus vooralsnog weten we niet hoe dicht tegen de limiet je zit bij 420. De top zou zomaar “slechts” 435 kunnen zijn. Hoog genoeg om het record van de Veyron SS over te nemen, maar absoluut geen 460.
Hebben in Molsheim de neus van de AR Brera genomen en een lampje per kant extra bijgezet?
In 3 uur naar Barcelona. De prive jet kan eindelijk de deur uit.
Was het iemand al opgevallen dat die remschijven echt gigantisch zijn?
@siebren:
Ja! Mij waren ze al opgevallen. Wat heb ik nu gewonnen?!
@9000cse: Maar hoe weet ik nu dat je niet eerst mijn reactie hebt gelezen?
En maar klagen over de franse auto’s. Deze laat iedere Duitser achter zich. Tjuus.
Ik zag net wat amateur fotos van de chiron van ik neem aan op de beursvloer, schrok me dood, wat een draak van een auto! Gelijk naar autoblog om te kijken of er wat meer informatie te vinden was en verbaas me over alle positieve reacties. Moet zeggen dat ie op de plaatjes van deze shoots er idd wat beter uitziet maar mooi zal ik hem niet noemen, misschien ff wennen
Gewoon een tuner die ‘m sneller maakt, en er andere bumpers opzet…
“Verder rept Bugatti over remmen die vergelijkbaar zijn met die van F1-auto’s. Da’s niet te hopen, want een beetje Formule 1-racer weegt een kilo of 700.”
Er wordt vergeten aan het feit dat een F1 auto remt met een deceleratie van 4.5G (+ 1.0G aan aerodynamica). Zelfde hoeveelheid energie bij 3.200KG met een deceleratie van 1G. Denk dat de Chiron mag willen zulke goede remmen te hebben.
Komt hier dan ook een Supersport van met 2000 pk?
@ghost: Ik zou gokken op 1800 pk.
@ghost: misschien maar dan slechts 1800pk, bijna 20% meer net als de vorige.
Dikke specs hoor. Knap staaltje techniek als het ook nog allemaal heel blijft. En zo in het zwart vallen de lijnen minder op dus minder lelijk.
Prrrrrachtig!
Tweekommaviermiljoen euro … dan wacht ik tot december, win de hoofdprijs en ben dan aan een auto, 10% van mijn geld kwijt. Hmm ik denk er nog even overna…..
Ik vind het interieur fantastisch. Voor de buitenkant wacht ik even op de bewegende beelden die Wouter & Co er morgen van maken. Ik ben nog niet overtuigd in ieder geval.
Hoe vaker ik hem zie, des te mooier hij word
Stukken beter dan de auto die hij/zij opvolgt. Mooi zelfs, op de uitlaat na..
Op deze foto’s ziet hij er beter uit, maar ik vind hem nog steeds niet heel mooi. Dat zou echter nog kunnen veranderen wanneer ik hem in het echt zie.
Door de smalle grill in combinatie met de losse ronden lampen in een schuine hoek heeft hij aan de voorkant best wat weg van de Alfa Romeo Brera/159/Spider.
Denk wel dat mensen die een 2 met zes nullen neerleggen dit verwachten van hun auto.
Geslaagd dus.
Tof ook dat ze niet meegaan in de hybride-hype
@tenif: Uit het vorige artikel : “Verder komt er naar verluidt een hybride versie naast de gewone benzine-Chiron”.
Dat valt dus nog af te wachten.
Bijzonder fraaie fotorapportage. Echt mooi.
Maar toch……roept de auto bij mij een soort Porsche Panamera effect op.
Die vond ik in het begin vanaf foto echt spuuglelijk, maar naarmate ik ‘m meer in het echt begon te zien vond ik ‘m steeds mooier worden en de verhoudingen in het ontwerp wel kloppen…..
Pest van deze Bugatti is natuurlijk dat je ‘m nooit in het echt tegenkomt…….. :(
Er zou toch best een markt moeten zijn voor auto’s met soortgelijk design maar met gewoon, zeg een lekkere Hyundai 6 cylinder in lijn met iets van 270 pekaatjes. Met normale bouwkwaliteit en dito interieur. En dan voor EUR 60.000 of zo….Dus esthetisch byzonder , maar met normale alledaagse specs.
@tinustiguan: Die auto’s in je droom categorie bestaan gewoon hoor.
@BmwMPower: Mjah……wat in de buurt komt en waar ik stiekem al lang voor spaar: een mooie tweedehands Hyundai Genesis Coupe met die heerlijke 6 cylinder, maar design ervan is niet echt dat van een super sportwagen.
Andere opties zijn Kitcars, maar da’s meestal bagger…….op een enkele na zoals de goede versies van de AC Cobra.
Wat ontzettend mooi hoe ze die binnenspiegel vast hebben gemaakt in dat gepolijste c element. Echt een waardige opvolger voor de Veyron.
Ik ben benieuwd of die 460km/u uit het geruchtencircuit dan een fabeltje is, of dat het de daadwerkelijke, onafgeregelde topsnelheid van de Chiron is. Ik neig naar dat laatste, want de Veyron SS werd ook met een begrensde Vmax van 415km/u verkocht terwijl het ding zonder begrenzer 431 liep. Met 300pk en 100Nm extra ten opzichte van de Veyron SS, kan het haast niet anders dan dat de Chiron veel harder kan.
Hier nog veel meer/alle details:
http://www.netcarshow.com/bugatti/2017-chiron/
Godnondeju ?? ik ben verliefd ?? deze wagen is zoveel mooier dan zijn voorganger ??
Zo in het zwart is ie gewoon super sexy en heet ?? (dat laatste niet te letterlijk nemen ?)
Dikke pluim voor VAG met wat ze hier hebben neer gezet ?
Mijn oma vindt hem mooi, heb haar gelijk een dubbel dosis slaappillen gegeven…Ze mompelde iets over giro…
@norge:
Vriendelijk verzoek: Mag ik haar overnemen? En zeg haar dan maar, dat ik haar na aanschaf ook nog zal meenemen op een leuk ritje over de Mergellandroute. Op het door haar gewenste tempo en halfweg genietend van een lekkere koffie en kroezjelte-vlaai! Zal ze vast beter weten te waarderen dan zo’n dubbele slaappil…..;-)
@9000cse: Is goed, maar wel haar luier verschonen he?
@norge:
I’m prepared!
En weer een auto op het MQB platform van Volkswagen. Ik heb persoonlijk toch liever een golf, die is een stuk zuiniger, is beschikbaar als vijfdeurs en heeft meer kofferruimte.
@timboman:
Welkom in de autowereld der grijze muizen. Snap niet eens dat je de moeite neemt om zo’n artikel te lezen. Dit artikel heeft te maken met adrenaline, niet met McDonalds-calorieën.
Vond ik de Veyron maar ‘meh’, dit is toch wel porno.
Zo gaaf geworden!
Hier hoeft Fabspeed niets meer aan te doen..
Een verbetering tov de Veyron. Maar ik vind het nog steeds lelijk
In het zwart is hij best mooi met het licht uit!
Koplampen en aërodynamica, zulke gate man
Als mijn opzet met de Rothschild geslaagd is, bestel ik hem direct . . .
2005-2015> Veyron tijdperk
2016-2026> Chiron tijdperk
@michaelcorleone:
Laat me raden: Je bent èn historicus èn futuroloog? Of was je reactie toch anders bedoeld?
@9000cse: Ow deze reactie hoef je niet echt serieus te nemen :) Een uitspraak die wel past bij Bugatti, de tijd gaat ons leren of het echt zo is of niet.
Geluid : https://youtu.be/Iu1gErO6VgU
Wat een schitterende wagen en indrukwekkende techniek. Zeker een verbetering op beide vlakken.
Ik vind het -werkelijk waar- ontzettend moeilijk om het mijn strot uit te krijgen, maar ik moet VAG een enorm compliment maken. Wat hebben ze -zonder dat Ettore zich ermee kon bemoeien- met deze Chiron toch een heerlijke creatie neergezet die de naam Bugatti verdient. Niet de meest extravagante, niet de meest excentrische, niet de meest opvallende, maar een bullebak van jewelste. Herkenbaar als een Bugatti door de specifieke grill en de subtiele, kenmerkende herhalingsbogen uit lang vervlogen tijden. En natuurlijk met een enorm technisch vernuft.
Wat is het toch jammer dat hij compleet buiten mijn bereik ligt. Maar misschien is dat ook maar goed zo! Van alle super-, hyper- en hoe-ze-ook-genoemd-mogen-worden-cars is dit mijn favoriet. Alleen jammer dat ik hem nog niet kan configureren en ik aangewezen ben om mijn keuze te maken op basis van de nu afgebeelde exemplaren: Voor mij de (schitterend glanzende!) zwarte graag. Wel met volle tank. Strikje hoeft niet! Laten we afspreken: Morgen namiddag om 15.00 uur? Graag één Nespresso. Zonder suiker. Okay?
Nee niemand? Dan maak ik hem maar:
En toch… die neus.. http://bit.ly/1oUTZpn
Nog wat extra specificaties:
0-100: <2.5 sec
0-200: 6.5 sec
0-300: 13.6 sec
Dus hij is sneller dan de huidige 'hypercars' maar moet toch echt de Koenigsegg voor zich dulden op de langere sprint. (0-300 in 10.9 sec)
Hij ziet er goed uit zo in het zwart. Het is wel weer een imposant apparaat geworden hoor. Misschien niet de aller mooiste. Maar wel een echte bugatti.
Ik was aan de hand van schetsen bang voor een faceliftje of minor update. Maar het is toch wel duidelijk een andere auto met andere stijl/gevoel zonder compleet afscheid te nemen van zijn waardige voorganger.
Geslaagde auto dus qua uiterlijk!
Boring design. Geef mij maar een Pagani Huayra.
Veyron vond ik maar niets maar dit is toch wel een monsterlijke bak! Dit word een iconisch design