Een inhaalactie ging gruwelijk mis voor de bestuurders van een Bugatti Chiron en een Porsche 911, een crash met flinke schade tot gevolg.
Wat een leven: een peperdure sport- of supercar onder de bips en er even op uit voor wat leuke stuurmanswegen. Dat liep niet geheel met een sisser af in Zwitserland vandaag. Op de Gotthardpas mislukte een inhaalactie met een aantal gecrashte auto’s tot gevolg. Twee van de auto’s, de ‘veroorzakers’ van het ongeluk, hadden vette pech.
Het ging namelijk om een Porsche 911 en een Bugatti Chiron. Vooral bij die laatste kan de schade hoog oplopen. Het is de 911 die het zwaarst beschadigd is, maar ook de Chiron is te zien met een flink ingedeukt neusje.
Naar verluidt gaat het om een inhaalactie. De grijze Mercedes C-Klasse in de video kwam tegemoet toen een rijtje auto’s een camper inhaalde. Laatste in het rijtje waren de Porsche en Bugatti en de Bugatti wist nog ‘enkel’ de camper te raken. De Porsche kwam dus in een frontale botsing met de Mercedes en flinke schade is het gevolg.
Verdere info over waarom de inhaalactie zo fout ging, is nog niet bekend gemaakt.
Headerfoto: vier stuks Bugatti Chiron, door @matdes op Autojunk.
barendbotje zegt
Doet me denken aan een a45 amg en tesla model 3, zo te zien gelukkig alleen materiële schade
porker zegt
C klasse is niet beschadigd lijkt me eerder een passant die hulp biedt? Wellicht is de andere auto rechtsaf naar beneden gestuiterd.
mashell zegt
De camper in kwestie is ook niet te zien in de video.
Loek zegt
@porker: de C-Klasse heeft schade rondom het achterste zijpaneel en de achterbumper. De camper zou ergens voordat de filmert begon te filmen kunnen staan ;)
porker zegt
@Loek: als de c een frontaaltje deed had ie er echt wel anders uitgezien. Er staat echt frontaal door de Porsche, maar waar tegenaan dan?
Stijnson zegt
@Loek: volgens mij is de rechter zij airbag ook uitgeklapt
bernoulli zegt
Zonde. Eindelijk iemand die er gewoon mee gaat rijden ipv hem als belegging in de kelder te parkeren, krijg je dit.
bruinwerker zegt
@bernoulli: Daarom in de kelder parkeren.
potver7 zegt
@bernoulli: tsja, verkeersinzicht is nog steeds niet te koop, dat blijkt maar weer.
banderas zegt
Maar omdat het dikke auto’s zijn veroordeeld niemand… Zijn gewoon aso’s en als je met zo’n snelle auto niet eens even een camper voorbij kan, heb je totaal niet goed gekeken.
Jesse zegt
Die camper moet gewoon in de kelder geparkeerd worden zodat we gewoon van de bergpas kunnen genieten met een normale auto of motor
p993 zegt
@Jesse: dan zou ik liever de c klasse in de kelder zetten…!
pa045 zegt
Indien ze tegen de Benz aangereden hebben, als dit al zo is, en tegen de camper, hadden deze twee dikke pech. De beurzen van de andere 2 eigenaren maak ik mij niet zo druk om.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
potver7 zegt
@Loek: “… en hoe het ongeluk precies gebeurd is, is niet bekend.” Vreemd statement, dat staat namelijk in de voorlaatste alinea vrij duidelijk uitgelegd…
Loek zegt
@potver7: je hebt gelijk. Wat nog niet bekend is, is waarom deze inhaalactie zo fout ging. Gewoon inschattingsfoutje, ruig rijgedrag van de sportwagenrijders, vandaar nog een beetje onduidelijkheid ;)
wimof zegt
Shit happens.
papa zegt
Goonzquad kom er maar in
sizedoesmatter zegt
Dit soort mafketels hoor je geen bijstand te verlenen, maar zouden een trap na moeten krijgen; racen doe je niet tussen het andere verkeer. Hopelijk kan de camperaar zijn vakantie nog vervolgen.
jollykart zegt
Wie heeft het over racen. Als je leuk over een bergpas aan het sturen bent wil je liever niet achter een camper blijven hangen. Met een beetje geduld en een vlotte auto moet het lukken maar een inschattingsfoutje is snel gemaakt.
monsieurleloure zegt
Zonde van die Mercedes…
koeberg zegt
De Porsche ligt geheel in de kreukels en de Mercedes lijkt nauwelijks beschadigd. Als die twee frontaal op elkaar geknald zijn weet ik wel welke auto ik wil!
Maar het lijkt me waarschijnlijker dat de Porsche heeft uitgeweken en één van die betonnen paaltjes geraakt heeft.
eaudi zegt
Volgens de berichten in de Zwitserse pers is het toch iets anders gegaan dan in het artikel staat. Hoe dan ook, pasrijden is tegenwoordig best ingewikkeld met zoveel verschillende verkeersdeelnemers. Voor snelrijden (incl. inhalen) is er op de Gotthard nauwelijks plaats. Zeker niet omdat er op een deel van die pas in het seizoen megaveel fietsers omhoog sluipen en naar beneden racen op hun dunne bandjes.
mashell zegt
Hoezo is het ingewikkeld dan? Je sluit aan in de rij en sukkelt in de rij mee omhoog en weer naar beneden, duurt even maar spaart wel lekker de kosten van de tunnel uit!
derx zegt
Dat valt best mee. Er zijn hele stukken waar het inderdaad lastig of bijna onmogelijk is om in te halen. Maar het stuk wat hier op video staat is redelijk breed, en gewoon goed overzichtelijk. Het is alleen een probleem als je met een paar auto’s tegelijk gaat inhalen. Als er 2 of 3 auto’s voor je al aan het inhalen zijn heb je totaal geen overzicht meer, en kun je niet of nauwelijks zien wat eraan komt.
Maar heb de Gotthard (en vele andere passen in Zwitserland, Oostenrijk, Italie en Frankrijk) al vaker gereden, en ik zie niet wat er ingewikkeld aan is. Het is net als elke andere weg, het gaat alleen bergop of bergaf. Bergop is nog het makkelijkst omdat je auto een stuk sneller stil staat dan normaal :P Daarentegen trekt je auto natuurlijk ook een stuk langzamer op, dus met inhalen opletten dat je meer ruimte nodig hebt.
Bergaf is een kwestie van goed anticiperen. Stelregel: zelfde versnelling bergaf dan bergop, of 1 versnelling lager, en de auto laten afremmen op de motor. Hij gaat er niet stuk van als ie meer dan 2000 toeren draait hoor. Vooral niet continu remmen. Als je merkt dat je te hard gaat, gewoon een keertje stevig doorremmen (opletten wat er achter je zit natuurlijk) en de auto weer laten rollen zonder gas te geven. Meestal rem ik alleen voor bochten, en de rest gewoon op de motor. Gas geven kan trouwens wel prima, maar let er gewoon op dat je niet continu aan het remmen bent, dan komt het allemaal wel goed. En hou er rekening mee dat je remweg een stuk langer is, dus dat je eerder moet beginnen te remmen. Het is wel beter om 300m harder door te remmen dan om 500m lichtjes te remmen.
Als je dat in de gaten houdt is er niks aan de hand. Mensen zijn echter bang in de auto, en denken dat ze elk moment van de berg af kunnen storten als ze harder dan 40 rijden. Op een bergpas is dat een slechte combi.
deSjonnies zegt
Wanneer gaan de mensen nou eens eindelijk begrijpen dat deze wagens alleen maar gemaakt zijn om te bluffen.
Monaco, Hollywood, Singapore, China, Macau, Miami, de Emiraten, Londen.
davelepeef zegt
@deSjonnies: en na afschrijving natuurlijk in het lokale winkelcentrum hè!! Life cycle design!
mashell zegt
Ze zijn supersnel maar eigenlijk gemaakt om stapvoets langs de boulevard te rijden.
Volvo_440_turbo zegt
Hopelijk zijn degenen die aangereden zijn niet op vakantie, want dan is je vakantie mooi verknald. Ik heb zelf net autopech gehad en als mijn vriendin niet op weg was naar het ontmoetingspunt was ik wel wat van mijn vakantie kwijt. Ik heb wel een vervangwagen in het buitenland, maar dan moet je wel mee naar het depot de auto gaan afhalen enzovoorts… tijd die ik liever in de bergen doorbreng.
jorden zegt
Ja balen, maar waar mensen rijden, worden fouten gemaakt. Anders had je je auto ook niet hoeven te verzekeren.
Maar als ik dan toch een voorspelling hier mag doen…
Dan ben ik toch een beetje advocaat van de duivel en dan denk ik dat juist de Mercedes behoorlijk de vaart er in had.
ericd zegt
Overmoed. Je kunt niet door een tegenligger inhalen.
davelepeef zegt
@ericd: kijk, door dit soort gedachten rijd jij geen Bugatti! Je komt nergens door geen risico’s te nemen!
giel zegt
@davelepeef: oeh wat trek jij snel (onzinnige) conclusies!
davelepeef zegt
@giel: welnee! Waar verliezers een obstakel zien, zien winnaars mogelijkheden!
ericd zegt
Zeldzaam dom commentaar. In het verkeer neem je geen risico’s. Dat is namelijk ook spelen met andermans leven.
davelepeef zegt
@ericd: & @giel: Sommige dingen in het leven moet je met een korreltje zout nemen hè
giel zegt
@davelepeef: een zak zout dan ?
mashell zegt
Als ik het filmpje zie dan zou ik zeggen winnaars zien het obstakel en weten er mee om te gaan, verliezers rijden zich te pletter op het obstakel. Veel risico nemen kan lang goed gaan maar het gaat vroeg of laat ook een keer mis.
giel zegt
@davelepeef: je leest te veel managementboeken. In het verkeer gaat het er iets anders aan toe. ?
joosstra zegt
https://www.bluewin.ch/de/news/vermischtes/unfall-nach-uberholmanover-am-gotthard-425552.html
mashell zegt
Ahh, een sportwagen wilde drie auto’s tegelijk inhalen en 1 van die drie wilde ook inhalen, dat werd een aanrijding waarna de stenen markering en ook ander verkeer geraakt werd . Een combinatie van onkunde, niet opletten en domme pech.