Weer of geen weer. Of juist te warm. De Bugatti Centodieci is lekker aan het buitenspelen.
Stel. Je baas geeft je de sleutels van een Bugatti Centodieci, om vervolgens 3 weken te mogen roadtrippen in de Verenigde Staten. Ja, dan knijp je toch even in je eigen arm of je niet aan het dromen bent. Deze droom is voor testrijders van Bugatti de normaalste zaak van de wereld. Het is namelijk onderdeel van het testprogramma dat de peperdure Centodiecio momenteel ondergaat.
Omstandigheden
Want of het nu een Kia Ceed is of een exclusieve Bugatti. Als je een auto in diverse delen van de wereld gaat verkopen, moet deze bestand zijn tegen allerlei omstandigheden. Van ijzige kou tot de bloedhitte van een woestijn. In dat kader nam Bugatti de Centodieci mee naar de VS. Omdat je in dit land op relatief korte afstanden allerlei weersomstandigheden kunt ervaren. Met een konvooi van Bugatti’s, waarvan één Centodieci prototype, ging het circus op reis. Het gezelschap is met drie Chiron Pur Sports en vier Chiron Super Sports niet kinderachtig.
Van koud naar warm, van hoog naar laag
Koude weersomstandigheden, extreme warme omstandigheden tot 50 graden Celsius. Lange afstand ritten, ritten op hoge snelheden, rijden op grote hoogtes. Het is allemaal onderdeel van het testprogramma. Op elk vlak moet de Centodieci uitstekend kunnen presteren. Het testteam van Bugatti bestaat voor deze missie uit 27 medewerkers.
De 8.0-liter W16 met vier turbo’s levert in de Centodieci een gezonde 1.600 pk. Naar de kleinste details wordt gekeken. Voorbeeldje. Met een snelheid van 320 km/u rijden in een omgeving van 45 graden Celsius, waarbij de airco op standje ijskast staat. Engineers kijken vervolgens hoe de motor presteert en of alles functioneert zoals het zou moeten functioneren.
De eerste klanten kunnen volgend jaar de sleutel van een eigen Bugatti Centodieci verwachten. Er worden er maar tien gemaakt. Kosten, acht miljoen euro exclusief belastingen.
Dutchdriftking zegt
Ik vraag mij toch altijd af wie de testrijders zijn. Ex coureurs, mensen die niet goed genoeg waren voor een race carrière? Of meer technici om onderweg ook wat te kunnen fixen. Hoe dan ook, een fijn baantje wel.
sportevo zegt
@dutchdriftking: tijdens de ontwikkeling van de McLaren F1 deed oa Mika Hakkinen het testwerk.
Ik denk dat dit soort testrijders niet perse (ex-)coureurs hoeven te zijn. De openbare weg is geen circuit.
mashell zegt
Gewoon ingenieurs. Die onderweg testen uitvoeren, problemen analyseren en veel vergaderen. Prototype auto’s waar altijd wel wat niet goed aan werkt. Zulke testritten is hard werken, diep nadenken en niet half zo leuk als het lijkt.
osmo zegt
8 miljoen voor een Chiron in een retro-jasje?
307-2.0-chipped zegt
Dit dus. Onbegrijpelijk waar die 8 miljoen op gebaseerd is. Vast geen onderdelenprijs.
autogeak zegt
@307-2.0-chipped: omdat ze hem voor 8 miljoen kunnen verkopen.
flatsix010 zegt
@osmo: Per auto ongeveer 1,5 mil aan PR, etentjes, klanten overvliegen, beetje R&D en Bugatti bakt de lucht erg duur.
PunicaOase zegt
Toen ik jaren geleden in Death Valley was spotte ik een flink ingepakte Porsche 911, week later op Pikes Peak de nieuwe RangeRover.. Prachtig land, mooie routes. Jammer dat je er niet zo hard mag..
mashell zegt
Land of the free… Maar wel met een vaccinatie verplichting bij bedrijven en streng gehandhaafde lage snelheidslimieten op de wegen.
stuko zegt
@mashell: grappig dat er altijd wel een wappie is die ergens een link met vaccinaties kan maken 👍🏻
escort77 zegt
Mooi dat ze zo goed getest worden. Onnodig omdat ze waarschijnlijk toch de garage niet uitkomen.
HB zegt
Testrijders doorgaan uitgebreide trainingsprogramma’s en er bestaan interne diploma’s mbt rijvaardigheid. Afhankelijk van deze rijvaardigheid mag een testrijder vervolgens al dan niet met verschillende categorieën auto’s (lees: prototypes) rijden.
ghini zegt
@heinb: hahaha mooi verzonnen, waar basseer je dat op? Of bij welk merk gaat dat zo?
HB zegt
@ghini: in ieder geval bij de meeste OEM’s in Duitsland. Had zelf de eer binnen ontwikkelingsafdeling het hoogste niveau te halen…gaf wat extra aanzien en mogelijkheden om in het weekeinde iets leuks te testen.
sabrerator zegt
320 rijden? In de VS?
Staat daar niet de doodstraf op?
Zo’n Bugatti hoeft toch alleen van de afleveringstrailer naar de geaircode garage te kunnen rijden?
hotze zegt
Ook dat gaat via ’taxiën’, als zijnde het vliegtuig.
ghini zegt
Blijft een geweldig design.
sjeemsbond zegt
Vraag me af hoe lang mensen nog in die Bugatti onzin trappen. Handvol auto’s maken tegen belachelijke prijzen en speculeren op een waardestijging. Bugatti is niet veel meer dan een geweldige marketing truuk van Volkswagen.