Helaas! Bij een carwash denk ik ook altijd aan rondborstige hoogblonde vrouwen die je auto erotisch komen inzepen. Om Lotte niet teveel voor het hoofd te stoten moeten jullie het dit keer echter doen met een kalende man, maar daar staat wel wat tegenover. De auto in kwestie is namelijk een Bugatti Veyron, of, om specifieker te zijn: de Bugatti Veyron die Captain Slow met 407 kilometer per uur over de testbaan van Volkswagen heeft gejaagd. Na een kleine 50.000 kilometer te hebben afgelegd moest deze weer even opgepoetst worden. Dit duurde wat langer dan het gebruikelijke kwartiertje dat je voor je Opel Astra 1.4 nodig hebt, I’m talking thorough with a capital T here!
Alles is volledig met de hand gedaan, waarbij vele speciale materialen en gereedschappen werden gebruikt, de auto werd zelfs nog even gepolijst. Ik heb nooit geweten dat je van auto’s wassen zo’n uitgebreid beroep kon maken (edit: toch wel). De rekening die de eigenaar onder ogen heeft gekregen zal dan ook niet mals geweest zijn. Voor het hele verhaal en een kapitale hoeveelheid foto’s kijk je op VXR Online (check dan meteen al het Bentley-geweld dat er bij staat in de garage).
Met dank aan mbvt voor de tip!
Velgen, altijd de meest lastige klus, maar al helemaal met zulke velgen
Inzepen
Nog meer velgen
Lastige hoekjes
Nog een keer afspoelen
De dikte van de lak meten
Afplakken voor het polijsten
Polijsten
Nog een doekje er over
Klaar is kees!
En nog even een sproeibeurtje met Zymol Royale, een wax van enkele duizenden euro’s:
MiuRA zegt
zoeken ze nog mensen daar?
floris zegt
wat hebben ze echt met dat nummerbord voor gedaan? ziet er echt leip uit. verder denk ik dat die rekening niet zoveel boeit. als je toch een bugatti veyron kan betalen!
Duc zegt
Dat polijsten kan toch echt niet zo hard nodig zijn, ik denk dat je daar maaer kwaad dan goed mee doet. Eens goed inzepen, vervolgens simoniseren en dan oppoetsen, is volgens mij ideaal. Als je daarentegen een ongeval gehad hebt, dan meet je inderdaad de dikte van de laklaag en dan polijst je na de herstelling de ongelijkheden eruit, anders blijf je er beter met je fikken van. De Veyron is perfect met zijn onvolmaaktheden (als hij er al heeft afgezien van zen prijs)
Duc zegt
maaer= meer
lincoln mark8 zegt
lijkt mij serieus een leuk beroep….. voor een paar weken dan.
Alex zegt
hij mag ook eens mijn auto wassen, want het is nodig.
Robin zegt
Polijsten met een zachte tol kan geen kwaad op de lak. Ik werk in mijn vrije tijd bij een autopoetsbedrijf waarbij we alle auto’s die gepoetst moeten worden eerst polijsten, dit zorgt voor een veel mooiere glans, verwijderd lichte oppervlak krasjes en zorgt ervoor dat de auto een stuk makkelijker poetst.
audi racer zegt
en het kost…………..?
SugarFree zegt
Tsja, als je zo gek bent een Bugatti Veyron te kopen, moet je jezelf natuurlijk ook voor de gek blíjven houden door (vooral anderen…) dure poetsbeurtjes te laten uitvoeren op je auto.
Een klein beetje offtopic:
Een aantal criticasters tav mijn mening dat de Veyron niet mooi is, moet ik nog steeds ongelijk geven. Op de AutoRAI heeft iedereen ‘m kunnen zien, maar ik heb ‘m niet bewonderd. Ik blijf het een emotieloos ontwerp vinden. Nergens, maar dan ook nergens straalt ie uit wat ie kost; hij straalt ook niet uit wat ie presteert. Een Murcielago/Carrera GT/Enzo stralen dat wél uit.
Maar goed: da’s mijn bescheiden mening :)
floris zegt
@sugarfree 1,8 miljoen uitstralen is ook net iets meer dan 330 000 bij een murcielago
SugarFree zegt
Eh, ja Floris, maar wat ik bedoel te zeggen is dat een Murcielago nog meer uitstraling heeft, terwijl ie veel goedkoper is :)
Uitkomst: de Veyron doet het wel heel erg slecht in dit opzicht.
Autofreak zegt
Is hier niet al eerder een filmpje over geweest? over die man dan dat ie een mc12 poetst of is dat een ander? Iig een super bak en hij glimt wel mooi zeg als je bij die andere foto’s kijkt en dan die foto gericht op de luchtinlaat dat je die bentley duidelijk ziet dat is nog is schoon.
@ sugarFree: Naar de kraan!! Mond spoelen met zeep!! ( en dan polijsten :P )
M. zegt
Sjonge wat laten jullie me schrikken. Ik http://www.autoblog.nl intikken, lees ik snel over de eerste titel: ”Bugatti carcrash” lees ik, schrok me de pleures.
David USA zegt
Is dit de garage van een persoon of van het bedrijf???
Hans zegt
Waarom so moeilijk doen als het makkelijk kan ?
Gewoon wassen zoals alle andere NORMALE auto’s..
firefly zegt
fifth gear had hier ooit eens een item over. 6000 pond voor een wasbeurt.
http://www.youtube.com/watch?v=Vkli4tQ3kRs
El Loco zegt
Dit zag ik laatst ook met een Maserati MC12… Was dat via AutoBlog? Ik ga het nu opzoeken, I’ll get back to you later.
Hilgert zegt
Ik vind de auto op zich wel mooi, maar het heeft gewoon heeel weinig met Bugatti te maken. VW trok een merk uit de kast, liet een aantal Audi engineers aan het werk en er kwam een (TE) dure Audi uit voort. Bar weinig Bugatti dus.
Overigens is dit poetsen wel erg mooi…overdreven ook, maar wel knap als je het verschil ziet.
Svennos zegt
@ SugarFree
Ik heb het helemaal met jou eens. Ik heb Bugatti nooit mooi gevonden.
smoke zegt
Hier nog een paar details, mocht je je auto ooit door deze Paul Dalton willen laten wassen…
lincoln mark8 zegt
@sugarfree + svennos in het echt zijn de productie/ontwikkelings kosten hoger dan de prijs waar die voor aangeboden wordt…..
SugarFree zegt
@ Lincoln Mark8
Mijn conclusie moet dus worden bijgesteld: de auto heeft nóg minder uitstraling als je de werkelijke kosten/prijs weet :)
Jos zegt
Gewoon door de wasstraat dat ding :P en vogelpoep er even afschrapen met een bankpas dan wel met een schuurspons…
als je zoveel geld hebt kan je m daarna weer over laten spuiten door bugatti zelf, dan zittie weer mooi strak in zn lak
Ari_M5 zegt
I’m the man for that job.
RaVe zegt
deze was het …lijkt dezelfde man
http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/04/video_autowasbeurt_van_10000_d
Bastie zegt
@ sugerfree
De Veyron straalt naar mijn bescheiden mening inderdaad evenveel supercar uit als een AUDI TT qua exterieur, best leuke auto, maar extreem: NEE.
Echter de prestaties en techniek onderhuids maken wel degelijke een verschil met de rest.
MiuRA zegt
ben het eens met sugarfree, wat een saaie auto
Leon zegt
Deze wagen zou ik ook wel graag willen wassen! Heel graag zelfs! :P
engin milan zegt
ik ken deze man via een auto programma ik zag hem een Masarati MC12 wassen voor een bedrag van 15duizend euro maar ken iemand via via die in malibu wonend 25.000 euro voor heeft betaald hij werkt trouwens heel veel voor een exclusieve auto bedrijf in amirika zat het op een auto programma
Y. zegt
Volwassen rijkaards die zo’n auto kunnen kopen zal het compleet worst wezen of het ding wel uitstraling heeft. ‘Mooi’, ‘lelijk’ en ‘uitstraling’ zijn zielige criteria voor arme schooljongens, orderschrijvertjes, kroegpraters en andere oppervlakkigen voor wie inhoudelijke zaken onvoldoende tot de verbeelding spreken.
Kom kinderen, als het werkelijk alleen maar om het uiterlijk zou gaan, de manier waarop een auto het licht op je netvlies reflecteert (want meer is het niet), dan had je aan een afgietsel voldoende. Maar het gaat om veel, veel meer. Erg jammer dat inhoud de meesten hier boven de pet lijkt te gaan.
floryn zegt
ja heb al eens gelezen over deze man die wax van een paar duizend euro per potje gebruikt, ik zou het er niet elke maand op gaan smeren iig
spelling zegt
Het is ’thorough met een hoofdletter T’ niet ’thourough’
Als je er dan toch Engelse woorden in wil gooien doe het dan goed ;)
lincoln mark8 zegt
@Y = ijzersterk.
Bimmer zegt
Dat potje wax van €5000,- wordt wel levenslang GRATIS bijgevuld, dus voor poetsbedrijven zeer lucratief.
US $7,118.00
http://www.zymol.com voor wie interesse heeft.
@Luc, als je verder had gegekeken dan je neus lang was, dan had je gezien dat polijsten (en zelfs nat schuren) wel degelijk nodig was. En wanneer je een auto proper wilt poetsen komt er meer bij kijken dan alleen inzepen en “simoniseren”.
phantom zegt
@ Sir Smokealot
Cool artikel man!
Rick dos zegt
Dat poetsen is niet zo duur hoor. Laat het zelf ook doen, eens in de zoveel weken. Naar gelang de behandeling en ook de grootte van de auto wordt het duurder natuurlijk. Voor exterieur, interieur en motorruimte ben ik zo ongeveer 250 euro kwijt.
Voor wat betreft de schoonheid van de Bugatti daar kan ik kort over zijn. Vind er geen bal aan. En ik zal er al helemaal geen 1,8 milj. eurie aan uitgeven (moet je wel héél veel fantasie gebruiken om mij met 1,8 milj te picturen en dan nog….. Maar het staat even in dienst van de hypothese :) ). Ik vond de FXX die bij Autovisie stond en die er ook nog eens er naast stond véééél interessanter.
FOne zegt
Deze gast zit in Engeland geloof ik, is ook al eens in Fifth Gear geweest…
Verdient volgens mij ook niet echt slecht, hij maakt auto´s echt tering goed schoon…
Gevalletje van kost wat heb je ook wat…
autoblogger zegt
@spelling: check, heb het gefixt! thanks.
@RaVe: dat is inderdaad dezelfde volgens mij…
Heb de link nog even toegevoegd aan het artikel.
@FOne & Engin milan: deze dus ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/04/video_autowasbeurt_van_10000_d
Jela zegt
Ik ben het met Sugarfree eens, geef mij maar een lambo of koenigsegg, een bugatti is alleen plezant om te kope omda andere mense weten dat ie zoveel kost, of het is ook erg leuk om te krijgen, voor de rest boeit ie me niet.
Hoorde op de autorai iemand zeggen: kijk, als je met een Lambo op een feestje aankomt dan kijkt nietmand toch om, dat is zo normaal en zoveel mensen hebben het, maar als je met deze (hij bedoelde de bugatti) aankomt nou ja dan ben je toch wel wat speciaal.
Ik schrok me de pleures, om het met de mooie woorden van M. te zeggen
Bimmer zegt
VXR door dezelfde man:
http://www.vxronline.co.uk/messageboard/viewtopic.php?t=4145
Hebben jullie eigenlijk wel een linksubmit??? Audi R8 in vlammen op:
–edit: ja, dat weten we nu wel, links kunnen naar [email protected] –
Rikus zegt
Eerlijk is eerlijk.. mijn favoriet is het niet.. De Veyron.. Maar goed.. over smaak valt niet te twisten (of juist wel..) Maar degene die de poetsbeurt heeft uitgevoerd heb ik wel is wat over gezien, een poetsbeurt van een lambo.. op TV of internet.. durf het niet te zeggen.. ik weet wel dat het poetsbeurtje je echt een paar duizend euro kost.. Het polijsten is opzich niet so slim.. Dat doe je 2 keer en dan is je lak al aardig bedorven.. En ik denk dat de Veyron waarschijnlijk een lak heeft van zo’n hoge kwaliteit.. dat het eigenlijk zonde en overbodig is om het te polijsten.. Voor die knaken moet dat poetsbeurtje tog al hetzelfde resultaat geven.. tog?
marcel zegt
vooral het droogrijden lijkt me een mooie klus
bartholomeo zegt
en dan wast ie zen auto’s in de volle zon…..
Jeroen zegt
Kan iemand me vertellen waar dit gebeurt is? dat schoonmaken? opzich is de bugatti mooi alleen die kale man laat je toch niet zo’n auto doen!
Pannekoek zegt
@ Rikus
Polijsten is niet zo slecht hoor! Je haalt er maar 1 duizedste van een millimeter eraf, aangezien een auto ong. 18 lagen verf heeft, met een totale dikte van ong. 1 milimeter, kan je het zon 2 á 3 jaar elke dag doen.
Thibaut zegt
Ook mooi om te zien hoe die kentekenplaat de hele voorkant van de auto verneukt!!!
boy zegt
ik vind dat ie maar te dicht om die lak zit met die harde straal, idd insoppen en wassen lijkt me prettiger… maargoed verdiende ik maar per week wat die schoonmaak beurt kost… zo plus minus 1000 euro??? wie biedt meer???
Kurt zegt
Blijkbaar zijn er hier mensen die denken om iets te weten rond lak en cardetailing terwijl ze er serieus naast zitten.
Je gaat dus polijsten om de swirls (waskringen en kleine krasjes) uit de lak te krijgen. Als je de lak van de veyron in halogeen- of zonlicht zag, dan merkte je op dat ie vol kleine krasjes stond. Bij het polishen ga je inderdaad ’n miniscuul laagje van de verf eraf halen. Daarna wordt er afgewerkt met wax. In dit geval was het een wax die grotendeels bestond uit carnauba om de lak te beschermen en om hem een mooie glans te geven. Zo’n dure wax blijft normaal gesproken 6 maanden op de lak aanwezig. Dus het is eigenlijk een eenmalige investering die je nadien gewoon moet onderhouden met de juiste autoshampoo.
SugarFree zegt
@ Y
Mooi betoog.
Je breekt een lans voor de waarde van het innerlijk. En dat is mooi.
Maar toch… het gaat niet alleen om het uiterlijk, ook in mijn verhaal niet.
Het gaat om de optelsom van:
– uitstraling (wat veel méér is dan uiterlijk alleen);
– karakter (zeg maar de inborst; vergelijk een Carrera RS uit de jaren ’70 met een … Bugatti Veyron)
– technische mogelijkheden
– status merk
– prestaties
– exclusiviteit
– prijs
– etc.
De conclusie is (voor mij) dat de Bugatti het alleen wint als het gaat om de technische kant, de prestaties en de tot de verbeelding sprekende merknaam. Maar de ‘softe’ kanten zoals uitstraling, karakter en schoonheid heeft de auto niet. Je zal je partner ook altijd mede op het uiterlijk (beter nog: de uitstraling) beoordelen, dan dat je het alleen op het innerlijk zou doen. Dat bedoel ik te zeggen.
WTF zegt
ja hoe wil je geld kwijt he
BM zegt
50 000 km is al best veel voor zo’n auto…..
Style zegt
die wil ik ook wel een keer wassen!
Veyron is een van de vetste wagens van deze periode. Die techniek is pure kunst!
Heb er nu ongeveer twintig gezien (ja ik reis heel Europa door dus dan kom je veel moois tegen overal:-)) en elke keer schiet ik er weer megaveel foto’s van:-P
sjoerd zegt
Dat ding kan niet gewoon door de wasstraat als je effe tijd hebt het blijft een auto