Kijk Alpine, misschien kun je met deze Franse bolide aan de start verschijnen. De Bugatti Bolide is sneller dan een F1-wagen op sommige vlakken.
Het heeft eventjes geduurd, maar het moment lijkt er dan toch echt aan te komen dat de Bugatti Bolide verschijnt! Mocht je door de bomen het bos niet meer zien in het woud der speciale Bugatti‘s, dan begrijpen we dat volkomen. In feite is de Bugatti Bolide een variant van de Chiron.
Het is dan wel de sportversie van de Chiron. Dat klinkt altijd een beetje raar, er is namelijk al een Chiron Sport en de gewone Chiron is ook redelijk sportief. De Bolide is een veel extremere variant waarbij Bugatti vooral ingezet heeft op een zo laag mogelijk gewicht. De Bolide weegt minder dan 1.500 kg, terwijl een standaard Chiron richting de 2.000 kg gaat. Dat is dus een serieuze gewichtsreductie, terwijl het motorvermogen stijgt van 1.500 naar 1.600 pk.
Bugatti Bolide sneller dan F1-wagen
Volgens testcoureur Andy Wallace is de Bolide dan ook snel, heel erg snel. Volgens hem zijn er zelfs disciplines dat de Bugatti Bolide sneller is dan een Formule 1-auto. Zo is de topsnelheid van de Bolide véél hoger.
Maar er is nog een discipline waar de Bolide volgens Andy Wallace veel beter scoort, het uitacceleren uit bochten. Als je voorbij de apex bent en volgas kunt uitacceleren, schijnen het vermogen en de grip ervoor te zorgen dat het dermate snel van 100 naar 200 en 300 gaat, dat je zelfs een Formule 1-auto (we zeggen bewust even geen bolide) kunt voorblijven.
Wallace is er heilig van overtuigd dat je op die specifieke discipline wegloopt bij een F1-auto. En nee, dan niet eentje uit de jaren ’60, gewoon een een moderne F1 racewagen. Misschien bedoelt ‘ie die van Alpine?
Overigens moet de supersnelle Bugatti het op sommige vlakken wel eventjes afleggen tegen de auto van de zaak van Max Verstappen & Co. Zo kan een Formule 1-wagen tot 5G aan in de bochten, de Bugatti Bolide blijft steken op 2,5G. Nu is dat laatste cijfer alsnog extreem hoog, een goede straatauto doet meestal iets meer dan 1G.
(Heel veel) trager dan de concept
Aan de andere kant is de opruiende kop van dit artikeltje wel correct als het gaat om topsnelheid. De Bolide loopt voluit namelijk 380 km/u. Ze hebben er in Molsheim voor gekozen meer focus te leggen op sprintkracht en driveability dan extreem vermogen en een bizarre topsnelheid.
De conceptversie va de Bolide was een klap sneller. Die had 1.850 pk (op 1.240 kg) en moest 500 km/u kunnen halen. Voor het rijden van zo snel mogelijke rondetijden (het is een circuitspeeltje pur sang) schijnen die extra pk’s en km/u’s geen fluit uit te maken.
Bugatti gaat 40 exemplaren bouwen van dit monster. De eigenaren moeten ongeveer 4 miljoen euro per exemplaar overmaken aan Bugatti S.A.S.. De auto is enkel en alleen geschikt voor het circuit, de Bolide is namelijk niet straatlegaal. Zie het als Bugatti’s versie van de Aston Martin Vulcan, Pagani Zonda R of Ferrari FXX K.
Zo klinkt ‘ie, trouwens:
Meer lezen? Dit zijn de mooiste Franse auto’s ooit gemaakt!
Johanneke zegt
Ben bang dat er maar weinig gebruikt gaan worden als circuitspeeltje, desalnietemin is dit een bizarre pk/gewichtsverhouding. Zou leuk zijn als ze daadwerkelijk wat rondetijden doen op een F1 circuit. Als ze al in de buurt komen is dat een heel bijzondere prestatie.
luckyluck zegt
Met alle respect voor de engineering, maar als dit niet straatlegaal is dan vind ik de prestaties alsnog tegenvallen. Het vergelijk met een F1-auto is leuk, maar dat zijn wagens die aan allerlei technische regelementen (beperkingen) moeten voldoen. Deze Bugatti heeft nu in feite carte blanche zonder deze regelementen, en zonder eisen voor straattoelating…
potver7 zegt
Maar die F1-auto heeft waarschijnlijk een veel hogere snelheid ín de bocht (immers, max 2,5G ipv 5G), zodat deze Bolide als nog naar zo’n fel rood knipperend achterlampje zit te kijken.
hotze zegt
Nou, een véél hogere topsnelheid… F1 doet iets van 375, dit is dan 5 km/u hoger?
Wat moet je ermee, maak een combi voor de weg en het circuit zoals een GT3-RS.
Tenzij je zelf een circuit bezit, dan is het wel leuk, maar als je elke keer met een aanhanger op pad moet…
Zonde van de centen.
rulefollower zegt
Video onderaan: Doe dan geen mondkapje op (ipv onder je kin).
Alfarobert zegt
Een ouwe Alfa klinkt beter hoor