Zou het Wolfgang Dürheimer niet zo goed bevallen zijn bij Bentley en Bugatti? Per 1 februari 2011 verving hij Franz-Josef Paefgen, maar nu, nog geen anderhalf jaar later lijkt hij zijn biezen alweer te pakken en te vertrekken naar Audi, waar hij chef ontwikkeling wordt.
Voordat Dürheimer CEO werd bij Bugatti was hij trouwens ook al actief in de R&D, toen nog voor Porsche. Het lijkt er dus op dat hij iets nieuws heeft geprobeerd, en dat dit niet helemaal beviel. Kan gebeuren. Een opvolger is nog niet bekend, maar diegene staat een aardige taak te wachten met het aan de man brengen van een productieversie van de hondslelijke EXP 9F, en bovendien met de geplande introductie van de Bugatti Galibier.
Ik heb me wel eens afgevraagd wat de CEO van een zeer exclusief merk nou eigenlijk de hele dag doet. Je hebt meestal maar een zeer klein aantal modellijnen, en een zeer beperkte clientèle, die hongerig is naar prestaties en exclusiviteit. Een Stephan Winkelmann (Lamborghini) bijvoorbeeld, die laat zijn mannequin-gezicht overal ter wereld bij elke nieuwe dealer-opening even zien, om even goed te slijmen met potentiële kopers, maar verder ligt de man volgens mij gewoon de hele dag onder de zonnebank.
Hoe dan ook, Dürheimer (die op deze foto zijn gezicht even checkt in de grille van een oude Bugatti) gaat naar Audi en neemt Luca de Meo (nu nog salesbaas bij VW) mee, die de marketingbaas van Audi wordt. Verder schuiven er nog meer poppetjes binnen het VAG-concern, maar hier zullen we jullie niet mee vermoeien.
Overigens is er nog niets officieel, en onthoudt VAG zich van commentaar, maar de berichtgeving komt natuurlijk niet uit de lucht vallen.
964rs zegt
t lijkt me dat je als CEO niet echt veel doet.
alleen al omdat je onderdeel van VAG bent en je dus (denk ik) al niet heel veel te zeggen hebt.
en je bent ook nog eens CEO van zon klein merk….
jzaero zegt
@964rs: je bent verantwoordelijk voor het aansturen van alle hoofdafdelingen, klein zijn die twee merken zeker niet. Bentley heeft toch een aanzienlijk aandeel met al die Conti GT’s
sir_smokalot zegt
Maar toch: 7.000 verkopen in 2011. Niet overweldigend veel. Dat doet VW in een (erg) goede maand alleen al in NL.
joosthoeve zegt
@sir_smokalot: Bij zulke merken moet de CEO overal bij betrokken worden, gezien hij eindverantwoordelijk is. Daarnaast is hij ook veel aan het lobbyen bij overheden / OEM’s en natuurlijk het strategisch plan maken en zorgen dat dit ook nagegaan wordt.
Daar kan men best druk mee zijn, maar CEO bij zo’n merk is natuurlijk ook een aardige symbolische functie. Meeste mensen die daar terecht komen hebben zichzelf al bewezen.
Toch raar, na anderhalf jaar al opstappen. Dat is wel erg snel…
Justawheelchairguy zegt
Wat ze de hele dag doen? Geld opstrijken.
Larick zegt
Kwaliteitsbewaking voornamelijk. Image building, zelfde verhaal eigenlijk.
kaasboerin zegt
@Larick: +1. Mooie dingen vertellen voor de microfoon, presenteren, etcetera.
jordy14 zegt
Zolang ze auto’s als de Veyron blijven maken vind ik het goed maakt mij het niet uit wie de CEO is.
laminaatplaat zegt
Lijkt me voor de beste man een goede keuze, het klinkt als een veel leukere baan. In de ontwikkelingstak gebeurt natuurlijk altijd wat aangezien Audi het belangrijk vindt om op technische ontwikkelingen te concurreren. (vorsprung durch technik) Daarbij heeft Audi een lekker breed gamma aan auto’s van normale leasbakjes tot sportwagens met vierwielaandrijving. En dan heeft ie ook nog roots bij Porsche waar ‘ie eerder zulk werk heeft gedaan.
mrdj zegt
mag ik de volgende CEO zijn?
sir_smokalot zegt
Stuur maar een brief.
RubenPriest zegt
Jammer voor ‘m
bentley1969 zegt
Het wordt wel tijd dat VAG met Bugatti echt munten gaat verdienen!
rechercheur zegt
@bentley1969:
Want, wordt al genoeg verdiend, …. is niets meer dan prestige-dingetje van VAG, en dat hoeft niet perse geld op te leveren. Verdienen al genoeg centen met massa-meuk van VW.
pursuit zegt
@rechercheur:
Believe me, prestige is het zeker. Maar ze zullen ook hier geld mee moeten verdienen. Le Mans is een prestige dingetje, hier gaan andere bedragen in om.
norge zegt
Een afdelings chef die van de ene hoek naar de andere verhuist in de VW fabriek?
theblackdude zegt
aardige cv heeft die man opgebouwd.
Carreza zegt
Was dat niet de man die niet tevreden was met de looks, kwaliteit en luxe van de Galibier?
Waarschijnlijk werd hij te wanhopig na het zien van de EXP 9F…
De keuze voor Audi ligt overigens ook voor de hand aangezien hij daar nooit voor verrassingen zal komen te staan qua uiterlijk… :D
pim95 zegt
More money . . . ?!