De laatste tijd duiken op verschillende fora foto’s op van dit kleimodel van de PM5, een product van Lotus’ Maleisische moederbedrijf Proton. De geruchten gaan dat dit de voorbereiding is voor een low-end Lotus, een simpel maar sportief model dat voor drie tot vier keer minder over de toonbank moet gaan dan het huidige aanbod van Lotus.
Dat er een instap-Lotus komt zou zijn bevestigd door Proton’s CEO Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, maar of deze er uit komt te zien zoals de PM5 is niet bekend. Het budgetmodel zou eind 2007, begin 2008 op de markt moeten verschijnen, en geheel in Maleisië worden gemaakt. Hiermee hoopt Proton de verkopen van Lotus op te stuwen. Als er inderdaad een goedkope sportieve auto wordt ontwikkeld met de Lotus-filosofie in het achterhoofd geef ik ze een grote kans dat dit gaat lukken. Echter, meneer Tahir heeft nog niet echt blijk gegeven van goede management-vaardigheden. Onder zijn leiding is het alleen nog maar bergafwaarts gegaan met Proton, dus een beetje terughoudendheid kan geen kwaad (via).
Update: Dit is naar het schijnt recycled nieuws, het idee van een budget-lotus ligt er al een jaar, maar in die tijd is weinig vooruitgang geboekt. Het is dus nog maar de vraag of er een Proton/Lotus komt die voor grofweg een derde van de prijs van een Lotus verkocht kan worden. De foto’s lijken echter wel nieuw te zijn. Als er meer duidelijkheid is laten we het uiteraard weten!
Meo zegt
Ziet er goed uit! Een stuk beter als het gemiddelde Lotus design. Alleen aan de achterkant moet nog iets veranderd worden. Persoonlijk vind ik de lichten wat te groot.
Ben heel benieuwd. Ik denk dat een goedkope sportwagen inderdaad een mooie aanvulling is op het assortiment.
Coolguy zegt
Zou zeer mooi zijn aangezien er sinds de terugtrekking van de MR2 geen echt ‘goedkoop’ instap MR model meer is op de markt.
Rick dos zegt
3 tot 4 keer minder dan het huidige aanbod? De goedkoopste is de Elise voor rond de 46.000 euro heb je er één. Dat is dus 46 gedeeld door 3 of 4 min 19 plus 6 hou je 1 over vermenigvuldig dat met 2 dat wordt dan….ff rekenen……Héél goedkoop!
Maar als ze een Lotus met de filosofie van Lotus voor zulk soort bedragen kunnen leveren dan wordt dat op zeker een succes.
evo zegt
Ik vind die PM5 er helemaal niet verkeerd uitzien…
De Mies zegt
Ik hoop dat ze die 5 nog aanpassen, ik las PMS ;).
Verder mooie auto, vind de motorkap beetje zo’n corvette-wig hebben.
Jellert zegt
Als die lotus waardig rijgedrag heeft, ja slechts van horen zeggen ik weet het, zou dit wel eens mijn eerste degelijke auto kunnen worden als ik afgestudeerd ben. Fuck comfort en praktischheid.
SugarFree zegt
@ Rick dos
LOL
Eh, 3 tot 4 keer minder dan de huidige Elise. Je zegt dat de huidige 46k is, dus 3x46k mínder dan de huidige.
Dat is dus 138000 mínder dan de huidige Elise.
Zakjap zegt: 46000 -/- 138000 maakt -/- EUR 92000 :)
Helaas heb je dan wel een kleinere dan de huidige Elise :)
Ejay zegt
Mwah voor 12k tot 15k met hetzelfde toyota blok moet het wel goedkomen denk ik.
Rick dos zegt
@SugarFree
Volgens mij heb je niet rekening gehouden met de wortel van 92000 en daar de pi factor van. Als je daar wel rekening meehoudt dan zul je zien dat uitkomst heel goedkoop is. :D :P
chrizzzie zegt
Jammer dat er geen foto´s van de zijkant zijn maar ziet er evengoed niet onaardig uit.
Lotus komt altijd wel met interesante modellen op de proppe dus ben ook wel benieuwd hierna. Ik hoop wel dat Lotus zich genoeg bemoeid heeft met dit model en niet over laat aan Maleisische ingenieurs. Lotus heeft erg veel kennis maar kiest er vaker voor om dit te verkopen dan in hun eigen modellen te bouwen. Proton stimuleerd hun ook niet echt om dit te doen. Daarnaast moet lotus zich maar eens bezig houden met afronden van het Esprit project dat die maar eens op de markt komt en hopelijk hebben ze hun marge percentage op dit model goed voor elkaar zodat ze daar eens geld mee kunnen verdienen om dit te investeren in nog betere modellen.
Maar to the topic. Ik denk dat het nog wel wat jaartjes zal duren voor dat dit model er komt aangezien Lotus niet zo snel is in ontwikkeling en hun Engineers vaak overplaatst worden op externe projecten.
Ejay zegt
@ Rick Dos, schijn bedriegt, want je komt op een lastige second order differential equation. Maar als je goed kijkt zie je dat het de Lagrangian is welke dan weer vrij eenvoudig leidt naar het antwoord.
Ejay zegt
@ mezelf, moet natuurlijk first order zijn…
chrizzzie zegt
Zou het trouwens niet kunnen dat deze auto wordt voorzien van een elektrische aandrijving ala Tesla Roadster (Ontwikkeld door Lotus, powertrain development Taiwan). Denk haast wel de bewering aan dat Lotus Engineering marktleider is qua kennis van elektrische aandrijving. Denk alleen niet dat dit kan voor de beloofde prijs.
nicky zegt
heej we hebbe geen wiskunde hoor
boeit jou dat hoeveel die kost
we wete toch wel hoeveel de mooiste auto kost
zoals de audi r8
voor de rest willen we nix rijden behalve voor de boodschappen
Armada zegt
Doet me een beetje denken aan wagens die je in spellen als Ridge racer ziet.
Poekie Lauda zegt
Ziet er zeker goed uit, en voor vier tot drie keer minder dan de huidige Lotussen is ie gewoon heel goedkoop.
Lotus over alles!
Kermit zegt
maar als die auto bij proton in maleisië gaat gebouwd worden, wat kunnen we dan van kwaliteit verwachten? een soort lada’s met prachtig omhulsel? heb er beetje schrik voor
Citrofiel zegt
Juist ja… Jullie zijn wel lekker aan het kl*ten, maar 3 tot 4 keer minder… Dan heb je een Lotus voor onder de 20 mille?! Ik geloof dat ik het niet snap… Dat kán toch niet?!
AJ zegt
Als je het geheel licht houdt en er een normale opel motor ofzo voor gebruikt dan kan je best goedkoop een snelle auto maken lijkt me.
Roy zegt
Budget sportauto’s, beste uitvinding sinds het gesneden brood.
john the ultime car fan zegt
die is mooi en heel anders voor lotus maar ik koop hem wel
SugarFree zegt
@ Citrofiel
3 tot 4 keer minder betekent dat je geld toekrijgt.
EUR 92000 ongeveer, als je uitgaat van 3 x minder :)
Bij 4 x minder is het nog meer. Nog te volgen?
@ Rick dos en @ Ejay
Tsja, dacht ik toch een eind te zijn. Ik dacht te simpel. Ben ook geen wiskundige, moet hier helemaal niet aan meedoen :)
SugarFree zegt
Men bedoelt natuurlijk 1/3e tot 1/4e van de prijs… :)
Citrofiel zegt
@ SugarFree; Juist ja… Oke, verkeerde formulering dus, maar 1/3 is al 16 mille, en 1/4 slechts 12 mille! Ik snap echt niet hoe dat mogelijk is… Volgens mij kan dat ook niet, zelfs “normale” Chinese auto’s (dus geen sportwagens) kosten al meer…
Jan zegt
Raar bericht, ik vond de Lotus al vrij “budget”. Ik bedoel, die auto’s worden in de VS gebruikt als huurauto… (26 dollar per dag)
SugarFree zegt
@ Citrofiel
Ik snap het ook niet :)
Lijkt me iets te goedkoop worden.
Maar ja, met cijfers kun je goochelen he ;)
Er staat trouwens ook niet dat het model goedkoper wordt dan de Elise, maar ‘dan het huidige aanbod’. En ja, da’s nogal vaag. Misschien 1/3e van de prijs van de duurste Exige ofzo?!
PieterA zegt
Er staat een foutje in de tekst”
“een model dat 3 to 4 keer MINDER”, moet toch MEER zijn?
smoke zegt
@PieterA
Nee, ’t is volgens mij niet de bedoeling dat de PM5 veel duurder wordt dan een Lotus. Als mijn auto drie keer minder pk’s heeft dan die van autoblogger, en de zijne heeft 228 pk, dan heeft de mijne toch 76 pk en niet 684? Of denk ik nou zo raar?
Citrofiel zegt
@ SugarFree; De duurste Lotus is volgens mij de Europa, met €66.603 als vanafprijs. Laten we zeggen, met opties (zijn die er op een Lotus wel?) €75000, dus 1/3 daarvan is dan €25.000. Lijkt me nog steeds heel weinig… :?
@ PieterA; En waarom dat dan?
Citrofiel zegt
@ Sir Smokalot; Nee, dan heeft jouw auto er -456!! :D ;) (ik snap er helemaal niets meer van…)
LordShiva zegt
Deze foto’s komen helemaal niet voor in het oorspronkelijke artikel.
http://www.bernama.com.my/bernama/v3/news_business.php?id=193758
Er wordt hier dus vanalles bij elkaar gegooid om ‘nieuws’ te maken.
De PM5 was de sportcoupé die Proton (samen met Lotus) wou maken. Toen de wagen bijna af was hebben ze in Maleisie ineens beseft dat dergelijke wagen niet levensvatbaar is als Proton, en werden de plannen opgeborgen. Lotus kreeg wel de kans om dit model (op basis van het Elise-chassis) met minimale extra kosten door te ontwikkelen tot wat we nu kennen als de Europa S. Tot zover de foto’s…
Wat het bouwen van een goedkope Lotus betreft: dat is volgens mij onmogelijk zonder aan de core values van Lotus te raken. Lotus staat voor Performance through lightweight. Dat lichte gewicht kunnen ze alleen bekomen door het toepassen van geavanceerde technieken zoals het volledig gelijmde alluminium chassis van de elise/exige/europa en hun VVA architectuur. Allemaal heel dure technieken… Onmogelijk om dit nu ineens ‘goedkoop’ te gaan maken.
SugarFree zegt
@ Citrofiel richting Sir S.
Jij ziet het goed!
@ Sir Smokalot
3x minder, betekent:
het aantal pk (228) x 3 = 684
en dan 228pk – 684 = inderdaad -456, zoals Citrofiel zegt :)
Maar ach… :)
JANUS zegt
Ik begrijp geloof ik 3 tot 4 keer niks van deze discussie ! ;-)
3s zegt
Als je het mij vraagt zou ik zeggen dat de opel GT hier opgeblazen is.
Leuk karretje dan.
SimonMc zegt
Wat betreft de voorkant : zei iemand chrysler crossfire?
Mojo zegt
Nice…
herwig zegt
Lijkt eerder op een kleine Bugatti Veyron !
car freak van meegen zegt
is dit wel een lotus
??
Tijmen zegt
mag ik ff zegge dat hij er niet ZO goed uitziet als de Elise??
Jela zegt
Voorkant ietsje te druk om zo’n achterkant er aan te plakken, maar voor de rest best mooi
Martijn zegt
laten we zeggen dat het in ieder geval leuk zou zijn als Lotus een auto zou bouwen volgens hun filosofie onder de 25.000 euriess of niet dan? ;-)
B zegt
er komt wel een budget Lotus…in 2008 wordt er een hothatch verwacht..Lotus zal als ik het goed heb Proton satria GTI onder handen nemen en eigen versie van maken…dat is de goedkope Lotus…kleine en lichte hothatch met Lotus handling en performance..
Js zegt
hmmm…die achterkant lijkt verdompt veel op de achterkant van de nieuwe Esprit (wat er in the spyfotos te zien is ten minste). Is dat niemand anders opgevallen ?
B zegt
nieuwe Esprit is nog niet gespot…alleen mules met body van oude Esprit…de proto die de nieuwe Esprit wordt genoemd is NIET de nieuwe Esprit maar een Noble…
Italiagait zegt
Ik vind em wel leuk !
Eindelijk is een keer het idee om een sportwagen te maken die betaalbaar is .
Blijft het in ieder geval niet bij plaatjes kijken ……….. en dromen alleen .