Althans, als het gaat om het effect dat hij op je humeur heeft, is de BS6 Force Gurkha briljant. Of als je ‘m moet betalen.
De Mercedes-Benz G-Klasse is een waar icoon. Voor Mercedes is het geweldig dat de auto populairder dan ooit lijkt te zijn. Naast een icoon is het ook nog eens een fashion statement op wielen én een soort rijdende Rolex. Het is niet eens dat je je smaak kunt etaleren, dan wel dat je voldoende geld hebt om er eentje te kunnen rijden.
Maar hoe gaaf men ook een G-Klasse vindt, het staat vrij ver van wat het ooit was. De G-Klasse begon zijn carrière als hardcore terreinauto. Een echte rouwdouwer die zich minimaal kon meten met auto’s als de Land Rover 90/110, Jeep Wrangler en Toyota Land Cruiser. In de jaren ’80 groeide de G-Klasse en vanaf de jaren ’90 kwamen de luxe varianten.
BS6 Force Gurkha
In dat opzicht staat de schitterende BS6 Force Gurkha die je op de foto’s kunt aanschouwen dichter bij het originele concept van de Mercedes G, dan de huidige G van Mercedes zelf. De auto staat op een compleet nieuw platform. De carrosserie is compleet nieuw en het is behoorlijk duidelijk waar ze bij Gurkha de inspiratie op hebben gedaan: de Mercedes G-Klasse, uiteraard.
Aan de voorkant kun je dat duidelijk zien aan de koplampen, grille en de knipperlchten boven de eerdergenoemde koplampen. Die koplampen heten trouwens geen koplampen, maar ‘LED Force Pro Edge’-lampen. Dat je het even weet.
Qua motor is het wel net een oude G-Klasse, want er zit een viercilinder diesel in met niet al te veel power. Bijzonder: het 2.6 liter grote blok komt bij Mercedes vandaan! De motor levert 91 pk en 250 Nm. Dat klinkt niet als veel, maar met een tussenbak en lage gearing heb je ook niet meer nodig. Uiteraard is de auto standaard voorzien van vierwielaandrijving. De G28-bak komt ook bij Mercedes vandaan (een vertrouwde vijfbak).
Interieur
Het interieur van de BS6 Force Gurkha is misschien wel hilarisch voor een nieuwe auto in 2021. Het is hopeloos verouderd, maar er is gelukkig nog een modern scherm in het dashboard verwerkt. Maar het interieur van een dergelijke auto moet functioneel zijn, niet modern of fraai. Daar heb je namelijk niets aan als je tot de assen in de blubber staat.
Vanaf volgende maand staat de BS6 Force Gurkha te schitteren bij de dealers. Helaas zijn er geen dealers in Nederland. Maar, mocht je in India wonen en een oranje rouwdouwer zoeken, hebben, dan is dit de ideale auto voor jou! Prijzen worden later bekendgemaakt, maar reken er maar op dat de auto aanzienlijk minder kost dan een nieuwe G-Klasse.
Via: hemmorrhoids.
Met dank aan Iwan voor de tip!
Robert zegt
Wie zegt dat alleen Chinese autofabrikanten alles kopiëren?
Wijsneus zegt
Is geen kopie, maar een deal tussen MB en Force Motors.
Force Motors bouwt genoemde Mercedes motoren in India, voor MB-india en eigen gebruik voor Force Motors. Part of the deal is het gebruik van oude, verlopen MB designs voor de Indiase markt.
MB was ooit aandeelhouder en heeft het maken van motoren en versnellingsbakken nog altijd uitbesteed aan deze grootste autofabrikant van India.
Inmiddels werken ze ook samen met MAN en BMW.
Force Motors levert als eerste gestandaardiseerde ambulances in India, gebaseerd op de MB TN/TN. Supergaaf ontwikkelingswerk.
Ook leuk, is om te zien dat ze bij de naamgeving rekening houden met de MB benaming
Force Motors -G-urka (G Klasse)
Force Motors -T-raveller (T1)
bpc zegt
Een beetje een concurrent van die nieuwe Ineos grenadier , ik hou er wel van
mattr zegt
Het blok komt niet bij MB vandaan want MB produceert geen 2,6l 4 cylinder common rail diesel motoren. Waarschijnlijk is het gebaseerd op een MB blok oid?
MrHyde zegt
@mattr, Bajaj Tempo produceert deze OM616 motor onder licentie sinds 1982, dit is de laatste iteratie.
Het wordt dus inderdaad niet door MB geproduceerd, maar wel een MB-motor genoemd.
Overigens was het originele MB design een 2.4 IDI en geen 2.6 CR.
mattr zegt
Thanks, in de basis al bijna 50 jaar oud dus!
In India werken ze met een soort van Euro 4 (2008) norm, daar kunnen ze dus nog wel even blijven doorkachelen met dit soort gebakjes.
Wijsneus zegt
Bajaj Tempo heet al een paar jaar Force Motors ;-) Sinds Mercedes-Benz haar aandelen verkocht.
thomcarspotter zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
potver7 zegt
Volgens mij kan een G-klasse zich nog steeds prima meten aan een Land Rover 90/110 of Jeep Wrangler. Of gaan we nu beweren dat dat wél nog steeds de hardcore terreinwagens van weleer zijn? Zelfs een Toyota LandCruiser is een heel eind richting SUV opgeschoven…
Overigens lijkt dit ding me meer geïnspireerd op een Suzuki, met wat G-klasse goodies.
iphonistvongates zegt
Zou het vast goed doen in de westelijke provincies en Limburg. Een snorkel is erg handig bij hoge waterstanden. Ik zie ook dat de jaren ‘80 interieurs weer gebruikt gaan worden. 🤟🏻
Dutchdriftking zegt
Alleen jammer dat hij op geel kenteken nog steeds net zoveel kost als een G-klasse…
Arno's zegt
Als ik iets in die richting zocht zou ik meteen voor een echte tractor met 4 grote wielen gaan. Dan maak je de blits op die all terrain dagen
arias zegt
Vindt dit niet echt een vooruitgang, lijkt gewoon precies op de vorige generatie die op zichzelf al stokoud is. Daarentegen heeft Mahindra veel beter werk verricht met de nieuwe Thar. Die is een stukken mooier en moderner.
Alfarobert zegt
Nog een echte auto dus ipv een rijdende computer.