Als RTL7 een auto zou zijn.
De stoerste Jeep van de afgelopen jaren is toch wel de Gladiator. Van de zomer staat deze uit de kluit gewassen Wrangler bij de Amerikaanse dealers. In 2020 maakt de toffe pickup de overstap naar Europa.
De auto is in Noord-Amerika leverbaar met een 3.6 liter Pentastar benzine V6 of een 3.0 liter EcoDiesel V6. In de VS is de Gladiator Launch Edition met 60.815 dollar geen voordelige aanschaf. Ondanks het prijskaartje mogen ze bij Jeep in de handjes klappen, want het apparaat is gewild.
Jeep heeft bekendgemaakt dat de Gladiator Launch Edition binnen 24 uur was uitverkocht nadat de orderboeken opengingen. Dat betekent dat er binnen 24 uur 4.190 keer, want zoveel Launch Editions komen er, ruim 60k dollar is afgetikt. Kassa!
Het bestelcircus trok ongetwijfeld extra klanten over de streep door een winactie die Jeep had opgezet. Onder de 4.190 kopers verloot het merk 100.000 dollar cash. Daarmee wint men de auto terug en hou je 40.000 dollar in je zak.
Voor die 60.815 dollar krijg je met een opties volgeladen Gladiator Launch Edition. In de VS beginnen de prijzen voor een kale Gladiator bij 33.545 dollar. De genoemde prijzen zijn exclusief state tax die klanten nog moeten aftikken. De hoogte daarvan verschilt per staat. Het is nog niet bekend wat de Jeep hier in Europa moet gaan kosten. Daar horen we ongetwijfeld (in de loop naar) volgend jaar meer over.
ghost zegt
Ik vind hem ook gaaf!
rolov zegt
Ik ben groot fan van de normale 4 deurs versie maar deze vind ik eigenlijk niks.
bitd zegt
De normalen Wrangler staat tussen de 100-120k Eur bij de dealer met de vanaf prijs voor een 2.2liter diesel, geen haar op mijn hoofd zou dat geld uitgeven voor een auto die eigenlijk rond de 40k zou moeten kosten…
okdoei zegt
@bitd: kost ie ook, in de US. MRSP start bij $33,500.
Welcome to the Netherlands, my friend.
pa045 zegt
Voor die 80000 euro belasting sponsort onze regering heel veel hobby’s. Iedereen is zogenaamd verzekerd, mensen die hier komen krijgen een mooie woning, mensen die zich terug trekken naar hun villa in de Noord Afrikaanse bergen krijgen een uitkering en kindergeld, enz. Die auto is eigenlijk spot goedkoop. @bitd:
bitd zegt
@pa045: je hebt me overtuigd!
iannuzi zegt
@pa045: hmm iemand die de feiten niet kent en dumpert papegaait. Ik probeer het nog steeds en het lukt maar niet om een uitkering, kinderbijslag (juiste woord) of een villa in de bergen van Noord-Afrika te krijgen. Als jij weet hoe? deel het graag, dan kunnen we allemaal genieten :-)
pa045 zegt
Niet zoveel Dumpert kijken en meer nieuws..@iannuzi:
phevtreb zegt
@bitd: Dit kan wellicht op grijs kenteken en dat zou betekenen dat door ondernemers de BPM niet betaald hoeft te worden. Dan zou het zo maar kunnen zijn dat we hem hier in Nl ook nog veel gaan zien.
Foramen zegt
Als de bak groot genoeg is voor grijs kenteken heb ik wel interesse!
rijnooit zegt
@foramen: 5 feet…
roland78 zegt
@rijnooit: 5 reten
rijnooit zegt
@roland78: Potjandorie! Wat een taalgebruik!
steventure zegt
@foramen: https://www.janhop.nl/voorraad/jeep/wrangler/jeep-wrangler-van-28crd-rubicon-recon-limited-edition
Zo kan ook, niet verkeerd trouwens met 5 jr garantie
Foramen zegt
@steventure: dubbele cabine op grijs kenteken is wat deze juist interessant zou maken.
steventure zegt
@foramen: da’s waar, hoewel ik nooit begrijp hoe mensen lekker privé kunnen rijden in zo’n pickup met het risico op een fikse boete van de fiscus
Foramen zegt
@steventure: je mag privé op grijs kenteken rijden mits je een zaak op naam hebt staan. Je hoeft dan niet de bpm te betalen maar hebt geen recht op terugvorderen van de btw, die betaal je dus wel.
Hier is niets illegaals aan.
steventure zegt
@foramen: Ok, die optie kende ik nog niet, je koopt dan dus privé een grijs kenteken auto zonder bpm en met het lage grijs kenteken wegenbelasting tarief?
Is dit de constructie hoe al die RAM trucks rijden?
Foramen zegt
@steventure: de RAM wordt vooral veel gekocht omdat het de goedkoopste van de pick-ups is, interessant voor zzp’ers in plaats van een transporter. Die zullen hem waarschijnlijk zakelijk rijden en niet privé dan wel illegaal privé.
Naast dat je btw moet betalen mag je deze ook op onderhoud en dergelijke niet meer aftrekken, dan wordt het voor velen toch een te duur grapje en bijtelling betalen over zo’n auto is ook niet misselijk.
steventure zegt
@foramen: ok, ik vermoedde al zoiets. Als de fiscus ooit nog is besluit om die pickups te gaan controleren in het weekend is het uit met de pret.
Als je goedkoper privé wilt rijden op een legale manier met een luxe wagen is de RAM dus eigenlijk meer een alternatief voor een BMW X5 ofzo.
phevtreb zegt
@steventure: het ligt aan welke rechtsvorm je hebt, maar de meeste ZZP’ers hebben een eenmanszaak.
Bij een eenmanszaak kun je er voor kiezen om de auto voor de btw zakelijk te rijden en voor de inkomstenbelasting privé.
Dit houdt in dat je geen BPM hoeft te betalen, je de btw van de aanschaf en alle andere kosten mag terugvorderen. Maar dat deze kosten voor de inkomstenbelasting niet worden meegerekend.
Dit is vaak de meest gunstige manier om een grijs kenteken, prive te kunnen rijden.
Ikzelf heb een BV en dan gelden er heel andere regels en dan betekend het dat je gewoon bijtelling moet betalen over de consumentenprijs incl BPM en BTW en dan is het echt niet interessant om met zo’n auto te gaan rijden en is bijv. een Mercedes E-klasse oid veel goedkoper om bij te tellen
steventure zegt
@phevtreb: bedankt voor reactie, ik heb ook een BV dus ik heb er ook niks aan begrijp ik.
Een vriend van me was ook aan het kijken naar zo’n auto, hij heeft een VOF dus voor hem zou het misschien wel interessant kunnen zijn.
moveyourmind zegt
Best een knap ontwerp.
Hij ziet eruit alsof ze uit de losse pols een Jeep hebben getekend: simpele ronde koplampen, een grille met zeven sleuven, losse voorspatborden, een laadbak en klaar.
In werkelijkheid hebben ze waarschijnlijk ieder lijntje van voorgaande generaties weken lang bestudeerd. En net zo lang zitten schaven aan het ontwerp tot het eruit zag alsof ze zich totaal niet met het design hadden bezig gehouden. Gewoon een Jeep zoals je een Jeep verwacht.
Wat dat betreft hoop ik dat ze zich bij Landrover nog bedenken en van de nieuwe Defender geen karikatuur gaan maken.
toyotafortuner zegt
Wat een heerlijk dik apparaat zeg!
rbou zegt
Grijs kenteken werkt zo; inderdaad laag tarief mrb: ca 50-60 Per maand. Je betaald bij privé gebruik gewoon bijtelling over totaal bedrag (incl btw, bpm; dat kan dus best hoog zijn). Inderdaad in aanschaf zonder de bpm en de btw mag je terug vragen.
wimbers zegt
zo jammer die wetgeving hier, er komt ook een 2.0 benzine, net als de 4 deurs unlimited, waarom die hier dan 100K moeten kosten is me echt een raadsel..
mashell zegt
Proporties kloppen voor geen meter. Het ding is dan ook 5,5m lang, gewoon een Wrangler met aangeplakte laadbak.
mopar zegt
Wel jammer dat ze dan weer heel duidelijk laten zien dat ze kosten proberen te besparen door dezelfde achterportieren te gebruiken als de normale 5-deurs Wrangler. Ziet er een beetje knullig uit om een uitsparing in de deur te zien voor het achterwiel terwijl dat wiel er een halve meter achter zit.
ometom zegt
@mopar: Dit is inderdaad om kosten te besparen maar er is ook bewust voor gekozen hebben om zo vervanging na schade of ongeluk makkelijker en goedkoper te maken.
ometom zegt
@ometom: -hebben
mopar zegt
@ometom: Vind ik wel een beetje een non argument. Als jij je achterdeur tijdens een aanrijding of of roaden beschadigd dan gaat dat hoe dan ook centen kosten. Dat ze alleen voor de achterdeuren daarmee rekening zouden hebben gehouden lijkt me onwaarschijnlijk omdat die gladiator nog veel meer plaatwerk heeft dat afwijkt van een normale Wrangler.
Waarom zouden ze juist bij die deuren aan eventuele reparatiekosten denken en niet bij de rest van de wagen? Dit riekt gewoon naar kostenbesparing. Ik zeg niet dat ik het daarom opeens een mindere auto vind, jammer is het wel.