• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Brussel wil autorijders nog verder betuttelen

Auteur: jaapiyo, gepost 17 mei 2018 om 15:58 – 51 Reacties

EU-stoeptegels


Man man man…Ik krijg er spontaan de kriebels van. Rubber stoeptegel alert level 1.000.

De Europese Commissie wil een plethora aan veiligheidssnufjes standaard verplichten op auto’s en trucks. Het gaat daarbij om sommige zaken die al op veel moderne auto’s zitten, zoals een rijbaanassistent en noodremsysteem, maar ook om een alcoholslot. Dat wordt dus verplicht blazen elke keer als je naar je werk, sport, supermarkt of wat dan ook moet. Zou al dat geforceerde geblaas over heel Europa niet tot meer CO2-uitstoot leiden, of werkt het lichaam zo niet?

Enfin, nu de maatregelen geopperd zijn, is er bijna geen weg terug. Wat dat betreft is het in principe hetzelfde verhaal als bij de HALO in de F1. Op het moment dat het als een publiek feit wordt beschouwd dat iets levens kan redden, durft geen enkele direct verantwoordelijke meer te zeggen ‘we doen het toch niet’, ongeacht de negatieve kanten van de ‘oplossing’. Nou ja, niemand behalve Elon Musk dan.

Tsja en levens redden dat doet zoiets al snel op papier. Tot en met 2030 scheelt het (samen met waarschuwingssystemen voor voetgangers en fietsers bij trucks) 10.500 Europese zielen. De Europese Adviesraad voor Transportveiligheid (ETSC) is nog positiever en denkt zelfs dat er 25.000 doden voorkomen kunnen worden. Het Europees Parlement moet de plannen nog wel goedkeuren, maar dat lijkt zoals hierboven al aangegeven nu een formaliteit te zijn. Na ratificatie worden de maatregelen na drie jaar van kracht.

Ook interessant!

  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Nederlandse Toyota GR86 prijs is niet om te lachen
    Liefhebbers opgelet: GR86 heel kort leverbaar in EU!
  • Zo begon de bedrijfswagen verkoop aan 2021

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

alcohol, alcoholslot, europa-eu, overheid, veiligheid

Vorig bericht: « Red Bull: “Mercedes probeert ons te naaien”
Volgend bericht: SEAT Mii (2012 – heden) – occasion video & aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. ihrte zegt

    17 mei 2018 om 16:04

    Top idee he, zo’n verenigd Europa? We weten allemaal hoe zo’n alcoholslot in de praktijk functioneert, wat dat betreft moeten ze wat vaker nadenken dat je rijdt op asfalt en niet op papier. Het CBR heeft het niet voor niets in 2016 al afgeschaft. Laten wij die Europese Comissie maar eens afschaffen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 mei 2018 om 16:52

      @ihrte:

      Allemaal ter nagedachtenis van Hitler ..

      Login om te reageren
      • e28forever zegt

        17 mei 2018 om 18:16

        @lincoln:
        Que?
        Was de apotheek gesloten?

        Login om te reageren
        • O plaat zegt

          17 mei 2018 om 19:00

          @e28forever:
          na W.O 2 is de Europees economische gemeenschap of EEG opgericht uit die samenwerking tussen landen is de EU er gekomen, technisch gezien heeft lincoln dus gelijk.

          Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          17 mei 2018 om 19:41

          @e28forever: Ein Volk, ein Reich, ein EU…

          Login om te reageren
          • theblazerunner zegt

            17 mei 2018 om 19:54

            @rollingstoned: ik wil godverdomme bowlen!

            Of blowen.

            Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          17 mei 2018 om 20:07

          De na-oorlogse verzorgingstaat komt van de Nazi’s, evenals kinderbijslag, moederzorg, jeugdzorg, gezinszorg en medische zorg

          Login om te reageren
      • jtkdm zegt

        17 mei 2018 om 23:39

        @lincoln: Of Churchill: “We must build a kind of United States of Europe. In this way only will hundreds of millions of toilers be able to regain the simple joys and hopes which make life worth living.”
        https://winstonchurchill.org/resources/speeches/1946-1963-elder-statesman/united-states-of-europe/

        Login om te reageren
    • jelmer zegt

      17 mei 2018 om 19:26

      @ihrte: Als een voorstel voor de Tweede Kamer je niet bevalt, zeg je toch ook niet “top idee, zo’n Rijksoverheid”?

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        17 mei 2018 om 22:58

        @jelmer: jazeker

        Login om te reageren
  2. drommedaris zegt

    17 mei 2018 om 16:11

    Idd betutteling maar had erger verwacht. Dit gaat natuurlijk niet werken. Nieuwe autos worden nóg duurder. En dan nog kun je het omzeilen….

    Login om te reageren
    • dromedaris zegt

      17 mei 2018 om 17:35

      @drommedaris: hey naamsteler! Ik heb meer anciënniteit als jou hier. Veranderen die shit.

      Login om te reageren
      • 205zonderdak zegt

        17 mei 2018 om 18:10

        @dromedaris: haha gefopt. Dommedaris

        Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        17 mei 2018 om 19:55

        @dromedaris: *dan jij

        Login om te reageren
        • boxergt zegt

          17 mei 2018 om 20:57

          @theblazerunner: Nee… beter be!

          Login om te reageren
          • Gulli zegt

            18 mei 2018 om 21:57

            @boxergt: netjes

            Login om te reageren
  3. draadloos zegt

    17 mei 2018 om 16:15

    Zo wordt de vergrijzing nog erger…

    Login om te reageren
  4. dromedaris zegt

    17 mei 2018 om 16:20

    Dus over wat gaat het artikel nu eigenlijk? Een alcoholslot standaard in elke nieuwe voiture?

    Login om te reageren
  5. PunicaOase zegt

    17 mei 2018 om 16:23

    Dat alcoholslot vind ik lastig… wellicht dat het mensen er toch van weerhoudt om dan te gaan rijden… maar de kneuzen blijven dat helaas toch wel doen… Het noodrem systeem en de rijbaanwaarschuwing vind ik prima. Niks mis mee.

    Login om te reageren
  6. SanS zegt

    17 mei 2018 om 16:23

    Gelukkig is dit alleen een voorstel van de Commissie. De Raad, dat wil zeggen de EU lidstaten (en EP in later stadium) moeten hier mee instemmen (en hoeven dat dus niet, of in gewijzigde vorm te doen).

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 mei 2018 om 22:20

      @sans: precies. Duitsland is een grote producent van auto’s en van bier. Dat alchoholslot gaat er dus helemaal niet komen.

      Login om te reageren
      • postzegel zegt

        17 mei 2018 om 22:53

        @mashell: er wordt bij de zuiderburen veel meer gedronken gereden dan bij denn grundlichem nachbar heb ik ’t idee.

        Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    17 mei 2018 om 16:28

    Over een paar kaar mag je al je verdiende loon gelijk overmaken naar Brussel. Wat er dan overblijft krijg je dan wel weer terug….

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      17 mei 2018 om 17:25

      @rufctr01: De EU kost 502 euro per Belg, per jaar. Ofwel 42 euro per maand. Reken maar dat de Belgische overheid (of de Nederlandse) een stuk meer van je loon opsoupeert. Tegen de EU zijn omdat het ons veel kost is nonsens.

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        17 mei 2018 om 18:20

        @BaRa: in NL ook zo’n 500 pp… volgens Rekenkamer levert de EU 1500-2000 per NL’er op… idd gezeur dus…

        Login om te reageren
        • f31bmw320d zegt

          17 mei 2018 om 22:06

          @punicaoase: Nederlanders zijn de grootste netto betalers volgens diezelfde rekenkamer, dus wat je zegt klopt niet helemaal volgens mij.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            17 mei 2018 om 22:14

            @f31bmw320d: het klopt allemaal. Nederland is inderdaad een grote nettobetaler. Dat houdt in dat Nederland meer geld aan de EU betaalt dan dat ze van de EU aan subsidies ontvangt. Maar dat neemt niet weg dat Nederland aan die EU juist heel veel geld verdiend. Nederland is een klein land, dat amper nog wat produceert maar wel heel rijk is. Dat komt door die EU, daardoor kan Nederland een buitensporig grote haven, een buitensporig grote luchthaven en veel andere grote bedrijven huisvesten die hun diensten ook ver buiten de kleine Nederlandse markt leveren, zo heeft het kleine Nederland toch een flinke economie. Allemaal dankzij de vrijhandel die de EU ons geeft. Wij leven volgens het motto: wie niet sterk is moet slim zijn.

            Login om te reageren
            • lekkaah zegt

              17 mei 2018 om 22:37

              @mashell: LOL… dat komt allemaal door de eu…. grappig…..

              Laat me niet de nadelen opsommen.., heb nog maar een uur batterij..

              Login om te reageren
              • postzegel zegt

                17 mei 2018 om 22:57

                @lekkaah: lange lijst nadelen dus? Of ben je lang van stof omdat je argumenten dan beter overkomen? Netto blijft het een eindeloze discussie want niet hard meetbaar. Net als reclame maken: wat levert het nu echt op? Ik zou zeggen: kijk vooral naar alle voordelen die de Brexit met zich mee brengt voor dat eilandje in het oosten. Wordt ’t tijd om je batterij op te laden wellicht?

              • lekkaah zegt

                17 mei 2018 om 23:00

                @postzegel: idd, kijk maar goed naar hoe goed brexit voor iedereen behalve de EU zal zijn

              • enjoypunani zegt

                18 mei 2018 om 08:45

                @postzegel: Oosten?

            • desjonnies zegt

              17 mei 2018 om 23:14

              @mashell:
              Die EU, waardoor we miljarden aan Griekenland ‘lenen’ die vervolgens van de EU hun havens moeten verkopen aan de Chinezen waardoor die Chinezen straks onze havens kapot gaan concurreren.
              Bedoel je die EU?
              Die EU die van mening is dat de Nederlandse bijdrage verhoogd moet worden omdat de Britten de EU verlaten bedoel je die EU?
              De EU die de autobahnen in Spanje en Slowakije heeft betaald waar wij tol moeten betalen, bedoel je die EU?
              De EU die het toestaat dat Nederland gewoon een onterechte belasting op auto’s blijft heffen, bedoel je die EU?
              De EU is verworden tot een organisatie die maar één doel lijkt te hebben: zichzelf koste wat koste in stand houden.

              Login om te reageren
          • PunicaOase zegt

            17 mei 2018 om 22:41

            @f31bmw320d: klopt maar dat is wat anders —> de NL Staat betaalt meer aan EU dan we terugontvangen in bijv. subsidies, de 1500-2000 euro slaat op de voordelen die we niet zouden hebben als de EU er niet was, denk aan import/export/wisselkosten/geen vrij verkeer/etc. etc.

            Login om te reageren
  8. stefke zegt

    17 mei 2018 om 16:29

    Wat is de referencie van deze tekst? ik kan niks op internet vinden, da’s vreemd.
    In sommige landen wordt dat verplicht door bv de rechter, kan mij n iet zoiets voorstellen.

    In ieder geval zie ik mij echt niet moet blazen om op te starten, ik zal liever met een oude bak blijven rijden.

    Login om te reageren
  9. kniesoor zegt

    17 mei 2018 om 16:44

    Volstrekt zinloos. Over een jaar of 15 – misschien wel eerder – is de zelfrijdende auto (barrrrf) een feit. Dan dient die conduïtief-gehandicapten-zooi dus sowieso nergens meer voor.

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    17 mei 2018 om 16:50

    Whahaha ..
    De alcoholslotvertegenwoordiger had in NL al wat corrupte politici bij de ballen ..
    En nu de faceless EU mee naar de hoeren genomen ..

    Mooi .. die Europese democratie ..

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      17 mei 2018 om 20:08

      @lincoln:
      Dräger.
      Aus Deutschland !

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        17 mei 2018 om 20:15

        @desjonnies:

        Daar komt de pharmaceutische aap uit de mouw ..

        Login om te reageren
  11. lekkaah zegt

    17 mei 2018 om 16:57

    .. Alle NL’ers en Duitsers straks keurig met hun alcoholslotje, elk ander land die totale schijt heeft krijgt elk jaar een formeel waarschuwingkje.. EU summarized

    Login om te reageren
  12. pivavar zegt

    17 mei 2018 om 17:03

    Elke dag blazen, dat voorstel zal wel uit Duitsland gekomen zijn.

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      17 mei 2018 om 21:22

      @pivavar: Ik heb nog een ballonpompje ergens in een la liggen. Dat werkt toch ook?

      Login om te reageren
  13. lekkerlinksrijden zegt

    17 mei 2018 om 17:24

    Toch geweldig dat er een club duur betaalde ambtenaren met dit geweldige plan komen. Wat een stel klaplopers zit daar, lijkt wel een ggz instelling

    Login om te reageren
  14. banaan7 zegt

    17 mei 2018 om 17:35

    Wordt motorrijden toch weer wat aantrekkelijker. Erg leuk! Maar ook veilig??

    Login om te reageren
  15. pa045 zegt

    17 mei 2018 om 18:50

    Ik heb een oude “caféfiets”. Straks iedereen een oude “caféauto”.

    Login om te reageren
  16. seicilindri zegt

    17 mei 2018 om 20:22

    Het worxt steeds plezieriger om klassiek te rijden…

    Login om te reageren
    • seicilindri zegt

      17 mei 2018 om 20:22

      @seicilindri: wordt …

      Login om te reageren
  17. allesmetturbo zegt

    17 mei 2018 om 20:57

    Ik vind het maar zeer irritant, veel van die systemen.
    Als je vlot aant komt rijden en degene voor je remt en ook al ben je zelf ook al aan het remmen dat dan je alsnog een heel circus aan lampjes en piepjes voorgeschoteld krijgt bijvoorbeeld.

    Het zal vast voor de doorsnee automobilist die slecht oplet veiliger zijn maar voor een enthausiaste rijder is het niet fijn

    Login om te reageren
  18. mashell zegt

    17 mei 2018 om 22:17

    Ach en wee het is allemaal zo erg… Terwijl als we nuchter nadenken gewoon weten dat het een eerste voorstel is, hoog inzetten om in het midden uit te komen. Iedereen, ook de EC weet dat die alcohol sloten niet werken. Die vliegen er dus in de eerste onderhandelingsronde al uit.

    Login om te reageren
  19. sulobb zegt

    17 mei 2018 om 22:18

    Haha, dat word dan een leuke bijbaantje…tijdens het weekend voor de discotheek wachten en dan voor een tientje je adem verkopen :P Lucratieve business…

    Login om te reageren
  20. tge1 zegt

    18 mei 2018 om 00:53

    Ai ai. De Belgische cafés zullen een voor een failliet gaan… Zuipen en rijden is gemeengoed daar! Ach, anderzijds is regeltjes (on)subtiel ontwijken ook gemeengoed daar. :-)

    Login om te reageren
  21. 560pk zegt

    18 mei 2018 om 23:07

    @ jaapiyo: stop nou eens met dat “plethora” man! Zeg gewoon “veelheid”, of nog liever “een aantal”! Niemand die je dan zal beschuldigen van domheid, hooguit zal ik je niet meer als blaaskaak bestempelen. On topic: dat alcoholslot (misschien toch niet zo’n slecht idee, zeg ik als stevige drinker) wordt niet verplicht: alleen moeten auto’s voorbereid zijn op de installatie er van.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North