Man man man…Ik krijg er spontaan de kriebels van. Rubber stoeptegel alert level 1.000.
De Europese Commissie wil een plethora aan veiligheidssnufjes standaard verplichten op auto’s en trucks. Het gaat daarbij om sommige zaken die al op veel moderne auto’s zitten, zoals een rijbaanassistent en noodremsysteem, maar ook om een alcoholslot. Dat wordt dus verplicht blazen elke keer als je naar je werk, sport, supermarkt of wat dan ook moet. Zou al dat geforceerde geblaas over heel Europa niet tot meer CO2-uitstoot leiden, of werkt het lichaam zo niet?
Enfin, nu de maatregelen geopperd zijn, is er bijna geen weg terug. Wat dat betreft is het in principe hetzelfde verhaal als bij de HALO in de F1. Op het moment dat het als een publiek feit wordt beschouwd dat iets levens kan redden, durft geen enkele direct verantwoordelijke meer te zeggen ‘we doen het toch niet’, ongeacht de negatieve kanten van de ‘oplossing’. Nou ja, niemand behalve Elon Musk dan.
Tsja en levens redden dat doet zoiets al snel op papier. Tot en met 2030 scheelt het (samen met waarschuwingssystemen voor voetgangers en fietsers bij trucks) 10.500 Europese zielen. De Europese Adviesraad voor Transportveiligheid (ETSC) is nog positiever en denkt zelfs dat er 25.000 doden voorkomen kunnen worden. Het Europees Parlement moet de plannen nog wel goedkeuren, maar dat lijkt zoals hierboven al aangegeven nu een formaliteit te zijn. Na ratificatie worden de maatregelen na drie jaar van kracht.
ihrte zegt
Top idee he, zo’n verenigd Europa? We weten allemaal hoe zo’n alcoholslot in de praktijk functioneert, wat dat betreft moeten ze wat vaker nadenken dat je rijdt op asfalt en niet op papier. Het CBR heeft het niet voor niets in 2016 al afgeschaft. Laten wij die Europese Comissie maar eens afschaffen.
lincoln zegt
@ihrte:
Allemaal ter nagedachtenis van Hitler ..
e28forever zegt
@lincoln:
Que?
Was de apotheek gesloten?
O plaat zegt
@e28forever:
na W.O 2 is de Europees economische gemeenschap of EEG opgericht uit die samenwerking tussen landen is de EU er gekomen, technisch gezien heeft lincoln dus gelijk.
rollingstoned zegt
@e28forever: Ein Volk, ein Reich, ein EU…
theblazerunner zegt
@rollingstoned: ik wil godverdomme bowlen!
Of blowen.
desjonnies zegt
De na-oorlogse verzorgingstaat komt van de Nazi’s, evenals kinderbijslag, moederzorg, jeugdzorg, gezinszorg en medische zorg
jtkdm zegt
@lincoln: Of Churchill: “We must build a kind of United States of Europe. In this way only will hundreds of millions of toilers be able to regain the simple joys and hopes which make life worth living.”
https://winstonchurchill.org/resources/speeches/1946-1963-elder-statesman/united-states-of-europe/
jelmer zegt
@ihrte: Als een voorstel voor de Tweede Kamer je niet bevalt, zeg je toch ook niet “top idee, zo’n Rijksoverheid”?
lekkaah zegt
@jelmer: jazeker
drommedaris zegt
Idd betutteling maar had erger verwacht. Dit gaat natuurlijk niet werken. Nieuwe autos worden nóg duurder. En dan nog kun je het omzeilen….
dromedaris zegt
@drommedaris: hey naamsteler! Ik heb meer anciënniteit als jou hier. Veranderen die shit.
205zonderdak zegt
@dromedaris: haha gefopt. Dommedaris
theblazerunner zegt
@dromedaris: *dan jij
boxergt zegt
@theblazerunner: Nee… beter be!
Gulli zegt
@boxergt: netjes
draadloos zegt
Zo wordt de vergrijzing nog erger…
dromedaris zegt
Dus over wat gaat het artikel nu eigenlijk? Een alcoholslot standaard in elke nieuwe voiture?
PunicaOase zegt
Dat alcoholslot vind ik lastig… wellicht dat het mensen er toch van weerhoudt om dan te gaan rijden… maar de kneuzen blijven dat helaas toch wel doen… Het noodrem systeem en de rijbaanwaarschuwing vind ik prima. Niks mis mee.
SanS zegt
Gelukkig is dit alleen een voorstel van de Commissie. De Raad, dat wil zeggen de EU lidstaten (en EP in later stadium) moeten hier mee instemmen (en hoeven dat dus niet, of in gewijzigde vorm te doen).
mashell zegt
@sans: precies. Duitsland is een grote producent van auto’s en van bier. Dat alchoholslot gaat er dus helemaal niet komen.
postzegel zegt
@mashell: er wordt bij de zuiderburen veel meer gedronken gereden dan bij denn grundlichem nachbar heb ik ’t idee.
rufctr01 zegt
Over een paar kaar mag je al je verdiende loon gelijk overmaken naar Brussel. Wat er dan overblijft krijg je dan wel weer terug….
BaRa zegt
@rufctr01: De EU kost 502 euro per Belg, per jaar. Ofwel 42 euro per maand. Reken maar dat de Belgische overheid (of de Nederlandse) een stuk meer van je loon opsoupeert. Tegen de EU zijn omdat het ons veel kost is nonsens.
PunicaOase zegt
@BaRa: in NL ook zo’n 500 pp… volgens Rekenkamer levert de EU 1500-2000 per NL’er op… idd gezeur dus…
f31bmw320d zegt
@punicaoase: Nederlanders zijn de grootste netto betalers volgens diezelfde rekenkamer, dus wat je zegt klopt niet helemaal volgens mij.
mashell zegt
@f31bmw320d: het klopt allemaal. Nederland is inderdaad een grote nettobetaler. Dat houdt in dat Nederland meer geld aan de EU betaalt dan dat ze van de EU aan subsidies ontvangt. Maar dat neemt niet weg dat Nederland aan die EU juist heel veel geld verdiend. Nederland is een klein land, dat amper nog wat produceert maar wel heel rijk is. Dat komt door die EU, daardoor kan Nederland een buitensporig grote haven, een buitensporig grote luchthaven en veel andere grote bedrijven huisvesten die hun diensten ook ver buiten de kleine Nederlandse markt leveren, zo heeft het kleine Nederland toch een flinke economie. Allemaal dankzij de vrijhandel die de EU ons geeft. Wij leven volgens het motto: wie niet sterk is moet slim zijn.
lekkaah zegt
@mashell: LOL… dat komt allemaal door de eu…. grappig…..
Laat me niet de nadelen opsommen.., heb nog maar een uur batterij..
postzegel zegt
@lekkaah: lange lijst nadelen dus? Of ben je lang van stof omdat je argumenten dan beter overkomen? Netto blijft het een eindeloze discussie want niet hard meetbaar. Net als reclame maken: wat levert het nu echt op? Ik zou zeggen: kijk vooral naar alle voordelen die de Brexit met zich mee brengt voor dat eilandje in het oosten. Wordt ’t tijd om je batterij op te laden wellicht?
lekkaah zegt
@postzegel: idd, kijk maar goed naar hoe goed brexit voor iedereen behalve de EU zal zijn
enjoypunani zegt
@postzegel: Oosten?
desjonnies zegt
@mashell:
Die EU, waardoor we miljarden aan Griekenland ‘lenen’ die vervolgens van de EU hun havens moeten verkopen aan de Chinezen waardoor die Chinezen straks onze havens kapot gaan concurreren.
Bedoel je die EU?
Die EU die van mening is dat de Nederlandse bijdrage verhoogd moet worden omdat de Britten de EU verlaten bedoel je die EU?
De EU die de autobahnen in Spanje en Slowakije heeft betaald waar wij tol moeten betalen, bedoel je die EU?
De EU die het toestaat dat Nederland gewoon een onterechte belasting op auto’s blijft heffen, bedoel je die EU?
De EU is verworden tot een organisatie die maar één doel lijkt te hebben: zichzelf koste wat koste in stand houden.
PunicaOase zegt
@f31bmw320d: klopt maar dat is wat anders —> de NL Staat betaalt meer aan EU dan we terugontvangen in bijv. subsidies, de 1500-2000 euro slaat op de voordelen die we niet zouden hebben als de EU er niet was, denk aan import/export/wisselkosten/geen vrij verkeer/etc. etc.
stefke zegt
Wat is de referencie van deze tekst? ik kan niks op internet vinden, da’s vreemd.
In sommige landen wordt dat verplicht door bv de rechter, kan mij n iet zoiets voorstellen.
In ieder geval zie ik mij echt niet moet blazen om op te starten, ik zal liever met een oude bak blijven rijden.
kniesoor zegt
Volstrekt zinloos. Over een jaar of 15 – misschien wel eerder – is de zelfrijdende auto (barrrrf) een feit. Dan dient die conduïtief-gehandicapten-zooi dus sowieso nergens meer voor.
lincoln zegt
Whahaha ..
De alcoholslotvertegenwoordiger had in NL al wat corrupte politici bij de ballen ..
En nu de faceless EU mee naar de hoeren genomen ..
Mooi .. die Europese democratie ..
desjonnies zegt
@lincoln:
Dräger.
Aus Deutschland !
lincoln zegt
@desjonnies:
Daar komt de pharmaceutische aap uit de mouw ..
lekkaah zegt
.. Alle NL’ers en Duitsers straks keurig met hun alcoholslotje, elk ander land die totale schijt heeft krijgt elk jaar een formeel waarschuwingkje.. EU summarized
pivavar zegt
Elke dag blazen, dat voorstel zal wel uit Duitsland gekomen zijn.
frank2b zegt
@pivavar: Ik heb nog een ballonpompje ergens in een la liggen. Dat werkt toch ook?
lekkerlinksrijden zegt
Toch geweldig dat er een club duur betaalde ambtenaren met dit geweldige plan komen. Wat een stel klaplopers zit daar, lijkt wel een ggz instelling
banaan7 zegt
Wordt motorrijden toch weer wat aantrekkelijker. Erg leuk! Maar ook veilig??
pa045 zegt
Ik heb een oude “caféfiets”. Straks iedereen een oude “caféauto”.
seicilindri zegt
Het worxt steeds plezieriger om klassiek te rijden…
seicilindri zegt
@seicilindri: wordt …
allesmetturbo zegt
Ik vind het maar zeer irritant, veel van die systemen.
Als je vlot aant komt rijden en degene voor je remt en ook al ben je zelf ook al aan het remmen dat dan je alsnog een heel circus aan lampjes en piepjes voorgeschoteld krijgt bijvoorbeeld.
Het zal vast voor de doorsnee automobilist die slecht oplet veiliger zijn maar voor een enthausiaste rijder is het niet fijn
mashell zegt
Ach en wee het is allemaal zo erg… Terwijl als we nuchter nadenken gewoon weten dat het een eerste voorstel is, hoog inzetten om in het midden uit te komen. Iedereen, ook de EC weet dat die alcohol sloten niet werken. Die vliegen er dus in de eerste onderhandelingsronde al uit.
sulobb zegt
Haha, dat word dan een leuke bijbaantje…tijdens het weekend voor de discotheek wachten en dan voor een tientje je adem verkopen :P Lucratieve business…
tge1 zegt
Ai ai. De Belgische cafés zullen een voor een failliet gaan… Zuipen en rijden is gemeengoed daar! Ach, anderzijds is regeltjes (on)subtiel ontwijken ook gemeengoed daar. :-)
560pk zegt
@ jaapiyo: stop nou eens met dat “plethora” man! Zeg gewoon “veelheid”, of nog liever “een aantal”! Niemand die je dan zal beschuldigen van domheid, hooguit zal ik je niet meer als blaaskaak bestempelen. On topic: dat alcoholslot (misschien toch niet zo’n slecht idee, zeg ik als stevige drinker) wordt niet verplicht: alleen moeten auto’s voorbereid zijn op de installatie er van.